zap group mishpati logo

הידעתם? ניתן לשמור על דירת המגורים גם בהליך של חדלות פירעון

רבים מבעלי החובות נמנעים מלהיעזר בהליך חדלות פירעון מחשש לאובדן דירת המגורים שלהם. עו"ד עדי רוזנשטיין מסביר בכתבה הבאה מדוע בתי המשפט מחליטים, בנסיבות מסוימות, לשמור על נכס המגורים של החייב, למרות חובותיו

06.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הידעתם? ניתן לשמור על דירת המגורים גם בהליך של חדלות פירעון

הליך פשיטת רגל, או בשמו החדש מאז ספטמבר 2019 - חדלות פירעון - הוא הליך שיקומי המאפשר לחייבים להיחלץ מחובותיהם באמצעות קבלת הפטר על חובות תוך וביצוע תשלום חודשי בגובה מסוים והימנעות מכניסה לחובות חדשים.

באמצעות ההליך החייבים מקבלים הזדמנות למחוק את החובות שהם "סוחבים" לאורך שנים ולפתוח דף חדש. חרף זאת, רבים מהחייבים נמנעים מלהיעזר בהליך זה מחשש לאובדן דירת מגוריהם. עורך דין עדי רוזנשטיין, המלווה לקוחות בתהליך חדלות פירעון, מרחיב בנוגע לסעדים בחוק ולמקרים בהם ניתן לשמור על דירת המגורים גם בהליך של חדלות פירעון.

לפני שבית המשפט ידון בדירת המגורים, הוא יחפש דרכים נוספות שבהן ניתן יהיה לפרוע את החוב ותוך פגיעה מזערית במגורי החייב ובמשפחתו

הליך חדלות פירעון נחשב להליך שיקומי ולכן מערכת המשפט מכירה בחשיבות השמירה על איזון בין רצון הנושים לבין הגנה על החייב ומשפחתו. לאילו הגנות זכאי החייב, הנכנס להליך זה?

עו"ד רוזנשטיין: "אכן, במבט ראשון, הדבר עשוי להעלות תמיהה, הרי איך ייתכן שאדם חייב כספים לגורמים רבים ובכל זאת בית המשפט מחליט, בנסיבות מסוימות, לשמור על נכס המגורים שלו? התשובה לכך נעוצה במהות ההליך- שיקום כלכלי.

"למערכת החוק ולמדינה יש אינטרס מובהק, שהחייב יעמוד שוב על רגליו והנושים יוכלו לממש לפחות חלק מחובם, ולכן לבית המשפט ניתנה סמכות רחבה ביחס לנושא ולפני שידון בדירת המגורים, הוא יחפש דרכים נוספות בהן ניתן יהיה לפרוע את החוב ותוך פגיעה מזערית במגורי החייב ובמשפחתו".

אילו פתרונות למשל?

"במסגרת הליכי חדלות פירעון מגיע לחייב ולבני משפחתו דיור חלוף, שאותו ניתן להפחית משווי דירת המגורים. ניתן כמו כן להיעזר בבני משפחה או מקורות אחרים לשם סילוק החלק של הדירה ולבחון כל אמצעי אחר כדי לפדות את הזכויות שבדירת המגורים של החייב, כאשר מכירת דירת המגורים של החייב היא האפשרות האחרונה בלבד".

בין אם מדובר בדירת יוקרה ובין אם מדובר בדירת מגורים פשוטה, תמיד ניתן לקבל מבית המשפט תכנית פירעון שתהיה בהתאמה לשווי הנכס

האם בית המשפט מבדיל בין מגורי יוקרה לדירות פשוטות בפסק הדין הניתן לחייב?

"בית המשפט הנכבד אינו מקבל בחיוב חייב שיש לו דירת מגורים יקרה לעומת דירת מגורים פשוטה או ממוצעת, ותהיה לכך התייחסות בגובה תכנית הפירעון של החייב, שתבוא לידי ביטוי בהתאמה בין שווי דירת המגורים של החייב לבין תכנית גובה תכנית הפירעון. לכן, חשוב לשתף כל מידע בנוגע לנכסי החייב בטרם פנייה לתהליכי הסדרת חוב ובפרט בתהליכי חדלות פירעון".

כלומר, זו לא החלטה אוטומטית: גם אם החייב מתגורר במגורי יוקרה, ייתכן מאוד שהוא יוכל להציל את דירתו?

"כאמור, בין אם מדובר בדירת יוקרה ובין אם מדובר בדירת מגורים פשוטה, תמיד ניתן לקבל מבית המשפט תכנית פירעון, אך הדבר תלוי בשווי דירת המגורים וכאמור תמיד ניתן להציל את דירת המגורים, כאשר ערכה בשוק ישפיע על גובה תכנית הפירעון".

במטרה להימנע מתביעות ומתיקי הוצאה לפועל וכן למנוע מהחוב לגדול, משרדנו פוגש כל לקוח ולקוח ומכין עבורו תכנית בהתאם למצבו האישי והרפואי וגובה חובותיו

האם כל אדם יוכל לפנות להליך של חדלות פירעון?

"כן, כל אדם יכול לפנות להליכי חדלות פירעון, כאשר חובות עד לסך של 150,000 שקל יתנהלו בלשכות ההוצאה לפועל וחובות העולים על 150,000 שקל יתנהלו בבית משפט השלום.

הידעתם? ניתן לשמור על דירת המגורים גם בהליך של חדלות פירעון(1)

"לחייבים שיכולים לנהל הסדר וחובותיהם אינם גבוהים, נמליץ לפנות להליכי הסדר, ואילו לחייבים שצברו חובות גדולים והם אינם יכולים לשלם אותם, נמליץ לפנות להליכי חדלות פירעון. זאת, כאשר כל מקרה נבחן לגופו במטרה להימנע מתביעות ומתיקי הוצאה לפועל וכן למנוע מהחוב לגדול. משרדנו פוגש כל לקוח ולקוח, מכין עבורו תכנית בהתאם למצבו האישי והרפואי וגובה חובותיו".

עו"ד עדי רוזנשטיין מלווה חייבים בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון. לקבלת פרטים נוספים ולשיחת ייעוץ ראשונית, צרו קשר 052-482-5377

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים