zap group mishpati logo

לא הודעתם על הצוואה זמן קצר לאחר הפטירה? אתם מסתכנים במאסר

בפסק דין יוצא דופן נקבע לאחרונה כי בן שבמשך שנה לא הודיע על צוואה שברשותו איבד את זכותו להתנגד לצוואה המקורית בשל צוואה מאוחרת

מאת: עו"ד רינה פוליטי
17.02.21
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
לא הודעתם על הצוואה זמן קצר לאחר הפטירה? אתם מסתכנים במאסר

מתי נדרש אדם להודיע לרשם הירושות על צוואה הנמצאת ברשותו? האם מיד לאחר מועד הפטירה או שניתן לעשות זאת במועד מאוחר יותר? זו השאלה שעמדה בבסיס פסק דין יוצא דופן שניתן בבית המשפט לענייני משפחה.

בית המשפט קבע כי כל אדם שמחזיק ברשותו צוואה מחויב ליידע בכך את רשם הירושות במועד קרוב ככל האפשר למועד הפטירה. במקרה הספציפי של התיק הנדון, נקבע כי הודעה שנמסרה שנה לאחר מועד הפטירה לא עמדה בדרישה זו. זאת ועוד, בית המשפט הזכיר כי לפי הסעיף הרלוונטי – סעיף 75 לחוק הירושה - אי מתן הודעה מיד לאחר הפטירה לרשם הירושות בדבר הצוואה היא עבירה פלילית לכל דבר, שהעונש עליה יכול להסתכם בקנס או בשלושה חודשי מאסר.

החודשים חלפו, וכשנה לאחר פטירת האב, הוצא צו קיום צוואה. אלא שאז חלה תפנית מפתיעה בעלילה

"מנהג עדתי לא להודיע שנה מהפטירה"

שאלת מועד מתן ההודעה על צוואה נדונה במסגרת סכסוך בין שני אחים בבית המשפט למשפחה. לאחר שהאב הלך לעולמו, הודיע בנו הבכור לרשם לענייני ירושה על צוואה שברשותו, המחלקת את רכוש האב שווה בשווה בינו לבין אחיו. עיזבון האב כלל, בין היתר, כספים בחשבון הבנק שלו וכן דירת מגורים, שעליה נסוב עיקר הסכסוך בין האחים. החודשים חלפו, וכשנה לאחר פטירת האב, הוצא צו קיום צוואה. אלא שאז חלה תפנית מפתיעה בעלילה.

כמעט משום מקום שלף האח הצעיר לפתע צוואה חדשה שהיתה ברשותו לאורך כל אותו הזמן. במסגרת צוואה זו, טען האח, ביטל האב את חלוקת העיזבון המקורית בינו לבין אחיו והחליט להוריש את כל רכושו לבנו הצעיר בלבד. לטענת האח, הוא לא הודיע על הצוואה החדשה, בשל מנהג הקיים בעדה שאליה הוא משתייך האוסר לטפל בצוואה במשך שנה מהפטירה.

בית המשפט פסק כי מנהג עדתי איננו יכול להיות בסיס להתחמק מהחוק ואף איננו יכול להעניק לאדם חסינות מעבירה פלילית

"אחי בסך הכל ניסה להתחמק מנושים"

טענה זו של האח הצעיר נתקלה בהתנגדות נמרצת של האח הבכור. האח טען כי אחיו פועל בחוסר תום לב ולא הודיע על הצוואה שברשותו במשך פרק זמן כה משמעותי כדי להתחמק מנושים. מצידו טען האח הבכור כי מהשיהוי בהודעת האח הצעיר ניתן ללמוד כי הוא הכיר, הלכה למעשה,  בקיומה של הצוואה המוקדמת. האח הבכור הוסיף וטען כי על פי חוק הירושה ניתן לבקש לבטל את צו קיום הצוואה שניתן, אם מתגלה לפתע עובדה חדשה. אולם, האח הצעיר שתק, ולכן הוא לא יכול להיבנות כעת משתיקתו.

במסגרת פסק הדין קבע בית המשפט כי בפני רשם הירושות עמדה אמנם עובדה חדשה שלא היתה בפניו כאשר נתן הצו, אך בשל השיהוי הניכר וחוסר תום הלב של האח הצעיר, אין לדחות את הבקשה שהגיש האח הבכור לקיום הצוואה המקורית. בית המשפט פסק כי מנהג עדתי איננו יכול להיות בסיס להתחמק מהחוק ואף איננו יכול להעניק לאדם חסינות מעבירה פלילית.

על פי נוסח סעיף 75 (א) לחוק הירושה, "מי שיש בידו צוואה חייב למסרה לרשם לענייני ירושה מיד לאחר שנודע לו על מות המצווה"

אז מתי צריך להודיע על צוואה לרשם הירושות?

אין לכך תשובה חד משמעית. על פי נוסח סעיף 75 (א) לחוק הירושה, "מי שיש בידו צוואה חייב למסרה לרשם לענייני ירושה מיד לאחר שנודע לו על מות המצווה". עם זאת, נראה כי שהות של מספר שבועות למשל במתן ההודעה לא תיפסל, ככל שזו נעשתה בתום לב. שיהוי ממושך יותר – למשל שיהוי של שנה כאמור בפסק הדין – ייחשב כבר לבלתי סביר. בנוסף, מדובר כאמור בעבירה פלילית שעונשה שלושה חודשי מאסר או קנס.

לסיכום, כמה טיפים בנושא:

ראשית, אם הנכם עורכים צוואה כדאי שתשקלו להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושות בשלב מוקדם ככל האפשר, במיוחד אם אתם צופים שיתעוררו בנושא סכסוכים בתוך המשפחה.

שנית, אם אתם נהנים מצוואה, הקפידו להפקיד אותה באופן מיידי לאחר הפטירה. בהקשר זה, אפשר למשל לתת לעורך הדין הוראה מיד לאחר הפטירה ליידע את רשם הירושות.

לא הודעתם על הצוואה זמן קצר לאחר הפטירה? אתם מסתכנים במאסר(1)

שלישית והכי חשוב – אל תנסו להסתיר דבר, כדי שלא תסתבכו חלילה. אם אתם מחזיקים צוואה וחוששים ליידע בעניין את רשם הירושות בשל כספים שאתם חייבים, דעו כי בסופו של יום אתם עלולים לגרום לכך שהעיזבון יישלל מכם ולעבור עבירה פלילית בשל הסתרת המידע. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה