zap group mishpati logo

מאפשטיין ועד הורוביץ: גם אלפי אשכנזים בישראל זכאים לדרכון פורטוגלי

לרוב נהוג לחשוב שרק יהודים ממוצא מזרחי עשויים להיות זכאים לדרכון פורטוגלי, אך מתברר שגם אלפי אשכנזים מפולין, מגרמניה וממדינות נוספות עשויים להיות זכאים לו

04.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מאפשטיין ועד הורוביץ: גם אלפי אשכנזים בישראל זכאים לדרכון פורטוגלי

אם אתם יהודים ממוצא אשכנזי, ושם המשפחה שלכם הוא למשל אפשטיין, הורוביץ או גביזון – השורות הבאות הן בשבילכם. למרות שעד היום נהוג היה לחשוב שרק יהודים ממוצא מזרחי עשויים להיות זכאים לדרכון פורטוגלי, האמת אחרת לגמרי.

מסתבר שאלפי יהודים אשכנזים, צאצאים של אזרחי הולנד, גרמניה, פולין, אוקראינה, רומניה ומדינות נוספות, עשויים בהחלט להיות זכאים לדרכון פורטוגלי. הסיבה: גם הם עשויים להתברר כצאצאים של יהודים שגורשו מספרד או מפורטוגל.

חשוב לסייג ולהבהיר כי שמות משפחה אשכנזים מסוימים יכולים להיות סימן לכך שיש לכם אבות ממוצא ספרדי (גם אם רוב המשפחה שלכם היא אשכנזית), אבל עצם השם לא מבטיח זכאות לדרכון באופן אוטומטי, ועל כך נבקש להרחיב עוד בשורות הקרובות.

שקולניק? גם לך מגיע דרכון פורטוגלי

כדי להמחיש כמה יהודים אשכנזים עשויים להיות זכאים לדרכון פורטוגלי, הנה כמה דוגמאות לשמות משפחות אשכנזים נפוצים שמזכים בדרכון: הורוביץ, אלטשולר, אפשטיין, שפרינצק, גביזון וגם שקולניק.

רוצים עוד כמה דוגמאות מפתיעות? גם מי  ששם משפחתו הוא פרנקל, אברמוביץ', שניאור, סוקניק וביטרמן זכאי ככל הנראה לדרכון, וכדאי שיברר את זכאותו בהקדם.

לשמות משפחה אשכנזיים נוספים שמזכים בדרכון פורטוגלי לחצו כאן.

גם לדנמרק הגיעו כמה מאות משפחות של יהודים מגורשי ספרד, וכך גם לבריטניה, להולנד, לבלגיה ולצרפת ולמדינות רבות במזרח אירופה, כמו פולין, אוקראינה, בלארוס וליטא הגיעו רבים מהמגורשים

דרכון פורטוגלי: מהולנד, בלגיה ועד דנמרק

ממה בעצם נובעת זכאותם של אותם יהודים אשכנזים לדרכון פורטוגלי ואיך אנחנו יודעים זאת? קצת היסטוריה:  בשנת 1492 גורשו מספרד כ-150 אלף יהודים במסגרת הגירוש המפורסם והידוע לשמצה של יהודי ספרד. מתברר שכמעט מחצית מאותם יהודים, כ-70 אלף במספר, עברו מיד לאחר הגירוש לפורטוגל השכנה והצטרפו לכ-30 אלף יהודים שחיו במדינה במקור.

ואולם, "מעבר הדירה" היה זמני מאוד. חמש שנים בלבד לאחר מכן, בשנת 1497, גורשו מפורטוגל כל אותם יהודים. הסיבה: הסכם נישואים שכרתו בנו של המלך הפורטוגלי ובתו של מלך ספרד, שבמסגרתו נדרש המלך הפורטוגלי לגרש את כל היהודים ממדינתו.

מגורשי פורטוגל וספרד נפוצו בכל העולם. רוב המגורשים עברו למדינות צפון אפריקה (מרוקו, לוב, אלג'יר, תוניסיה וכו') ולמדינות האימפריה העות'מאנית לשעבר (תורכיה, לבנון, סוריה, בולגריה, סרביה, בוסניה, אלבניה, סלובניה ורומניה). לצד אלה, היו גם לא מעט יהודים שהגיעו למדינות מערב אירופה, לעתים כתחנה שנייה או שלישית. כך למשל, מאות רבות של יהודים הגיעו לעיר המבורג בגרמניה והקימו בה קהילה ספרדית. גם לדנמרק הגיעו כמה מאות משפחות של יהודים, וכך גם לבריטניה, להולנד, לבלגיה ולצרפת. גם למדינות רבות במזרח אירופה, כמו פולין, אוקראינה, בלארוס וליטא הגיעו רבים מהמגורשים.

כמעט בלתי אפשרי לדעת מי צאצא של יהודי פורטוגל ומי צאצא של יהודים שגורשו מספרד. לכן, לפי חוק האזרחות שאישרה ממשלת פורטוגל, כל מי שמצליח להוכיח שהוא יהודי ספרדי או פורטוגלי זכאי לדרכון

קהילות שהשתמרו במשך שנים

היהודים המגורשים שהיגרו למערב אירופה שמרו על עצמם במסגרת קהילות ספרדיות מסודרות עד המאה העשרים. לעומתם, המגורשים שהיגרו למזרח אירופה הצליחו לשמור על הקהילות שלהם במשך 50-100 שנים בלבד, ונטמעו בין הקהילות האשכנזיות השונות.

חשוב לציין, כי כיום כמעט בלתי אפשרי לדעת מי צאצא של יהודים שחיו בפורטוגל ומי צאצא של יהודים שגורשו מספרד. לכן, לפי חוק האזרחות שאישרה ממשלת פורטוגל ב-2015, כל מי שמצליח להוכיח שהוא יהודי ספרדי או פורטוגלי זכאי לדרכון. די בכך שהמבקש יוכיח שאחד מאבות-אבותיו, בין אם מהמשפחה הקרובה או מדורות רחוקים אחורה, היה ממוצא ספרדי או פורטוגלי, כל עוד יש קשר ישיר, כדי שהוא יוכל ליהנות מדרכון פורטוגלי, וכך גם ילדיו לרבות ילדיו המאומצים.

ראשית, נשאל המבקש באשר לשם משפחתו, ואם שם המשפחה נמצא ברשימת השמות המוכרים של יוצאי ספרד ופורטוגל, הוא ככל הנראה יהיה זכאי לדרכון

איך מתבצע התהליך בדיקת הזכאות דרכון פורטוגלי בפועל?

ככל הנראה, יש עשרות אלפי יהודים אשכנזים שזכאים לדרכון. תהליך בדיקת הזכאות הוא פשוט. ראשית, נשאל המבקש באשר לשם משפחתו, ואם שם המשפחה נמצא ברשימת השמות המוכרים של יוצאי ספרד ופורטוגל, הוא ככל הנראה יהיה זכאי לדרכון. לעומת זאת, אם שם המשפחה של המבקש לא מופיע ברשימות, הוא יישאל מספר שאלות בסיסיות, למשל: מה שמות הוריו, מאיפה הם עלו ומתי נולדו, ואם ידוע לו על מסורת ספרדית במשפחתו. הליך הבדיקה הראשונית מתבצע ללא תשלום, ולאחר יום או יומיים מתקבלות תשובות.

אם מזוהה אצל המבקש קשר ספרדי, ניתן לבקש לכתוב עבורו חוות דעת גניאולוגית (שלב שכבר מתבצע בתשלום). במסגרת זאת, מפורט על גבי כמה עשרות עמודים אילן היוחסין של המבקש, דור אחרי דור, עד לאב או האם הספרדיים המקוריים.

עריכת הדו"ח אורכת בין חודש לשלושה חודשים, וכאשר הוא מוכן, הוא נשלח לקהילה היהודית בפורטוגל. לאחר שזו מאשרת את האמור בדו"ח, היא מעבירה מכתב המלצה בעניינו של המבקש, מה שמקנה לו את הזכאות לדרכון באופן רשמי.

כל מי שמחזיק בדרכון פורטוגלי זכאי, בין היתר, להשקיע בנדל"ן ולהקים עסק בכל אחת מ-27 מדינות האיחוד האירופאי, לנוע באופן חופשי באירופה וכן להיכנס למדינות רבות שלישראלים אין גישה אליהן

מה נותן דרכון פורטוגלי: מלימודים חינם ועד כניסה חופשית לארה"ב

נדמה שכבר כמעט אין צורך להכביר מילים על ההטבות שמקנה הדרכון הפורטוגלי. בין היתר, מי שמחזיק בו איננו נדרש למשל להוציא ויזה לארה"ב והוא יכול לחיות ולעבוד בכל מדינות האיחוד האירופאי, כמו הולנד, איטליה, צרפת, גרמניה, אירלנד ועוד. 

מאפשטיין ועד הורוביץ: גם אלפי אשכנזים בישראל זכאים לדרכון פורטוגלי(1)

מי שמחזיק בדרכון פורטוגלי זכאי ללמוד גם באוניברסיטאות המובילות באירופה באופן מסובסד, ובחלק מהמקרים הוא אף זכאי ללימודים בחינם. בנוסף, זכאי כל מי שמחזיק בדרכון פורטוגלי להשקיע בנדל"ן ולהקים עסק בכל אחת מ-27 מדינות האיחוד האירופאי, וכן לנוע באופן חופשי באירופה. עוד מקנה הדרכון אפשרות כניסה למדינות שלישראלים אין גישה אליהן.

* הכותב שותף במשרד כהן, דקר, פקס וברוש, שפיתח מומחיות מיוחדת בליווי מבקשים בהליכי הוצאת דרכון פורטוגלי

משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי

משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי

במשרד דקר, פקס, לוי ושות' תקבלו שירות משפטי מותאם אישית עבורכם, לקוחות המשרד, על ידי צוות עורכי דין מקצועי, אמין ואדיב, מתחילת ההליך עד להשגת התוצאה הרצויה. למשרד הסכם קבוע עם כל הפונים, עוד לפני החתימה על חוזה ותחילת העבודה - אנחנו עובדים רק על תיקים "עם רגליים", בעלי סיכוי סביר להצלחה. העבודה היא בשקיפות מלאה ועדכון הלקוח בכל שלבי ההליך. בנוסף, המשרד מחוייב לספק מידע נגיש וקל להבנה לכל הפונים, בין אם באתרי הרשת או לאלו שזקוקים לייעוץ עו"ד אבל לא לליווי בהליך המשפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה