zap group mishpati logo

חטיפה בחסות המדינה: על החובה להיכנס לבידוד במלוניות לשבים ארצה מחו"ל

רגע אחרי חשיפת המוטציה הבריטית, הממשלה נדרכה והורתה על בידוד במלוניות לכל מי ששב מחו"ל. רק לאחר ביקורת על התנאים הקשים ועל הפגיעה הבלתי סבירה בזכויות, ההוראה בוטלה

מאת: מערכת זאפ משפטי
12.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
חטיפה בחסות המדינה: על החובה להיכנס לבידוד במלוניות לשבים ארצה מחו"ל

"מיד לאחר שנחתנו, לקחו אותנו באוטובוס שלא היו בו חלונות ולא היתה בו זרימה חופשית של אוויר. לא טרחו אפילו לומר לנו לאן". כך תיארה אחת הנוסעות ששבו לישראל מבריטניה במהלך דצמבר, כיצד אולצה להיכנס לבידוד כפוי במלונית מיד לאחר הנחיתה בארץ.

לדבריה, זמן קצר לאחר שנחתה קידמו את פניה, להפתעתה הרבה, חיילים שדרשו ממנה מיד את הדרכון, אבל לא השיבו אותו. "הכניסו אותנו לאוטובוסים בלי להגיד לאן הם נוסעים ובלי למסור לנו מידע על הבידוד הצפוי במלונית. באוטובוס היה צפוף ולא היו חלונות".

הנוסעת ועוד עשרות הנוסעים ששהו עימה על הטיסה לא ידעו שממש באותו זמן התכנסה הממשלה בירושלים לישיבה בהולה. זמן קצר קודם, בדיוק ברגע הכי לא מתאים כאשר החלה ישראל במבצע החיסונים הארצי לקורונה, נחשפה המוטציה הבריטית שהכניסה את העולם ללחץ.

המוטציה מהזן הבריטי, שהחלה להתפשט בקצב מסחרר, הובילה את הממשלה לקבל החלטה קיצונית: כל מי שינחת בישראל יועבר מיד, גם כנגד רצונו, לבידוד במלונית. ההחלטה עוררה ביקורת קשה והובילה למחאה ציבורית, שספק אם מקבלי ההחלטות הביאו בחשבון קודם לכן.

התנאים הקשים במלונית, החדרים המלוכלכים, היעדר האפשרות לשמור על היגיינה והמחסור במזון, תוארו בפוסט של אחת הנוסעות שהפך לויראלי בפייסבוק

"מושפלת, חרדה ופוחדת פחד מוות"

"שחררו אותי!" דרשה במפגיע אחת הנוסעות, מיכל גלברט בת ה-62 מפרדס חנה בפוסט יוצא דופן שפורסם על ידה בפייסבוק והפך לויראלי. גלברט אולצה על ידי המדינה להיכנס לבידוד במלונית בירושלים לאחר ששבה מביקור בדנמרק אצל אמה בת ה-86 שאותה סעדה.

"אינני יכולה לשהות פה במלונית בחדר סגור בלי לצאת", היא תיארה את תחושותיה הקשות בפוסט. "אני חרדה לנפשי, פוחדת פחד מוות וחשה מושפלת כפי שמעולם לא הרגשתי", היא כתבה. "רוב זמני אני ממררת בבכי ללא שליטה".

גלברט תיארה בפוסט את התנאים הקשים במלונית, החדרים המלוכלכים, היעדר האפשרות לשמור על היגיינה והמחסור במזון. במקביל היא החליטה להגיש עתירה מנהלית דחופה לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה שיורה על שחרורה לאלתר מהמלונית לבידוד בביתה.

"מדובר בפרוצדורה שדגל שחור מתנוסס מעליה ומזכירה משטרים אפלים", נטען בעתירה. "ההליך חוצה קווים מכל מה שמקובל בדמוקרטיה"

"מעצר לכל דבר בחסות המדינה"

בעתירה נטען כי החובה להיכנס לבידוד אינה אלא "חטיפה ומעצר בחסות המדינה לכל דבר ועניין" וכי "גלברט ונוסעים אחרים הוחזקו בפועל כבבית מעצר". עורכי דינה טענו כי גלברט למעשה נפלה למעצר בלתי חוקי של 14 יום, בלי כל בסיס ראייתי כלשהו וללא זכות טיעון.

ואמנם, על פי הדין הפלילי אדם החשוד בביצוע עבירה חמורה ונעצר על ידי המשטרה חייב להיות מובא בפני שופט תוך 24 שעות ממועד מעצרו. לגלברט ונוסעים אחרים, שלא נחשדו בדבר, לא ניתנה האפשרות להיות מובאים בפני ערכאה שיפוטית כלשהי ולהתנגד.

רק כמה ימים לאחר מכן, הוקמה ועדת חריגים שבחנה בקשות של נוסעים ששבו מחו"ל וביקשו שלא להיכנס לבידוד במלונית. "מדובר בפרוצדורה שדגל שחור מתנוסס מעליה ומזכירה משטרים אפלים", נטען בעתירה. "ההליך חוצה קווים מכל מה שמקובל בדמוקרטיה".

הממשלה עשתה פניית פרסה והורתה להפסיק לבודד בכפייה את השבים לארץ מחו"ל ולחייב אותם במקום זאת בביצוע בדיקות קורונה מיידיות בשדה התעופה וביציאה לבידוד ביתי למשך שבועיים

שימוש בכוח דרך פקודה מנדטורית

גם ועדת החוקה בכנסת, שאישרה את ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל, היתה ערה לכך שמדובר בצעד קיצוני וחריג. עו"ד תמי סלע מהייעוץ המשפטי לוועדה אמרה כי "מדובר באמצעי חריג וגורף, הפוגע בזכויות". לדברי סלע, המהלך פוגע "בחופש התנועה, בחופש העיסוק, בפרטיות ועוד. אם הוועדה תשתכנע שזה ההכרח, זה עדיין צעד חריג ופוגעני. יש לתת את הדעת להתמודד עם סירוב להתפנות".

עו"ד גבי פיסמן ממשרד המשפטים סיכם: "הדברים לא פשוטים, משפטית ופרקטית. הוועדה אפשרה שימוש בסעיף הייעודי בפקודת בריאות העם שעוסק במגיפה. אנחנו לא ששים לעשות שימוש בסעיף הזה... בנינו קונסטרוקציה שתאפשר שימוש בכוח במקרי קיצון כמוצא אחרון לאחר שנעשה שימוש בכלים האחרים מכוח הפקודה".

הוועדה אמנם אישרה את ההכרזה, אך כעבור זמן קצר החליטה הממשלה לעשות פניית פרסה ולהפסיק לבודד בכפייה את השבים לארץ מחו"ל, ולחייב אותם במקום זאת בביצוע בדיקות קורונה מיידיות בשדה התעופה וביציאה לבידוד ביתי למשך שבועיים.

בכך באה לסיומה פרשיה שלא תירשם לחיוב בדברי הימים של הדמוקרטיה הישראלית. עם זאת, לאור האמצעים הקיצוניים שמגיפת הקורונה מאלצת את המדינה לנקוט, ספק אם מדובר בנקודת השפל האחרונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה