zap group mishpati logo

כיצד ניתן לזהות האזנות סתר ולהתגונן מפניהן? מדריך

למרות שהחוק מגדיר האזנות סתר כעבירה פלילית, גופים רבים מבצעים אותן כחלק מסכסוכים אישיים, משפחתיים ועסקיים. חוקר פרטי מיומן בתחום יוכל לסייע לכם לזהותן ולהתגונן מפניהן

11.08.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
כיצד ניתן לזהות האזנות סתר ולהתגונן מפניהן? מדריך

האזנות סתר הן למעשה כל סוג שהוא של הקשבה לשיחה או הקלטתה באמצעות מכשיר, ללא ידיעתם והסכמתם של המשתתפים בשיחה. החוק בישראל אוסר על האזנות סתר, רואה אותן בחומרה רבה ומגדירן כעבירה פלילית הפוגעת בזכות לפרטיות ובחופש האישי. מבחינת החוק, גם מי שהתקין מכשיר ציתות, אף אם לא ביצע את ההאזנה בעצמו, עבר עבירה.

מהי הענישה על האזנת סתר?

העונש על ביצוע האזנת סתר יכול להגיע לחמש שנות מאסר ולשלילת רשיונו של חוקר פרטי שביצע אותה. מלבד אישום פלילי, אדם שביצע האזנת סתר חשוף גם לתביעה אזרחית על בסיס החוק להגנת הפרטיות, הקובע פיצוי של עד 50 אלף שקל, ללא צורך להוכיח שנגרם נזק.

מי צריך לחשוש מהאזנת סתר?

למרות שהן אינן חוקיות, אנשים פרטיים וגופים לא מעטים מבצעים האזנות סתר כדי להשיג יתרונות עסקיים, משפטיים או אישיים על פני יריביהם.

בעבר, האזנות סתר התקיימו בעיקר בעולם העסקי ונעשו לצורך ריגול תעשייתי או פגיעה בעסקים מתחרים. אך כיום, לאור העובדה שהאמצעים לביצוע האזנת סתר זמינים לכל אחד ואחת, יש העושים זאת גם במקרים של סכסוכים אישיים ומשפחתיים. במיוחד, אם הסכסוכים מגיעים לבית המשפט וכל צד אוסף חומרים על הצד השני.

לא רק בגירושין. גם סכסוכים כמו ריב שכנים, מאבק ירושה, או אפילו תחרות על עלייה בדרגה במקום העבודה, עלולים להוביל לנסיונות איסוף מידע, כולל בהאזנות סתר

גירושין מכוערים? ודאו שלא מאזינים לכם

המקרים הנפוצים ביותר של האזנות סתר בתחום הפרטי הם של מקרי גירושין. תהליך הגירושין הוא מכאיב ומעורר רגשות קשים ועזים, ואיסוף המידע על בת או בן הזוג נועד למציאת עדויות מרשיעות על בגידה, על הסתרת כספים או הוצאתם לחו"ל וכדומה – כל דבר שיסייע לאחד הצדדים להשיג יתרון על האחר.

גם סכסוכים מסוגים אחרים, כמו ריב שכנים, מאבק ירושה, או אפילו תחרות על עלייה בדרגה במקום העבודה, עלולים להוביל לנסיונות איסוף מידע, כולל באמצעות האזנות סתר. ככל שמעורבים בעניין יותר כסף ויצרים, כך עלולות להתמוסס העכבות וכל האמצעים הופכים כשרים, אפילו אם בניגוד לחוק.

מומלץ להימנע מלחיצה על קישורים לא מזוהים או פתיחת קבצים בהודעות sms, וואטסאפ או אימייל כאשר אינכם בטוחים לחלוטין שהגיעו מאדם שאתם סומכים עליו וגם אם הן נראות תמימות לגמרי

אילו סימנים מעידים על האזנת סתר לטלפון הסלולרי?

מכשיר הטלפון הסלולרי הוא אחד היעדים המרכזיים כיום להאזנות סתר, ויש מספר סימנים העשויים להעיד על האזנה. למשל, אם סוללת הטלפון מתרוקנת מהר מהצפוי, או שחבילת הגלישה נגמרת ללא סיבה, וכן, אם נשמעים רעשי רקע בזמן שיחה בטלפון, או שתעבורת הנתונים משתנה בזמן שהטלפון מחובר ל-wifi.

כיצד ניתן להתגונן מפני האזנות סתר?

כיוון שהאמצעי הזמין ביותר לביצוע ההאזנות הוא מכשיר הטלפון האישי, חשוב להקפיד שהוא נמצא בהשגחת בעליו כל הזמן. לא כדאי להשאיר אותו על השולחן במקום העבודה או בבית קפה, אפילו אם רק הלכתם לביקור קצר בשירותים. בנוסף, מומלץ להימנע מלחיצה על קישורים לא מזוהים או פתיחת קבצים בהודעות sms, וואטסאפ או אימייל כאשר אינכם בטוחים לחלוטין שהגיעו מאדם שאתם סומכים עליו וגם אם הן נראות תמימות לגמרי. לעתים גם אמצעי זהירות זה אינו מספיק, ובמקרים של חשש רציני מהאזנה, עדיף לא לפתוח קישורים גם מאנשים מוכרים לכם, שמא נפרץ החשבון שלהם כדי להגיע דרכו אליכם.

מכשיר לגילוי האזנות סתר משדר גלי רדיו באורכים שונים וככל שיתקרב לאמצעי ההאזנה, ההקלטה או הצילום שהוסתרו, ילכו ויתחזקו האותות שיקלוט. בהמשך, יש להסירם ואם אפשר, להתקין אמצעי הגנה נגדם

כיצד ניתן לגלות האזנות סתר?

כאשר עולה החשש שמתבצעת האזנת סתר, יש מספר דרכים לבדוק האם ואיך היא נעשית. ראשית, יש לבדוק את כל הטלפונים, הסלולריים, ולאתר מכשירי ציתות או מצלמות נסתרות. את מכשירי הסלולרי כדאי לבדוק במעבדה מוסמכת שיש לה את הכלים לגילוי תוכנות ריגול והאזנה. אמנם, אנשי המעבדה לא יצליחו ברוב המקרים לגלות מי שתל את התוכנה, אך הם יוכלו להסיר אותה ולהתקין תוכנות הגנה שימנעו את המשך הריגול.

מכשירי האזנה מוסתרים הם עניין יותר בעייתי, ונדרשת הפעלת אמצעים מיוחדים בבית או במשרד לצורך גילויים או הגנה מפניהם. ראשית, יש להגיע אל המקום החשוד עם מכשיר לגילוי האזנות סתר. המכשיר משדר גלי רדיו באורכים שונים וככל שיתקרב לאמצעי ההאזנה, ההקלטה או הצילום שהוסתרו, ילכו ויתחזקו האותות שיקלוט. בהמשך, יש להסירם ואם אפשר, להתקין אמצעי הגנה נגדם.

מדוע מומלץ לפנות לייעוץ אצל חוקר פרטי אם יש חשש להאזנת סתר?

במקרים רבים, במיוחד כאשר מי שעלול להאזין לכם מתמצא בטכנולוגיה או שוכר את שירותיו של איש מקצוע, סביר להניח שתזדקקו גם אתם לחוקר מקצועי ומיומן שיבדוק את הסלולרי שלכם לעומק, יידע לזהות סימנים נוספים לפריצה ויוכל לבדוק גם אפשרויות ציתות נוספות שייתכן שהופעלו כנגדכם.

יתרה מכך, יש חשיבות רבה לביצוע תהליך האיתור והגילוי של האזנת הסתר בדיסקרטיות ובמקצועיות. אחרת, אם המצותת יגלה שמזימתו התגלתה, סביר שימהר לשתול אמצעים נוספים, מתוחכמים יותר וקשים יותר לאיתור.

החוק קובע כי כאשר אדם הוא צד בשיחה, הוא רשאי, על פי רוב, להקליט אותה. למשל, כאשר אתם משוחחים עם נציג שירות, פקיד בבנק, לקוח, או אפילו עם הבוס שלכם, הקלטת השיחה אינה נחשבת לעבירה

האם יש האזנות שהחוק מתיר?

יש כמה דרכים לבצע האזנות סתר כך שיהיו חוקיות לחלוטין ואף קבילות כראיות בבית המשפט. למשל, הקלטה נסתרת של שיחה שהמקליט משתתף בה בעצמו היא חוקית לחלוטין, כל עוד היא אינה כוללת הקלטות אינטימיות הפוגעות באופן ישיר וברור בפרטיות.

בנוסף, אם ההקלטה מתבצעת במקום פתוח או במקום ציבורי, אזי היא מותרת. החוק קובע במפורש כי כאשר אדם הוא צד בשיחה, הוא רשאי, על פי רוב, להקליט אותה. למשל, כאשר אתם משוחחים עם נציג שירות, פקיד בבנק, לקוח, או אפילו עם הבוס שלכם, הקלטת השיחה אינה נחשבת לעבירה.  

לבסוף, ואולי חשוב מכל, החוק מתייחס להאזנת סתר לא חוקית רק כאשר היא מתבצעת באמצעות מכשיר. לכן, האזנה ללא שימוש במכשיר תהיה חוקית, אך השימוש בה כראיה יהיה בעייתי בשל משקלה כעדות של מילה כנגד מילה. פירוש הדבר שכל עוד האזנות אלו הן חוקיות, גם חוקר פרטי יכול לבצע אותן לצרוך השגת מידע שנחוץ לכם.

האם ייתכנו מקרים שבהם גם האזנת סתר שאינה חוקית תאושר?

האזנות סתר מותרות על פי חוק רק במקרים יוצאי דופן ורק באישורם של גורמים בדרגים גבוהים מאוד. למשל, כאשר הן מבוצעות במטרה להגן על בטחון המדינה ואושרו על ידי ראש הממשלה או שר הביטחון. גם המשטרה יכולה, באישור מיוחד של שופט בבית המשפט המחוזי, לבצע האזנה לצורך מניעת עבירות פליליות וגילוי עבריינים.

אם עולה החשד שאחד היורשים של אדם שהלך לעולמו השפיע על המוריש בצורה לא חוקית לשנות את צוואתו ולהגדיל את חלקו בירושה, הרי שדיבוב והקלטה שלו על ידי חוקר פרטי יכולים למנוע את העוולה 

באילו מקרים כדאי להזמין האזנת סתר חוקית ממשרד חקירות?

למרות הדימוי השלילי של האזנות הסתר, הרי שכשהן מתבצעות באופן חוקי, הן יכולות להיות כלי יעיל לחשיפת מעשים לא הגונים ואף פליליים. למשל, אם עולה החשד שאחד היורשים של אדם שהלך לעולמו השפיע על המוריש בצורה לא חוקית לשנות את צוואתו ולהגדיל את חלקו בירושה, הרי שדיבוב והקלטה שלו על ידי חוקר פרטי יכולים למנוע את העוולה ואף לחסוך סכסוך משפחתי ארוך שנים.

כיצד ניתן לזהות האזנות סתר ולהתגונן מפניהן? מדריך(1)

דוגמה אחרת היא כשאתם חושדים בקולגה שמנסה לפגוע בכם ומנכס את הצלחותיכם מול הנהלת החברה. האזנה לפגישה שאותו עובד ינהל בבית הקפה עם הבוס יכולה לאמת את הספקות ולאפשר לכם לעמוד על קבלת הקרדיט ולזכות בקידום המתקרב.

לסיכום, למרות שהן אינן חוקיות, האזנות סתר מבוצעות באופן תדיר. אם אתם חוששים שמאזינים לכם, פנו מיד לאיש מקצוע שיסייע לכם לאמת או להפריך את החשש בצורה דיסקרטית.

* שמוליק ממן הוא חוקר פרטי, בעל משרד החקירות קואנטין חקירות המתמחה בביצוע מעקבים מכל הסוגים ובכל הארץ. לאתר המשרד - ליחצו כאן

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

קואנטין חקירות פרטיות

קואנטין חקירות פרטיות

לא כל אחד יכול להיות חוקר – את עבודת הבילוש תשאירו למקצוענים! קואנטין חקירות פרטיות, עם נסיון של מעל 20 שנה, מתמחים במעקבים ופועלים 24/7 בכל הארץ כדי לחשוף את האמת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קואנטין חקירות פרטיות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה