zap group mishpati logo

כיצד ניתן להתמודד עם הורה המנכר את ילדיו כלפי ההורה האחר בגירושין או אחריהם?

מהו ניכור הורי? מדוע הוא קורה? מה הקשר בינו לבין הליכי גירושין ומה יכול לעשות הורה שילדיו מתנכרים לו במהלך גירושין או אחריהם? מדריך

08.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כיצד ניתן להתמודד עם הורה המנכר את ילדיו כלפי ההורה האחר בגירושין או אחריהם?

"ניכור הורי" הוא מונח מתחום הפסיכיאטריה, המתאר מצב שבו ילד מבטא ניכור בוטה כלפי אחד מהוריו ומסרב להיות איתו בקשר. כחלק מההתנכרות לאותו הורה הילד עלול אף להשמיץ אותו ולהכשיל כל ניסיון מצד ההורה וגורמים אחרים לחדש ולשקם את הקשר ביניהם.

אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש מסכימים באופן גורף כי לניכור ההורי השפעות הרסניות על שלומו ועל רווחתו של הילד, הן בטווח הקצר והן על חייו כאדם בוגר. למרות שלא מדובר בתופעה חדשה, בשנים האחרונות היא הולכת וגוברת, בעיקר לאור העלייה המשמעותית בשיעור הגירושין, שלהם השפעה רבה.

לא אחת קורה שהיחס המתנכר שהילד מגלה כלפי אחד מהוריו הוא דרכו לבטא את התנגדותו לגירושין. כך הוא מתמודד עם הקונפליקטים שהגירושין מביאים לחייו ועם התחושה שהוא צריך "לבחור צד"

מדוע ניכור הורי קורה ומה הקשר בינו לבין הליכי גירושין?

כאמור, במרבית המקרים הניכור הוא תוצאה של הליכי הגירושין של ההורים, ויש לכך מספר סיבות. לא אחת קורה שהיחס המתנכר שהילד מגלה כלפי אחד מהוריו הוא דרכו לבטא את התנגדותו לגירושין. כך הוא מתמודד עם הקונפליקטים שהגירושין מביאים לחייו ועם התחושה שהוא צריך "לבחור צד".

במקרים אחרים, הניכור מתעורר דווקא לאחר הגירושין, בעקבות זוגיות חדשה של אחד ההורים. קיימים אף מצבים שבהם רמת תפקוד הורית נמוכה של אחד ההורים לאחר הגירושין, או בכלל, העלולה להגיע עד להזנחה ופגיעה בילד, גורמת להתרחקותו והתנכרותו של הילד כדרך להגן על עצמו מפני ההזנחה והפגיעה. מכאן, ברור שזו תופעה פסיכולוגית שהסבירות שתתרחש בעת גירושין ואחריהם עולה בשל הגירושין עצמם.

יחד עם זאת, יש גם מקרים שבהם הניכור עלול להיות תוצאה של הסתה ותמרון מכוונים של אחד ההורים, המשתמש בילדו ככלי לניגוח הדדי בהורה האחר. במקרים אלה נתמקד בכתבה זו - נציין שלוש דרגות חומרה של ניכור הורי, את הנזק שהוא גורם לילד, את היחס של בית המשפט לתופעה כזו הקורית כתוצאה של פעילות מכוונת של אחד ההורים, וכיצד ניתן למנוע אותה ולפעול נגדה.

מהן שלוש דרגות החומרה של ניכור הורי?

נהוג לחלק את תופעת הניכור ההורי לשלוש דרגות חומרה – קל, בינוני וחמור:

ניכור הורי קל - מתאפיין בהטחת ביקורת בהורה האחד, ובהזדהות גבוהה עם ההורה השני, תוך שמירה על קשר עם שניהם.

ניכור הורי בינוני - מלווה גם בזלזול ובאדישות כלפי ההורה המנוכר.  

ניכור הורי חמור - מתבטא, בנוסף לכל אלה, בנסיונות לניתוק הקשר ועלול אף להגיע לכדי אלימות מצד הילד כלפי ההורה.

הניכור ההורי מונע מהילד ליהנות מיחסים משמעותיים עם שני ההורים. הצורך שלו ביותר ממבוגר מרכזי אחד בחייו לא מתמלא ותחושת היציבות והביטחון שלו נפגעת

אילו נזקים עלול לגרום הניכור ההורי לילד עצמו?

לפני הכל, הניכור ההורי מונע מהילד ליהנות מיחסים משמעותיים עם שני ההורים שלו. הצורך שלו ביותר ממבוגר מרכזי אחד בחייו לא מתמלא, הקונפליקט הפנימי שחל אצלו עקב כך, שהחל עם הגירושין של הוריו, מחריף במקום להיפתר, ותחושת היציבות והביטחון שלו נפגעת.

מחקרים פסיכולוגיים מצביעים על נזק נוסף המקבל ביטוי בהגברת החשיבה הדיכוטומית – החשיבה על העולם וההבנה שלו במושגים של ״שחור ולבן״ או ״טוב ורע״. עקב כך נפגעת יכולתו של הילד לראות את המורכבות של מערכות יחסים. דפוס חשיבה כזה עלול להשפיע גם על מערכות יחסים העתידיות שלו לכשיהפוך לאדם בוגר שגדל עם דפוס זה.  

בינואר 2019 החל פיילוט בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, שבו מונה שופט מיוחד לטיפול בתיקי ניכור הורי והוגברו הסנקציות כלפי הורים המסיתים את ילדיהם להתנכר להורה השני

כיצד מתייחסים בתי המשפט לתופעת הניכור ההורי בגירושין?

התפיסה הקיימת במערכת המשפט הישראלית היא מחמירה - יש לזהות כמה שיותר מהר מצבים של הורה המסית את ילדו להתנכר להורה השני, ולחלופין, ניכור הורי שקורה בשל הגירושין גם אם ללא כוונת מכוון, יש לפעול כדי לעצור זאת מוקדם ככל שניתן.

בעשור האחרון גברה הנטייה של בתי המשפט לבחון תלונות על ניכור הורי ולפעול למיגורן, ובינואר 2019 אף החל פיילוט בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, שבו מונה שופט מיוחד לטיפול בתיקי ניכור הורי (כך שהמענה לתלונות יהיה מהיר, אך גם מקצועי ומומחה) והוגברו הסנקציות כלפי הורים המסיתים את ילדיהם להתנכר להורה השני.

עונשים כמו קנסות, צווי עיכוב יציאה מהארץ ואפילו תקופות מאסר נגזרו על הורים ששיבשו את הקשר של ילדיהם עם ההורה השני במכוון. יתרה מכך, במקרים מסוימים בתי המשפט נוהגים לאכוף על הילד את הקשר עם ההורה המנוכר, עד כדי העברת המשמורת באופן בלעדי לידיו - פתרון שיש בו חסרונות ברורים.

במקביל, על מנת למנוע שימוש מניפולטיבי בטענת הניכור ההורי, בתי המשפט מטילים עונשים על הורה ששיקר בעניין וניסה לטפול טענת שווא על ההורה השני כחלק מנסיונו להשיג עמדה טובה יותר בפרטי הסכם הגירושין כמו משמורת, זמני שהות ורכוש. כמו כן, נעשים מאמצים לבחון בכל תלונה את המקרה לגופו על מנת לוודא שלניכור אין סיבות מוצדקות, כמו התנהגות פוגענית או מזניחה מצד ההורה המנוכר (ואז לתלונה אין בסיס), או בתופעה שקרתה בשל הגירושין עצמם (ואז יש להורות על ייעוץ טיפולי מיידי).

הסתה של ילד נגד ההורה השני עלולה לפגוע גם בהורה המסית בעתיד: כאשר בבגרותו הילד יבין שהסתתם אותו נגד ההורה השני, הוא עלול לפנות נגדכם

כיצד ניתן למנוע ניכור הורי במהלך גירושין?

גירושין הם תהליך לא קל עבור בני זוג ולעתים אף קשה וכואב. עם זאת, חשוב מאוד להרחיק את הילדים ממוקד הקונפליקט. גם אם מתחולל ביניכם מאבק כספי או מאבק על הסדרי הראייה עם הילדים, הם לא צריכים להיות מעורבים במאבק.

החשוב ביותר הוא שכל עוד הספינה המשפחתית אינה יציבה, יש להעביר לילדים מסר ברור שפירוק התא המשפחתי לא צריך לפגוע בקשר של הילדים עם אחד ההורים ולא מוטל עליהם ״לבחור צד״. זיכרו, שכל הסתה של הילדים כנגד ההורה השני תפגע בהם עצמם ועלולה לעורר בהם פחדים, דאגות ורגשות אשם מיותרים. בעתיד, היא עלולה לפגוע גם בכם – אם הילד יבין בבגרותו שהסתתם אותו נגד ההורה השני, הוא עלול לפנות נגדכם.

במצבים קלים שבהם התערבות עלולה להחריף את הקונפליקט בין ההורים, כדאי לנסות לשנות את המצב בעזרת דיאלוג ביניהם ואם יש צורך, בעזרת סיוע פסיכולוגי או ייעוץ הורי

מה ניתן לעשות כאשר נוצר בכל זאת מצב של ניכור הורי בגירושין?

ראשית, חשוב להתייחס לבעיה מיד כשהיא מתגלה. הצעדים הראשונים לא צריכים בהכרח לערב ערכאות משפטיות, במיוחד במצבים קלים שבהם התערבות עלולה להחריף את הקונפליקט. כדאי לנסות לשנות את המצב בעזרת דיאלוג בין ההורים ואם יש צורך, בעזרת סיוע פסיכולוגי או ייעוץ הורי.

כיצד ניתן להתמודד עם הורה המנכר את ילדיו כלפי ההורה האחר בגירושין או אחריהם?(1)

עם זאת, כאשר אחד ההורים מסרב לשתף פעולה ואף ניכר שהוא מעודד את התנכרותו של הילד להורה השני, יש לפעול מיידית. פנו לעורך דין לענייני משפחה המתמחה בתופעה זו וקבלו ממנו ייעוץ לגבי האפשרויות השונות לטיפול במצב בצורה משפטית ועל מנת לבחון את הפתרון הטוב ביותר למקרה שלכם – זה שימנע בצורה הטובה ביותר את המשך הנזק שנגרם כבר לילד.

* משרד עורכי דין יליזבטה מטלס מתמחה בטיפול במקרי ניכור הורי בגירושין

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס, בעלת תואר במשפטים משנת 1996, ובשנת 2013 היא קיבלה רישיון נוטריון. היא מקפידה לעבור קורסים והכשרות בתחומי דיני המשפחה, שבהם היא עוסקת. את משרדה היא פתחה בשנת 2007. עו"ד מטלס נותנת חוות דעת בדין הזר בכל הנוגע לצווי קיום צוואות, ובדגש על הדין של בלרוס.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה