zap group mishpati logo

הסכם ממון - חשיבות וסוגיות עיקריות

מדוע מומלץ לערוך הסכם ממון, מה ההבדל במקרה של פרידה עם הסכם ממון וללא הסכם ממון וכיצד ההסכם יכול להשפיע על עתידכם הכלכלי?

מאת: עו"ד תמי קריכלי
07.02.21
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הסכם ממון - חשיבות וסוגיות עיקריות

הסכם ממון הוא אחד ההסכמים החשובים ביותר שעל בני זוג לערוך כדי להגן על עתידם הכלכלי בעת פרידה. אמנם כולנו רוצים לחשוב על עתיד ורוד וחיים באושר ועושר עד קץ הימים, אבל המציאות מראה לנו שלא תמיד כך פני הדברים ועל כן כדאי להיערך מבעוד מועד גם לסיטואציה הגרועה ביותר.

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא הסכם שבו מכריעים בני הזוג כיצד יחולקו הנכסים ביניהם במקרה של פרידה. עריכת הסכם ממון מעניקה לצדדים שקט נפשי וצופה את פני עתיד של הביטחון הכלכלי של הצדדים.

הסכם ממון חייב להיערך בכתב ולקבל תוקף אישור של בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני. באם הסכם הממון נערך טרם נישואים, הוא יכול להיות מאושר על ידי נוטריון בלבד

מתי ניתן ומתי כדאי לערוך הסכם ממון?

את הסכם הממון ניתן לערוך טרם הנישואים או במהלך הנישואים ובתוכו יש לעגן את זכויות הצדדים לגבי הרכוש הקיים שהצטבר במהלך השנים והעתידי בין בני הזוג. חשיבות עריכת ההסכם נובעת גם מכך שאנו עדים לאחוזי הגירושין הגבוהים אשר עולים עם השנים ולרוב החלוקה בענייני הממון והנכסים בין בני הזוג כרורכה בקשיים ויוצרת מתחים רבים. על כן עדיף לערוך הסכם עוד כאשר בני הזוג ביחסים טובים וקל יותר להגיע להסכמות.

הסכם ממון חייב להיערך בכתב ולקבל תוקף אישור של בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני. באם הסכם הממון נערך טרם נישואים, הוא יכול להיות מאושר על ידי נוטריון בלבד. יש חשיבות לקבלת האישור של הגוף המוסמך על ההסכם (נוטריון או בית משפט) שכן ללא אישור זה, בית המשפט בבוא העת עלול לקבוע כי אין להסכם תוקף משפטי ובמקרה זה לא ניתן לחלק את הרכוש על פי הכתוב בהסכם.

האישור של הגוף המוסמך יינתן רק לאחר שהוא יווכח שבני הזוג ביקשו את ההסכם מרצונם החופשי לאחר הבנת תוכנו. לרוב יזמנו את הצדדים לדיון בפני השופט וזאת לאחר הפקדת ההסכם במזכירות בית המשפט.

 כיצד תיקבע חלוקת הנכסים בין בני הזוג ללא הסכם ממון?

על בני זוג שלא יערכו הסכם ממון יחול בעת הפרידה חוק יחסי ממון, התשל"ג- 1973. החוק מסדיר את הזכויות הרכושיות בין בני הזוג כך שכל אחד יהיה זכאי למחצית השווי מהנכסים שנצברו בין בני הזוג במהלך החיים המשותפים. ההסכם גובר על החוק, ובתוכו אפשר למעשה לחלק נכסים בצורה שונה מאשר "שווה בשווה", אם בני הזוג מסכימים על כך.

בזוגיות פרק ב', הסכם ממון יוצר ביטחון ושקט נפשי גם אצל הילדים ולרוב כאשר קיים הסכם ממון יהיה יותר קל לילדים לקבל את הקשר החדש מבלי לחשוש לעתידם הכלכלי 

מתי נרצה לחתום על הסכם ממון?

א. אחת הסיטואציות הנפוצות היא כאשר אחד מבני הזוג הוא בעל הון משמעותי, ועולה חשש כי אולי עומד אינטרס כלכלי של בן הזוג השני בכניסה לקשר הזוגי. עריכת הסכם ממון מעניקה לצד בעל הממון שקט שהקשר ביניהם אינו מתבסס על אינטרס כלכלי.

ב. הדבר הנכון גם להסכם ממון אשר נערך בזוגיות פרק ב'. בזוגיות פרק ב', הסכם ממון יוצר ביטחון ושקט נפשי גם אצל הילדים ולרוב כאשר קיים הסכם ממון יהיה יותר קל לילדים לקבל את הקשר החדש מבלי לחשוש לעתידם הכלכלי.

ג. זאת ועוד, בכל מקרה שבו אחד מבני הזוג רוצה להחריג איזה מן הנכסים שלו מהחלוקה שקובע החוק, מומלץ לחתום על הסכם ממון. הסכם הממון מאפשר לדעת כיצד נצא כלכלית מהקשר הזוגי ועל כן נותן שקט נפשי.

הסכם ידועים בציבור, אשר נקרא גם הסכם חיים משותפים, אינו מצריך אישור גוף משפטי וחשיבות עריכת הסכם זה צוברת תאוצה היות שיותר בני זוג מנהלים חיים משותפים מבלי להינשא ומעוניינים להגן על רכושם

האם ידועים בציבור יכולים לערוך הסכם ממון?

הסכם בין ידועים בציבור נקרא הסכם ידועים בציבור או הסכם חיים משותפים, הוא אינו מצריך אישור גוף משפטי וחשיבות עריכת הסכם זה צוברת תאוצה היות שיותר בני זוג מנהלים חיים משותפים של ידועים בציבור מבלי להינשא ומעוניינים להגן על רכושם.

אין חוק אחד המגדיר במפורש את המונח של "ידועים בציבור" אך לפי פסיקתו של בית המשפט העליון, על מנת להכיר במעמד של ידועים בציבור, יש להוכיח שני תנאים בסיסיים (מצטברים): 1. מסגרת של חיי אישות ומשפחה; 2. משק בית משותף.

על זוג שהוכר כידוע בציבור חלה "חזקת שיתוף" אשר משמעותה היא כי הרכוש אשר נצבר במהלך תקופת החיים המשותפים ייחשב כמשותף ויתחלק שווה בשווה וזאת מלבד רכוש שהינו חיצוני לתא המשפחתי (כגון עסק) אשר במקרה כזה על הצד הטוען לחזקת השיתוף להוכיח כי אכן היתה כוונת שיתוף גם לגבי נכסים אלה. על כן, במצב של סכסוך משפטי עתידי בין ידועים בציבור, יהיה על הצד הטוען לשיתוף בנכסים לחצות בבית המשפט שתי משוכות: 1. להוכיח כי הם אמנם נכנסים להגדרה של ידועים בציבור; 2. להוכיח כי חלה חזקת שיתוף על הנכסים הספציפיים שבמחלוקת.

הסכם ממון קובע כיצד יחולקו נכסי בני הזוג בינם לבין עצמם ואילו צוואה קובעת כיצד יחולקו כספיו של כל אדם באופן פרטני כלפי כל שאר הנהנים של הצוואה

האם הסכם ממון מחליף צוואה?

הסכם ממון אינו מהווה תחליף לצוואה וכן אין להכניס בהסכם סעיפים הנוגעים לחלוקת הרכוש לאחר מות אחד מבני הזוג. אם ברצוננו להגן על כספינו לאחר מותנו, עלינו לערוך צוואה ובה להסדיר את חלוקת הנכסים. הסכם ממון קובע כיצד יחולקו נכסי בני הזוג בינם לבין עצמם ואילו צוואה קובעת כיצד יחולקו כספיו של כל אדם באופן פרטני כלפי כל שאר הנהנים של הצוואה.

בהסכם ממון יופיע, בין השאר, פירוט הנכסים של כל צד וכן פירוט הנכסים אשר יישארו לזכותו של כל צד ולא יחולקו ביניהם. לדוגמה: דירה שתישאר באופן בלעדי אצל אחד מבני הזוג

מה יש לכלול בהסכם?

  1. ההסכם יפתח במבוא בו יש להסדיר את סעיפי החוק הרלוונטיים להסכם ופירוט סטטוס בני הזוג, כלומר האם הם נשואים, ידועים בציבור, לפני נישואים וכו'.
  2. סמכות עניינית - איזו ערכאה תהיה מוסמכת לדון במקרה של חילוקי דעות בין הצדדים.
  3. פירוט הנכסים של כל צד וכן פירוט הנכסים אשר יישארו לזכותו של כל צד ולא יחולקו ביניהם. לדוגמה: דירה שתישאר באופן בלעדי אצל אחד מבני הזוג.
  4. פירוט התנאים למגורים משותפים - סעיפים ספציפיים הנוגעים להתנהלות בדירה עצמה וכן ולאורח חייהם המשותף של בני הזוג.
  5. הוראות לגבי שימוש וחלוקת הנכסים שנצברו במהלך חיי הזוגיות.
  6. הוראות ספציפיות לגבי נכסים ספציפיים אשר חשוב למי מהצדדים להסדיר. לדוגמה: הוראה ספציפית שהדירה שנמצאת בבעלותי עוד מלפני הנישואים תחולק עם הצד השני, אך באחוזים שונים.

 בנוסף, יש סעיפים מיוחדים שניתן לנסח יחד עם עורך הדין בהסכם ממון שהינם בעלי משקל אישי החשוב למי מהצדדים. כך למשל, לגבי ירידה או עלייה של ערך הנכסים, סנקציות בגין אי קיום הוראות ההסכם, הוראות ספציפיות לגבי עיקולים בנכסים ועוד.

עריכת הסכם ממון דורשת ידע משפטי, בקיאות ונסיון בתחום דיני המשפחה ועל כן מומלץ להתייעץ בעורך דין מומחה שילווה את בני הזוג בהליך עריכת הסכם הממון עד לקבלת תוקף בית הדין

האם ניתן לשנות הסכם ממון?

ניתן לשנות הסכם ממון גם לאחר אישורו. השינוי צריך שייעשה בכתב וכן לקבל את אישור הגוף המשפטי הרלוונטי . לאחר האישור, תיקון ההסכם נכנס לתוקף. חלופה נוספת היא  עריכת הסכם ממון חדש ובתוכו סעיף אשר מבטל מפורשות את ההסכם הקודם לו.

לסיכום, יש לזכור כי חרף חוסר הנעימות שכרוכה לעתים בעריכת הסכם ממון, קל יותר להגיע להסכמות כאשר יש אהבה ורצון לחיים משותפים מאשר כשניצבים בפני פרידה וקיים סכסוך שמביא לרגשות של כעס, תסכול ונקם. הסכם יחסי ממון הוא הדרך היחידה להגיע לחלוקת רכוש השונה מזו שקבועה בחוק בין בני הזוג והוא נכנס לתוקף רק בעת פקיעת הקשר הזוגי או הנישואים.

עריכת הסכם ממון דורשת ידע משפטי, בקיאות ונסיון בתחום דיני המשפחה ועל כן מומלץ להתייעץ בעורך דין מומחה שילווה את בני הזוג בהליך עריכת הסכם הממון עד לקבלת תוקף בית הדין, כדי להבטיח את עתידם הכלכלי של בני הזוג בצורה האופטימלית ביותר.

עו"ד תמי קריכלי מתמחה בדיני משפחה ובעריכת הסכמי ממון וידועים בציבור 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה