zap group mishpati logo

הדרך לגירושין טובים עוברת בגישור עם ליווי רגשי

תהליך גישור בגירושין בליווי תמיכה רגשית של מטפלים מוסמכים ומנוסים מעלה את הסיכוי להגיע להסכם טוב ומספק לשני הצדדים. ליווי רגשי בהליך גישור הוא כלי מדהים לראות את הצד השני ולהבין שטובתו היא בסופו של דבר טובת המשפחה כולה

21.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הדרך לגירושין טובים עוברת בגישור עם ליווי רגשי

תהליך של גישור בזמן גירושין אינו דומה לגישור עסקי, כיוון שלא מדובר רק במשא ומתן שכלתני אלא בהליך המעורב רגשות, תחושות ודפוסי התנהגות שכל צד מביא לתהליך. למרות שזוגות רבים המגיעים לגישור מעוניינים להגיע להסכמות בדרך של הידברות ומשא ומתן, לעתים הפער בין הרצון להתנהלות בפועל הוא גדול, כנראה בגלל מטענים רגשיים מהעבר, חוסר אמון בסיסי וכעסים קשים, הגורמים לאסקלציה ולריחוק עד כדי קושי רגשי, שלא מאפשר להשאיר הכל מאחור ולראות את האחר. הסוד להצלחה אמיתית של גישור הוא העצמת האינטליגנציה הרגשית של שני הצדדים כאשר המגשר או המגשרת מלווה ותומכת רגשית. 

אם הגעתם לגישור בעקבות פרידה מבן או בת הזוג, כדאי גם להסתכל על האחר ולראות איך ייראו החיים שלו ביום שאחרי הגירושין? איך ייראו חייו כאשר יחיה לבד?

מהי אינטליגנציה רגשית?

אינטליגנציה רגשית היא היכולת או מיומנות של אדם לזהות, להעריך ולנהל את רגשותיו ואת רגשות האחר. אינטליגנציה רגשית-חברתית היא מכלול תכונות רגשיות וחברתיות הקובעות באיזו אפקטיביות אנו מבינים את עצמנו ואחרים, מביעים את עצמנו, מתקשרים עם אחרים ומתמודדים עם דרישות היומיום.

חשוב להסביר לזוגות שהחליטו להתגרש, שכפי שנכנסו לחופה עם לבבות, שמחה והתלהבות עצומה, אם הם החליטו לצאת ממנה, חשוב שייצאו בשלום

מדוע אינטליגנציה רגשית כל כך חשובה בתהליך הגישור?

כאשר האגו נחלש, אנשים מצליחים לראות את המציאות בצורה שונה, שלא מתמקדת בנקודת המבט או בצרכים שלהם בלבד. גם בתהליך של גישור נקודת מבט כזו היא חיונית אם רוצים להצליח בתהליך.

אם הגעתם לגישור בעקבות פרידה מבן או בת הזוג, כדאי גם להסתכל על האחר ולראות איך ייראו החיים שלו ביום שאחרי הגירושין? איך ייראו חייו כאשר יחיה לבד? האם הדרישות שאני מעלה בתהליך הגישור יאפשרו המשך חיים טובים או קושי רב? 

כאשר האינטליגנציה הרגשית שלנו תהיה חזקה יותר, נוכל לחוש טוב יותר את האחר, מה הוא צריך, מה מצבו הרגשי ובסופו של דבר נצא מזה נשכרים לאורך זמן. כמובן זו מיומנות שצריך להתאמן בה. חשוב להסביר לזוגות שהחליטו להתגרש, שכפי שנכנסו לחופה עם לבבות, שמחה והתלהבות עצומה, אם הם החליטו לצאת ממנה, חשוב שייצאו בשלום.

ההדרכה החשובה ביותר היא כיצד לספר לילדים על הפירוד, כיצד לעבוד עם הילדים ולהכין אותם לשינוי הגדול שיחול בחייהם. למשל, איך לספר להם על הפרידה?

מהו גישור מוצלח?

גישור מוצלח הוא תהליך בסופו מגיעים להסכם שהוא win win, שני הצדדים מאוזנים וכמובן אף צד לא מרגיש מרומה או מקופח. אם אנחנו מעצימים את האגו ומתמקדים באיך אני משיג יותר, מחביא נכסים, מונע מהצד השני גישה לרכוש, זה לא יעבוד. צריך שתהיה שקיפות ואמינות כדי להגיע להסכם של win win.

יש תכנית גישור לאחר הגירושין עבור זוגות שמעוניינים לשמור על קשר שפוי בינם לבין הילדים, שמגיעים מתוך הבנה שהם חייבים ליצור קשר בריא לטובת הילדים

כיצד מעצימים אינטליגנציה רגשית?

בתוך התהליך הזוג מקבל תמיכה רגשית. הפגישות מתנהלות גם בדרך פרטנית. בפגישות המשותפות אנחנו עובדים על ראיית האחר, עבודה על כעסים והפנמת המצב החדש. ההדרכה החשובה ביותר היא כיצד לספר לילדים על הפירוד, כיצד לעבוד עם הילדים ולהכין אותם לשינוי הגדול שיחול בחייהם. למשל, איך לספר להם על הפרידה? אולי ארוחת ערב משותפת בה מסבירים להם לקראת מה הולכים, שאין להם ממה לחשוש כי אתם נשארים אבא ואמא שלהם לכל החיים.

חשוב להבין גם איך להמשיך להיות שם אחד בשביל השני בהקשר לילדים, כמה חשוב להיות זמינים אחד לשני, להבין ולהפנים שהוויכוחים שהיו במהלך תקופת הנישואין - אין לדוש בהם יותר לאחר הגירושין. כל משפחה מקבלת הדרכה לפי צרכיה, כשהדגש הוא ראיית האחר ובעיקר טובת הילדים.

יש גם תכנית גישור לאחר הגירושין עבור זוגות שמעוניינים לשמור על קשר שפוי בינם לבין הילדים, שמגיעים מתוך הבנה שהם חייבים ליצור קשר בריא גם כגרושים לטובת הילדים. מפגש זה מתנהל באווירה טובה, עם פעילות משותפת המעלה את הרגשת הביטחון של הילדים ומפחיתה פחדים.

הגישור הוא תהליך מרתק - מתוך הקושי של הסכסוך, מגיעים להסכמות. זה סוג של משחק חשיבה

כיצד עובד הליך הגישור?

א. מתקיימת שיחה משותפת על המצב. בדרך כלל השיחה פתוחה וטעונה בהרבה רגשות.

ב. יוצרים הסכמה הדדית ושיח נכון כדי למזער נזקים.

ג. בתוך התהליך מנחים את הזוגות לנסות ולהגיע להסכמות בבית ואת אי ההסכמות להביא לגישור.

ד. את אי ההסכמות אנחנו מפרקים לחלקיקים קטנים ומנסים לרדת לשורש האמיתי של אי ההסכמה. הרבה פעמים הזוגות מבינים שהוויכוח היה סתמי.

ה. במהלך בניית ההסכם, הזוג מביא בפני את הדברים. הכל נעשה בהסכמה מלאה, ללא לחץ.

ו. בתוך התהליך הזוג מקבל הסבר  פרטני מהו ההסכם ועל מה למעשה הם חותמים.

הדרך לגירושין טובים עוברת בגישור עם ליווי רגשי(1)

לסיכום, הגישור הוא תהליך מרתק - מתוך הקושי של הסכסוך, מגיעים להסכמות. זה סוג של משחק חשיבה. תהליך גישור בליווי תמיכה רגשית של מטפלים מוסמכים ומנוסים מעלה את הסיכוי להגיע להסכם גישור טוב ומספק לשני הצדדים, כזה שיחזיק מעמד לאורך זמן. ליווי רגשי המתמקד בחיזוק האינטליגנציה הרגשית הוא כלי מדהים לראות את הצד השני ולהבין שטובתו היא בסופו של דבר גם טובת המשפחה כולה. בזמן הקורונה המפגשים נערכים בזום.

* אסתר מזרחי, בעלים ומייסדת של שיטת EST במכללת שיח, להורות ומשפחה

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים