zap group mishpati logo

הצעיר שסובל מפוסט טראומה קיבל הפטר מחובות של 400 אלף שקל

צעיר הסובל מקשיים נפשיים, בעקבות מלחמת לבנון השנייה, נקלע לבור כלכלי עמוק. על רקע מצבו הנפשי הקשה, פטר אותו בית המשפט מחובותיו

מאת: עו"ד אבי טל
31.08.20
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
הצעיר שסובל מפוסט טראומה קיבל הפטר מחובות של 400 אלף שקל

צעיר בשנות השלושים לחייו, הסובל מפוסט טראומה ממלחמת לבנון השנייה ונקלע לחובות גדולים בהיקף של 400 אלף שקל, קיבל הפטר מכלל חובותיו. בית המשפט נימק את ההחלטה בנסיבות המיוחדות של המקרה ונוכח מצבו הרפואי של הצעיר.

במקביל לצעיר, אביו שניסה לתמוך בו נקלע אף הוא למצוקה כלכלית קשה ולחובות בהיקף זהה של 400 אלף שקל. בסופו של דבר, זכה גם האב לפטור משמעותי מרוב חובותיו ונדרש לשלם 50 אלף שקל בלבד. השניים יוצגו על ידי הח"מ בהליכים בעניינם.

בעקבות המתח הנפשי הרב שאליו נקלע, החל הצעיר לחוות התקפים אפילפטיים, ובעקבות אלה הוא אושפז בבתי חולים ונאלץ ליטול סוגים שונים של תרופות

"הרווחתי הרבה והרגשתי בטוח"

סיפורו של הצעיר מתחיל בעת שירותו הצבאי, באמצע העשור הקודם. בעקבות אירוע מבצעי שאליו הוא היה עד, נכנס הצעיר להלם שהלך והתגבר במלחמת לבנון השנייה. בעקבות המתח הנפשי הרב שאליו נקלע, החל הצעיר לחוות התקפים אפילפטיים, ובעקבות אלה הוא אושפז בבתי חולים ונאלץ ליטול סוגים שונים של תרופות. לאחר שהשתחרר הצעיר מצה"ל, הוא חזר לאיתנו ותפקד באופן נורמלי, אולם כעבור כמה שנים חלה שוב הרעה במצבו, הפעם על רקע כלכלי.

בשנת 2011 עבר הצעיר להתגורר עם ארוסתו (שלימים הפכה לאשתו ולאחר מכן לגרושתו). בתצהיר שמסר הצעיר לבית המשפט, הוא טען כי באותה שנה נזרע זרע הפורענות והוא החל להסתבך כלכלית. מעבר הדירה גרם לצעיר להוצאות אדירות. בין היתר רכשו השניים רהיטים, ולצורך כך נטלו הלוואות של כ-40 אלף שקל. במקביל, הם נטלו הלוואות נוספות בהיקף של 50 אלף שקל.

"הייתי בטוח שאעמוד בהחזרי ההלוואות בלא כל קושי", אבל הגירושין רק החמירו את המצב ולאחריהם נטל הצעיר שתי הלוואות נוספות בסך 27 אלף שקל

"גרושתי לא לקחה חלק בהוצאות"

באותה תקופה עבד הצעיר באחת מחברות ההייטק הנחשקות בישראל. "השתכרתי משכורת גבוהה וחשתי בטוח כלכלית", הוא נזכר באותה תקופה בתצהיר שהגיש לבית המשפט. "הייתי בטוח שאעמוד בהחזרי ההלוואות בלא כל קושי".

השנים חלפו, וב-2012 התחתן הצעיר עם בת זוגו. לדבריו, הוא נאלץ לשלם על חשבונו את כל הוצאות החתונה ולאחר מכן את כל הוצאות הדירה וכלכלת הבית, כמו גם רכב שנרכש עבור הזוג. "גרושתי לא חשה מחויבת לחלוק בנטל ההוצאות והרכישות, ואני נשאתי בכולן", טען. שנה לאחר מכן כבר התגרשו השניים. "מתוך רצון לסיים את הקשר, הסכמתי לקחת על עצמי את כל החובות שנוצרו בנישואין", טען הצעיר בתצהירו. הגירושין רק החמירו את המצב ולאחריהם נטל הצעיר שתי הלוואות נוספות בסך 27 אלף שקל.

המשבר הרפואי המחודש שחווה הצעיר גרם לו לקשיים משמעותיים. במשך כשנה הוא לא עבד, ולצורך כיסוי ההוצאות השוטפות הוא נטל עוד ועוד הלוואות

"מקום העבודה התנער ממני לגמרי"

נקודת המפנה אירעה בשנת 2014. במהלך עבודתו עבר הצעיר במפתיע התקף הדומה להתקף אפילפטי ופונה לבית החולים. לדבריו, במהלך ההתקף הוא הרגיש כפי שחש במהלך שירותו הצבאי. בשלב הזה, מקום העבודה הפנה לו כתף קרה. "הרופא התעסוקתי של העבודה שלי החליט להקפיא את עבודתי וקבע שלא אוכל לחזור לעבודה עד שיבררו בדיוק מה קרה לי ", ציין הצעיר בתצהירו. לטענת הצעיר, הוא הוצא לחופשה ללא תשלום, כנגד רצונו ובמשך ארבעה חודשים לא שולמה לו משכורת. "מקום העבודה התנער מכל אחריות כלפי", טען.

המשבר הרפואי המחודש שחווה הצעיר גרם לו לקשיים משמעותיים. במשך כשנה הוא לא עבד, ולצורך כיסוי ההוצאות השוטפות הוא נטל עוד ועוד הלוואות. בסוף אותה שנה פוטר הצעיר מעבודתו, וזמן קצר לאחר מכן נפרדה ממנו בת זוגו: "בעקבות זאת חוויתי משבר נפשי גדול שהוביל אותי לדיכאון", נזכר הצעיר בתצהירו.

באותה תקופה הצעיר רק הלך והידרדר: הוא לא הצליח לעבוד באופן סדיר ועבר בין עבודות בשכר נמוך, עבר מספר פעמים דירה ונטל הלוואות גבוהות, שרק החמירו את מצבו. הצעיר ניסה לפנות לטיפול פסיכולוגי כדי לחזור לשגרת חיים שתאפשר לו לעבוד ולהרוויח כסף, אבל "במצב הכלכלי שהייתי בו לא יכולתי לכסות את הבור שנפער באותה תקופה", טען. לצד ההלוואות שנטל הצעיר, נטל אביו שניסה לסייע לו הלוואה של כ-80 אלף שקל והעביר אליו את הסכום.

כיום מפעיל הצעיר עסק מוכר ואהוב לממכר מזון באזור הצפון. עם זאת, הוא לא מצליח להתרומם ולכסות חובות

הקליט אלבום בכורה בשיא השפל

הצעיר חי מהיד אל הפה, אך בצעד תמוה החליט ב-2016 לממש שאיפה מוזיקלית ישנה ולהקליט אלבום בכורה: "מימנתי זאת באמצעות מימון המונים ומימון עצמאי", ציין הצעיר בתצהיר. "לצורך כך, מכרתי רכוש וציוד שהיה לי".

כדי לנסות לשפר את מצבו הכלכלי התקבל הצעיר לעבודה נוספת בחברת הייטק. "בניסיון להשתכר סכום גבוה מספיק לכיסוי ההלוואות עבדתי שעות רבות במשרד, אבל זה השפיע על מצבי הנפשי וגרם לי לשקוע שוב בדיכאון", נזכר הצעיר. לאחר שהוא חווה שוב התקפים כמו אפיליפטיים הוא החליט לעזוב את עבודתו ועבר לאהבה ישנה שלו - המטבח. כיום מפעיל הצעיר עסק מוכר ואהוב לממכר מזון באזור הצפון. עם זאת, הוא לא מצליח להתרומם ולכסות חובות.

כך, בעוד הכנסותיו החודשיות עומדות על כ-7,000 שקל, הוצאותיו המינימליות עומדות על כ-6,700 שקל בממוצע. על רקע זה, פנה הצעיר לבית המשפט וביקש להכריז עליו כפושט רגל "כדי שאוכל לפתוח דף חדש בחיי", טען. "אין כל תועלת בהפעלת הליכי גבייה כלפי, מאחר שאין לי כל רכוש, אני מתקיים מהיד אל הפה ולא מצליח לצבור כספים שמהם אוכל לשלם את חובותי".

"נסיבות הסתבכותו הכלכלית נעוצות בנטילת הלוואות רבות, האחת על גבי השנייה, רובן לצורכי מחיה בסיסיים וחלקן הקטן לצרכים שאינם מחויבי המציאות"

לצעיר לא נותרה הכנסה פנויה

על רקע מצבו הכלכלי הקשה של הצעיר ולבקשתו, הוצא תחילה צו כינוס לנכסיו והושת עליו תשלום חודשי של 1,200 שקל, שמאוחר יותר הופחת לכ-800 שקל. בדו"ח המסכם שהגישה המנהלת המיוחדת לנכסי הצעיר לבית המשפט היא ציינה כי "נסיבות הסתבכותו הכלכלית נעוצות בנטילת הלוואות רבות, האחת על גבי השנייה, רובן לצורכי מחיה בסיסיים וחלקן הקטן לצרכים שאינם מחויבי המציאות".

לדברי המנהלת, "הרושם המסתמן ביחס לחלק מהחובות שהם נוצרו תוך כדי אדישות מצידו של החייב, אם כי זו אינה עולה לכדי חוסר תום לב מופגן ואין בה כדי למנוע את הכרזתו כפושט רגל". עוד ציינה המנהלת כי "המדובר בחייב המוכר כבעל נכות נפשית הסובל מהפרעות קשות". לדבריה, לאחר שקילת מכלול הנתונים ניתן להכריז על החייב כפושט רגל.

הצעיר שסובל מפוסט טראומה קיבל הפטר מחובות של 400 אלף שקל(1)

בינואר האחרון התקיים דיון בעניין הצעיר בבית המשפט ובמהלכו אישר בא כוחה של המנהלת המיוחדת כי הצעיר מתאים למתן הפטר לאלתר, בשל נסיבות חייו הקשות ומאחר שלא נותרת לו כל הכנסה פנויה מהעסק שהוא מפעיל.

על רקע הדברים, הסכימה השופטת להכריז על הצעיר כפושט רגל ונתנה צו הפטר לחובותיו. 

* הכותב, המתמחה בין היתר בייצוג חייבים בהוצאה לפועל, ייצג את החייב ואת אביו במסגרת ההליך המתואר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • ביטוח משכנתא

    ביטוח משכנתא

    קניתם דירה? מזל-טוב! "לא ממש", אתם אומרים- "הבנק עזר לנו לא מעט". כלומר: לקחתם משכנתא מהבנק כדי שתוכלו לקנות את הדירה שרציתם. ומה עכשיו? האם צריך לבטח את המשכנתא? מהו בעצם ביטוח משכנתא? האם חייבים לרכוש אותו?
    2 דק'
  • הסדר נושים לפי 19א לפקודה - רגע לפני הליך פשיטת רגל

    הסדר נושים לפי 19א לפקודה - רגע לפני הליך פשיטת רגל

    רגע לפני שתפנה להליך פש"ר או רגע לפני שמאן דהוא יבקש כי תוכרז כפושט רגל, אם לבקשתך ואם לבקשת אחד מנושיך, ישנו סעיף בפקודת פשיטת הרגל שיכול להתאים לך, ולאפשר לך ליהנות ממספר יתרונות. הליך זה הקבוע בסעיף 19א' לפקודה מאפשר לך להציע הסדר לנושים עוד בטרם יוצא כנגדך צו לכינוס נכסים בהליך פשיטת רגל. על הליך הסדר נושים לפי סעיף 19א לפקודה – תנאים להחלתו, יתרונותיו ואופן יישומו.
    6 דק'
  • כיצד מוחקים חובות ומבטלים עיקולים ב-24 שעות?

    כיצד מוחקים חובות ומבטלים עיקולים ב-24 שעות?

    איך ניתן לקבל עיכוב הליכים וביטול עיקולים בהוצאה לפועל תוך 24 שעות? מהי פשיטת רגל בהליך החדש? כיצד לקבל הפטר ו"חנינה" מהחובות תוך 18 חודשים? כיצד לבטל ולמחוק הלוואה חוץ בנקאית? המדריך השלם לפניכם
    11 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה