zap group mishpati logo

במקרה של גירושין או פרידה, האם אפשר להעביר את הילדים למקום מגורים אחר?

התחתנתם, הבאתם ילדים לעולם, גידלתם אותם יחד, הם השתלבו במסגרות מקומיות, צברו חברים וזכרונות, וכעת החלטתם להפריד כוחות. מה עושים כאשר אחד מבני הזוג רוצה להתחיל את חייו מחדש, עם הילדים, בעיר או ביישוב מרוחקים?

25.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
במקרה של גירושין או פרידה, האם אפשר להעביר את הילדים למקום מגורים אחר?

זוג נשים נישאו בחו"ל וכל אחת מהן הביאה לעולם ילד מאותו תורם ואימצה כדין את הילד השני. התא המשפחתי פעל בהרמוניה למעלה מ-10 שנים, עד שאחת מהן החליטה כי היא מעוניינת להיפרד ועברה יחד עם פרי בטנה להתגורר במקום מרוחק משמעותית ממרכז החיים המשותף של המשפחה - מעשה שכמובן גרם לקרע במשפחה.

"הוגש צו דחוף לבימ"ש למינוי עובדת סוציאלית לסדרי דין על מנת שהילד יוכל לחזור למקום שהיווה את מרכז החיים שלו", מספרת עו"ד גלית צור, בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון בניהול תיקי גירושין מורכבים וקונפליקטים משפחתיים רגישים, לרבות סוגיות כמו מאבקי משמורת, ניכור הורי, מזונות ועוד.

"באופן מפתיע, בניגוד לתסקיר, ביהמ"ש נתלה על משפט תלוש שאמר הילד על כך ש'טוב לו במקום החדש', חרף התבטאויות אחרות של אותו קטין, על כך שהוא אוהב את שתי האמהות, ושמאוד טוב לו בשני הבתים, הבית המרכזי והבית החדש. בכך למעשה אפשר השופט לאם שיצרה את הקרע, לרשום את הילד באופן זמני לבית הספר החדש במקום המגורים החדש והמרוחק, שאליו הועבר באופן חד צדדי על ידי אמו הביולוגית.

"השופט חיזק את עמדתו בכך שטען כי מדובר בסך הכל בהחלטה זמנית. אך ידוע לכל, כי הזמני הופך במהרה להיות קבוע, במיוחד אצל ילדים, ומכאן הסכנה. בערעור שהוגש לביהמ"ש המחוזי, הומלץ לצדדים לשוב ולשקול את נושא המרחק בכובד ראש, ולהחזיר הילד לסביבת מגוריו המקורית, הואיל וניכר כי טובת הילד היא לחזור למשפחתו ולאותו מקום שהיווה את מרכז חייו".

"אין ספק, חשוב מאוד לשמוע את הילד, אך חשוב לא פחות לבחון את אמיתות וכנות אמירותיו, האם הן ניטרליות ונטולות השפעה, הסתה או מצוקה"

הילדים מתחילים לנהל גם את מערכת המשפט

עו"ד גלית צור מספרת כי לאורך השנים היא עדה יותר ויותר לשינוי מגמה המתחולל בבתי המשפט בתחומים הקשורים לילדים בהליכי גירושין: "טובת הקטין מאז ומעולם הייתה עיקרון על במשפט הישראלי, אך אם בעבר ההחלטות הסתמכו בעיקר על התסקיר ועל אנשי מקצוע שבחנו את טובת הילד, כיום, כפי שלעתים הילדים מנהלים את הוריהם, נראה כי הם מתחילים לנהל גם את מערכת המשפט", אומרת עו"ד צור. "לנוכח החלטה כזו, ילד בן 10 יכול לקבוע היכן יגור!

"לא מדובר רק במקרה הנוכחי, אני נתקלת ביותר ויותר מקרים שכאלה בבתי משפט, שמתייחסים ברצינות מוחלטת וכמעט אבסולוטית לכל אמירה כזו או אחרת שילדים זורקים לחלל האוויר. אין ספק, כי חשוב מאוד לשמוע את הילד, אך חשוב לא פחות לבחון את אמיתות וכנות אמירותיו, האם הן ניטרליות ונטולות השפעה, הסתה או מצוקה, ואת זה איש מקצוע מיומן חייב לבחון במסגרת ההליך".

קיראו עוד >>> ששש... הפנים הרבות של האלימות הזוגית

עו"ד צור מציינת כי במקרה הנוכחי, מלבד העובדת הסוציאלית, לא מונה איש מקצוע שיבדוק את השפעת ההורה שהחליט באופן חד צדדי לבצע את המעבר. "לניכור הורי יש ספקטרום רחב מאוד. במקרים כאלה יש חשיבות גבוהה לבדוק לעומק את ההשפעה של ההורה שעשה דין עצמי: קם, עזב, התרחק, לקח עימו את הילד ללא הסכמת ההורה האחר או אישור ביהמ"ש.

"גם אם הילד אומר ש'טוב לו' אצל הורה אחד יותר מאשר עם האחר או שהבית החדש יותר נחמד לו מביתו המקורי, יש לברר האם זהו רצונו האמיתי של הילד או שאלו מילים ששמו בפיו, כפי שקורה לא פעם. גם גיל הילד מהווה גורם משמעותי לבחינת דבריו. "בנוסף, לעתים פינוק יתר על המידה של הילד והזנחה של התפקיד ההורי עלול ליצור ניכור כלפי ההורה השני, המקפיד והמחנך יותר. כאמור, קיימות לא מעט שאלות שעולות כאן וראוי לתת עליהן את הדעת".

העתקת מקום מגורים לאזור המרוחק ממרכז החיים, מתקיימת בדרך כלל רק בנסיבות מוצדקות, כמו לדוגמה שיקולי פרנסה, כאשר ההורה הוא המפרנס העיקרי או כאשר קיימת אלימות במשפחה

כופים משמורת משותפת גם כשהתנאים לא מאפשרים

במקרה נוסף שהובא למשרדה של עו"ד גלית צור, במערכת היחסים בין בני זוג, הורים לשני קטינים, נתגלע סכסוך ברמת קונפליקט גבוהה, והשניים החליטו להיפרד. בשל התנהגות בעלת אופי אלים של האב, האם עברה עם שתי הבנות למקום מגורים המרוחק בכ-60 ק"מ, בגיבוי המרכז לנפגעות אלימות במשפחה ומחלקת הרווחה.

"בהמשך, התבצעה בדיקת מסוכנות לאב ונמצא כי הוא איננו מסוכן יותר לאם ולבנות, אך בינתיים האם ובנותיה התקבעו במקום החדש והשתלבו במסגרות המקומיות והחלו חיים חדשים במקום אחר. בתסקיר מטעם העובדת הסוציאלית שמונתה בתיק, ניתנה המלצה על מספר מסוים של שעות וימים, לפיהם על האם להסיע את הבנות לשהייה עם אביהן.

"גם במקרה זה ביהמ"ש החליט, בניגוד להמלצות התסקיר, להוסיף לאב ימים ולילות נוספים עם בנותיו, על מנת להגיע לכדי זמני שהות שווים. החלטה זו הפכה את הסיטואציה לכמעט בלתי אפשרית ומאוד קשה לכולם.

"גם פה המחיר הוא גבוה ולא הגיוני. לאם הייתה סיבה טובה להתרחק, והיא אף גובתה על ידי הרשויות. הניסיון לקיים משמורת משותפת, גם כאשר התנאים לא מאפשרים זאת, גורם לכולם לשלם מחיר גבוה: האם מתפקדת כנהג הסעות רוב השבוע, הילדות והאם גומעותם מרחקים ארוכים כמעט כל יום בכבישים ושעות ארוכות בפקקים, הבנות מגיעות עייפים להורה השני ולא מצליחים לבלות עימו זמן איכות כיאות, ולא ברור היכן "טובת הקטינים" בהחלטה שכזו.

"קיימת חשיבות גבוהה לתסקירים", אומרת עו"ד צור, "וכפי שבמקרים אחרים נוהגים להתייחס אליהם, כך ראוי להיעשות גם במקרים של העתקת מקום מגוריו של קטין, ולתת משקל לדעותיהם של אנשי מקצוע שבוחנים את המצב לעומק ומגיעים למסקנות מתאימות". 

"כל מקרה המובא לבית המשפט ראוי שייבחן במקצועיות ובאחריות גם כלפי הילדים אבל גם כלפי ההורים"

הקדמו תרופה למכה - קיבעו מראש בהסכם הגירושין את מקום המגורים של הילדים

קביעת מקום מגוריו של קטין נקבעת על פי המקום שהיווה את מרכז חייו, המקום שבו גדל, למד במסגרות חינוכיות, רכש חברים וצבר חוויות וזכרונות. העתקת מקום מגורים לאזור המרוחק ממרכז החיים, מתקיימת בדרך כלל רק בנסיבות מוצדקות, כמו לדוגמה שיקולי פרנסה, כאשר ההורה הוא המפרנס העיקרי או כאשר קיימת אלימות במשפחה.

על מנת להימנע מסיטואציות כאלו, שבהן הורה מוצא עצמו מורחק גיאוגרפית מילדיו, עו"ד צור מציעה, לאור העדר הוודאות בפסיקות ביהמ"ש בנושא, לקבוע מנגנון מסודר בהסכמי גירושין שבמסגרתו, במקרה של מעבר, תינתן סנקציה או אחריות מסוימת להורה שיצר את המרחק.

במקרה של גירושין או פרידה, האם אפשר להעביר את הילדים למקום מגורים אחר?(1)

"המשמעות של מספר הקילומטרים אינה רלוונטית, המרחקים הולכים ומצטמצמים ואמצעי התחבורה הופכים ליותר נגישים. מאידך, כיום יש יותר פקקים ועומסים בכבישים. לכן, חשוב לקבע בעת הגירושין את ההסכמה על מקום מגוריו של הילד, וברגע שאחד ההורים עובר מכל שיקול שהוא למקום מרוחק, זמני השהות יחולקו באופן מותאם, ונושא המשמורת המשותפת ייבחן מחדש.

"חשוב לא פחות מכך, שמערכת המשפט לא תסרס את תפקידם של אנשי מקצוע המומחים בנושא - פסיכולוגים המתמחים בילדים ובניכור, עובדים סוציאליים לסדרי דין - ותתעלם מחוות דעת ותסקירים, וזאת על מנת שכל מקרה המובא לבית המשפט ייבחן כראוי, במקצועיות ובאחריות גם כלפי הילדים אבל גם כלפי ההורים".  

בצילום משמאל: עו"ד גלית צור, בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון בניהול תיקי גירושין מורכבים וקונפליקטים משפחתיים רגישים, לרבות סוגיות כמו מאבקי משמורת, ניכור הורי, מזונות ועוד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים