zap group mishpati logo

חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

חקירת מצ"ח היא לא עניין פשוט כלל ועיקר. חוקרים צבאיים הם חיילים מיומנים מאוד, שעברו הכשרות אצל השב"כ ואצל משטרת ישראל. חשוב לדעת את הפרטים הבאים כדי לדעת איך להתנהג בחקירת מצ"ח

16.08.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

זומנת לחקירה מצ"ח או חמור מכך, עוכבת פיזית על ידי שוטרים צבאיים לחקירת מצ"ח? דע כי אין להקל בכך ראש. חוקרי מצ"ח הם אמנם חיילים כמוך, צעירים, לובשי מדים, אך יחד עם זאת הם הודרכו ואומנו, הם חדורי מוטיבציה, מיומנים, מתוחכמים ועברו השתלמויות במשטרת ישראל ובשב"כ. מבחינתם, כל שעומד לנגד עיניהם זו משימתם - לפצח אותך.

אם אתה חייל שנקלע לחקירת מצ"ח, חשוב שתדע שיש לחוקרים גם מוטיבציה מיוחדת וגם מיומנות שאתה לא יכול לצפות ולדעת. לחוקרים יש שיטות מיוחדות כדי להפיל אותך, ומומלץ כדי לדעת כיצד להתגונן מפניהם להיוועץ עם עורך דין. אלה עיקרי הדברים שחשוב שתדע במקרה שנקלעת לחקירה:

החוקר הוא לא חבר

חלק משיטת החקירה של החוקרים היא להתקרב לנחקר וזאת עוד טרם החקירה: לשבת לידו בחוץ על הספסל, לעשן איתו סיגריה, לשתות איתו קפה, לקרוא לו "אחי" ובקיצור, לרכוש את אמונו. דרך נוספת להתיידד איתו היא לשבת לידו ולהתחזות לנחקר שזומן לחקירה, לפתח איתו שיחה לשאול על מה הגיע לחקירה ולשאוב ממנו מידע מפליל. במילים אחרות: לדובב אותו. אם הגעת לחקירה, דע לך שאין לשתף איש באמת שלך, פרט לעורך הדין שמייצג אותך. יש לראות בכל ניסיון כלשהו לשוחח איתך טרם החקירה כניסיון להפליל אותך.

תרגילי חקירה רבים מופעלים על הנחקרים, ובכללם: ישיבה עם תיק חקירה עב כרס ועיון בו, כביכול בעדויות מפלילות שנמסרו על החייל כאשר למעשה אין לחוקר דבר וחצי דבר על הנחקר

הפעלת מניפולציות בחקירה

בל נשכח כי החייל הנחקר במצ"ח הוא צעיר בשנים, נורמטיבי, נאיבי ואינו מודע לעולם החקירה הפלילי. בנוסף, החקירה יכולה לגרום לו להיות מצוי בלחץ רב בשל הסיטואציה. תרגילי חקירה רבים מופעלים על הנחקרים, ובכללם: ישיבה עם תיק חקירה עב כרס ועיון בו, כביכול בעדויות מפלילות שנמסרו על החייל כאשר למעשה אין לחוקר דבר וחצי דבר על הנחקר.

לקריאה נוספת מאת עו"ד יצחק: שוחררת עקב אי התאמה – אפשר לשנות את ההחלטה

שיטה נוספת של החוקרים להפעלת מניפולציות על הנחקר היא צעקות והטחות בוטות בנחקר או לחלופין, שימוש בטכניקה של "בוא נסיים את העניין, תודה ואני אעזור לך ללכת הביתה". טריק אחר של החוקרים הוא להניח את תיק החקירה על השולחן ולצאת מהחדר של החוקר כאשר הכוונה היא שהנחקר יעיין בתיק. אם הנחקר מעיין בתיק, זה ייחשב לשיבוש אמצעי חקירה. תרגילים אלה ואחרים נוספים רבים עושים את שלהם על הנחקר שירצה להודות נוכח הלחץ שמופעל עליו.

זכותכם לדרוש מהחוקר להיוועץ עם עורך דין ולא להשיב על אף שאלה במהלך החקירה או להשיב רק "זכותי להיוועץ עם עורך דין"

חשש לשיבוש הליכי חקירה והעלמת ראיות

בשל החשש לשיבוש הליכי חקירה והעלמת ראיות, אין החייל מורשה לשוחח עם בני משפחתו, חבריו, מפקדיו או כל אדם אחר מטעמו, פרט להיוועצות עם עורך דין.  

זכות ההיוועצות של הנחקר עם עורך דין

לאחר שחוקר מצ"ח הקריא לכם את החשד התלוי ועומד כנגדכם, זיכרו היטב כי חלה חובה בחוק לאפשר לכם להיוועץ עם עורך דין טרם החקירה. לכן, במידה והחוקר לא עשה את המוטל עליו, כלומר לא הקריא את החשד ולא הסביר ואפשר לכם להיוועץ עם עורך הדין, זכותכם לדרוש מהחוקר להיוועץ עם עורך דין ולא להשיב על אף שאלה במהלך החקירה או להשיב רק "זכותי להיוועץ עם עורך דין".

במידה שנתקלת באי דיוקים או בדברים שלא נאמרו על ידך, או שחלק מדבריך לא מופיעים ב"אמרה" - העדות שלך - עליך לבקש מהחוקר לתקן את הדברים

מה קורה אם חייל ביצע עבירה מחוץ לבסיס?

חייל שביצע עבירה מחוץ לבסיס, כמו למשל החזקת סם או עבירת רכוש, לרוב יימסר על ידי משטרת ישראל לחוקרי מצ"ח ויטופל בהליך הצבאי.  

לא לחתום על ה"אמרה" (העדות שלך) אלא רק לאחר שקראת אותה

לא משנה כמה אתה לחוץ וכמה שעות נחקרת, כמה לחץ הופעל עליך בחקירה, או שעת סיום החקירה, אל תחתום על האמרה (העדות שלך) מבלי שקראת אותה ווידאת שאכן נכתב בדיוק מה שמסרת ואתה מסכים עם כל הכתוב. במידה שנתקלת באי דיוקים או בדברים שלא נאמרו על ידך, או שחלק מדבריך לא מופיעים, עליך לבקש מהחוקר לתקן את הדברים. במידה והאמרה לא תוקנה – אל תחתום. הוסף שורה בכתב ידך שביקשת לתקן את הנאמר ולא תוקן.

"ספר לי מה קורה בבסיס!"

פעמים רבות כאשר חוקרי מצ"ח אינם מצליחים לבסס חשד כנגד החייל, הם עוברים לטקטיקה אחרת של איסוף מידע מודיעיני מהחייל. במקרה זה, הם שואלים בדרך אגב, "ספר לי מה קורה בבסיס... מי מעשן סמים? מי גונב? בטח הדברים האלה מפריעים לך...". אתה, כבן אדם נורמטיבי, שלא אמון על הטכניקות האלו, מבלי לשים לב עלול למסור מידע מודיעיני מפליל כלפי חיילים אחרים, מידע שבעתיד חוקרי מצ"ח יעשו בו שימוש ואולי אף יציינו שהגיע ממך או שיהפכו אותך למקור מודיעיני וימשיכו לפנות אליך בעתיד גם ללא רצונך.

יש לדעת כי לשם עריכת חיפוש בפלאפון נדרש צו שיפוטי! בדיוק כמו במחשב. לשם זה הרשות החוקרת צריכה לבסס חשד סביר מול בית המשפט

לא לאפשר חיטוט בפלאפון האישי

הפלאפון משקף את כלל הפעילות וההוויה של האדם בחיי היום יום. פעמים רבות יבקשו חוקרי מצ"ח מהחייל לערוך חיפוש בפלאפון האישי שלו. אם יש לך סיסמה בפלאפון, הרי שהם יאמרו לך כביכול בנאיביות "פתח לי את הטלפון שלך לרגע". החייל לרוב יראה בזאת כציווי של החוקר - יעשה זאת.

חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת(1)

דרך נוספת לגרום לך לפתוח את הטלפון היא לומר לחייל, "אתה טוען שאתה לא עשית ואתה לא קשור, אז אין לך ממש לחשוש. פתח לי את הטלפון כדי שאני אוכל לבדוק". במקרה כזה, אם יתגלו ראיות שקושרות את החייל לעבירה או אפילו לעבירות שונות אחרות, יהיה ניתן לעשות שימוש בראיות אלו ולבסס חשד. יש לדעת כי לשם עריכת חיפוש בפלאפון נדרש צו שיפוטי! בדיוק כמו במחשב. לשם זה הרשות החוקרת צריכה לבסס חשד סביר מול בית המשפט.

לסיכום, כאשר הנכם מוזמנים או מעוכבים לחקירת מצ"ח, נדרש וחיוני להתקשר לעורך דין טרם החקירה. מומלץ ליצור קשר עם עורך דין פלילי-צבאי המכיר היטב את טקטיקות החקירה של מצ"ח.

עו"ד אלי יצחק עו"ד פלילי-צבאי, שימש כראש משרד חקירות במשטרה, בעל ניסיון עשיר בחקירות משטרה ומצ"ח

צילומים בכתבה: דובר צה"ל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים