zap group mishpati logo

בתום מבצע בלשי: עורך הדין הגנב אותר במוזיאון השואה הפיקטיבי שהקים בבודפשט

פרקליט שגנב יותר מחצי מיליון שקל מקשישה שייצג ברח להונגריה. בזכות תחקיר בטלוויזיה הוא אותר במוזיאון שואה פיקטיבי שהקים. איתורו אפשר להחזיר לקשישה מאות אלפי שקלים

25.08.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
בתום מבצע בלשי: עורך הדין הגנב אותר במוזיאון השואה הפיקטיבי שהקים בבודפשט

 קשישה ניצולת שואה, בשנות השמונים לחייה, הצליחה לקבל בחזרה למעלה מ-300 אלף שקל מתוך כחצי מיליון שקל שנגנבו ממנה. הגנב, עורך דין מאזור חיפה שייצג אותה ומעל בכספים, אותר בתום מבצע בלשי סוער בעיר בודפשט שבהונגריה. באופן מפתיע, האיתור התאפשר בזכות תחקיר טלוויזיוני שפורסם בישראל בעניינו של עורך הדין, והציג מוזיאון שואה פיקטיבי שהוקם על ידו בבירת הונגריה. בזכות פרסום התחקיר אותר האיש ונמסרו לו מסמכים שאפשרו למצות עימו את הדין.

הקשישה הגיעה לעורך הדין כדי שיטפל עבורה בקבלת כספים המגיעים לה מדירה שעברה בירושה. עורך הדין קיבל בנאמנות עבורה סכום נכבד של כחצי מיליון שקל, אשר אותו הוא אמור היה להעביר אליה

מעל בתפקידו כעורך הדין של הקשישה

הפרשה החלה בשנת 2006, אז הגיעה הקשישה המתגוררת באזור חיפה לעורך הדין כדי שיטפל עבורה בקבלת כספים המגיעים לה מדירה שעברה בירושה. עורך הדין קיבל בנאמנות עבור הקשישה סכום נכבד של כחצי מיליון שקל, אשר אותו הוא אמור היה להעביר אליה.

ואולם עורך הדין, שהתברר כנוכל, גנב את הכספים מהקשישה שחיה מקיצבה צנועה של הביטוח הלאומי. הקשישה ניהלה נגד עורך הדין הליך משפטי, שבסופו הוא חויב להשיב לה כמעט 550 אלף שקל בגין הכספים שגנב (כפי שקבע בית משפט השלום בחיפה בפסק דינו בתיק 5146/08). על פסק הדין הגיש עורך הדין ערעור לבית המשפט המחוזי, אולם זה נדחה. במקביל, נפתח נגדו הליך משמעתי בלשכת עורכי הדין, שבסופו הוא חויב בתשלום פיצויים לקשישה בגובה של 22 אלף שקל.

לצורך ביצוע פסק הדין, פתחה הקשישה תיק הוצאה לפועל נגד עורך הדין, ובינואר 2016 הומצאה לו אזהרה. ואולם, עורך הדין לא החזיר את הכספים שגנב ולא שילם את החוב לקשישה, וזה הלך ותפח לגובה של 680 אלף שקל.

עורך הדין סירב למסור איפה הוא נמצא ומסר רק כתובת של תא דואר לצורך מסירת מסמכים בעניינו, אךבית המשפט סירב לאפשר לקשישה להמציא את התראת פשיטת הרגל לתיבת הדואר המדוברת

מסתובב בין מדינות כדי להקשות על איתורו

הקשישה חסרת האונים, שחלמה לראות חלק מהכסף בחזרה, הגישה נגד עורך הדין, באמצעות הח"מ, התראה על פשיטת רגל, ולצורך כך שכרה את שירותיו של בעל מקצוע מיוחד המתמחה באיתור כתובות. האיש ניסה לאתר את כתובתו של עורך הדין, ובשיחה טלפונית עימו מסר לו עורך הדין כי אין לו מקום מגורים וכי הוא מאושפז בבית חולים באופן קבוע. עורך הדין סירב למסור איפה הוא נמצא ומסר רק כתובת של תא דואר לצורך מסירת מסמכים בעניינו. 

ואולם, בית המשפט סירב לאפשר לקשישה להמציא את התראת פשיטת הרגל לתיבת הדואר המדוברת, ולאחר מאמצים נוספים לאתר את עורך הדין, התברר כי באפריל 2016 הוא עזב את הארץ. חוקרים פרטיים שפעלו כדי לאתרו גילו כי הוא שוהה בעיר וילנה שבליטא.

במקביל מסר בנה של הקשישה עדות במשטרה על הגניבה. החוקרת, שאמונה על בירור הפרשה, מסרה לו כי למיטב ידיעת המשטרה עורך הדין מודע לכך שגורמים שונים מחפשים אחריו ולכן מסתובב בין מדינות שונות באירופה כדי להקשות על איתורו.

בתכנית "הכל כלול" בערוץ 10 פורסם תחקיר מקיף אודות עורך הדין וה"מוזיאון" הפיקטיבי שהוא מפעיל, לפיו "הרצל חגג במקום את בר המצווה שלו, חנה סנש עונתה ונרצחה ואייכמן השתמש במקום כבונקר"

שקרים על חנה סנש והרצל ב"מוזיאון מרתף השואה"

בשלב זה שוב נעלם עורך הדין מתחת לרדאר ואולם, נקודת המפנה אירעה באפריל 2018. בעקבות חיפוש פשוט באינטרנט אחרי פרטיו של עורך הדין שביצע בנה של הקשישה, הוא גילה לתדהמתו כי האיש מפעיל מוזיאון בבודפשט המתיימר להיות מוזיאון לזכר השואה - "Shoah Cellar museum" (מוזיאון מרתף השואה).

הסתבר כי כמה ימים קודם לכן שודר בתכנית "הכל כלול" בערוץ 10 תחקיר מקיף אודות עורך הדין וה"מוזיאון" הפיקטיבי שהוא מפעיל. על פי התחקיר, עורך הדין טוען בפני תיירים כי "הרצל חגג במקום את בר המצווה שלו, חנה סנש עונתה ונרצחה ואייכמן השתמש במקום כבונקר". בתחקיר צוין כי מדובר במידע שקרי, מה שלא מפריע לעורך הדין לגבות כסף מעשרות תיירים ולככב בצמרת האטרקציות של בודפשט. בעקבות צפייה בתחקיר, החליטו בנה של הקשישה והח"מ לנהל מצוד אחרי עורך הדין, לאתר אותו בבודפשט ולמסור לו את מסמכי פשיטת הרגל.

החוקר ההונגרי נתבקש להגיע למוזיאון, למסור את המסמכים לידי עורך הדין, ולתעד את המסירה במצלמת נסתרת כדי שהדבר ייחשב להמצאה כדין בעיני בית המשפט בישראל ויאפשר לפתוח בארץ בהליך פשיטת רגל נגד עורך הדין. ואכן, כמה ימים לאחר מכן הגיע החוקר למקום וביקש למסור לעורך הדין את המסמכים, אבל סורב (תוך שהוא מתעד זאת במצלמה נסתרת).

יום למחרת ניסה שוב החוקר למסור לעורך הדין את המסמכים, אולם לא הורשה לעבור את הלובי והדביק את המעטפה על אחד הקירות במקום. הפקידה בלובי הסירה את המעטפה מהקיר וזרקה אותה לרחוב. בנוסף להליך זה, הומצאה בקשת פשיטת הרגל לגרושתו של עורך הדין ונשלחה לטלפון הנייד שלו.

אישור בית המשפט סלל את הדרך לניהול הליך פשיטת הרגל נגד עורך הדין ואפשר לח"מ לשים יד על נכסיו של עורך הדין, ובכלל זה על מחצית מדירה יוקרה שהוא ניסה להעביר לבני משפחתו

הקשישה קיבלה 300 אלף שקל שחולצו מעורך הדין

כל זה הספיק לבית המשפט בישראל לקבוע כי מסמכי פשיטת הרגל הומצאו כדין לעורך הדין הרמאי. האישור סלל את הדרך לניהול הליך פשיטת הרגל נגד עורך הדין ואפשר לח"מ לשים יד על נכסיו של עורך הדין, ובכלל זה על מחצית מדירה יוקרה שהוא ניסה להעביר לבני משפחתו. עד כה, הצליח הח"מ לחלץ מעורך הדין עבור הקשישה כ-300 אלף שקל, ועוד היד נטויה.

בתום מבצע בלשי: עורך הדין הגנב אותר במוזיאון השואה הפיקטיבי שהקים בבודפשט(1)

לסיכום, הסיפור הבלשי המפותל ממחיש איזו חשיבות יש לניהול מיומן ומדויק של הליך גבייה מורכב שעשוי להיות לעתים חובק עולם ולהתגלגל למחוזות בלתי צפויים.

* הכותב, המתמחה בניהול הליכי גבייה מורכבים בארץ ובעולם, ייצג את הקשישה במסגרת הליך זה ופעל לאיתור עורך הדין המדובר ולגביית הכספים המגיעים לה ממנו
** בתמונה למעלה: צילום מתוך תחקיר "הכלול כלול", ערוץ 10. למטה, העיר בודפשט, הונגריה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • ריבית- מהי ומה מותר לבנק?

    ריבית- מהי ומה מותר לבנק?

    החלטתם שהגיע הזמן לקנות את מכונית חלומותיכם, ולשם כך לקחתם הלוואה מהבנק. לפתע, גיליתם שהבנק גבה מכם ריבית גבוהה יותר ממה שהיה אמור לגבות מכם על ההלוואה. מה תעשו? האם תקבלו את מה שמגיע לכם בחזרה?
    2 דק'
  • פסילת חוות - דעת גרפולוג מומחה מטעם ביהמ"ש

    פסילת חוות - דעת גרפולוג מומחה מטעם ביהמ"ש

    באילו נסיבות בית המשפט ידחה חוות-דעת גרפולוגית של מומחה מטעמו?
    4 דק'
  • פשיטת רגל: השפעת הרפורמה החדשה

    פשיטת רגל: השפעת הרפורמה החדשה

    מתקשים להחזיר את החובות - והסתבכתם כלכלית? הרפורמה בדיני פשיטת הרגל מאפשרת לחייבים להשתקם בתהליך פשוט יותר, המעודד שיקום ופתיחת דף חדש. מדריך
    8 דק'