zap group mishpati logo

שוחררתם מהשירות הצבאי בגלל אי התאמה? אפשר לשנות את ההחלטה

ההטבות להן זוכים חיילות וחיילים משוחררים שוות הרבה מאוד כסף ויכולות לעזור מאוד למשוחררים שמתחילים את דרכם. אך מה קורה כשהחייל או החיילת מודחים מהשירות בעקבות החלטה של ועדת ההתאמה לשירות בצה"ל. האם אפשר לשנות את ההחלטה? כל התשובות

05.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
שוחררתם מהשירות הצבאי בגלל אי התאמה? אפשר לשנות את ההחלטה

בעיות משמעת, בעיות ת"ש קשות, ביצוע עבירות פליליות כשימוש בסמים, גניבת נשק, היעדרות ממושכת מהשירות, צבירת ימי תב"ן שלילי עקב ישיבה בכלא או כאשר החייל עצמו מבקש לסיים את שירותו בצה"ל מסיבות שונות, הם הגורמים העיקריים להתכנסותה של ועדת התאמה לשירות בצה"ל, או ועדת הדחה משירות בצה"ל. הוועדה נסמכת על מסמכים ועל דברי המפקדים ביחידה שבה משרת החייל, והחייל רשאי להשמיע את טיעוניו בפני הוועדה.

ועדת ההדחה רשאית להחליט על שחרור משירות בגין אי התאמה או מטעמי פרט, ובמקרים אלה זכויותיהם של החיילים אינן נפגעות

מהו הרכב ועדת ההדחה והיכן היא מתכנסת?

הוועדה מורכבת משלושה עד חמישה משתתפים, בראשה עומד קצין בדרגת סגן אלוף.

הוועדה יכולה להתכנס בבסיס שבו משרת החייל. במידה שהחייל שוהה בכלא צבאי, הוועדה תתכנס בכלא והחייל יכול לבקש כי עורך דין צבאי מטעמו יוסיף על דבריו ויעלה טיעונים משפטיים, מדוע נכון להשאיר את החייל בצבא או לפטור אותו משירות צבאי.

חשוב לדעת כי הוועדה היא גורם ממליץ למפקד מיט"ב, שהוא מפקד היחידה הצבאית המופקדת על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ.  

מהן סמכויות הוועדה?

הוועדה יכולה להחליט שאין שינוי והחייל או החיילת ימשיכו לשרת באותם תנאים ובאותה יחידה ששירתו עד כה. במקרים אחרים הוועדה יכולה להחליט על שינוי תנאי שירות או שיבוץ ביחידה אחרת.

הוועדה רשאית להחליט על שחרור משירות בגין אי התאמה או מטעמי פרט, ובמקרים אלה זכויותיהם של החיילים אינן נפגעות. אם השחרור נעשה בעקבות "התנהגות רעה וחמורה", ניתן לשלול את זכויותיהם כחיילים משוחררים. לעתים ממליצה הוועדה לשלול את כלל הזכויות  ולעתים אחוזים מסוימים כגון 70% או 50%. חשוב לדעת כי הוועדה היא גורם ממליץ למפקד מיט"ב, שהוא מפקד היחידה הצבאית המופקדת על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ.  

לעתים מפקד מיט"ב משנה את החלטתו לאחר שהחייל או בא כוחו כתבו מכתב ערעור שבו הם מבקשים לשנות את ההחלטה

מהן ההטבות לחיילים וחיילות משוחררים?

חייל ששירת מעל 12 חודשים זכאי לזכויות עם שחרורו. זכויות אלו כוללת:

  1. מענק שחרור ופיקדון.

  2. שובר לקורס פסיכומטרי, רשיון נהיגה, קורסים שונים: מצילי חיים, מחשבים וקורסי העשרה נוספים במימון צה"ל.            .                   
  1. עדיפות במימון לימודים אקדמאים/ לימודי תעודה.

  2. עדיפות בהטבות מדינה, כגון משכנתא לזכאים.

  3. זכאות לדמי אבטלה לפני גיל 20.

חשוב שעורך דין מנוסה, שמכיר את הנושא מקרוב, יעתור בשם החייל למפקד מיט"ב ויטען את הטיעונים הנכונים והמשכנעים הנדרשים.

 האם החלטת הוועדה היא סופית?

החלטת הוועדה משמשת כהמלצה למפקד מיט"ב. לכן לעתים מפקד מיט"ב משנה את החלטתו לאחר שהחייל או בא כוחו כתבו מכתב ערעור שבו הם מבקשים לשנות את ההחלטה. כאשר החייל מביע חרטה ומבטיח כי לא יחזור על מעשיו ולמעשה מבקש הזדמנות שנייה, המפקד רשאי לשנות את החלטת הוועדה בהתאם לשיקול דעתו. לכן, חשוב שעורך דין מנוסה, שמכיר את הנושא מקרוב, יעתור בשם החייל למפקד מיט"ב ויטען את הטיעונים הנכונים והמשכנעים הנדרשים.

בדרך כלל אם מפקד מיט"ב מחליט לשנות את החלטת הוועדה ולא להדיח את החייל, הוא מוסיף בצידה הערה שבמידה שהחייל במשך תקופה מסוימת לא יתנהג כמצופה, הרי שההחלטה תיושם. 

החלטת מפקד מיט"ב היא המלצה בלבד לראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל - הגורם המחליט. לכן חשוב לא לוותר, אלא לפנות לראש אכ"א ולבקש כי החייל לא ישוחרר על התנהגות רעה וחמורה

מה קורה אם החייל או החיילת מבצעים עבירה נוספת?

לעתים קרובות פונה היחידה למפקד מיט"ב לאחר שהחייל שב וביצע בעיות משמעת, מציגה בפניו את המסמכים ומבקשת כי יערוך עיון מחדש בהחלטה שלא לשחרר את החייל. ברוב המקרים הללו, מפקד מיט"ב יחליט לשחרר את החייל משירות בצה"ל ואף ימליץ לשלול לחייל זכויותיו.

אולם, גם במקרה כזה, לא כדאי לוותר מראש, כי החלטת מפקד מיט"ב היא המלצה בלבד לראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל, שהוא הגורם המחליט. לכן חשוב לא לוותר, אלא לפנות לראש אכ"א ולבקש כי החייל לא ישוחרר על התנהגות רעה וחמורה, אלא בשל אי התאמה, או מטעמי פרט ואז הזכויות לא נפגעות. לא לקבל את הדברים כראה וקדש, אלא להילחם, להגיש ערעור ואף עתירה לבג"ץ.

כאשר צה"ל מחליט לשחרר חיילים בגין התנהגות רעה וחמורה, הרי שמעבר לשלילת הזכויות, המשמעות יכולה להיות גם קושי מבחינה תעסוקתית, משום שברוב מקומות העבודה מבקשים להציג תעודת שחרור, ומי ירצה להעסיק אדם עם התנהגות רעה וחמורה?

להחלטות ועדות ההדחה מצה"ל יש השפעה רבה על עתידם של החיילים והחיילות המודחים בעילת אי התאמה. לכן, חשוב לדעת שאפשר וכדאי להשפיע על ההחלטה

מקרה לדוגמה שהגיע עד בג"ץ

בעתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין זה (בג"ץ 2078/16 לירון סמיי נ' ראש המטה הכללי), הנשיאה נאור ציינה כי "בחיי היומיום, תעודת שחרור 'רעה' היא מקור לצרות. יש לה הרבה השלכות". השופט שהם ציין כי "מלל בתעודת השחרור שקול כנגד רישום פלילי במובן זה או אחר" והוסיף: "אנחנו חושבים שבין אם זו תעודת פטור או שחרור, אם אתם רוצים לכתוב 'אי התאמה והתנהגות רעה וחמורה', זה לפחות צריך להיות מוסדר ומעוגן בפקודות מטכ"ל, ולא בפקודות אגף זה או אחר, אלא ברמה נורמטיבית גבוהה יותר, כהוראות החלות על כלל הצבא".

מעבר לטענות אלה, הרי החייל כבר נענש בזמן שירותו, ישב בכלא ושילם על מעשיו, מדוע להעניש אותו שוב? בעתירה זו, צה"ל החליט לשנות לעותר את הסעיף בתעודת השחרור ל"אי התאמה" ואף השיב לו את הזכויות שנשללו. עניין זה אף עלה לדיון בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת בשל השימוש בו באופן נרחב כלפי חיילים מקרב בני העדה האתיופית.

שוחררתם מהשירות הצבאי בגלל אי התאמה? אפשר לשנות את ההחלטה(1)

לסיכום, להחלטות ועדות ההדחה מצה"ל יש השפעה רבה על עתידם של החיילים והחיילות המודחים בעילת אי התאמה. לכן, חשוב לדעת שאפשר וכדאי להשפיע על ההחלטה ובעת הצורך אף לערער עליה. אם זה בתוך המערכת הצבאית או ערעור בפני בית המשפט, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה, שמכיר היטב את המערכת הצבאית.

טלפונים חשובים: כלא 6 חמ"ל: 04-954055 | מספר הפקס בלשכת מפקד הכלא: 04-9540632 | כלא 6 טלפון ציבורי: 04-9541309  04-9840200 | לשכת מפקד מיטב – 03-7374988, 03-7374989 | מוקד השירות של צה"ל: 1111 שלוחה 5

עו"ד אלי יצחק מדריך ומייצג חיילים העומדים בפני ועדות הדחה ופועל למניעת הפגיעה בהטבות הנלוות שלהם בעת השחרור מהצבא

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת זאפ משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים