zap group mishpati logo

עורך הדין הישראלי שמלמד את היוונים איך לבצע פינוי בינוי באתונה

דמיינו לעצמכם שבמשך 12 שנים לא בונים ולו דירה אחת באזור גוש דן – קשה אפילו לשער איזה ביקוש מטורף היה נוצר. זה בדיוק המצב שקרה באתונה, בירת יוון, שמונה כ-5 מיליון תושבים ושאותה פוקדים כ-30 מיליון תיירים בשנה. עו"ד אמיר עזר מספר על פרויקט פינוי בינוי באתונה – המהפכה שמתחילה מכאן

מאת: עו"ד אמיר עזר
03.01.22
תאריך עדכון: 03.01.22
4 דק'
עורך הדין הישראלי שמלמד את היוונים איך לבצע פינוי בינוי באתונה

אחת התוצאות של המשבר הכלכלי שפקד את יוון ב-2008 היא שהייתה ירידה מאסיבית של מחירי הנדל"ן, כך שכלל לא היה רווחי לבנות דירות. לכן הבנייה בעיר אתונה בעשור האחרון נבלמה. אך כאשר מחירי הנדל"ן החלו לאחרונה לעלות בחזרה, החלה להתעורר גם הבנייה בעיר. עו"ד אמיר עזר מספר שבשל מחסור בקרקעות באתונה, שבנייניה בני עשרות שנים ויותר, נוצר הצורך להרוס מבנים ולבנות במקומם בניינים חדשים. "הקונספט הישראלי הזה החל לחלחל גם לאתונה, ובשנה האחרונה מתחיל לתפוס תאוצה. ממשלת יוון, בדומה לממשלה הישראלית, מעודדת את היזמים ומעניקה להם הטבות על מנת לחדש את הבנייה בעיר ולהוסיף יחידות דיור".

אמיר עזר משרד עו"ד, הוא משרד ותיק ומוכר בעל 2 חטיבות: ביטוח, והשקעות באתונה.  מבין לקוחותיו של המשרד היא חברת ביטוח ישיר. בשנים האחרונות נפתחה חטיבה להשקעות באתונה לאור המשבר וההזדמנויות שנוצרו בעקבותיו. עו"ד אמיר עזר מספר שלא מעט ישראלים משקיעים באתונה, אך הנושא של פינוי בינוי הוא קונספט חדש בעיר. 

"אחד הפרויקטים האטרקטיביים שאנו עובדים עליהם הוא פרויקט שנמצא בשכונת גודי, פרוור נעים, יוקרתי ושקט המאופיין באוכלוסייה איכותית ממזרח למרכז העיר אתונה. השכונה קרובה למוקדי עניין - בתי חולים ואוניברסיטאות, הקרובה ביותר לשכונה היא האוניברסיטה לרפואה ובית החולים לילדים. הפרויקט סמוך לכיר שוקקת חיים עם מסעדות וחנויות, כך שמחד הבניין במקום שקט ומאידך כ-40 מטרים משם יש כיכר שוקקת, מה שמוסיף למיקום הבניין", אומר עו"ד אמיר עזר ומוסיף כי מיקום מנצח מהווה יתרון משמעותי בשיווק הדירות בבניין. "בתום הבנייה תהיה דרישה מאוד גדולה לדירות להשכרה או לקנייה מצד רופאים שמלמדים באוניברסיטה או עובדים בבית חולים. בנוסף, ביוון בבנייני מגורים מותר לקיים מסחר ומשרדים, ולכן הבניין יהיה אטרקטיבי גם לקליניקות לרופאים, מה שיעלה את גובה השכירות של הדירה משום שמדובר בהשכרה לשם מטרת מסחר". 

עו"ד אמיר עזר מדגיש שמדובר בבניין בוטיק - בכל קומה יהיו 2 דירות בעלות 2 חדרים ששטחן כ-50 מ"ר, 2 מרפסות – בחדר שינה ובסלון. לחלק מהדירות יהיו גם מחסנים וחניות.

מי מלווה את הפרויקט?

"חברתי לעו"ד ישראלי שמתגורר מספר שנים באתונה, הוא הדמות שמאתרת את הקרקעות וגם מלווה את תהליך הבנייה. למעשה יש כאן 2 עו"ד מלווים: אני ששומר על חשבונות הנאמנות בארץ, ועו"ד באתונה ששומר על האינטרסים של המשקיעים מקרוב".

בניגוד לישראל, שבה תהליכי פינוי בינוי יכולים להימשך בין 12-15 שנים, בעיקר בשל סרבול ביורוקרטי, ביוון כל תהליכי הרישוי בענף הבנייה מאוד מהירים. "קבלת היתר בנייה נמשכת כ-3 חודשים ביוון, וקבלת רישיון הריסה נמשכת כחודש, אם מוסיפים לזה את תהליך ההריסה והבנייה של הבניין, שבו נהרוס מבנה ישן הכולל 4 דירות ישנות ונבנה במקומן בניין בן 7 קומות הכולל 15 יחידות דיור - פרויקט כזה נמשך כ-24 חודשים".

עו"ד אמיר עזר מסביר שמי שיבחר להשקיע בפרויקט, יפקיד את הכספים בחשבון נאמנות והכסף יעבור עם התקדמות הבניה לקבלן באתונה. בנוסף, כבר מההתחלה הקרקע נרשמת על שם הרוכשים. ההשקעה תהיה בממוצע כ-120 אלף יורו ליחידת דיור.
ומה לגבי התשואות? המשקיעים שירצו למכור את הדירה ייהנו מ-20 אחוז רווח בין עלות הבנייה לבין מחיר הדירות נכון להיום. "המחירים באתונה עולים, כך שאנו צופים שכשהפרויקט יסתיים תהיה עלייה של 15 אחוז כך שמדובר על רווח יותר גבוה מ-20 אחוז. יהיה אף ניתן להשכיר ולקבל שכירות חודשית. עלות שכירות של דירה תהיה בסביבות 600 יורו. הבונוס הגדול הוא שבאתונה יש פטור על מס שבח כך שכל הרווח נשאר למשקיעים. מכיוון שיש אמנה בין ישראל ליוון לא יהיה מס שבח גם בישראל, גם כאשר מדובר בדירה שנייה או שלישית למשקיע".

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה