zap group mishpati logo

בית המשפט נתן לחייב פטור מחובות של כ-22 מיליון ש"ח

באופן חסר תקדים, הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב לאדם שצבר חובות של 21.8 מיליון ש"ח לשלם לנושיו רק 128 אלף ש"ח – 0.6% מכלל החובות

31.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
בית המשפט נתן לחייב פטור מחובות של כ-22 מיליון ש"ח

אדם שנקלע לחובות של 21.8 מיליון ש"ח ישלם לנושיו, באופן חריג למדי, 128 אלף ש"ח בלבד. כך פסק לאחרונה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב חגי ברנר בפסק דין יוצא דופן שמעורר הדים רבים (פש"ר 6970-08-17 ש.פ נ' עורך דין אסף שמרת [נאמן]).

אפילו בימים של משבר קורונה, שבמהלכם אלפי עובדים נזרקים למעגל האבטלה ובעלי עסקים נאלצים לסגור אותם ונקלעים למצוקה כלכלית, קשה למצוא פסקי דין רבים שבהם ניתן לחייב הפטר נדיב כל כך, בעוד מהצד השני נותרים נושים רבים ללא חובם.

אף שפסק הדין ניתן על פי החוק הישן, נראה כי הוא עולה בקנה אחד עם רוחו של החוק החדש, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח-2018. החוק נושא בשורה לחייבים ומסייע לרבים מהם לצאת לדרך חדשה, תוך יישום מטרת העל לשיקום כלכלי של החייב ושילובו במרקם החיים הכלכליים.

בדומה לרוח העולה מפסיקת בית המשפט, חייבים שפונים להליך של הסדרי חוב, שלא במסגרת צו לפתיחת הליכים כמוסדר בפרק י' לחוק, נהנים מהקלות ומנכונות בית המשפט לסייע להם להגיע לפשרות, תוך הבנה והתחשבות מירבית במשבר הקורונה. זאת, מתוך הבנה כי מדובר לרוב  בחייבים שנקלעו לתאונה כלכלית בעל כורחם ובתום לב ואין בכוונתם לנצל את ההליך לרעה.

החייב ואביו ניהלו חברות שעסקו בגידול ובשיווק עופות, ולאחר שנקלעו לקשיים, קרסו העסקים שלהם בזה אחרי זה. תחילה נקלע אביו של החייב לפשיטת רגל, ולאחר מכן נקלע לכך גם בנו

העסק המשפחתי קרס והחייב פוטר בקורונה

סיפור קריסתו של החייב (50) החל לפני כמה שנים. הוא ואביו ניהלו חברות שעסקו בגידול ובשיווק עופות, ולאחר שנקלעו לקשיים, קרסו העסקים שלהם בזה אחרי זה. תחילה נקלע אביו של החייב לפשיטת רגל, ולאחר מכן נקלע לכך גם בנו.

לאחר הכישלון בתחום המזון, עבר הבן לעבוד בחברת בנייה תמורת שכר חודשי של כ-7,000 ש"ח בחודש. ואולם, על פי פסק הדין, עם פרוץ משבר הקורונה הוצא הבן על ידי מעסיקו לחל"ת, ומאז הוא מתקיים מדמי אבטלה של 5,000 ש"ח לחודש. עם זאת, לא מדובר בחייב שחי ברמת חיים נמוכה: אשתו עובדת כמנהלת לשכה בתנובה ומשתכרת 11 אלף ש"ח בחודש, והשניים מתגוררים עם שלושת ילדיהם הבגירים בדירה בשכונת המשתלה בתל אביב ומשלמים עליה 8,000 שקל בחודש.

בית המשפט נתן לחייב פטור מחובות של כ-22 מיליון ש"ח(1)

בעקבות קריסת החייב, הוא נקלע, כאמור, לחובות אדירים של 21.8 מיליון ש"ח. לאחר היכנסו להליך פשיטת רגל, החל החייב להעביר לנושיו תשלומים חודשיים של 1,500 ש"ח, וכדי לקבל הפטר הוא הציע להוסיף עוד 81 אלף ש"ח (בתשלומים חודשיים). הנאמן בתיק דרש מהחייב להוסיף עוד 463 אלף שקל לקופת פשיטת הרגל כתנאי למתן הפטר ונימק את דרישתו, בין היתר, בהיקף חובות החייב ובדירת היוקרה שבה הוא מתגורר. 

לקריאה נוספת: 7 ההקלות להן זוכים חדלי הפירעון בזמן הקורונה>>

בנוגע לדירה היקרה ששוכרים החייב ואשתו בתל אביב קבע השופט כי "החייב ורעייתו העדיפו להקצות חלק ניכר מהכנסתם המשותפת הצנועה לשמירת רווחת ילדיהם ואין לבוא איתם חשבון על כך"

"הנאמן רוצה שהחייב יהיה פושט רגל עד גיל 76?"

"הצעת הנאמן איננה מעשית ומנותקת לחלוטין מיכולתו הכספית של החייב", קבע סגן הנשיא ברנר בפסק דינו וביקש לבטא חמלה כלפיו. לדבריו, המשמעות של קבלת עמדת הנאמן היא "חסימת דרכו של החייב לקבלת ההפטר, והותרתו בהליך פשיטת רגל לשנות דור".

ברנר מסביר את עמדתו: "נוכח העובדה שהתשלום החודשי שהוטל עליו הינו 1,500 ש"ח בחודש, הדרישה כמוה כהותרתו בהליך ל-26 שנים נוספות... כלומר, נגזר עליו להיות פושט רגל עד גיל 76".

לטענת השופט, הדרישה איננה הגיונית "שעה שהחייב לא נעשה צעיר מיום ליום, והסיכוי כי כושר השתכרותו ישתפר בעיצומו של משבר הקורונה איננו קיים". לדבריו, משמעות הצעת הנאמן היא בעלת אופי עונשי. זאת, שעה שתכלית הליך פשיטת הרגל היא שיקומית.

השופט מתייחס בפסק דינו גם לטענה כי החייב פעל בחוסר תום לב, כאשר יצר חוב של 10.8 מיליון ש"ח לאחד מנושיו (הזמין באמצעות חברה שבבעלותו סחורה והעביר אותה לחברה אחרת) וקובע כי ניתן להקל עם החייב, שכן מדובר במעשים שנעשו לפני תשע שנים.

עוד קובע השופט בנוגע לדירה היקרה ששוכרים החייב ואשתו בתל אביב, כי "החייב ורעייתו העדיפו להקצות חלק ניכר מהכנסתם המשותפת הצנועה לשמירת רווחת ילדיהם והותרתם בבתי הספר שבהם למדו וסביבת המגורים אליה הורגלו" ו"אין לבוא איתם חשבון על כך".

בית המשפט נתן לחייב פטור מחובות של כ-22 מיליון ש"ח(2)

בשורה התחתונה, פסק השופט כי על החייב להוסיף לקופת פשיטת הרגל 126 אלף ש"ח – פחות מ-0.6% מכלל חובותיו והרבה פחות מכפי שדרש הנאמן. "תוספת תשלום זו היא הראויה והיא שוות ערך להותרתו של החייב בהליך למשך שבע שנים נוספות", פסק השופט. "בסך הכל, מחזיר החייב חובות לאורך עשר שנים, פרק זמן שאיננו קצר לכל הדעות".

* עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס (בתמונה משמאל), עוסקת בחדלות פירעון ושיקום כלכלי ומלווה חייבים רבים בהליכי חדלות פירעון, וכן עוסקת בדיני מסים, דיני משפחה וייפוי כוח מתמשך.

** הכותבת לא ייצגה בתיק זה 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מיסים: הבנקים נגד תושבי חוץ/דעה

    מיסים: הבנקים נגד תושבי חוץ/דעה

    האם חשדנות הבנקים ביחס ללקוחות תושבי חוץ עלולה להרחיקם מישראל? מה קובע הנוהל החדש של בנק ישראל בנושא?
    3 דק'
  • כדאי לדעת: בעלי עסק יכולים לקבל הפטר מחובות לרשויות המס

    כדאי לדעת: בעלי עסק יכולים לקבל הפטר מחובות לרשויות המס

    בניגוד למקובל לחשוב, ניתן לנהל הליך חדלות פירעון גם בגין חובות לרשויות המס שנוצרו במהלך הפעלת עסק, ולעתים אף ניתן להמשיך ולקיים את העסק עצמו במהלך ההליך. עו"ד פארס ג'בילי מנפץ מיתוסים
    4 דק'
  • המדריך לגביית חובות בהוצאה לפועל

    המדריך לגביית חובות בהוצאה לפועל

    קיבלתם פסק-דין לטובתכם? המחאה שמסרו לכם לא כובדה ע"י הבנק? חשבונית שהוצאתם לא שולמה? באפשרותכם לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולנקוט הליכי גביה כנגד מי שחייב לכם כסף. ניהול נכון של הליכי הגביה יכול להביא לפירעון החוב מהר וביעילות
    9 דק'