zap group mishpati logo

הורים גרושים – כך תמשיכו להתנהל נכון בזמן הקורונה

שני סגרים כבר מאחורינו אך הקורונה מסרבת לעזוב וקולות רבים צופים אפילו סגר נוסף. בתקופה זו עולים קונפליקטים רבים בין הורים גרושים, ולא על כולם יודעת מערכת המשפט לענות. כך תתנהלו נכון מול הבעיות הייחודיות שמציבה בפניכם תקופת הקורונה

מאת: עו"ד יבגני פרחיה ועו"ד חיים דבורה
26.10.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הורים גרושים – כך תמשיכו להתנהל נכון בזמן הקורונה

על אף שנגיף הקורונה נמצא איתנו כבר מספר חודשים טובים, ההתמודדות עימו חדשה וזרה לכולנו. כשם שמערכות הבריאות ברחבי העולם, הממשלות והרשויות השונות מתמודדות עם שאלות ותרחישים שצצים חדשות לבקרים, כך נתקל כל בית בארץ ובעולם בקונפליקטים ובמצבים שמצריכים היערכות מיוחדת.

באופן דומה, גם מערכת המשפט מתמודדת לראשונה עם השאלות הייחודיות הקשורות לתקופת הקורונה, ובפרט עם כל הקשור להתנהלות המורכבת ממילא בין הורים גרושים. לחלק מהשאלות נתנו בתי המשפט את דעתם, אך שאלות אחרות נותרו עדיין ללא מענה ואין פסיקה מכריעה בעניינן.

בזמן הסגר, כאשר המסגרות הלימודיות מושבתות, מוצאים עצמם הורים רבים מול שאלות הנוגעות לחלוקת זמני השהות. בתקופת הקורונה, נושא זה הוא מהותי מבחינה כלכלית

הקונפליקטים הבולטים של הורים גרושים בתקופת הקורונה

בחלק מהתרחישים אולי כבר נתקלתם, באחרים אולי תפגשו בעתיד וייתכן גם שתמצאו את עצמכם שוב במצבים שכבר עברתם. חשוב שתדעו מה אומר החוק ומהי דרך ההתנהלות המומלצת בכל אחד מהקונפליקטים הבאים:

חלוקת זמני השהות

אמנם הסגר השני הסתיים זה עתה אך, כאמור, איש מאיתנו לא יודע מה צופן העתיד ואם ניאלץ למצוא עצמנו בסגר נוסף בעתיד הקרוב או הרחוק. בזמן הסגר, כאשר המסגרות הלימודיות מושבתות, מוצאים עצמם הורים רבים מול שאלות הנוגעות לחלוקת זמני השהות. בתקופת הקורונה, נושא זה הוא מהותי מבחינה כלכלית, שכן הורה המוגדר חיוני ונדרש לצאת לעבוד אינו יכול להישאר בבית עם הילדים. במקרים רבים, חושש אותו הורה לאבד את מקום עבודתו, שגם כך אינו עומד על בסיס יציב בתקופה זו, ומוצא עצמו בין הפטיש לסדן.

ברוב המקרים נוטים בתי המשפט להתייחס לשאלת זמני השהות בסגר באופן דומה לשאלת זמני השהות בתקופת החגים, ולצפות מן ההורים לחלוק בנטל. ככל שאחד ההורים אינו משתף פעולה, עולה שאלה נוספת בדבר הצורך לשפות את ההורה שנושא בנטל המוגבר. התשובה לשאלה זו תהיה ברוב המקרים חיובית.

הפקדת המענקים להורים בגובה 500 שקל לילד נעשתה לרוב ישירות לחשבונה של האם. בפועל, קובעת הפסיקה כי יש לשפות את האבות על המענק ובמקרי משמורת משותפת לחלק אותו שווה בשווה בין ההורים

מענקים מטעם המדינה

שני מענקי קורונה הוענקו על ידי המדינה לאזרחי ישראל, בחודש אפריל ובחודש יולי. הפקדת המענקים להורים, בגובה 500 שקל לכל ילד, נעשתה ברוב המקרים ישירות לחשבונה של האם ויצרה אי בהירות וקונפליקטים בין הורים גרושים רבים. בהוראת השעה שהגדירה את חלוקת המענק צוין כי אבות גרושים יהיו זכאים באופן עקרוני לקבל חלק מן המענק, ללא כל פירוט נוסף. בפועל, קובעת הפסיקה כי יש לשפות את האבות על המענק ובמקרים של משמורת משותפת אף לחלק אותו שווה בשווה בין ההורים. יש לצפות כי כך ייעשה גם אם יחולקו בעתיד מענקים נוספים.

יש לקיים את הסדרי הראייה גם בסגר, וניתן לצאת מן הבית וממגבלות המרחק המותר לטובת העברת הילד מהורה אחד למשנהו

הסדרי ראייה בזמן סגר

למרות שבסגר הראשון כבר הוחרגו יציאות מן הבית לטובת מעבר ילדים בין הורים גרושים, עלתה השאלה מחדש לקראת הסגר השני. ההחלטה, גם כאן, היתה חד משמעית – יש לקיים את הסדרי הראייה גם בסגר, וניתן לצאת מן הבית וממגבלות המרחק המותר לטובת העברת הילד מהורה אחד למשנהו.

ההנחיות אומרות שעל הילד לשהות בבידוד בבית ההורה שאצלו הוא נמצא באותו הזמן, אך התשובה לסוגיה זו היא מורכבת וכוללת גם פן כלכלי וחוקי שעד כה לא התקבלה פסיקה חד משמעית בנוגע אליה

שהות בזמן בידוד

מצד אחד, כאשר מתקבלת הודעה כי על הילד להיכנס לבידוד, ההנחיות אומרות שעליו לעשות זאת בבית ההורה שאצלו הוא נמצא באותו הזמן. מצד שני, אומר ההיגיון כי עליו לעבור את תקופת הבידוד הממושכת אצל ההורה המשמורן. התשובה לשאלה היא מורכבת וכוללת גם פן כלכלי וחוקי, כך שעל כל מקרה להיבחן לגופו. עד כה לא התקבלה פסיקה חד משמעית בנוגע לשאלה זו.

פיטורים וחל"ת, גם בשעת חירום, נחשבים לחלק מנסיבות החיים שבני הזוג אמורים לצפות בעת הגירושין, ולכן שינויים כאלה אינם עומדים בפני עצמם כדי להפחית בגובה המזונות

הפחתת מזונות בעקבות פיטורים/ חל"ת

רבים מאזרחי ישראל נמצאים כבר חודשים ארוכים בחל"ת, אחרים איבדו את מקום עבודתם או שייכים לאחד מענפי המשק שנסגרו ולא צפויים להיפתח שוב בעתיד הקרוב, ועוד רבים נוספים הם עצמאים שנאבקים על פרנסתם.

בעקבות המצב, עולה שאלה בדבר הפחתת גובה המזונות – האם פיטורים, חל"ת או קריסה של עסק עצמאי נחשבים לשינוי נסיבות מהותי לצורך שינוי הסכם המזונות? ברובם המוחלט של המקרים התשובה היא לא. פיטורים וחל"ת, גם בשעת חירום, נחשבים לחלק מנסיבות החיים אותן אמורים בני הזוג לצפות בעת הגירושין, ולכן שינויים מסוג זה לא יוכלו להביא בפני עצמם להפחתת גובה המזונות.

לסיכום, כפי שניתן להבין וכפי שכנראה כבר חוויתם על בשרכם עד כה, התנהלות הורים גרושים בתקופת הקורונה היא מורכבת ואינה תמיד ברורה. בכל שאלה מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה, ואולי אף, ככל שהקשר בין ההורים מאפשר זאת, לנסות להגיע להסכמות ברורות מראש בנוגע לנושאים השנויים במחלוקת.

* עוה"ד יבגני פרחיה וחיים דבורה עוסקים בדיני משפחה, הליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, נזיקין ותאונות, דיני עבודה, משפט מנהלי ומשפט צבאי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה