zap group mishpati logo

הסוד להצלחת הגישור – רצון כנה, מקצועיות וכימיה טובה

קיימים שלושה מרכיבים מרכזיים להצלחת גישור לגירושין. כשהוא מצליח, יש לו יתרונות רבים לעומת הליך משפטי בכל ההיבטים - הכלכלי, האישי וההורי. מדריך

מאת: עו"ד רויטל להב
11.10.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
הסוד להצלחת הגישור – רצון כנה, מקצועיות וכימיה טובה

זוגות רבים פונים כיום לנהל את הגירושין באמצעות הליך גישור, הן משום שהחוק מחייב את מי שמבקש להתגרש לנסות לנהל את הסכסוך באמצעות גישור לפני שיפנו לבית המשפט, והן בשל הלך הרוחות הציבורי העכשווי, שהבין והפנים כי הליך גישורי או הסכמי מכל סוג נכון יותר ומשתלם יותר למשפחה.

גישור מוצלח הוא פתרון רב עוצמה ועדיף במקרים רבים על פני ניהול הגירושין בבית המשפט. ניסיון רב שנים בהליכי גישור לגירושין הובילו אותי לאפיין את שלושת המרכיבים החשובים להצלחתם:

  1. רצון כנה מצד המתגשרים שהגישור יצליח.
  2. מקצועיות המגשר/ת והיכולת להנחות את הגישור בצורה שתתאים לנסיבות של כל מקרה לגופו.
  3. הכימיה בין המגשר/ת למגושרים, כבסיס ליכולת לבסס יחסי אמון ביניהם.

בעזרת התיווך של המגשר, תוכלו להגיע לכל אותן הסכמות בענייני רכוש, זמני שהות, הוצאות ילדים וכל עניין אחר של הגירושין שלא הצלחתם לעשות לבדכם, ומבלי שבית המשפט יכריע זאת עבורכם 

מהי הכוונה ב"רצון כנה מצד המתגשרים"?

אם ברצונכם לדעת אם הגישור שלכם יצליח, שאלו את עצמכם קודם לכן, האם אתם באמת רוצים בגישור? האם אתם באמת רוצים לסיים את הגירושין באמצעות הסכמה עם בן או בת הזוג שלכם, כשאתם אחראים ביחד על קבלת ההחלטות של ההיבטים השונים של הגירושין? אם התשובה שלכם היא חיובית, סביר להניח שהבנתם שגישור דורש אקטיביות, נכונות לשיתוף פעולה וחשיפה רגשית בדיוק מול אותו אדם שממנו אתם מבקשים להיפרד.

זה אמנם לא קל לשבת מול בן או בת הזוג ולומר להם מה בדיוק אתם רוצים, ומה שלא העזתם לומר במהלך חיי הנישואין – לגבי הרכוש, חינוך הילדים, הסדרי השהות וחלוקת הוצאות הילדים. ועוד לפני זה, אין זה קל בכלל להבין ולומר לעצמכם מה בדיוק אתם רוצים בכל ההיבטים הללו. כל אלה דורשים נכונות לעבוד קשה, ביחד ולחוד, על מנת שהגישור יצליח. המגשר אינו מכריע בעצמו בכל הסוגיות הללו עבורכם. הוא אינו מנהל משא מתן ביניכם לבין בן או בת הזוג, אלא נמצא שם כדי לתווך ביניכם ולתמלל עבור בן או בת הזוג את הצרכים שלכם אם אינכם מסוגלים להשמיע זאת בעצמכם, ולהפך.

כך, בעזרת התיווך של המגשר, תוכלו להגיע לכל אותן הסכמות בענייני רכוש, זמני שהות, הוצאות ילדים וכל עניין אחר של הגירושין שלא הצלחתם לעשות לבדכם, ומבלי שבית המשפט יכריע זאת עבורכם –  הכוח נשאר אצלכם.

גישור מאפשר לבני הזוג לבנות לעצמם את המנגנונים הנכונים והמתאימים עבורם על מנת להתמודד עם כל צורך עתידי שיעלה ביחס להורות המשותפת, בצורה טובה ויעילה

האם לא עדיף לשלם לעורך דין שיעבוד עבורי?

זו שאלה טובה. התשובה היא שהעבודה הקשה שתשקיעו בגישור, בהנחה שאתם מגיעים עם רצון כנה, תשתלם לכם מאוד. וזאת, לא רק משום שהליך גישור לגירושין הוא זול יותר ומהיר יותר יחסית להליך משפטי. אלא משום שגישור מאפשר לבני הזוג לבנות לעצמם את המנגנונים הנכונים והמתאימים עבורם על מנת להתמודד עם כל צורך עתידי שיעלה ביחס להורות המשותפת, בצורה טובה ויעילה.

למשל, אם תרצו לשנות את חלוקת זמני השהות עם הילדים באופן חד פעמי או קבוע, עקב שינויי קריירה. או שתבקשו לעבור דירה, או לשנות את בית הספר או החוגים של ילדיכם וכדומה, אזי הסכם גישור מוצלח, שנבנה בתהליך הנכון, מקנה לכם מנגנוני תקשורת הורית טובה עם מי שכבר אינכם חולקים את חייכם עימו או עימה.

זהו, למעשה הערך העיקרי והחשוב ביותר של הגישור עבור בני הזוג: לא רק הגעה להסכם משפטי נכון ליום האישור שלו בבית המשפט, אלא הכלים שתקבלו בגישור כדי לדעת כיצד לשנות, אם צריך, את ההסכם בעצמכם בעתיד מבלי להגיע לבתי המשפט.

מגשר מקצועי תמיד יהיה עם היד על הדופק ויידע להוביל את בני הזוג להצלחת התהליך בקצב הנכון, תוך תנועה בין הצד המהיר יותר לצד האיטי וזיהוי אינטרסים משותפים ומנוגדים

כיצד נמדדת מקצועיות המגשר?

לגישור לגירושין מטרה ברורה: להגיע להסכם גירושין ששני הצדדים יצרו בעצמם, הוא מקובל על שניהם והוא מאפשר להם להיפרד בצורה טובה וללא התערבות של בית המשפט. מגשר מקצועי תמיד יהיה עם היד על הדופק ויידע להוביל את בני הזוג להצלחת התהליך בקצב הנכון, תוך תנועה בין הצד המהיר יותר לצד האיטי וזיהוי אינטרסים משותפים ומנוגדים. כפי שציינתי קודם, מגשר אינו יכול ולא רשאי ולא צריך להחליט עבור הצדדים, אלא לסייע במתן הצעות ורעיונות לפתרונות.

אך בזה לא מסתכם תפקידו. מגשר מקצועי צריך לדעת לנהל את הליך הגישור בארגז כלים מגוון לטובת המתגרשים על מנת לא להחזיר אותם לדפוסי תקשורת שהכשילו אותם בחיי הנישואין, ולמצוא את נקודות החיבור והאינטרסים המשותפים.

על מגשר להיות גמיש אך אסרטיבי, להיות יצירתי במגוון האפשרויות השונות שהוא יכול להציב בפניהם, לספק  כלים להתגבר על מכשולים שהם נתקלים בהם תוך כדי הגישור, וחשוב לא פחות, להיות מעודכן בחוק ובפסיקה המשתנים מדי יום, כך שיוכל להתגבר עבור בני הזוג על מכשולים אפשריים שמצויים בהם.

בסופו של דבר, מקצועיות המגשר נמדדת פעמים רבות דווקא בגישור שהופסק, כאשר המגשר מודיע לבני הזוג כי לדעתו הם מצויים במבוי סתום והגישור לא יצליח. בזו טמונה מקצועיותו – ביכולת לזהות מתי הגישור אפקטיבי ומתי הוא הופך לכלי ביד של אחד הצדדים או מאבד את התכלית שלו ועובר למסלול טיפולי או אחר. מגשר מקצועי חייב להיות מספיק חזק, בטוח ומקצועי במצב בו הגישור נתקע כדי להסביר לבני הזוג שהם מצויים בנסיבות שמצריכות הכרעה של בית המשפט.

גם ההפך הוא הנכון, ומגשר שחש שהוא אינו מצליח לתקשר בצורה טובה ופתוחה עם המתגשרים, שהם אינם "משדרים על אותו גל", ייתכן מאוד שלא יוכל למלא עבורם את תפקיד הגישור

מדוע חשוב שתהיה כימיה בין המגשר למגושרים?

הכימיה ויחסי האמון שנוצרים בתהליך הגישור הם החוט המקשר בין הרצון הכנה של המתגשרים לבין מקצועיות המגשר. ככל שהמתגשרים יחושו נוח יותר עם המגשר ובסיס האמון יהיה חזק, יוכל להתקיים הליך גישור אפקטיבי. בני הזוג יוכלו לסמוך על המגשר, לפתוח בפניו עניינים אישים שיש להם השלכה על טיב ההסכם וההסכמות העתידיות, ולחלוק את הצרכים שלהם בצורה כנה. כל אלה מסייעים למגשר לתווך בין בני הזוג ולהגיע להסכם יעיל ונכון עבורם.

גם ההפך הוא הנכון, ומגשר שחש שהוא אינו מצליח לתקשר בצורה טובה ופתוחה עם המתגשרים, שהם אינם "משדרים על אותו גל", ייתכן מאוד שלא יוכל למלא עבורם את תפקיד הגישור שהם כל כך זקוקים לו, ובכך עלול לחטוא להליך ולתכלית הגישור.

לסיכום, גישור לגירושין הוא בעל יתרונות עצומים לעומת הליך משפטי, אך הוא אינו מתאים לכל אחד. חשוב להבין שגישור דורש עבודה רבה מצד המתגשרים, התמודדות אישית של בני הזוג וקבלת החלטות חשובות ומשמעותיות בכוחות עצמם.

גישור לגירושין מצריך ליווי של מגשר מקצועי ורצוי עורך דין המתמצא בענייני משפחה, שעבר הכשרה לגישור משפחה והוא בעל ניסיון וכלים רבים על מנת  לנווט אתכם בבטחה במים הסוערים של הפרידה, ולאפיין עבורכם את התהליך על מנת להתאימו לצרכים שלכם.

* עו"ד ומגשרת רויטל להב, מתמחה בענייני משפחה וגישור לגירושין למעלה מ-14 שנים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה