zap group mishpati logo

המדריך המלא: האם ביטוח ביטול טיסה הכרחי?

הזמנתם כרטיס טיסה אל אחת המדינות האדומות שהנסיעה אליהן אסורה עתה, או שהמדינה שאליה התכוונתם לנסוע סגרה את שעריה לתיירים? ביטוח ביטול טיסה היה יכול להציל עבורכם לפחות חלק מהכסף על הכרטיסים וחבילת הנופש שלא מומשו. כל מה חשוב לדעת על פוליסת הביטוח הפופולרית בימי קורונה

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
20.12.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
המדריך המלא: האם ביטוח ביטול טיסה הכרחי?

בואו נתחיל עם הנחה שלרוב נכונה – אף אחד לא באמת רוצה לבטל טיסה. אך לעתים נאלץ לבטלה בגין התרחשויות שלא בשליטתנו. אז האם כדאי לרכוש ביטוח ביטול טיסה?

ברוב המקרים, טיסה היא אירוע משמח. אנחנו מחכים לטיסה ומתכוננים עבורה. אולם, בעת הזמנת הכרטיסים אנחנו לא מביאים בחשבון שנסיבות חיים לא צפויות עלולות לאלץ אותנו לבטל אותה. לרוב נזמין כרטיסי טיסה עבור חופשה חלומית, הטיול הגדול של אחרי הצבא, ביקור בני משפחה ועוד. אך מה קורה כאשר אנו נאלצים לבטל את הטיסה בעקבות מקרה שלא בשליטתנו? מדובר בנושא אקטואלי מתמיד, כיוון רשימת המדינות האדומות שהכניס אליהן אסורה מתרחבת מדי יום וכן מדינות רבות החריפו את מגבלות הקורונה בעקבות זן האומיקרון והחליטו שלא להכניס תיירים בשעריהן. אז מה כולל ביטוח ביטול טיסה, מהי העלות שלו ואיך מצטרפים אליו? הכל בשורות הבאות.

מה זה בכלל ביטוח ביטול טיסה?

ביטוח ביטול טיסה - בעגה מקצועית–ביטוחית "ביטול טיסה מכל סיבה" - הוא ביטוח שמכסה את עלויות ביטול הטיסה ובזכותו תוכלו לקבל החזר כספי על טיסה שלא יצאה לפועל ו/או החזר כספי על חבילת נופש שנרכשה, כולל כל שירותי התיירות הנוספים שרכשתם.

אילו הטבות נוספות מעניק הביטוח?

הביטוח מכסה שירותי תיירות נוספים שהזמנתם, כמו למשל: מלון, רכב שכור, כרטיסים להופעות ולמשחקי ספורט. אך זה לא הכל, תוכלו לקבל גם החזרים על כרטיסי רכבת, כרטיסי טיסה פנימיים, כרטיסים לשיט ועוד.

מכורח "חוק טיבי", אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה בעקבות יעד שהפך ל"אדום" למשל, או מסיבות אחרות, היא תהיה מחויבת להחזיר את הכסף לנוסעים

מה הקאץ' באותיות הקטנות?

כמו ברוב השירותים שתשלמו עליהם בחייכם, גם לביטוח הנ"ל יש אותיות קטנות: במקרים שבהם הטיסה התבטלה על ידי חברת הטיסה עצמה, לא תוכלו להפעיל את הביטוח. אבל, וזה אבל גדול, מכורח "חוק טיבי", אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה בעקבות יעד שהפך ל"אדום" למשל, או מסיבות אחרות, היא תהיה מחויבת להחזיר את הכסף לנוסעים. כך לפי החוק: "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם". החוק קובע, בין היתר, כי במקרה של איחור בטיסה, הנוסעים יהיו זכאים להטבות מסוימות, ובמקרים מסוימים גם להחזר של כרטיס הטיסה ולפיצוי כספי.

דרך אילו חברות ביטוח ניתן להצטרף לביטוח ביטול טיסות?

כיום בישראל יש שלוש חברות ביטוח שמעניקות את הביטוח הנ"ל: חברת הביטוח הראל, סוכנות טריפ גרנטי של הפניקס וחברת הביטוח שירביט.

מהי עלות הביטוח?

פוליסת הביטוח משתנה בהתאם לחברת התעופה, היעד וסוג הכרטיס. ברוב המקרים, עלות הביטוח היא בין 3%-8% מעלות הטיסה או חבילת הנופש שרכשתם. חברת הביטוח הראל גובה דמי ביטוח קבועים של 6%, ואילו במקרה של הפניקס ושירביט, העלויות משתנות.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה הוסיפו חברות הביטוח לביטוח נסיעות לחו"ל סעיף המכסה ימי אשפוז בעקבות הידבקות בנגיף, על כל זניו

מהו ההבדל בין ביטוח נסיעות לחו"ל לבין ביטוח ביטול טיסה?

ראשית, חשוב שתדעו כי ביטוח ביטול טיסה אינו מהווה תחליף לביטוח נסיעות לחו"ל. ביטוח נסיעות לחו"ל מכסה הוצאות על שירותים רפואיים שאתם עלולים להזדקק אליהם במהלך השהות שלכם בחו"ל  - כאמור, החיים עשויים להביא עימם התרחשויות בלתי צפויות. ההבדל הבסיסי בין הביטוחים הוא שביטוח ביטול טיסה מכסה עלויות של ביטול הנופש, ואילו ביטוח נסיעות לחו"ל מכסה את הצרכים הרפואיים שלכם בעת השהות בחו"ל. כמו כן, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה הוסיפו חברות הביטוח לביטוח נסיעות לחו"ל סעיף המכסה ימי אשפוז בעקבות הידבקות בנגיף, על כל זניו.

כיצד מפעילים את הביטוח?

תוכלו להפעיל את הביטוח מרגיע רכישתו ובין 6-12 שעות עד החזרה ארצה. ביטול הפוליסה יכולה להיעשות רק על ידי המובטח עצמו.

ביטוח ביטול טיסה – האם הוא כְּדַאִי?

בתקופה שבה אנו חיים כיום הביטוח הפך כְּדַאִי מאוד. הסיכויים שתצטרכו לבטל את הטיסה עלו בעשרות אחוזים, לעומת תקופת טרום הקורונה. מדינות רבות משנות את דעתן כל שני וחמישי בנושא הכנסת תיירים למדינה וכל תקופה צץ לו וריאנט חדש שמעורר פחד ובעקבותיו יכול להיות שתרצו לבטל את הטיסה. אז נכון למציאות הנוכחית, מומלץ מאוד להצטרף לביטוח ביטול טיסה לפני חופשה בחו"ל.

אם החלטתם לקחת החלטה אמיצה ולטוס לחו"ל בימים מורכבים אלה, כדאי מאוד שתכסו את עצמכם מבחינה ביטוחית, ולו רק בשביל השקט הנפשי שלכם

זן האומיקרון וסגירת השמיים

אנחנו נמצאים בתקופה חריגה מבחינה היסטורית, והנחיות הקורונה מתעדכנות בקצב מסחרר, בעקבות זנים חדשים שמתגלים מעת לעת. במציאות הנוכחית, הזן שמככב הוא האומיקרון, שהגיע אלינו מדרום אפריקה. מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) פרסם לאחרונה כי הזן החדש התפשט כבר ל-50 מדינות בעולם ול-19 מדינות בארה"ב.

נכון להיום, חברות התעופה עדיין טסות מישראל לעולם, אך מדינות רבות נקטו בסנקציות מהירות בעקבות גילוי הנגיף. למשל ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי השעו זמנית טיסות ממדינות דרום אפריקה והכניסו לסגר כל אדם שהגיע מהאזור והן כמובן עלולות לנקוט בצעדים נוספים. לכן, כדאי להיות כל הזמן עם היד על הדופק במידה שאתם מתכוונים לטוס.

בשורה התחתונה, אם החלטתם לקחת החלטה אמיצה ולטוס לחו"ל בימים מורכבים אלה, כדאי מאוד שתכסו את עצמכם מבחינה ביטוחית, ולו רק בשביל השקט הנפשי שלכם. ריכשו ביטוח שיסייע לכם להשיב את כספכם בחזרה במידה שתחליטו לבטל את הטיסה. זיכרו, שאם חברת התעופה היא זו שמבטלת את הטיסה, לא תוכלו להפעיל את הביטוח, אך היא תהיה מחויבת לפצות אתכם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה