zap group mishpati logo

האם אפשר לעצור אותך בשל אי עטיית מסיכה?

בוודאי כבר נחשפתם לסרטונים המציגים שימוש בכוח של שוטרים ומעצר של אזרחים בגלל שלא עטו מסיכה. אך האם לשוטר יש סמכות לעצור אזרחים בשל אי עטיית מסיכה ומה אפשר לעשות אם קיבלתם דו"ח?

09.08.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
האם אפשר לעצור אותך בשל אי עטיית מסיכה?

בעת האחרונה אנו עדים למראות לא נעימים של שוטרים המבצעים מעצר מלווה בשימוש בכוח נגד אזרחים שלא עטו מסיכות. הסרטונים גוררים תגובות נזעמות ודיונים בעד ונגד התנהלות המשטרה. אך האם לשוטר יש סמכות לעצור אזרח או אזרחית בשל אי עטית מסיכה? התשובה היא לא. אם כך, איך סיטואציה זו מגיעה לכלל מעצר? בשורות הבאות נסביר מהן הזכויות שלכם, באילו מקרים שוטר רשאי לעצור אתכם ובאילו מקרים לא, ומה אפשר לעשות אם כבר קיבלתם דו"ח בגין אי עטית מסיכה.

לפי סעיף 67 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים) כאשר האזרח מסרב להזדהות, יש לשוטר סמכות לעכב את האזרח כדי לערוך בירור לגבי זהותו ולכתוב לו דו"ח בשל אי עטית מסיכה

לפני הכל, הצגת תעודה מזהה

כאשר שוטר מבחין באזרח שאינו עוטה מסיכה, עליו לבקש מהאזרח את פרטיו באמצעות הצגת תעודת זהות, דרכון או רשיון נהיגה. זאת, בהתאם לסעיף 2 לחוק החזקת תעודת זהות והצגתה, המחייב כל תושב מגיל 16 לשאת ולהציג תעודת זהות אם יתבקש על ידי שוטר.

השוטר מבקש הצגת תעודת זהות כדי לבדוק מי האדם העומד מולו, אם יש לו הרשעות קודמות וכדי להחליט אם לרשום לו אזהרה או דו"ח. ללא פרטים מזהים, השוטר לא יוכל לרשות דו"ח. על פי סעיף 67 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים) כאשר האזרח מסרב להזדהות, יש לשוטר סמכות לעכב את האזרח כדי לערוך בירור לגבי זהותו ולכתוב לו דו"ח בשל אי עטית מסיכה.

החוק קובע כי השוטר יכול להשתמש בכוח סביר על מנת לבצע מעצר. עוד צריך לדעת כי במקרים מסוימים יפתח נגד האזרח תיק בגין הכשלת שוטר במילוי תפקידו

האם עיכוב הוא מעצר?

לא, עיכוב אינו מעצר, אבל אם השוטר מודיע לאזרח כי הוא מעכב אותווהאזרח מסרב לעיכוב ולא חשוב אם משום שאינו מבין את משמעות הדברים או חושש מקבלת דו"ח או חושב שסירוב יסייע לו, השוטר רשאי לבצע מעצר, גם בכוח. אם האזרח מסרב או מנסה לעזוב את המקום, השוטר, שהתחנך בבית ספר לשוטרים על כך שכשאזרח מסרב לעיכוב מיד קמה לו סמכות מעצר - מפעיל אותה, באופן אוטומטי, בכוח! החוק קובע כי השוטר יכול להשתמש בכוח סביר על מנת לבצע מעצר. עוד צריך לדעת כי במקרים מסוימים יפתח נגד האזרח תיק בגין הכשלת שוטר במילוי תפקידו על פי סעיף 275 לחוק העונשין.

עדיף בעת מפגש עם שוטר לפעול בנועם, להסביר ולבקש ממנו שיפעיל שיקול דעת ויימנע מרישום דו"ח או לשכנע את השוטר לרשום אזהרה בלבד. ויכוח או ניסיון לברוח עלולים להוביל לאירוע שעתיד להיגמר רע

האם לשוטר יש שיקול דעת?

כן, השוטר יכול להפעיל שיקול דעת. על פי סעיף 6א לתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) תש"ף 2020 סמכויות שוטר, קובע כי התקנות יבוצעו על ידי שוטרי משטרת ישראל: "לשם אכיפת ההוראות לפי תקנות שעת חירום אלה רשאי שוטר". כלומר, לשוטר שיקול דעת אם לתת דו"ח בדיוק כמו שבעבירות תנועה מתיר סעיף 5 לפקודת המשטרה לשוטר שיקול דעת באם לרשום דו"ח: "ליתן דעתו על העבירות בדרך...". גם סעיף 228 לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי אם יש לשוטר יסוד סביר להניח שאדם עבר עבירת קנס שהיא עבירת תעבורה, רשאי הוא למסור לאדם הודעת תשלום קנס.

לכן, עדיף בעת מפגש שכזה עם שוטר לפעול בנועם והבנה, להסביר ולבקש שיפעיל שיקול דעת ויימנע מרישום דו"ח או לשכנע את השוטר לרשום אזהרה. ניסיון לעזוב את המקום, לברוח, לפתח ויכוח או להתעלם מהשוטר, בהכרח יוביל לאירוע מתגלגל שעתיד להיגמר רע.

מבחינה פסיכולוגית, יש לזכור שברגעים אלה ההיגיון נעלם ומה שמדבר הוא האגו, והשוטר כבר לא מוכן לוותר נוכח ההתרסה בפרהסיה אל מול כלל הציבור. השוטר חושב לעצמו, "אם האדם הזה יחמוק ממני למרות הבלגאן שיצר, הרי שאאבד את יכולת ההרתעה שלי בעתיד מול אזרחים, והדוגמה הזו תשמש לגיטימציה לכולם לפעול כך ולחמוק מעונש". אפשר רק לקוות שבעתיד שוטרים יפעילו יותר שיקול דעת ויימנעו ממקרים מביכים נוספים של שימוש בכוח ומעצר אזרחים, ביניהם מבוגרים, נשים וקטינים, בשל אי עטיית מסיכה.

אם הוחלט לדחות את הבקשה לביטול הקנס, ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 30 ימים מיום שניתנה החלטת התביעה לדחות את הבקשה, או עד תום התקופה להגשת בקשה להישפט

אם כבר קיבלתי דו"ח, מה אפשר לעשות?

אם קיבלת דו"ח, ניתן לבקש ביטול קנס או בקשה להישפט.

בקשה לביטול הקנס - על פי חוק, ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס בתוך 30 יום מהמועד שבו ניתן הדו"ח המקורי, במידה שלא הגשת בקשה לביטול הקנס במקביל להגשת בקשה להישפט. אם הוחלט לדחות את הבקשה לביטול הקנס, ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 30 ימים מיום שניתנה החלטת התביעה לדחות את הבקשה, או עד תום התקופה להגשת בקשה להישפט. ניתן להגיש בקשה לביטול קנס באיחור במקרים שבהם נמנעה האפשרות להגיש את הבקשה במועד בשל סיבות שלא היו תלויות בפונה.

בקשה להישפט: על פי חוק, ניתן להגיש בקשה להישפט תוך 30 יום מהמועד שבו ניתן הדו"ח המקורי. ניתן להגיש בקשה להישפט באיחור במקרים בהם נמנעה האפשרות להגיש את הבקשה במועד בשל סיבות שלא היו תלויות בפונה.

אם נפגעתם משימוש בכוח על ידי שוטר, בסיטואציה של עיכוב או מעצר, אם בשל אי עטיית מסיכה או אירוע כלשהו אחר, עורך דין שמכיר את המערכת המשטרתית היטב יוכל לטפל בכך

איך מגישים את הבקשה?

יש למלא את טופס הבקשה שמצוי באתר ולצרף צילום הודעת הקנס וצילום תעודת זהות, לחתום ולשלוח בדואר רשום.   הגשת בקשה לביטול הקנס אינה דוחה את המועד לתשלום הקנס.

לסיכום, בתקופה של אי ודאות ומציאות משתנה, חשוב לדעת מהן הזכויות האזרחיות שלכם, אך גם מהן הסמכויות של נציג החוק, שוטר או שוטרת, במפגש איתכם. היכרות עם החוק תמנע מכם הסתבכות מיותרת, שרק תכביד עליכם בתקופה הלא פשוטה של משבר הקורונה.

האם אפשר לעצור אותך בשל אי עטיית מסיכה?(1)

אם נפגעתם משימוש בכוח על ידי שוטר, בסיטואציה של עיכוב או מעצר, אם בשל אי עטיית מסיכה או אירוע כלשהו אחר, עורך דין שמכיר את המערכת המשטרתית היטב יוכל לטפל בכך, להגיש תלונה לגורם הרלוונטי או תביעה לבית המשפט ובמקרים מסוימים אף להשיג פיצוי כספי בגין הנזק שהוסב לכם.

עו"ד אלי יצחק, ראש משרד חקירות לשעבר במספר תחנות משטרה, כקצין תלונות הציבור מחוזי לשעבר וכיום מייצג אזרחים שנפגעו וניזוקו ממגעם עם המשטרה.

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים