zap group mishpati logo

נמלט לחו"ל כדי לא לשלם: על אכיפת מזונות בינלאומיים

מה קורה כאשר הגרוש לא מסתפק בסירוב לשלם מזונות אלא גם נמלט למדינה אחרת בניסיון להתחמק מהתשלום?

17.08.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נמלט לחו"ל כדי לא לשלם: על אכיפת מזונות בינלאומיים

אי תשלום מזונות הוא תופעה מוכרת עימה מתמודדות, לדאבון הלב, נשים רבות לאחר הגירושים. כל עוד החייב נמצא בגבולות ישראל ניתן לפעול נגדו באמצעות רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל), שיש לה את הסמכות והיכולת לפעול מול נכסים, חשבונות בנק ומשכורות בישראל וכן להטיל הגבלות שונות על חייבים הנמצאים בין גבולות המדינה.

למרבה הצער, חייבים רבים בוחרים להימלט לחו"ל על מנת להתחמק מתשלום המזונות (וישנם כמובן גם מצבים הפוכים בהם החייב נמלט ממדינה זרה לתוך שטחי ישראל, בעוד גרושתו וילדיו נותרים מאחור), דבר שמשאיר את רשויות הגבייה המקומיות במצב של חוסר אונים. מה ניתן לעשות?

האמנות הבינלאומיות מגדירות שורה של כללים המשותפים לכל המדינות החתומות עליהן, ואחד הבולטים שהוחל באופן מלא במדינת ישראל, הוא הזכות לסיוע משפטי בחינם ללא בחינת יכולתה הכלכלית של הפונה

סיוע משפטי בחינם

ישנן שתי אמנות בינלאומיות מרכזיות בתחום המזונות – אמנת ניו יורק, שנערכה בשנת 1956: The New York Convention of 20 June 1956 on the Recovery Abroad of Maintenance, ואמנה נוספת שנערכה בשנת 2007: Convention of 23 November 2007 on the International Recovery of Child support  and Other Forms of Family Maintenance.

מדינת ישראל חתומה כיום על אמנת ניו יורק משנת 1956 בלבד, לצד כ-50 מדינות נוספות. על האמנה מ-2007 חתומות כ-30 מדינות, חלק ניכר מהן לא חתומות על אמנת ניו יורק משנת 1956. לכל מדינה יש אמנם חוקים ותקנות משלה לאכיפה ולהכרה בפסקי חוץ, אך האמנות הבינלאומיות מגדירות שורה של כללים המשותפים לכולן, ואחד הבולטים שבהם, שהוחל באופן מלא במדינת ישראל, הוא הזכות לסיוע משפטי בחינם ללא בחינת יכולתה הכלכלית של הפונה.

קיראו עוד בנושא >>>  אמנות בינ"ל לשיתוף פעולה משפטי והעברת מידע בין מדינות

למעשה, אכיפת תשלום מזונות של חייב שנמלט למדינה זרה מצריכה עבודה משפטית מורכבת אשר כרוכה בעלויות לא מבוטלות. יש להעסיק מומחים לדין הזר ועורכי דין במדינה אליה נמלט החייב, ובנוסף יש לדאוג לתרגומים נוטריוניים שהעלויות שלהם בלבד עשויות להגיע בתיקים מסוימים לעשרות אלפי שקלים.

בזכות האמנות הבינלאומיות מובטח לכל פונה (במדינת ישראל, כאמור, ללא בחינת  קריטריון כלכלי כלשהו) ייצוג משפטי בחינם, כולל כל העלויות הנלוות, על ידי עורכי דין מומחים הממונים על ידי הרשויות באותה המדינה. בארץ ניתן השירות על ידי האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, שמונה כרשות המרכזית בישראל לצורך יישום האמנה.

חייב במזונות שיימלט מהארץ למדינה כמו רוסיה, למשל, שאינה חברה באמנות הבינלאומיות, ייאלץ את גרושתו לנהל מולו הליך פרטי אשר כרוך, כאמור, בעלויות גבוהות ולעיתים אף בלתי אפשריות

מדינה שלא חברה באמנות

אחד החריגים הבולטים בתחום אכיפת המזונות הבינלאומיים הוא דווקא ביחסי ישראל- ארה"ב. לשתי המדינות קשרים הדוקים והמון הגירה הדדית, ואכן חלק גדול מתיקי המזונות הבינלאומיים שנפתחים בישראל הוא מול ארה"ב, ולהפך. בשנת 2009 נחתם מזכר הבנות פרטני בין ישראל לארה"ב בנושא המזונות, וכיום מתנהלים מגעים לעריכת הסכמים דומים עם מדינות נוספות, כגון קנדה ואחרות. 

קיראו עוד בנושא >>> אכיפת פסקי-דין זרים בכפר גלובלי קטן

חריגות נוספות הן מדינות שאינן חברות באף אחת מהאמנות ואינן מנהלות מזכרי הבנות פרטניים עם ישראל. חייב במזונות שיימלט מהארץ למדינה כמו רוסיה, למשל, שאינה חברה באמנות הבינלאומיות, ייאלץ את גרושתו לנהל מולו הליך פרטי אשר כרוך, כאמור, בעלויות גבוהות ולעיתים אף בלתי אפשריות, בייחוד לאם חד הורית שנמצאת גם כך, ברוב המקרים, תחת לחץ כלכלי.

בכל מדינה ישנן תקנות ודקויות משפטיות אחרות אשר עשויות להשפיע על התנהלות התיק. לפי הדין בישראל, למשל, אי נקיטת פעולה לגביית החוב במשך שנתיים תיחשב כוויתור על החוב

חשוב להביא בחשבון

בין שההליך המשפטי ניתן לכם בחינם ובין שנאלצתם לפנות להליך פרטי, ישנם מספר דברים אליהם חשוב לתת את הדעת במקרה של אכיפת מזונות בינלאומיים. את רשימת המדינות החברות באמנות השונות תוכלו למצוא ברשת (מומלץ לפנות לאתר hcch של אמנת האג למשפט בינלאומי פרטי, הכולל בתוכו גם את פרטי האמנות בנושא זה), וכן את כל המידע הדרוש על מנת לפנות לאגף לסיוע משפטי לשם קבלת סיוע בחינם (באותו אופן, מי שנמצאת בחו"ל כשהחייב העתיק את מקום מגוריו לישראל יכולה לפנות לרשויות המקומיות שלה, ואלו יפנו לארץ לפתיחת ההליכים). עם זאת, ובמידת האפשר, מומלץ תמיד לנסות "להקדים תרופה למכה" וכל עוד החייב עדיין בארץ להשיג בטוחות, ערבים או כל אמצעי אחר שייתר את הצורך במרדף מורכב וממושך אחריו, גם אם יחליט להימלט לחו"ל.

משפט בינלאומי

בנוסף, יש להביא בחשבון כי בכל מדינה ישנן תקנות ודקויות משפטיות אחרות אשר עשויות להשפיע על התנהלות התיק. לפי הדין בישראל, למשל, אי נקיטת פעולה לגביית החוב במשך שנתיים תיחשב כוויתור על החוב. כמו כן, יש להביא בחשבון את אמות המידה השונות בין מדינה למדינה. אם החייב נמלט למדינה עם רמת חיים ורמת השתכרות נמוכה יותר, בית המשפט המקומי עשוי לראות את סכום המזונות שנפסק בארץ כלא פרופורציונלי, ולהפחית אותו משמעותית. במקרה כזה, אם החייב יעמוד בתשלומי החוב שפסק לו בית המשפט המקומי, הוא ייחשב במדינה אליה נמלט כאזרח שומר חוק, בעוד שבארץ החוב יחכה לו ואף ימשיך לגדול.

עו"ד פז יצחקי-וינברגר הוא מומחה למשפט בינלאומי פרטי ודיני מדינות זרות, חבר לשכות עורכי דין זרות בארה"ב, אנגליה, ויילס ועוד

פז יצחקי וינברגר עו"ד

פז יצחקי וינברגר עו"ד

"עורך הדין פז יצחקי-וינברגר: מומחה משפטי מוכשר בחדלות פירעון ודיני מדינות זרות, מספק ייעוץ מקצועי ברמה הגבוהה ביותר ללקוחותיו בכל התחומים המשפטיים."

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
פז יצחקי וינברגר עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה