zap group mishpati logo

שאלות בפלילים

גנבו מכם? רימו אתכם? לאח שלכם נפתח תיק פלילי? לפני שנים רבות ביצעתם עבירה, ואתם חוששים שהעבירה הזו תמנע מכם להתקבל למקום עבודה? חברכם הטוב יושב במעצר בית, ואתם תוהים האם ביהמ"ש יתחשב בכך כשיגזור את דינו?

מאת: מערכת משפטי
13.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
5 דק'
שאלות בפלילים

לפניכם שאלות שעניינו אתכם בתחום הפלילי, והתשובות אשר ניתנו ע"י מנהל הפורום, עו"ד גיל עשת:

מרשם פלילי

שאלה: לפי מיטב הבנתי, מעסיקים לא אמורים לראות את פלט המרשם הפלילי אלא רק רישום פלילי. מה קורה כאשר מנסים להתקבל לעבודה בגוף ממשלתי? האם ביכולתם לבדוק ללא ידיעתי בכלל את המרשם הפלילי, ובעקבות זאת לא לקבל אותי לעבודה?

תשובה: הכלל הוא, שהמרשם הפלילי חסוי ולא נמסר ממנו מידע אלא לגופים ובתנאים הקבועים בחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים. אלא, שקיימת שורה של רשויות ובעלי תפקידים המפורטים בחוק שיש להם גישה למרשם, ובכלל זה המשטרה, שירות הביטחון הכללי, וצה"ל.
כמו כן המשטרה מעבירה מידע לשורה של גופים המנויים בתוספת לחוק וביניהם נציב שירות המדינה לגבי עובדי מדינה ועוד. גופים אלה מוסמכים, אם כך, לקבל מידע מן המרשם ולשקול זאת במסגרת השיקולים בעת קבלת עובד לשירות המדינה.

מעצר בית

שאלה: אם אדם ישב במעצר בית מלא, ואח"כ נגזר עליו מאסר בפועל, האם תקוזז תקופת המעצר מהמאסר?

תשובה: להבדיל ממעצר בפועל אשר מקוזז בדרך כלל מתקופת המאסר שגוזר בית המשפט בגזר הדין, הרי שתקופת "מעצר בית" אינה מקוזזת מתקופת מאסר בפועל. כמובן שניתן לטעון שיש להתחשב בכך מקום בו נאשם שהה תקופה ניכרת במעצר בית, וביהמ"ש עשוי להתחשב בכך בין השיקולים בבואו לגזור את העונש.

כתבי אישום- האם מתפרסמים באינטרנט?

שאלה: האם יש מקום באינטרנט בו אפשר לקרוא כתבי אישום? (כמובן כאלו עליהם לא הוצא צו איסור פרסום) שהרי למיטב הבנתי מדובר במידע אשר אמור להיות נגיש לקהל הרחב.

תשובה: כתבי אישום, להבדיל מפסקי דין, אינם מתפרסמים ככלל באינטרנט במסגרת תוכנות מקצועיות של פסיקה. פומביות הדיון אינה זהה בהכרח לחשיפה בפומבי של כל מוצג או ראיה במשפט. כנ"ל גם פרוטוקולים בהליכים פליליים אינם מתפרסמים בדרך השגרה.
ייתכנו כמובן גם מקרים חריגים בהם בשל עניין ציבורי מיוחד או סיבות אחרות כתבי אישום מוצאים דרכם לאינטרנט או לכלי התקשורת, אך למיטב ידיעתי לא מכוח נוהל או נוהג קבוע רשמי הקיים בנדון.

סמכות המשטרה להחזיק ברכוש החשוד כגנוב

שאלה: לפני כחודש לערך המשטרה ביצעה חיפוש בדירתי, ולקחה לי מחשב נייד החשוד כגנוב.
שאלתי היא, עד מתי המחשב נייד יכול להישאר בחזקת המשטרה? יש לציין, כי המחשב נקנה באופן חוקי ולא גנוב.

היום הגעתי לתחנת משטרה אשר מטפלת בנושא, ולפי טענת קצין החקירות של התחנה המטפלת אני צריך להמתין לחוקר שמטפל בתיק והוא במילואים.
האם אני יכול לתבוע את המשטרה בשל כך?

תשובה: ככלל, אתה רשאי להגיש בקשה בכתב לשחרור המחשב שנתפס על ידי המשטרה, ורצוי, במידת האפשר, לצרף אסמכתא כי המחשב אמנם נרכש באופן חוקי כטענתך.
בקשה כזו כדאי להפנות תחילה ליחידה החוקרת ובהעדר מענה מצדה תוך זמן סביר, ניתן להגישה לבית המשפט שידון בכך, ואם ימצא לנכון כי מדובר ברכוש חוקי שאינו קשור לחקירה - יש להניח כי המחשב יוחזר לך.

באופן כללי, החוק קובע, כי במידה ולא מוגש כתב אישום תוך 6 חודשים ממועד תפיסת החפץ, ולא ניתן צו אחר על ידי ביהמ"ש, על המשטרה להחזיר את החפץ התפוס לידי מי שנלקח ממנו. קיימים גם בהקשר זה הסדרים מיוחדים לגבי מחשבים, ובכלל זה העתקת חומר נדרש מתוך המחשב וכו'. כמו כן, ייתכן שבשל שיקולים הקשורים לחקירה ולחשדות שיוחסו לך לכאורה, ראוי לשקול להמתין, לעת עתה לפחות, ולהימנע מפנייה בבקשה להחזרת התפוס.

קטין שביצע עבירה

שאלה: מספר קטינים, כנראה, תקפו את בני לפני חודש בגן ציבורי ליד ביתנו, וגנבו את ארנקו. מה ניתן לעשות כנגדם? האם אפשר להגיש תלונה במשטרה? (הם נראים כבני 14-15).

תשובה: יש ביכולתך להגיש תלונה במשטרה שתחקור את נסיבות המקרה. גם קטינים בגיל שציינת חבים באחריות פלילית למעשיהם, כאשר כמובן שקיימים בחוק הסדרים ענישתיים ושיקומיים מיוחדים לגבי קטינים, אולם היבטים אלה לרבות שאלת גילם של התוקפים יתבררו על ידי המשטרה, התביעה ובית-המשפט אם הדברים יגיעו לידי כך.

תקרית-האם אירוע פלילי?

שאלה: הייתי אתמול בדאנס בר. ניגשתי לבחורה כדי לדבר איתה. על מנת להסב את תשומת ליבה אלי, תפסתי לה ברכות את כף היד לשנייה. (היא עמדה עם הגב אליי) היא התנערה מהמגע ונתנה פוזה של "בלי לגעת". זה כל הסיפור. הלכתי מקום אחר. האם יש פה עניין פלילי? האם זה נחשב להטרדה מינית??

תשובה: לא נראה לי שאירוע קל ערך, כפי שאתה מתאר, עשוי להפוך לאירוע בעל משמעות פלילית.
אף אם מבחינה טכנית ניתן לטעון כי עבירת תקיפה כוללת אפילו נגיעה באחר ללא הסכמתו, ישנו רף מינימלי מסוים לשימוש, ויישום החוק הפלילי שמעבר ל"זוטי דברים", וכך גם הגיון ושכל ישר.

מכל מקום, הקושי הוא שלעתים קיים פער בין גרסאות שני הצדדים, ואני מקווה שדאגתך אינה במקומה וכי לבחורה אליה ניגשת אין גרסה משלה לאירוע, החמורה יותר משלך. אם לא כך הדברים, נדמה לי שאתה יכול להניח את התקרית מאחוריך, תוך הפקת מסקנות לעתיד.

עוד בנושא:

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

מאיימים על  מישהו? היזהרו מעבירה פלילית

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים