zap group mishpati logo

כל מה שצריך וחשוב לדעת על צו ירושה חלקי

מהו צו ירושה חלקי, באילו מקרים הוא ניתן ומהם היתרונות שלו עבור היורשים?

מאת: עו"ד אילן אוזן
14.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
כל מה שצריך וחשוב לדעת על צו ירושה חלקי

אין זה סוד שמוות של הורה הוא במקרים רבים האירוע המחולל שמוביל לא אחת לסכסוך בתוך המשפחה. סכסוכים מעין אלה מתגלעים לעתים גם במשפחות שעל פניו, לפני פטירת ההורה, לא היו בהן בעיות כלשהן בין האחים. העניינים עלולים להסתבך גם במקרים הפשוטים ביותר, כשברור לחלוטין מי הם היורשים וגם במקרים שבהם המנוח הותיר אחריו צוואה מפורטת ומסודרת.

תמיד הרי ייתכן מצב שבו רק לאחר לכתו של ההורה לעולם שכולו טוב, יתברר שהיה חייב לא מעט כסף לשורה ארוכה של נושים, שינסו לקבל את חלקם בעיזבון. במקרים אחרים, אחד היורשים עשוי לטעון שלא ניתן לכבד את הצוואה כיוון שאינה משקפת את רצונו האמיתי של המנוח. מעבר לכך, כבר קרו מקרים שבהם התגלה כי אחד היורשים המופיעים בצוואה לקח חלק פעיל בעריכתה וזאת בזמן שהמצווה כבר לא היה צלול לחלוטין.

חשוב להבין שבהיעדר צוואה, עלולים להיווצר מצב שבו צצים לפתע אנשים הטוענים כי עומדת להם הזכות לקבל חלק מהירושה

מה קורה כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה?

כפי שניתן להבין מהדוגמאות הבודדות שהבאתי לעיל, גם כאשר קיימת צוואה מסודרת, איש לא יכול להבטיח לכם שחלוקת הרכוש תתנהל על מי מנוחות. על אחת כמה וכמה, כשהמנוח לא השאיר אחריו צוואה. במקרה הזה, סדר היורשים מוגדר על פי חוק הירושה.

חוק הירושה קובע למשל, כי במקרה שבו המנוח לא הותיר אחריו צוואה, זכות הראשונים בירושה שמורה לילדיו של הנפטר ולבן או בת הזוג שלו: בן או בת הזוג זכאים לקבל מחצית מהירושה ואילו הילדים צריכים להתחלק ביניהם בחלק הנותר. המשמעות היא שאם לדוגמה המנוח הותיר אחריו לצורך העניין אישה ושני ילדים אך לא טרח לערוך צוואה, זוגתו תהיה רשאית לרשת 50% מהעיזבון וכל אחד מהילדים, 25% בלבד.

מעבר לכך שלא תמיד פשוט במיוחד לחלק את הרכוש ואת הכספים שהמנוח הותיר אחריו באופן שישביע את רצון היורשים, חשוב להבין שבהיעדר צוואה, עלולים להיווצר מצב שבו צצים לפתע אנשים הטוענים כי עומדת להם הזכות לקבל חלק מהירושה.

ילדיו של המנוח הוכו בתדהמה, שכן הם כלל לא ידעו על הקשר בין המנוח ליורשת החדשה שהופיעה לפתע יש מאין

הידועה בציבור שאפילו הילדים לא הכירו

כדי להמחיש את מורכבות הדברים, נציין כי לא אחת מתגלעים סכסוכים בין שלושה אנשים לדוגמה, כשברור לחלוטין ששניים מהם בלבד הם היורשים החוקיים של המנוח. מצב זה התרחש לא מזמן, כאשר לאחר לכתו של אדם אמיד לעולמו, אישה שחיה בשכנות אליו פנתה לילדיו וטענה שהיא זכאית לקבל מחצית מהירושה.   

לפי חוק הירושה (סעיף 55), יש להתייחס לידועים בציבור כאילו שהיו נשואים. אי לכך, הואיל ולטענת האישה היא והמנוח היו ידועים בציבור, הרי שהינה זכאית למחצית מהעיזבון. ילדיו של המנוח הוכו בתדהמה, שכן הם כלל לא ידעו על הקשר בין המנוח ליורשת החדשה שהופיעה לפתע יש מאין. מטבע הדברים, הפרשיה המורכבת הגיעה די מהר לכותלי בית המשפט.

הטיפול במקרה עדיין נמשך ויכול בקלות להימשך מספר שנים שבמהלכן אף אחד מהצדדים לא יהיה זכאי לקבל גישה לעיזבון. הביאו בחשבון שבמקרים מסוימים מדובר על עיזבון המורכב ממיליוני שקלים ומלא מעט נכסים שפשוט יושבים כאבן ללא הופכין.

לסעיף 25 בתקנות הירושה, שאורכו אמנם פחות משורה יש משמעות רבה ולפיו בית המשפט, או הרשם לענייני ירושה, רשאי לתת צו קיום על חלק מסוים מהעיזבון 

נעים להכיר: צו ירושה חלקי

כל זה מביא אותנו לסעיף 25 בתקנות הירושה שאורכו פחות משורה אך המשמעויות שלו רבות וחשובות. לפי סעיף 25, בית המשפט, או הרשם לענייני ירושה, רשאי לתת צו קיום על חלק מסוים מהעיזבון במקרים שבהם נראה לו שעצם מתן הצו לא ישפיע על הזכויות שעדיין נמצאות בבירור.

אי לכך, בדוגמה שהובאה לעיל, ילדי המנוח רשאים לפנות לבית המשפט ולבקש לקבל צו ירושה חלקי. אם בית המשפט יסכים לתת את הצו, ילדי המנוח יקבלו את הרף התחתון שאין עוררין על כך שהם זכאים לו. בדוגמה הנ"ל, יש שלושה צדדים בסך הכל: שני יורשים שעובדת היותם ילדי המנוח אינה מוטלת בספק ויורשת פוטנציאלית שלישית, הטוענת כי היתה ידועה בציבור של המנוח.

הרף התחתון במקרה הזה הוא 25% לכל ילד, שכן במצב שבו טענתה תתקבל, הידועה בציבור תהיה זכאית ל-50% וכל אחד מהילדים יהיה זכאי ל-25% בלבד. לאחר קבלת צו ירושה חלקי, הדיונים בנושא ממשיכים וייתכן בהחלט שילדי היורש יוכלו לקבל אחוזים נוספים בהמשך אך ייתכן גם שייאלצו להסתפק באחוזים שקיבלו מתוקף הצו החלקי. מה שבטוח הוא, שהודות לצו הירושה החלקי, לא יצטרכו להמתין במשך שנים לחלקם בעיזבון, שלפי החוק, מגיע להם ללא עוררין.

אל תהססו להגיש בקשה לקבלת צו ירושה חלקי. היו סמוכים ובטוחים שהצד השני ינסה לחבל בתכניות שלכם. כבר קרו מקרים שבהם ניסו להטיל ספק בכך שילדיו של המנוח הם אכן ילדיו הביולוגיים

האם גם היורשים הפוטנציאליים רשאים להגיש בקשה?

צו ירושה חלקי מבטיח ליורשים שיקבלו את המינימום המגיע להם מבחינה חוקית. כלומר, את החלק בעיזבון שלגביו אין כל ספק בנוגע לכך שהם היורשים החוקיים שלו. אותה אישה שטוענת כי הינה ידועה בציבור אינה רשאית להגיש בקשה לקבלת צו ירושה חלקי, משום שייתכן בהחלט מצב שבו בסופו של דבר יתברר כי אינה זכאית ולו לשקל אחד מעיזבונו של המנוח. זאת, בניגוד לילדיו הביולוגיים של המנוח, לגביהם אין כל ספק שגם אם טענותיה יתגלו כאמת לאמיתה, עדיין יוכלו לקבל 25% כל אחד.

לאור כל זה, אם חלילה מצאתם את עצמכם בעיצומו של סכסוך ירושה ועומדת לכם האפשרות לטעון בראיה ממשית שאכן מגיע לכם חלק מסוים מהעיזבון, אל תהססו להגיש בקשה לקבלת צו ירושה חלקי. היו סמוכים ובטוחים שהצד השני ינסה לחבל בתכניות שלכם. למעשה, כבר קרו מקרים שבהם ניסו להטיל ספק בכך שילדיו של המנוח הם אכן ילדיו הביולוגיים.

לפיכך ולסיכום, גם אם אתם יודעים שהצדק לצידכם, אל לכם לסמוך על הגורל. תחת זאת הקפידו לעבוד אך ורק מול עורכי דין מנוסים ומיומנים, המכירים את החוק מאחור ומלפנים על מנת שתצאו בסופו של דבר כשידכם על העליונה.

עו"ד אילן אוזן, בעל ניסיון בליווי וייצוג לקוחות, מתמחה בצוואות ובפתרון סכסוכי ירושות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה