zap group mishpati logo

בעקבות תחקיר כאן 11: האם בכירים במערכת המשפט מדליפים חומרים כדי לנקום?

האם הועברו לכאורה חומרים חסויים מדיונים משפטיים בעלי צו איסור פרסום לידיה של בלוגרית תאבת נקם והאם בכירים בבית המשפט ניסו לפגוע כך בעורכת דין שמתחה ביקורת על המערכת? כל הפרטים מהתחקיר המטלטל ב"כאן 11"

מאת: מערכת זאפ משפטי
31.10.21
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
בעקבות תחקיר כאן 11: האם בכירים במערכת המשפט מדליפים חומרים כדי לנקום?

תחקיר מטלטל ששודר ב-26 באוקטובר בתכנית "זמן אמת", בערוץ כאן 11, חושף התנהלות מדאיגה של בכירים במערכת המשפט. על פי התחקיר, הבכירים שיתפו פעולה לכאורה עם בלוגרית תאבת נקם והעבירו לה חומרים משפטיים חסויים כדי לפגוע בעורכת הדין רוני אלוני סדובניק כיוון שמתחה ביקורת על המערכת ועל שניים משופטיה הבכירים. התחקיר מעלה חשש כי בכירים במערכת המשפט פועלים לכאורה כדי להשתיק את מי שמתנהג להם בדרכים פסולות.

התחקיר חושף באמצעות תכתובות מיילים, הקלטות ועדויות במשטרה כי בכירים במערכת הנהלת בתי המשפט והדוברות העבירו לכאורה לידיה של הבלוגרית – לורי שם טוב, אשר יצאה למסע נקמה במערכת בשל נטילת ילדיה מחזקתה - חומרים חסויים מדיונים משפטיים בעלי צו איסור פרסום, וזאת לאחר שהיא לא היססה להשתמש בפרטים אישיים ולפרסמם באופן בוטה ומכפיש כנגד מי שלטעמה אחראי היה לגזל ילדיה ממנה. העדויות רבות וברורות, אך התגובות נגדן הן חד משמעיות. הנה תקציר התחקיר של העיתונאים אבי עמית ואיתי עמיקם בכאן 11. שיפטו בעצמכם.

20 שופטים הגישו תלונות נגד שם טוב והתחוללה סערה של ממש בעולם המשפט

הרקע

לורי שם טוב היא בלוגרית שילדיה נלקחו ממנה בצו בית משפט. היא ניהלה מאבק משפטי ממושך שלא צלח. מספר ימים לאחר שנפגשה עם יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה דאז, הופצו ברשת ידיעות על ענייניו האישיים הכוללים חובות, מידע על חשבון הבנק שלו ופרטי סכסוכים. שם טוב נעצרה והורשעה, אך שוחררה במהירות, מלאת מוטיבציה. עד מהרה הופצו ברשת פרטים ממשפטים שמתנהלים בדלתיים סגורות. גם פרסום מביך נגד שופטים בכירים עלה אל הרשת שגעשה משיימינג חמור נגדם ונגד בתי המשפט. כתוצאה מכך, 20 שופטים הגישו תלונות נגד שם טוב והתחוללה סערה של ממש בעולם המשפט. נדמה היה כי בכירי מערכת המשפט משיבים מלחמה שערה בכתבות בעיתונים, בדיונים בוועדות הכנסת, בבתי משפט ובכל דרך אפשרית.

בינתיים, גם פרטיים חסויים אודות האונס הנורא בגן העיר הכוללים פרטים אישיים של הנאנסת, דיווחים אסורים לפרסום אודות התביעה של מאי פאטל נגד המג"ד לירן חג'בי ותיק אונס נגד רב ליטאי, שהורשע באונס והתעללות באשתו הרבנית, הופצו אל הרשת על ידי בלוגרית בשם בדוי וכללו הכפשות אודות המתלוננות, כינויים בוטים וגסים, חשיפה שלהן ושל בני משפחתן – במקרה של הרבנית, גם ילדיה הקטינים - והטלת ספקות באמיתות התביעה ופסקי הדין. כל התיקים האלה שייכים לעורכת הדין רוני אלוני סדובניק, אשר גם ממנה לא חסכה הבלוגרית את שבטה. את הלחימה הפומבית נגד שם טוב מוביל עו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט. והתעלומה שעומדת מעל לכל היא כיצד שמה שם טוב ידיה על המסמכים החסויים, האסורים בפרסום בצו בית משפט.

בתחקיר הוצגו ראיות לכאורה להתכתבות של שם טוב מול דוברת בתי המשפט. שם טוב ביקשה את החומר ודוברות בית המשפט לכאורה שלחה

העדויות

אל אבי עמית ואיתי עמיקם שביצעו את התחקיר המטלטל בכאן 11, הגיעו שלל עדויות הכוללות חלופת מיילים בת שנתיים ימים, שיחות מוקלטות, עדויות במשטרה ואף שיחת טלפון עם שם טוב עצמה, שמעידים לכאורה על תקשורת רציפה וידידותית בין הבלוגרית ובכירים בהנהלת בתי המשפט ובמערך הדוברות של בתי המשפט, כולל עם עו"ד ברק לייזר ואיילת פילו – בכירה במערך הדוברות, זוגתו של עו"ד לייזר.

בכירים אלה העבירו לשם טוב, לכאורה, את החומרים החסויים והרגישים גם אודות תיקי האונס הקשים, וזאת למרות המאבק הציבורי והמשפטי נגדה ולמרות שכבר השתמשה בעבר במידע חסוי שהגיע אליה. לא זאת בלבד, אלא שהתחקיר חושף כי בעודה מתייצבת בבית המשפט ונאשמת בעבירות שביצעה נגד סילמן, פרטים אישיים אודותיו הועברו אליה לכאורה על ידם. בתחקיר הוצגו ראיות לכאורה להתכתבות של שם טוב מול דוברת בתי המשפט. שם טוב ביקשה את החומר ודוברות בית המשפט לכאורה שלחה.

מהו האינטרס של בכירי מערכת המשפט לשתף פעולה עם שם טוב? על פי התחקיר, התשובה נרמזת בסיפור על עו"ד סדובניק, המייצגת נפגעי ונפגעות תקיפה מינית ומובילה מאבק לשינוי האופן בו הם נחקרים בבתי המשפט

האינטרסים

האינטרס של לורי שם טוב ברור, כך על פי התחקיר, ולפיו שם טוב חיפשה מידע מביך אודות כל מי שחשבה שמעורב בלקיחת ילדיה ממנה. כך הגיעה לסילמן ולנשיאת בתי המשפט לנוער לשעבר, השופטת ויגוצקי, אשר אודותיה פרסמה שם טוב מידע קנטרני ברשת.

אולם, מהו האינטרס של בכירי מערכת המשפט לשתף פעולה עם שם טוב? על פי התחקיר, התשובה לשאלה זו אולי נרמזת בסיפור של עו"ד סדובניק. עו"ד סדובניק המייצגת פעמים רבות נפגעי ונפגעות תקיפה מינית, מובילה מזה שני עשורים מאבק לשינוי האופן שבו נדרשות נפגעות התקיפה המינית להעיד בבתי המשפט. היא הציפה והעלתה למודעות הציבורית והמשפטית דוגמאות קשות לכך – למשל, שופט שביקש לכאורה שהקורבן "תדגים" עבורו את האונס וכן הערות שיפוטיות ובוטות שנזרקו כלפי הקורבנות ועוד.

הטענות של עו"ד סדובניק עוררו כעס והתמרמרות בקרב שופטים רבים שטענו כי זו אינה נורמה. היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד לייזר, אף מגיש נגד סדובניק תלונה ללשכת עורכי הדין, אך היא מזוכה וממשיכה במלחמה. עדויות נוספות שנחשפו בתחקיר טוענות כי עו"ד לייזר אמר לכאורה לשם טוב כי עו"ד סדובניק מוקצית מחמת מיאוס בהנהלת בתי המשפט ושלח לה, לכאורה, פרוטוקולים שונים וחסויים, בין היתר של תיקים לגביהם עו"ד סדובניק התלוננה על שופטים שמבזים נשים, כדי להוכיח שעו"ד סדובניק שקרית. האם האינטרס לכאורה של בתי המשפט היה לנקום או להשתיק את הדוברים נגד המערכת?

בשיחה של יוצר התחקיר אבי עמית עם הבלוגרית, עונה שם טוב לשאלתו אם היא מכירה את עו"ד לייזר ואומרת כי הוא "עבריין מהסוג הנחות ביותר והצליח לצאת מהתיק". היא מספרת כי היא קיבלה חומרים חסויים כדין ומבהירה כי כך הם נהגו כשרצו "לגמור חשבונות עם מישהו מסוים".

הנאשמת היא הבלוגרית שקיבלה את החומרים ופרסמה אותם, אולם אלה שהעבירו לה לכאורה את החומרים אינם עומדים למשפט

מי משלם את המחיר?

מול לורי שם טוב עומד כתב אישום עם 120 סעיפים. היא מואשמת בטרור רשתי וריצתה שנתיים במעצר בזמן שמשפטה עדיין מתנהל. הנאשמת היא מי שקיבלה את החומרים ופרסמה אותם. אולם, אלה שהעבירו לה את החומרים לכאורה לא עומדים למשפט. עו"ד לייזר נחקר אמנם, אבל רק בנושא הרבנית בירושלים, והתיק נגדו נסגר מחוסר ראיות על אף העדויות שהוצגו בתחקיר. עו"ד לייזר אף האשים את שם טוב שסחטה אותו, אולם לא התקבלה תלונה מצידו כנגדה על סחיטה, כך לפי התחקיר שפורסם בכאן 11. עו"ד ברק לייזר עדיי מכהן כיועץ המשפטי לבתי המשפט.

תגובת הנהלת בתי המשפט לערוץ כאן 11: "הטענות חסרות שחר"

התגובות

מהנהלת בתי המשפט נמסר לכאן 11 כי: "מדובר בטענות ממוחזרות המתייחסות למקרים שאירעו לפני שנים רבות. הטענות לפיהן גורמים בהנהלת בתי משפט מסרו לגברת שם טוב חומרים חסויים אסורים בפרסום מתיקים מתנהלים, או חומרים בעלי אופי אישי שנועדו לפגוע בשמם הטוב של שופטים, או לשם סגירת חשבונות עם גורמים שהביעו ביקורת נגד בתי המשפט, חסרות שחר. מהפרטים שהעברתם, התחקיר נסמך על שיח בין נאשמים בתיק פלילי חסוי אשר מעלים טענות בלתי מבוססות וטווים באמצעותן תיאוריית קונספירציה שלא היתה ולא נבראה, כפי שעולה מבדיקה שביצענו. חבל שנתתם להם במה לכך.

"פניותיה הרבות של  עו"ד סדובניק להנהלת בתי המשפט, מטופלות על ידי גורמי המערכת באופן מקצועי וענייני, וכך גם לגבי חלק מהתיקים שהיא מייצגת והוזכרו בתחקיר. בעניין עורך הדין ברק לייזר - בתום חקירה שהתקיימה, הודיעה הפרקליטות עוד בשנת 2018 שעניינו נסגר בלא צורך בכל טיפול נוסף".

מצידו של עו"ד ברק לייזר נמסר לכאן 11 כי: "הקלטת השיחות בין הגב' שם-טוב ומר זר (עו"ד צבי זר המעורב בפרשה – מערכת משפטי), בה נשמעת שם טוב מתרברבת על כך שהיא מקבלת מגורם בכיר בהנהלת בתי המשפט חומרים חסויים, נבדקה ונמצאה על ידי גורמי המשטרה והפרקליטות כשקרית. בנסיבות אלו, הצגת הדברים על ידכם בתחקיר כאילו היו יחסי תן-וקח ביני ובין הגב׳ שם טוב מהווה פגיעה בשמי הטוב. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי מעולם לא היה כל קשר ביני ובין הגב' שם טוב ומר זר, או מי מטעמם ומעולם לא הועבר על ידי כל חומר אליהם בוודאי שלא חומר חסוי. מדובר בטענות מופרכות, שקריות וחסרות בסיס, אשר מצער מאוד שנטענות בתחקיר. 

"מעולם לא נטענה על ידי טענה שנסחטתי על ידי הגב' שם טוב. למיטב הבנתי, טענה זו נטענה בפניה על-ידי חוקרי המשטרה במסגרת חקירתה וככל הנראה הוצגה לה כאילו נאמרה בשמי כ'תרגיל' חקירה. החומרים הנזכרים בכתבה אשר מצאו את דרכם לרשת האינטרנט, מקורם בפעילות זדונית של  גורמים שזיהו פרצות במערכת נט המשפט בשעתו ושמו ידם על מסמכים, לרבות מסמכים מתיקים חסויים שהתנהלו במערכת. עניין זה אף הוא נבדק, נחקר וטופל. היועץ המשפטי למערכת בתי המשפט פעל ועודנו פועל מיגור תופעת השיימינג ברשתות החברתיות כנגד שופטים וכנגד נושאי משרה אחרים במערכת בתי המשפט. חלקם של הגורמים אשר עומדים מאחורי הכתבה עומדים גם מאחורי הפרסומים המכפישים כנגד שופטים ויש להצטער כי תאגיד השידור נותן לכך יד".

צילום משמאל: מתוך יוטיוב - כתבת התחקיר "זמן אמת", כאן 11

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה