zap group mishpati logo

מה זה בודק שכר מוסמך ולמה אתם צריכים אותו בעסק?

אם אתם שוכרים עובדי שמירה, ניקיון או הסעדה חיצוניים, אתם חשופים לסנקציות על הפרת תנאי עבודתם על ידי הקבלן. איך מתגוננים? בעזרת בודק שכר מוסמך שמבצע בדיקות תקופתיות

מאת: רו"ח מחמוד דיאב, דיאב פיננסיים
29.08.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
מה זה בודק שכר מוסמך ולמה אתם צריכים אותו בעסק?

בעלי עסקים רבים אינם מודעים לכך, אבל אם הם שוכרים שירותים חיצוניים של עובדי קבלן בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון, הם חשופים לסנקציות כבדות, למרות שהם לא המעסיקים הישירים של אותם עובדים, המועסקים דרך קבלן חיצוני. על פי החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, ניתן להטיל על עיצומים כספיים לא רק על קבלן אשר פוגע בזכויות של עובדי השירותים שלו, אלא גם במי שמזמינים את ביצוע העבודה, וזאת אם מופרות שורה של זכויות של אותם עובדים במגוון נושאים.

כפי שנבקש להסביר בשורות הקרובות, הדרך של בעלי עסקים להתגונן מפני סנקציות על הפרת זכויות העבודה של עובדי קבלן חיצוניים היא באמצעות שכירת שירותיו של בודק שכר מוסמך  – פונקציה חדשה יחסית, הנדרשת לפי החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה.

במקרים של הפרת זכויות העבודה של אותם עובדי קבלן, ניתן להטיל עיצומים כספיים וקנסות לא רק על המעסיקים הישירים שלהם (מנהלי החברות הקבלניות) אלא גם על מזמיני העבודה, מנהלי העסקים ששוכרים את שירותיהם

מיהו בודק שכר מוסמך ולמה צריך אותו?

בודק שכר מוסמך הוא בעל מקצוע שעורך בדיקות תקופתיות בעניין תשלום תנאי השכר של עובדים, ובכלל זה עובדי קבלן בתחומי השמירה, ההסעדה והניקיון הפועלים בעסק, אך אינם מועסקים במישרין על ידי בעל העסק.

על פי החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, במקרים של הפרת זכויות העבודה של אותם עובדים ניתן להטיל עיצומים כספיים וקנסות לא רק על המעסיקים הישירים שלהם (מנהלי החברות הקבלניות), אלא גם על מזמיני העבודה, מנהלי העסקים ששוכרים את שירותיהם.

אחת ההגנות הבולטות שניתנות לבעלי עסקים במקרה זה היא הסתמכות בתום לב על בדיקות תקופתיות שעורך אצלם בודק שכר מוסמך. יש לציין, כי בודק השכר חייב להיות חיצוני, ומטבע הדברים אסור לו להיות עובד של מזמין השירותים או של החברה הקבלנית.

בודק השכר מבצע בדיקות תקופתיות של תשלומי השכר, ההפרשות הפנסיוניות וכו' ומפקח על פעולותיהם של חשבי השכר. בדרך זו יכול הבודק למנוע טעויות מיותרות ולחסוך עוגמת נפש וסנקציות למעסיק

מהם התנאים כדי לשמש כבודק שכר מוסמך?

לפי התקנות, כדי לשמש כבודק שכר, אדם חייב קודם כל להחזיק במקצוע או בתואר אקדמי רלוונטי (חשב שכר, רואה חשבון, עורך דין, מבקר פנים, יועץ מס או כלכלן). בנוסף, הוא נדרש לעבור הכשרה רלוונטית בהיקף של 150 שעות ולעמוד בבחינה עיונית ומעשית.

בעסק שלי יש כבר חשב. למה צריך גם בודק שכר?

חשבי שכר עושים את עבודתם נאמנה, אך הם עלולים לעשות טעויות, וכמו כל אחד אחר - נדרש מנגנון פיקוח שיבקר אותם באופן שיטתי. בודק שכר מוסמך הוא המנגנון הזה. הוא מבצע בדיקות תקופתיות של תשלומי השכר, ההפרשות הפנסיוניות וכו' ומפקח על פעולותיהם של חשבי השכר. בדרך זו יכול הבודק למנוע טעויות מיותרות ולחסוך עוגמת נפש וסנקציות למעסיק.

המעסיק חשוף לשלל סנקציות בגין הפרת זכויות עובדי קבלן. בין היתר, ניתן להטיל עליו עיצומים כספיים שיכולים להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים

על אילו חוקי עבודה בודק שכר מוסמך נדרש לפקח?

בודק השכר נדרש, בין היתר, לעקוב אחרי מילוי כל הוראות חוק חופשה שנתית, חוק שעות עבודה ומנוחה, אי ביצוע של ניכויים אסורים בשכר העבודה, תשלום כל ההטבות הסוציאליות, תשלום שכר המינימום כחוק ועוד.

לאילו סנקציות חשוף המעסיק במקרה של הפרת זכויות עובדי הקבלן?

בעקבות החוק להגברת האכיפה של חוקי העבודה, המעסיק חשוף לשלל סנקציות. בין היתר, ניתן להטיל עליו עיצומים כספיים שיכולים להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים. עובד הקבלן הנפגע יכול להגיש נגדו תביעה אזרחית, וניתן להגיש כתב אישום נגדו באותה עבירה שבה מואשם הקבלן המעסיק את העובד ישירות.

* פירמת דיאב פיננסיים מספקת שירותים פיננסיים רבים למעסיקים ולעובדים, ובכלל זה שירותי בודק שכר מוסמך

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה