zap group mishpati logo

קרב איתנים - מאבק האפוטרופסות על איתן בירן

סיפורו של הילד בן השש שאיבד את הוריו ואחיו בתאונת הרכבל המחרידה באיטליה שובר לב ומזעזע, ואם לא די בכך, מתחולל סביבו קרב משמורת קשוח כשמצד אחד דודתו שקיבלה אפוטרופסות מבית המשפט האיטלקי תובעת לגדלו ומאידך, סבו מצד אמו הטיס אותו שלא כדין לישראל ודורש שיתגורר במחיצת המשפחה בארץ. לאיזה צד ייטו בתי המשפט בישראל ובאיטליה?

מאת: מערכת זאפ משפטי
10.10.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
קרב איתנים - מאבק האפוטרופסות על איתן בירן

זהו סיפורו של ילד קטן, בן שש, שהוריו ואחיו נספו יחד עם סביהם בתאונת רכבל באיטליה והוא נותר בלעדיהם, לבדו. סיפורו של איתן שובר לב, מזעזע, ואם לא די בכך, אלא שבמקום שישהה במקום בטוח ומוגן, כדי שפצעיו הפיזיים והנפשיים יחלימו, מתחולל סביבו קרב משמורת קשוח וכואב כשמצד אחד דודתו שקיבלה אפוטרופסות מבית המשפט האיטלקי תובעת לגדלו מחד ומאידך, סבו מצד אמו של איתן הטיס אותו שלא כדין לישראל ודורש שיתגורר במחיצת משפחת האם. התקשורת בישראל ובאיטליה עוסקת ללא הרף בטרגדיה שהתרחשה במאי האחרון והורים רבים חשים בחרדה. מה יהיה על ילדיהם אם הנורא מכל יקרה גם להם.

לאחר שדודתו של איתן, איה בירן, הגישה תביעה להשבת קטין חטוף על פי אמנת האג וביקשה להעביר את איתן לחזקתה כשתגיע לארץ, דן בית המשפט לענייני משפחה בסוגיית המשמורת לקראת סוף ספטמבר. הדיון התקיים בדלתיים סגורות ובמהלכו העידה איה בירן, האפוטרופוסית שמונתה על ידי בית הדין האיטלקי, והביעה את שאיפה להשיבו הביתה, לאיטליה. אולם, גם משפחת פלג, המשפחה של אמו של איתן תובעת את זכותה עליו. נקבע כי ב–8 באוקטובר יחלו שלושה ימים של דיונים בתביעה ובינתיים יתקיימו הסדרי ראייה הדדיים ואיתן הקטן ישהה גם אצל דודתו וגם אצל משפחת פלג.

העברתו לישראל, לטענת דודתו של איתן החיה באיטליה, תטיל משקל נוסף על כתפיו הצעירות ותכביד עליו בתהליך השיקום הפיזי והרגשי אותו עליו לעבור

טענות הצדדים

דודתו של איתן, אחותו של אביו, איה בירן, המתגוררת בשכנות למשפחה שנספתה, קיבלה אישור לאפוטרופסות מבית המשפט האיטלקי. אולם, לא בטוח כי בית המשפט הכיר את כל האופציות העומדות בפני איתן. לטענת משפחתה של האם, איתן הוא יהודי וישראלי והוריו התכוונו לחזור לארץ ועל כך יש לגדלו כאן. הם מוסיפים כי אמו של איתן ביקשה בעל פה שאם משהו יקרה לה, המשפחה תאמץ אותו ותגדל אותו אצלה.

לעומתם, טוענת איה בירן כי בנותיה קשורות לאיתן, נכון יותר לגדלו במשפחה שאותה הוא מכיר היטב, בסביבה ובבית הספר בו התחנך, בשפה אותה הוא דובר. העברתו לישראל, לטענתה, תטיל משקל נוסף על כתפיו הצעירות ותכביד עליו בתהליך השיקום הפיזי והרגשי אותו עליו לעבור.

חוק אמנת האג קובע בנוסף כי עצם העובדה שההחלטה בגין האפוטרופסות ניתנה במדינה מסוימת לא תפסול העברתו של הילד למדינה אחרת

מה אומר חוק אמנת האג

במהלך ביקורו את איתן באיטליה, כשהוא בחזקתה של דודתו איה, העביר אותו בחשאי הסב הישראלי את הגבול לשוויץ. משם, במטוס פרטי ששכר בדיוק לצורך כך, הטיס אותו הסב לישראל. חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים) תשנא – 1991 הוא הרלוונטי לעניין. על פי חוק זה עליו חתומות איטליה וגם ישראל, הרחקתו או אי החזרתו של ילד תיחשב שלא כדין כשיש בה משום הפרת זכויות המשמורת על פי דין המדינה שבה התגורר הקטין לפני הרחקתו.

לפי החוק הזה, הבאתו של איתן לארץ מאחורי גבה של האפוטרופוסית שלו מנוגד לאמנה. אמנם, החוק גם קובע כי עצם העובדה שההחלטה בגין האפוטרופסות ניתנה במדינה מסוימת לא תפסול העברתו של הילד למדינה אחרת, אך הרשויות השיפוטיות בישראל עשויות בהחלט להתחשב בנימוקים להחלטה עצמה במהלך הדיון האם להפעיל את אמנת האג. האמנה גם מציינת כי לקיחת ילד מסביבתו הטבעית בניגוד להחלטת הרשויות מקשה על הילד ומזעזעת את עולמו.

באיטליה, סבו של איתן נמצא במעמד של חוטף, ואולי עשה טעות כיוון שבהגיעו לדיון בבית המשפט עובדה זו יכולה לעמוד לרעתו וגם אילו יוכרע כי איתן יגדל אצל דודתו באיטליה והסבא יהיה זכאי לביקורים, יכול להיות שיהיו אלו ביקורים בפיקוח כיוון שכבר הפר את ההסדר פעם אחת.

טובת הילד

אמנת האג נקבעה על פי טובת הילד, וכך מתנהלים גם דיוני האפוטרופסות. טענות משפחת פלג, משפחתה של האם, כי הם איבדו יותר קרובי משפחה בטרגדיה וגם עובדת היותו של איתן יהודי וישראלי אינן משרתות את מטרתם לפי ההערכות, כיוון שאין לטענות אלו קשר לטובתו של הילד. מה שאמור להכריע את הכף, ולא משנה באיזו ארץ יתנהל המשפט, היא השאלה היכן יהיה קל יותר לאיתן להשתקם ולחלופין, האם ישנם גורמים שעלולים לסכן את תהליך החלמתו.

בקשה של הורה בצוואתו למנות אפוטרופוס מסוים לרכוש ולגידול ילדיו יכולה למנוע קרבות כמו במקרה של איתן. במקרה כזה ייתן בית המשפט עדיפות למינוי האפוטרופוס הנ"ל

חשיבות הצוואה

בעקבות המקרה הטרגי גברה ההתעניינות בקרב הורים, בעיקר לילדים צעירים, לגבי צוואה במקרה שחלילה ילכו לעולמם. הסיפור הזה אינו הפעם הראשונה בה ניטשים מאבקי ירושה ומשמורת לאחר מוות פתאומי. חשוב לזכור כי צוואה מכל סוג צריכה לשרת את טובתו של הילד כדי שתתקבל וכך היא תיבחן בבית המשפט. אולם, בקשה של הורה בצוואתו למנות אפוטרופוס מסוים לרכוש ולגידול ילדיו יכולה למנוע קרבות כמו במקרה של איתן. במקרה כזה ייתן בית המשפט עדיפות למינוי האפוטרופוס הנ"ל ויורה לו לפעול על פי ההוראות שנקבעו בצוואה.

בסיפור העצוב והייצרי הזה, איש אינו יודע אם מאבק המשמורת על איתן הוא רגשי בלבד או שמעורבת בו גם תביעת הפיצויים הענקית שעתידה להתגלגל לפתחו

מה יקרה לאיתן

על פי ידיעות שפורסמו בתקשורת ניתנה כבר חוות דעת ראשונית באמצעות הלשכה המשפטית, שקובעת שמעשהו של הסבא נחשב לחטיפה ולכן יש להחזיר את איתן לאיטליה ושם יתקיים הדיון המשפטי בעניינו. גורמי המקצוע טוענים כי הסיכויים להשאירו בארץ נמוכים נוכח אמנת האג וההחרגה לפיה רק אם לקיחת הילד מהאפוטרופוס שנקבע לו מונעת מצב של סכנה אמיתית לשלומו. על פי המסתמן, זהו אינו המצב שכן דודתו של איתן טיפלה בו במסירות, השקיעה בטיפולים רפואיים ופסיכולוגיים וודאי שלא נשקפה בביתה סכנה לחייו או לשלומו.  

ילד בשדה התעופה, אפוטרופסות

שאלות רבות פתוחות עדיין בסיפור העצוב והייצרי הזה. איש אינו יודע אם מאבק המשמורת על איתן הוא רגשי בלבד או שמעורבת בו גם תביעת הפיצויים הענקית שעתידה להתגלגל לפתחו. אולם, ברור כי הדבר החשוב היחיד הוא טובתו של איתן והדאגה העוטפת של כל בני משפחתו תוך התמקדות מסורה בהחלמתו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה