zap group mishpati logo

מימוש זכויות מול ביטוח לאומי? רק בליווי עורך דין

אלפי תביעות להכרה בנכות מעבודה מוגשות לביטוח הלאומי מדי שנה, ובעקבות מגיפת הקורונה מספרן רק גדל. מדוע חשוב כל כך להיעזר בעורך דין ומתי מומלץ להכניס אותו לתמונה?

05.12.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מימוש זכויות מול ביטוח לאומי? רק בליווי עורך דין

פגיעה בעבודה עלולה לקרות כמעט לכל אדם. ישנם אמנם מקצועות שבהם הסיכון להיות מעורבים בתאונת עבודה, לפתח מחלת מקצוע או מיקרו-טראומה גבוה יותר, בשל אופי העבודה, אך כיוון שההגדרה של פגיעה בעבודה רחבה וכוללת כל פגיעה שנגרמה במהלך העבודה, כתוצאה ממנה או בעקבותיה, כולל בדרך אליה וחזרה ממנה – כולנו נמצאים בסיכון מסוים.

למגוון גורמי הסיכון הנוכחים בחיינו כחלק מהשגרה נוסף לפני כשנה וחצי גורם סיכון נוסף – מגיפת הקורונה. כאשר עובד נדבק בקורונה במסגרת עבודתו או כתוצאה ממנה, ונותר עם פגיעה זמנית או פגיעה לצמיתות בעקבות המחלה, תיחשב הפגיעה שלו כפגיעת עבודה. ואכן, ממש לפני שנה, בעקבות גל תחלואת הקורונה הגדול של ספטמבר אשתקד, דווח על זינוק של כ-20% בתביעות להכרה בנכות מעבודה שהוגשו למוסד לביטוח לאומי. מאז, על אף שלרגע חשבנו שהמגיפה מאחורינו, חלה עלייה נוספת בתחלואה וגם היום אנחנו עדים לכמות גדולה של תביעות נכות מעבודה בשל השלכותיה ארוכות הטווח של המחלה.

כנפגע עבודה, על האדם שנפגע להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בנכות מעבודה, בעקבותיה ייבחן המקרה שלו על ידי ועדה רפואית

הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי

אדם שיוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגע עבודה יהיה זכאי למענק נכות מעבודה או לקצבת נכות חודשית ולסל הטבות נוספות, בהתאם לחומרת הנכות שממנה הוא סובל. על מנת לקבל הכרה כנפגע עבודה, על האדם שנפגע להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בנכות מעבודה, בעקבותיה ייבחן המקרה שלו על ידי ועדה רפואית אשר תפסוק מהי דרגת הנכות ממנה הוא סובל.

האזינו לפודקאסט > ייצוג בוועדות רפואיות מול ביטוח לאומי

הוועדה הרפואית תבקש לבחון את הפגיעה ממנה סובל התובע ותתייחס לחוות דעת רפואיות אותן יגיש לעיונה. בנוסף, יידרש התובע להצביע על קשר סיבתי בין העבודה לבין הפגיעה, כלומר להוכיח שהפגיעה או המחלה שממנה הוא סובל נגרמו במהלך העבודה או כתוצאה ממנה.

ההבדל המהותי בין ליווי משפטי של עורך דין לליווי של חברה למימוש זכויות, הוא שאיש המקצוע היחיד שיכול לייצג את הנפגע מול הוועדה עצמה הוא אך ורק עורך דין

ליווי עורך דין – מדוע זה כל כך חשוב?

הרשתות מלאות בפרסומים של חברות למימוש זכויות רפואיות המבטיחות שדרכן תוכלו לקבל את הפיצוי המקסימלי שמגיע לכם. אולם, למעשה אין תחליף לייצוג על ידי עורך דין. המוסד לביטוח לאומי הוא אמנם גוף ממשלתי ולא ערכאה משפטית, אך ההתנהלות מולו נעשית בהתאם למוגדר בחוק ודורשת בקיאות מלאה בסעיפי החוק השונים, על מנת למצות את מירב הזכויות המגיעות לנפגע.

לפיכך, ישנה חשיבות גדולה לכל צעד שבו נוקט הנפגע מרגע הפגיעה. התיאור המדויק שנותן הנפגע לרופא במיון, לדוגמה, נחשב לגירסה הראשונית שלו למה שקרה והיא מאוד משמעותית. אם הנפגע ישכח לציין פרטים מסוימים, או לא יבין את חשיבותם ויזכיר אותם רק מאוחר יותר, אמינותו עלולה להיפגע. באותו האופן, חשובים גם הפרטים שאותם ימלא הנפגע בטפסי התביעה, כיוון שמול הוועדה הרפואית, לכל מילה יכולה להיות משמעות.

בהמשך לכך, יש לדעת כיצד להתנהל במעמד הוועדה עצמה – מה חשוב להסביר, מה לא מומלץ להגיד, אילו דגשים חשובים – כל דבר שנאמר במסגרת הוועדה יכול להשפיע מהותית על פסיקתה הסופית. כאן גם נעוץ ההבדל המהותי ביותר בין ליווי משפטי של עורך דין לליווי של חברה למימוש זכויות, שכן איש המקצוע היחיד שיכול לייצג את הנפגע מול הוועדה עצמה הוא אך ורק עורך דין.

ועדה רפואית

עורך הדין מתפקד למעשה כמעין שומר המגן על האינטרסים של הנפגע ונלחם למענם לאורך כל הדרך. לכן, חשוב לפנות אליו מיד לאחר הפגיעה ולפני הגשת הטפסים, וככל שזה מתאפשר - כבר בדרך לטיפול הרפואי. עורך הדין ישמע את פרטי המקרה וידריך את הנפגע כיצד להתנהל מול הגורמים הרפואיים, ימלא עבורו את פרטי התביעה המלאים, יפנה לרופא מומחה על מנת לגבש חוות דעת רפואית מהימנה שהוועדה לא תוכל להטיל בה ספק, יבטיח שהוועדה עושה את עבודתה נאמנה ושההתנהלות נעשית בהתאם לכל התקנים, ויבטיח מיצוי מקסימלי של הזכויות המגיעות לנפגע.

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה מתמחה בדיני נזיקין, תאונות עבודה ותאונות דרכים, תביעות ביטוח לאומי ודיני תעבורה 

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עורך הדין יוסף (ספי) קוסטיקה, בוגר תואר ראשון בהצטיינות! ובעל נסיון של למעלה מ- 13 שנים בתחום המשפט. את מומחיותו צבר באחד ממשרדי עריכת הדין הגדולים בת"א – תוך התמקדות בתחום דיני נזיקין. לאחר שנים בהם ייצג מאות לקוחות פתח עו"ד קוסטיקה משרד עצמאי בלב ת"א בו הוא מטפל בלקוחות מוסדיים ופרטיים כאחד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה