zap group mishpati logo

גידול קנאביס: מתי ייחשב לעבירה חמורה ומתי יטופל בסלחנות?

החוק אוסר על גידול קנאביס בכל היקף, בין שמדובר על עשרות ק"ג של תוצרת ובין שמדובר על עציץ ביתי בודד. עם זאת, בעזרת הייעוץ המשפטי הנכון, גם גידול קנאביס עשוי להיחשב כעבירת החזקת סם לשימוש עצמי בלבד

13.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גידול קנאביס: מתי ייחשב לעבירה חמורה ומתי יטופל בסלחנות?

צמח הקנאביס משמש כיום להפקת תוצרים רבים החל מנייר וטקסטיל (HEMP), דרך שמנים לריפוי וטיפולי ארומתרפיה, וכלה בצורת הצריכה המוכרת - עישון הצמח בדרכים כאלו ואחרות. גידול קנאביס למטרות ייצור טקסטיל או ריפוי הוא תעשיה עולמית משגשגת הפועלת בהיקפי ענק ונעשית תחת שורה של תקנים ואישורים.

לצד התעשיה החוקית ולמרות שפקודת הסמים אוסרת על החזקה, שימוש או סחר בצמח הקנאביס וכן על גידולו, משגשג גם ענף הגידולים הפרטיים בישראל. כמות התיקים הפליליים שנפתחו בגין גידול קנאביס ביתי ברחבי הארץ הכפילה ואף שילשה את עצמה בשנים האחרונות, והמגדלים מגיעים מכל קבוצות האוכלוסיה ללא הבדלי מין, עדה, גיל או מעמד סוציואקונומי.

המגדל הפרטי אשר הקצה אדנית בגג או גידל עציץ בארון הבגדים לטובת גידול אישי ופרטי, יזכה לרוב להקלות ולהתחשבות, בייחוד אם אין לו עבר פלילי קודם ובעבירות סמים בפרט

החוק מחמיר, הפסיקה מקלה

על פי החוק קיים איסור מוחלט על גידול קנאביס ללא כל הבחנה בין גידולים בהיקפים שונים. החלת העבירה על כל היקפי הגידול באופן שווה יצרה מצב אבסורדי שבו גידול פרטי קטן ומצומצם והאנגר ענק עמוס בשתילים יוגדרו כאותה העבירה; החוק אינו מחריג גם מקרים של אדנית עם שתיל נבול וחסר פרחים או צמח זכר שכלל לא ניתן להפיק ממנו תוצרת ברת שימוש, וגידולם ייחשב לעבירה באותה מידה כמו גידול המניב תוצרת פורייה.

עם השנים, ועל אף שהחוק היבש אינו מגדיר זאת, יצרה הפסיקה הבחנה ברורה מבחינת הענישה. מגדלים בהיקף מסחרי, המחזיקים בציוד ייעודי בשווי מאות אלפי שקלים ומייצרים תבואה חודשית של עשרות קילוגרמים, יתמודדו עם ענישה מחמירה. לעומתם, המגדל הפרטי אשר הקצה אדנית בגג או גידל עציץ בארון הבגדים לטובת גידול אישי ופרטי, יזכה לרוב להקלות ולהתחשבות, בייחוד אם אין לו עבר פלילי קודם ובעבירות סמים בפרט.

נטייה זו של בתי המשפט הלכה והתחזקה עם כניסתו של ההסדר המותנה – מוצא עונשי "עוקף בית משפט" השמור לנאשמים שביצעו עבירה חד פעמית בהיקף זניח. על מנת שלא להכתים את רישומם הפלילי של אנשים נורמטיביים, שזוהי עבורם הסתבכות ראשונה עם החוק, מאפשרים בתי המשפט במקרים מסוימים לשנות את סיווג העבירה מעבירת גידול לעבירה של החזקת סם לצורך שימוש עצמי, המאפשרת לסגור את התיק עם פגיעה מינימלית במגדל.

כאשר מתבצעת תפיסה, תוחרם ותישקל כלל התוצרת ה"חקלאית" של המגדל. במניין התוצרת יילקחו בחשבון לבחינת חומרת העבירה עלים יבשים, ענפים וגזם, מכשור וציוד ייעודי 

הפרמטרים שיזכו אתכם בהתחשבות מצד מערכת המשפט

על מנת לזכות ליחס סלחני ומקל מצד המערכת המשפטית, חשוב להבין שתי נקודות חשובות שאליהן יתייחס בית המשפט בבואו לפסוק את עונשכם:

כמות התוצרת – כאשר מתבצעת תפיסה, תוחרם ותישקל כלל התוצרת ה"חקלאית" של המגדל. במניין התוצרת יילקחו בחשבון גם עלים יבשים, ענפים וגזם על אף שאינם ברי שימוש. מכשור וציוד ייעודי יילקחו גם הם בחשבון בבחינת חומרת העבירה.

סיבת הגידול – בית המשפט עשוי לגלות סלחנות למגדלים הטוענים כי החליטו לגדל מטעמים כלכליים מובנים או לצורך צמצום המגע עם אוכלוסיות עברייניות לצורכי קניית הצמח, בתנאי שאין כל ראיות לסחר. אין לראות בטיעונים אלה הצדקה לביצוע עבירה, אך בנסיבות מסוימות ניתן יהיה באמצעותם לשכנע את בית המשפט להתייחס לעבירה כאל עבירה של החזקת סם לצורך שימוש עצמי.

יש לציין כי כניסה לחצריו (דירה, בית פרטי, שטח חקלאי וכדומה) של אדם תתאפשר בכפוף לצו בית משפט חתום ועדכני שיתקבל לאחר הצגת מידע מודיעיני או תלונה מבוססת מטעם צד שלישי. על השוטרים להציג את הצו כבר בכניסה, אשר תתבצע בכפוף לנוכחותם של שני עדים אזרחים מלבד החשוד. כניסה לחצריו של אדם תתאפשר גם ללא צו במקרים של חשד מיידי לביצוע עבירה, בהם המתנה לקבלת הצו עלולה להביא לשיבוש של החקירה או של רלוונטיות החיפוש.

מיד עם הגעת משטרה לביצוע חיפוש, יש לבקש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בפלילים. מרגע זה ועד להתייעצות עם עורך הדין יש לשמור על שתיקה

חשיבות הייעוץ המשפטי

חשוב להבין כי גם החזקת סם לצורך שימוש עצמי (עד 15 גרם קנאביס) היא אסורה על פי החוק, אך היא העבירה היחידה בפקודת הסמים שתזכה להתחשבות ולהבנה מבחינת הענישה, ותסתכם ברוב המקרים מחוץ לכלא ואף בשירות לתועלת הציבור, ככל שאין עבר מכביד או תנאי מתיק קודם.

גידול קנאביס: מתי ייחשב לעבירה חמורה ומתי יטופל בסלחנות?(1)

חשיבות הייעוץ המשפטי בעבירות גידול קנאביס היא גבוהה ביותר וליווי עורך דין מהרגע הראשון עשוי להיות הדבר שיחרוץ את גורלכם. מיד עם הגעת משטרה לביצוע חיפוש, יש לבקש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בפלילים. מרגע זה ועד להתייעצות עם עורך הדין יש לשמור על שתיקה, שכן במרבית המקרים לא תוכלו לומר דבר שיצבע את המצב באור חיובי יותר.

לסיכום, רק לאחר שיחה עם עורך דין מנוסה, אשר יבחן את כל פרטי המקרה ויעריך, על פי היכרותו עם מערכת המשפט, את סיכויי ההצלחה שלכם, תוכלו לקבל הדרכה נכונה אשר תבטיח לכם ענישה מינימלית ככל האפשר.

* עו"ד יאיר מושיוב מתמחה בכל היבטי הדין הפלילי זה כ-14 שנה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יאיר מושיוב חברת עורכי דין - פלילי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה