zap group mishpati logo

פסוריאזיס שמתפרצת בעת השירות הצבאי - עילה להכרה כנכה צה"ל

פסוריאזיס היא מחלה כרונית שמתפרצת על רקע מצב נפשי. פעמים רבות המחלה מתפרצת לראשונה בחיי האדם במהלך השירות הצבאי - דבר המאפשר לתבוע ולקבל הכרה כנכה צה"ל

29.08.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
פסוריאזיס שמתפרצת בעת השירות הצבאי - עילה להכרה כנכה צה"ל

השירות הצבאי הוא לא פשוט. המעבר מאזרח לחייל שצריך לציית לפקודות, לישון מחוץ לבית, לעבור אימונים מפרכים, טירונות ולהתמודד במצבי לחץ קיצוניים, בין אם בשירות קרבי או לא, עלול לגבות מחיר נפשי. הפסוריאזיס היא מחלה שמתפרצת על רקע נפשי, וכך אצל חיילים רבים היא מתפרצת בפעם הראשונה במהלך השירות הצבאי. 

מה זה פסוריאזיס?

פסוריאזיס (ספחת) הינה מחלת עור דלקתית כרונית שמתרחשת עקב שגשוג והחלפה מהירה של התאים בשכבה העליונה של העור. המחלה מתאפיינת בנגעים אדומים עם קשקשת. זו אחת מ-80 המחלות האוטואימוניות – מחלות שבהן המערכת החיסון של הגוף תוקפת את עצמה. בעטיו של פסוריאזיס מצטברים תאים במהירות רבה על פני שטח העור ויוצרים קשקשים עבים וכסופים כמרבדים מגרדים, יבשים ואדומים, שלעתים אף גורמים לכאב.

המערכת החיסונית, תאי הדם הלבנים אשר נעים בגוף במטרה למצוא חומרים זרים כגון נגיפים וחיידקים על מנת להילחם בהם בעת התרחשות הפסוריאזיס, תוקפים בטעות את תאי העור הבריאים. כתוצאה מכך, תאי עור חדשים שמגיעים לשכבה החיצונית של העור בקצב מהיר, אינם מסוגלים  לנשור, ולכן הם מצטברים ויוצרים רבדי קשקשת רבים על פני העור.

ההתפרצות של המחלה תלויה באירוע חריג שהוא בבחינת טריגר שבעטיו היא מתפרצת - אירוע דחק

התפרצות פסוריאזיס ראשונה במהלך השירות הצבאי

התגייסת לצה"ל וחלית תוך כדי שירות? הסבל הפיזיולוגי והתודעתי הכרוך במחלה במהלך השירות, כאשר לרוב, המערכת לא ממש נרתמת לסייע לך ולהעניק לך מזור, יכול לגבות מחיר פיזי ונפשי גבוה. על כך ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון להכרה כנכה.

לקריאה נוספת מאת עו"ד אלי יצחק: חקירת מצ"ח – כל  מה שחשוב לדעת>>

יש לך שאלה לקראת או בזמן השירות? התקשר/י עכשיו: 053-6114964

מחלת הפסוריאזיס היא מחלה גנטית וכרונית, ובאדם שחלה בה מקנן  בגוף חיידק. כאשר המחלה מתפרצת, ישנה סבירות רבה שאדם בקרבת משפחה ממדרגה ראשונה חלה במחלה גם כן. ברם, ההתפרצות של המחלה תלויה באירוע חריג שהוא בבחינת טריגר שבעטיו היא מתפרצת - אירוע דחק. 

מהו אירוע דחק שגורם להתפרצות פסוריאזיס?

זהו אירוע טראומתי שונה וחריג במיוחד, יוצא דופן ועוצמתי. אולם, הפסיקה של בתי המשפט קבעה כי אירוע דחק הינו אירוע במישור האובייקטיבי, שהאדם הסביר יראה בו כאירוע כזה, אבל גם אירוע במישור הסובייקטיבי, שבעיני החייל  שחווה אותו, מידת עוצמתו חריגה וקיצונית. לעניין זה נציין כי כל נפש ומידת חוסנה משתנה מאדם לאדם, אך בית המשפט גם יכיר בכך שיש אנשים שהנפש שלהם יותר עדינה ובעלי רגישות גדולה יותר, החוסים בצל הדוקטרינה של "הגולגולת הדקה".

הפסיקה קבעה כי רקע גנטי של האדם בהתפרצות המחלה אינה משנה את הקשר בין פרוץ המחלה לשירות הצבאי

סימני מחלה ראשונים

במישור המשפטי, מועד הופעת סימני המחלה, רבדי הנגעים, עם הקשקשת, הינו פרט חיוני ביותר. שכן, לעתים במישור הרפואי, אבחון המחלה נעשה מאוחר בשל התעלמות החייל או התעלמות המערכת לתלונותיו. כך, אף אם הופעת הסימנים הראשונים קרו בצבא, אולם לא אובחנו בשל סיבה כזו או אחרת אלא  במועד מאוחר יותר, נוכל לייחס את התפרצות המחלה לעת השירות הצבאי וליצור קשר סיבתי. לרוב, החייל מתלונן על הסימנים הראשונים של המחלה ואף יש ראיות לכך שהמחלה התחילה במועד זה. יש לציין כי התעלמות המערכת יכולה לגרום להתדרדרות חמורה במחלה.

האם ניתן לרפא פסוריאזיס?  

מחלה זו הינה מחלה כרונית שאינה ניתנת לריפוי אך כן ניתן להקל על הסימפטומים שלה. היא מגיעה בגלים, מתנהלת במחזורים, וההתקפים שלהם נמשכים בין שבועות לחודשים. כיוון שמחלה זו מלווה במתח רב, הרי שהחולה נזקק גם לסיוע פסיכולוגי בשל הנטל הנפשי.

הכרה כנכה צה"ל 

בהתאם לתקנות הנכים, תש"ל- 1969, למחלה זו נקבע הרף בדרגות נכות כדלקמן:

באופן מזערי- 1%

באופן קל- 5%

באופן בינוני- 20%

באופן קשה- 30%

נציין כי שיעור של 20% ומעלה מקנה זכאות לקצבה חודשית לכל החיים, טיפולים במימון משרד הביטחון בעיקר בים המלח, שסגולותיו חיוניים ביותר למחלה, הנחה בעיריות ומועצות בארנונה (לדוגמה 50% בעיריית חיפה) ועוד. חייל ששיעור נכותו 20%, אך הוכר רק כמי שנכותו הוחמרה עקב השירות, יוכר כנכה צה"ל רק בשיעור של  10% ויקבל מענק חד פעמי בלבד. לעתים רבות ניתן להגיש על כך ערעור, כפי שיפורט בהמשך.

בכל מצב של התפרצות ראשונית של פסוריאזיס על רקע השירות הצבאי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה שיוכל לסייע לכם לקבל את הזכויות שלכם ולקבל הכרה ונכות צה"לית בגין כך

איך מגישים את התביעה?

את התביעה מגישים לקצין התגמולים של משרד הביטחון. חולים רבים המגישים תביעה מקבלים תשובה לפיה הוכר רק הקשר בין ההחמרה של המחלה לשירות הצבאי, שכן המומחה מטעם קצין התגמולים כותב בחוות דעתו כי מדובר במחלה עם רקע גנטי ולכן שעל אף הלחץ שהוכח במהלך השירות, הרי שייקבע קשר של החמרה בשיעור מחצית בלבד. כלומר, מחצית בגין הרקע הגנטי ומחצית בגין השירות הצבאי.

חשוב לדעת כי אין לקבל תשובה זו כראה וקדש. הפסיקה קבעה כי רקע גנטי של האדם בהתפרצות המחלה אינה משנה את הקשר בין פרוץ המחלה לשירות הצבאי. במידה שהמחלה פרצה במהלך השירות הצבאי, בעטיו של מאורע או תקופה של לחץ חריג, יכול להיות אירוע מתמשך ויש לקבוע קשר של גרימה - לבסס קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין המחלה.

מה קורה אם מתקבלת הכרה רק במחצית הנכות בגין השירות הצבאי?

עם קבלת תשובה כאמור, יש להגיש ערעור על ההחלטה כדי לקבל את מלוא ההכרה בנכות. בחוק הנכים קיים סעיף 35 המאפשר להגיש בקשות לקבלת החלטות חדשות בנסיבות מסוימות, ללא הגבלת זמן. לכן, במקרים אלה, קיימת אפשרות משפטית להביא לשינוי ההחלטה ולתיקון העוול כלפי החייל. זאת, גם עם ההחלטה ניתנה לפני שנים ולכאורה עבר המועד לערער עליה. את הערעור מגישים על פי הסעיף הנ"ל לבית המשפט, ויש לעשות זאת באמצעות עורך דין המתמחה בתחום.

 חייל צה"ל

לסיכום, פסוריאזיס היא מחלה לא נעימה שמתפרצת על רקע מצב נפשי ועלולה לגרום לחוסר נוחות נפשי ופיזית משמעותית. כאשר המחלה מתפרצת בפעם הראשונה על רקע השירות הצבאי, ניתן להגיש תביעה להכרה בנכות של עד 30% לפי חומרת המחלה. עם זאת, פעמים רבות קצין התגמולים של משרד הביטחון מאשר נכות רק בגין החמרה של המחלה. חשוב לדעת שבמקרים כאלה, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה, לא משנה מתי התקבלה. בכל מצב של התפרצות ראשונית של פסוריאזיס על רקע השירות הצבאי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה שיוכל לסייע לכם לקבל את הזכויות שלכם ולקבל הכרה ונכות צה"לית בגין כך.  

עו"ד אלי יצחק מתמחה בתביעות להכרת נכות במשרד הביטחון ובתביעות מול קצין התגמולים של משרד הביטחון 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים