zap group mishpati logo

פורום דרכון הונגרי - שאלות ותשובות

על הליך קבלת האזרחות, התנאים והזכאות- לפניכם שאלות ותשובות מפורום דרכון הונגרי. עו"ד שושה שונר-עינת, מנהלת הפורום, השיבה

מאת: מערכת משפטי
15.08.13
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
פורום דרכון הונגרי - שאלות ותשובות

אזרחות הונגרית
שאלה
: נולדתי ברומניה, במשפחה דיברנו הונגרית.עד כיתה ה, כולל, למדתי בבית ספר הונגרי.  בזמנו,ב-1974, כשעליתי לישראל בגיל 22 ויתרתי על האזרחות הרומנית. האם בנוסף לאזרחות ישראלית, ניתן\יכול לקבל גם אזרחות הונגרית ? (שולט טוב בשפה ההונגרית, ברמה גבוהה).

תשובה: אתה וצאצאיך זכאים לאזרחות הונגרית במידה שאחד מהוריך נולד בטרנסילבניה. היכן אתה נולדת, לא רלוונטי כלל לעניין הזכאות. יש להביא מסמכים מקוריים מרומניה גם של אחד ההורים וגם שלך על מנת להגיש את הבקשה. בנוסף, יש לעבור שיחה קצרה בהונגרית.

סבא מהונגריה
שאלה
: סבי מצד אימי נולד בהונגריה והיגר קצת לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה לדרום אמריקה.
התחלתי להתעניין בהוצאת אזרחות הונגרית. רציתי לשאול האם אימי צריכה להוציא אזרחות הונגרית לפני או שאני יכולה להתחיל בתהליך בלעדיה?

תשובה: כיום, בניגוד לעבר הלא רחוק, אמך אינה חייבת להוציא אזרחות הונגרית כדי שאת תוכלי להתחיל בהליך. ניתן "לדלג" עליה בתנאי שאת מגישה את כל המסמכים האישיים הרלוונטיים שלה במסגרת בקשתך.

אזרחות הונגרית לילדים
שאלה:
הורי נולדו בהונגריה בעיר פץ ב- 1895. אבי אפילו נלחם במלחמת העולם הראשונה בשורות הצבא האוסטרו-הונגרי.
בשלהי שנות ה-30  הם היגרו עם אחי הבכור לדרום אמריקה. ב- 1958 עלתה המשפחה לישראל.
אבי נפטר ב-1986. אמי ב- 1991.
הבנתי כי הצאצאים של ילידי הונגריה זכאים לאזרחות הונגרית ומשם לדרכון אירופאי.
לצערי אין ברשותי שום מסמך המעיד על לידתם של הורי בהונגריה.
היכן ניתן לשחזר את תעודת הלידה/זהות/דרכון שלהם? וכמו כן, אילו עוד מסמכים נדרשים להציג בקונסוליה ההונגרית?
האם מדובר בהליך מסובך ומייגע כמו הוצאת אזרחות פולנית?

תשובה: קודם כל, על פניו ניתן לומר, כי את וילדייך זכאים בהחלט לאזרחות הונגרית. ההליך ממושך, בערך שנה עד שנה וחצי במקרה זה.
מאחר שהורייך עזבו את הונגריה בשנות ה-30, מעבר לתעודות לידה ונישואין שלהם, את צריכה להגיש מסמך נוסף, אשר יעיד על כך שאביך חי בהונגריה לאחר שנת 1929. מסמך כזה בדרך כלל ניתן להשיג בארכיון אזורי, במקרה שלך באזור פאצ'. הכוונה לתעודת לימודים, עבודה, אישור השתתפות בבחירות או כל מסמך אחר אשר כולל את פרטיו האישיים. בדרך כלל אין בעיה למצוא מסמך כזה, אך כמובן לרוב זה כרוך בתשלום, אלא אם כן תפני לארכיב בעצמך, אפשר גם באנגלית.

תעודות לידה ונישואין מהשנים הללו אפשרי בלי בעיה להוציא מהעירייה הרלוונטית. מעבר למסמכים אלו יש להציג תעודת לידה שלך, תעודת נישואין שלך וכל מסמך אישי אחר :גירושין, שינוי שם וכו'.אותו הדבר לגבי ילדייך.

מומלץ להשיג את התעודות מהונגריה עוד לפני ההגשה. אם את נולדת בדרום אמריקה, עלייך להביא תעודת לידה מקורית עם חותמת אפוסטיל מקומית. המקרה שלך טיפה יותר מורכב ממקרה רגיל, אך לא כדאי בשל כך לוותר על זכויותייך.

דרכון הונגרי
שאלה:
סבי וסבתי מצד אימי נולדו בהונגריה ועלו לארץ בתחילת שנות ה-50. שניהם כבר נפטרו. אימי נולדה בארץ ואין ברשותה אף מסמך המעיד זאת.
האם יש אתרים באינטרנט (באנגלית כמובן) שבהם אוכל למצוא מידע/מסמכים רלוונטיים אודותיהם?
תשובה: אם ברשותך פרטי לידתם (זמן, מקום מדויק), תוכל לפנות לעירייה המתאימה באמצעות חיפוש פשוט באינטרנט, כך אפשר למצוא את המייל.
בעירייה יענו לך בד"כ בנימוס ויציעו לשלול לך את התעודה לשגרירות הונגריה בארץ. זה לוקח מספר חודשים ויש לשלם כאן אגרה בשגרירות.

מעבר לכך, באתר של "יד ושם" תוכל למצוא פרטים אודות הורי ההורים במידה ונספו בשואה. שני אתרים נוספים שאפשר לחפש בהם הם: JEWISHGEN ו- אתר המורמונים בארה"ב (יש שם המון מידע).
כמובן גם עו"ד העוסקים בענייני הונגריה בארץ יוכלו לתת לך שירות זה , יותר מהר וכן עורכי דין בהונגריה.

אזרחות ליוצאי הקרפטים
שאלה: הורי ילידי העיר מונקץ' שבאוקראינה של היום. פעם זה היה הונגריה. אני מבין שאם אני רוצה אזרחות הונגרית, אני צריך לדעת הונגרית . האם בני בן ה-12 גם צריך לשלוט בשפה, ואם כן, איפה לומדים הונגרית בארץ בצורה מסודרת?

תשובה: ילדים עד גיל 14 לא חייבים לדעת את השפה ההונגרית במסגרת הליך ההתאזרחות, לכך בנך לא חייב לדעת הונגרית. בין גיל 14 לגיל 18 ילד לא צריך לדעת הונגרית, רק אם ההורה "ההונגרי" יודע את השפה בעצמו. במקרה כזה הילד פטור. מגיל 18 כולם חייבים לעבור את מבחן השפה ( בעל פה בלבד).
מורים ומורות להונגרית, יש בארץ בשפע, ניתן לקבל המלצות חמות לגבי כאלו שיודעים בדיוק איך להכין למבחן הן בשגרירות ההונגרית, הן אצל עורכי הדין העוסקים בהכנת תיקים להגשה או ברחבי הרשת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים