zap group mishpati logo

העתיק כתבה מ-ynet לאתר אחר, וישלם 50,000 שקלים

בימ"ש השלום בירושלים קיבל תביעה שהוגשה ע"י עיתונאית בעניין הפרת זכויות יוצרים בכתבה שפרסמה באתר ynet .

מאת: מערכת משפטי
14.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
העתיק כתבה מ-ynet  לאתר אחר, וישלם 50,000 שקלים

בימ"ש השלום בירושלים קיבל תביעה שהוגשה ע"י עיתונאית בעניין הפרת זכויות יוצרים בכתבה שפרסמה באתר ynet .

התובעת, העיתונאית גליה גוטמן העוסקת בתחום הטיולים והמסעות לחו"ל, פרסמה באתר ynet  כתבה שכותרתה "אם תהיו נחמדים נשלח אתכם לסיביר". במסגרת הכתבה שולבו כמה תמונות שצולמו ע"י התובעת.


לטענת התובעת, אדם בשם אילן לכיש העתיק את הכתבה ושילב אותה באתר אחר - breeza .  אומנם, נרשם כי הכתבה נלקחה מאתר ynet  ושמה של התובעת הופיע בפתח הכתבה, וכן נכתב מתחת לאחת התמונות 'צילומים: גליה גוטמן'. אולם, כל זאת מבלי שניתנה הסכמתה של גוטמן להעתקת הכתבה והתמונות.

גוטמן טענה בביהמ"ש, כי זכויות היוצרים בכתבה ובתמונות הן שלה, והן הופרו ע"י לכיש. לדבריה, מדובר בחמש הפרות שונות של זכות היוצרים (עבור הכתבה ועבור כל אחת מהתמונות) ובפגיעה בזכות המוסרית שלה עבור שלוש מארבע התמונות.

לכיש טען מנגד, כי זכויות היוצרים בכתבה לא שייכות לתובעת, וכי לא סביר לדרוש מכל קורא באינטרנט לחפש מי הבעלים של זכויות היוצרים בכל כתבה ולחקור האם זה העיתון, או אתר האינטרנט או הכותב.

פיצוי בשל 5 הפרות

השופט ארנון דראל קבע, כי זכויות היוצרים בכתבה שייכות לגוטמן. בנוסף נקבע, כי יש לייחס לכתבה ולכל אחת מהתמונות השקעה נפרדת וחשיבות כלכלית נפרדת, ואין לראות אותן כיצירה אחת. בהתאם לכך, נקבע כי לכיש הפר את זכויות היוצרים של גוטמן 5 פעמים: בהעתקת הכתבה ובהעתקת כל אחת מארבע התמונות שנכללו בכתבה המועתקת באתר breeza.
יחד עם זאת נקבע, כי הזכות המוסרית של גוטמן לא נפגעה. זאת, משום שלכיש העתיק את הכתבה והתמונות באופן מלא ולא שינוי ונתן לה קרדיט.

השופט דראל קבע, כי לכיש ישלם לגוטמן פיצוי של 50,000 שקלים בשל 5 הפרות של זכויות היוצרים שלה. (א 18571/08 גליה גוטמן נ' בריזה עולם של מטיילים בע"מ).

• ב"כ התובעת: עו"ד נילי שגיא
• ב"כ הנתבעים: עו"ד עובדיה גבאי, עו"ד אסף אבישר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה