zap group mishpati logo

בן משפחה נעצר ונשפט למאסר בחו"ל? יש דרך להביאו ארצה

אם קרוב משפחה שלכם ביצע עבירה בחו"ל, נעצר נשפט ומרצה עונש מאסר במדינה זרה ואתם רוצים להביא אותו ארצה כדי שירצה את עונשו בבית כלא ישראלי - יש דרך לעשות זאת

17.07.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
בן משפחה נעצר ונשפט למאסר בחו"ל? יש דרך להביאו ארצה

אם קרוב משפחה שלכם ביצע עבירה בחו"ל, נעצר נשפט ומרצה עונש מאסר במדינה זרה, ואתם רוצים לסייע לו ולהביא אותו ארצה כדי שירצה את עונשו בבית כלא ישראלי, יש דרך לעשות זאת. גיוס דעת הקהל בארץ והפעלת לחץ על גורמים ממסדיים בארץ הם שלב חשוב במסע הקשה להבאת אסירים לישראל, אבל כדי להביא לתוצאות אפקטיביות, חשוב לדעת מה אומר החוק ולהיעזר בעורך דין מקצועי שעשה זאת בפועל עם אסירים ששהו בכלא בחו"ל ויודע בדיוק מהם הצעדים הנכונים שיביאו את יקיריכם לחוף מבטחים.

מדי פעם עולים לכותרות סיפורים על ישראלים המרצים מאסר בבתי כלא במקומות שונים בעולם. לעתים מדובר בבתי כלא קשים, שהאסירים בהם כלואים בתנאים פיזיים ירודים, ללא תנאי מחיה מינימליים. במקרים אחרים האסיר או האסירה נמצאים במצב נפשי קשה, בבדידות  או אפילו בסכנת חיים בגלל התנכלות. המשפחות בארץ זועקות לעזרה ומוכנות לעשות הכל כדי להביא אותם לארץ כדי שירצו את מאסרם בבתי הכלא בישראל.

בנוסף על היתרון הגדול שבריצוי המאסר בארץ, בתנאים סבירים ובסביבה מוכרת, האסירים זוכים להטבה גדולה  שעומדת לאסירים המרצים עונשם בישראל – ניכוי שליש. לאחר ריצוי שני שלישים מתקופת מאסרם ולא חשוב היכן, גם אם בחו"ל, האסירים יכולים להגיש בקשה לוועדת השחרורים לשחרור על תנאי.

רק לאחר שתהיה הסכמה של שר המשפטים במדינה הזרה, ישקלו שרי המשפטים והשר לביטחון פנים של מדינת ישראל את בקשתו של האסיר המרצה עונשו בחו"ל להביאו לריצוי עונשו בארץ

מה אומר החוק במדינת ישראל?  

חוק נשיאת עונש מאסר במדינת אזרחותו מאפשר לאסיר לפנות לשר המשפטים במדינה שבה הוא מרצה את העונש בבקשה שיתיר לו להמשיך לרצות את עונשו בישראל. רק לאחר שתהיה הסכמה של שר המשפטים במדינה הזרה, ישקלו שרי המשפטים והשר לביטחון פנים של מדינת ישראל את בקשתו.

אולם, סעיף 3 לחוק קובע תנאי מקדמי חשוב ביותר, הקובע שבין שתי המדינות חייב להתקיים הסכם או אמנה. נכון לשנת 2020, לישראל יש הסכם עם מועצת אירופה המונה 66 מדינות, ארצות הברית ומדינות אחרות.

לאחר שהאסיר מובא לישראל, מגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה לבית המשפט המחוזי להורות כי האסיר יישא את יתרת המאסר בישראל

מי מחליט בנוגע לבקשה לרצות את העונש בישראל?

שר המשפטים והשר לביטחון פנים (ואם מדובר באסיר בטחוני גם שר הביטחון) מחליטים לגבי בקשתו של האסיר לרצות את עונשו בארץ. שר המשפטים חותם על צו לפי סעיף 8 לחוק, שבו הוא מאשר העברת האסיר לישראל ומציין את המועד והעבירות שבהן הורשע האסיר, כמה זמן הוא מרצה את מאסרו ומהי יתרת המאסר שנותרה לו לרצות בישראל.

לאחר שהאסיר מובא לישראל, מגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה לבית המשפט המחוזי להורות כי האסיר יישא את יתרת המאסר בישראל. בנוסף, האסיר מתחייב על פי החוק כי לא תישמע ממנו טענה השוללת את כשרות ותוקף פסק הדין שהושת עליו בחו"ל, או כל טענה אחרת שבה האסיר חוזר בו מהסכמתו לעבור ולרצות את יתרת העונש בישראל.

משנת 2010 ועד עתה, המדינה נענתה בחיוב רק ל-43 אסירים לעבור לישראל מחו"ל להמשך ריצוי מאסרם בישראל. זאת במגוון סוגיי עבירות, כולל רצח והריגה

האם למדינה חובה לאפשר ריצוי המאסר בארץ?

ממש לא! משנת 2010 ועד עתה, המדינה נענתה בחיוב רק ל-43 אסירים לעבור לישראל מחו"ל להמשך ריצוי מאסרם בישראל. זאת במגוון סוגיי עבירות, כולל רצח והריגה. סעיף 7 לחוק קובע כי "ניתן להעביר אסיר". מכאן, שאין לאסיר המרצה עונשו בחו"ל זכות מוקנית ואין חובה לאשר את בקשתו.

סעיף 7 (א) (3) דורש "נסיבות מיוחדות המצדיקות נשיאת מאסר בישראל", סוציאלי הומניטרי שמכיר בקושי לרצות עונש במדינה זרה, תוך בידוד חברתי ולשוני, הרחק מבני משפחה, כרוך ביתר סבל. בעוד שריצוי העונש במדינת האזרחות יסייע לשיקום האסיר וממילא האסיר אמור להיקלט שוב בארץ שכן הוא צפוי לגירוש. אם נדחית בקשת האסיר, ניתן לשוב ולהגיש בקשה בחלוף שנתיים.  

יש כמה תנאים להעברת אסיר מחו"ל לישראל, ביניהם: בעת שעבר את העבירה היה אזרח ישראל, האסיר מתגורר דרך קבע בישראל וקיימות נסיבות המצדיקות נשיאת העונש בישראל

מיהו הגורם הממונה על יישום החוק?

המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה היא הגורם האחראי על יישום החוק. תפקידה לבחון בעבור השרים את בקשת האסיר לפי תנאי סעיף 7 לחוק, לערוך בדיקות עם גורמי המשטרה וגורמים אחרים נוספים בארץ ובמקום שבו מרצה האסיר את מאסרו ולגבש את ההמלצות לשרים.

מהי מערכת השיקולים באישור או דחיית הבקשה?

סעיף 7 לחוק קובע תנאים מקדמיים לכשירות האסיר לעבור לרצות עונשו בישראל: בעת שעבר את העבירה היה אזרח ישראל; האסיר מתגורר דרך קבע בישראל; קיימות נסיבות המצדיקות נשיאת העונש בישראל; העבירה בגינה נדון בחו"ל מהווה עבירה גם בישראל; ואין מניעה מטעמים של שלום ובטחון הציבור להעבירו להמשך ריצוי עונשו בישראל. יחד עם זאת קובע סעיף ב' לחוק כי לשרים שיקול דעת והם רשאים לפטור אסיר מסוים מעניין האזרחות, מגוריו בישראל ועניין היות המעשה עבירה פלילית גם בישראל.

חשוב לפנות לעורך דין מקצועי שילווה את התהליך, ידע בדיוק לאילו גורמים לפנות ומתי, וכך יעלה משמעותית את הסיכוי לכך שיקירכם ירצו את המשך מאסרם בישראל

מי משלם את עלות ההעברה מחו"ל לישראל?

סעיף 5 קובע כי האסיר יישא בהוצאות הכרוכות בהעברתו, לרבות הוצאות הליווי ושוטרי השב"ס. השרים רשאים לפטור את האסיר מהוצאות אלו עקב מצוקה כלכלית או מטעמים אחרים.

בן משפחה נעצר ונשפט למאסר בחו"ל? יש דרך להביאו ארצה(1)

לסיכום, הבאתם ארצה של אסירים המרצים את עונשם בבית כלא בחו"ל אפשרית בהחלט, אך לא בכל המקרים. לפני שיוצאים למסע כה חשוב זה, יש לברר האם קיים הסכם בין ישראל לבין המדינה שבה הישראלי כלוא. אם קיים הסכם כזה, חשוב לפנות לעורך דין מקצועי שילווה את התהליך, ידע בדיוק לאילו גורמים לפנות ומתי, וכך יעלה משמעותית את הסיכוי לכך שיקירכם ירצו את המשך מאסרם בישראל.

 * עו"ד אלי יצחק, עורך דין פלילי, קצין משטרה לשעבר, בעל ידע וניסיון אשר טיפל  בהצלחה בהבאת  אסירים מחו"ל לישראל

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים