zap group mishpati logo

תביעה בסדר דין מהיר: הדרך של חברות לתבוע עשרות אלפי שקלים באופן מהיר ואפקטיבי

מה עושות חברות שרוצות לגבות חובות אך מנועות לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות? הן נעזרות בסדר דין מהיר: הליך המיועד לתביעות של עד 75 אלף שקל, המאפשר להשיג הכרעה בתוך זמן קצר

28.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תביעה בסדר דין מהיר: הדרך של חברות לתבוע עשרות אלפי שקלים באופן מהיר ואפקטיבי

מה משותף לאנשים פרטיים שרוצים להגיש תביעה בגובה של למעלה מ-33 אלף שקל ולחברות שרוצות לגבות חוב של כמה עשרות אלפי שקלים? שני המקרים הם דוגמה טובה לצורך בהגשת תביעה בסדר דין מהיר, הליך מזורז שאיננו מוכר לרבים ומאפשר להשיג הכרעה בתוך זמן קצר.

מה הן תביעות בסדר דין מהיר ולמי הן מיועדות?

תביעות בסדר דין מהיר הן תביעות בגובה של עד 75 אלף שקל, שניתן לנהל באופן מזורז. הן מיועדות לאנשים פרטיים שיש להם תביעה כספית בגובה של למעלה מ-33 אלף שקל (הרף העליון של בית המשפט לתביעות קטנות) ועד 75 אלף שקל ולחברות שמנועות מלפנות לבית המשפט לתביעות קטנות ומעוניינות להגיש תביעה כספית בסכום הנמוך מרף זה.

הליך של סדר דין מהיר מתאים לתביעות כספיות המערבות חוזים, חשבוניות, הסכמי הלוואה וכיו"ב

תוך כמה זמן מתנהלת תביעה בסדר דין מהיר?

דיון בתביעה המוגשת בסדר דין מהיר יכול להיקבע תוך חצי שנה בלבד, לעומת דיון בסדר דין רגיל שייקבע לרוב תוך שנה לפחות. הדיון עצמו יתנהל ביעילות, ויאפשר להשיג הכרעה מהירה. לאחר הגשת תביעה בסדר דין מהיר, יינתנו לנתבע 60 יום להגיש כתב הגנה.

לאילו עילות מתאים הליך של סדר דין מהיר ולאילו עילות הוא לא מתאים?

הליך של סדר דין מהיר מתאים לתביעות כספיות המערבות חוזים, חשבוניות, הסכמי הלוואה וכו'. לעומת זאת, ההליך לא מתאים לתביעות הנוגעות לנזקי גוף, תביעות הנוגעות לבעלות בנדל"ן או קבלת חזקה. 

לכתב התביעה נדרש התובע לצרף את כל הראיות והתימוכין שיש ברשותו - מסמכים, חשבוניות, תצהירים, התכתבויות ועוד

מהי תביעה בסדר דין מהיר ואיך מגישים אותה?

תביעה בסדר דין מהיר היא, כאמור, בעיקרה תביעה כספית. לכתב התביעה נדרש התובע לצרף את כל הראיות והתימוכין שיש ברשותו (מסמכים, חשבוניות, תצהירים וכו').

לדוגמה, קבלן שיפוצים שביצע עבורכם עבודת שיפוצים וגרם לכם לנזק משמעותי ואתם רוצים לתבוע אותו עד 75 אלף שקל. לכתב התביעה תידרשו לצרף את הראיות הרלוונטיות (אסמכתא שהוא אכן הגיע אליכם, תמונות של הנזקים של  עבודתו הרשלנית, התכתבויות שהיו ביניכם ועוד).

מהו הטיפ החשוב ביותר שצריך לזכור לעניין זה?

הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור כאשר נכנסים להתקשרות כלשהי או מלווים למישהו כסף הוא לערוך תיעוד מסודר של הדברים: לכתוב מעין חוזה בין הצדדים הכולל את מהות העבודה שנעשתה, את התאריך ואת חתימות הצדדים. למרות שהחוזה עצמו איננו מודפס ולא נראה "רשמי", עשוי להינתן לו משקל עצום בסופו של דבר בהכרעה בבית המשפט.

דעו גם כי כל התכתבות יכולה לשרת אתכם לצורך הגשת תביעה בסדר דין מהיר, בין אם זו התכתבות בווטסאפ או באמצעי אחר.

הסכמתם להתקשר בחוזה אספקת סחורה? עימדו מאחוריו ונסו להגיע למתווה תשלומים על מנת להימנע מהליך ארוך שבסופו תחויבו בהוצאות ושכר טרחה

דוגמה למקרה הממחיש את חשיבות התיעוד המסודר

הח"מ מייצגת דרך קבע חברת מזון המספקת סחורות. הוגשה תביעה לבית המשפט בסדר דין מהיר בסך 40 אלף שקל בגין אי תשלום על סחורות שסופקו לחייב.

מצידו הוא טען לתשלום במזומן –" טענת פרעתי" - אך משלא הוכיח החייב ולו בדל ראיה לעניין התשלום שלו, ואילו החברה שאותה ייצגתי הציגה כרטסת הנהלת חשבונות מסודרת, התכתבויות עם החייב, פלטי חשבון בנק, זכתה החברה בכל סכום התביעה וקיבלה בנוסף 5,000 שקל הוצאות ושכר טירחת עורכת דין.

תביעה בסדר דין מהיר: הדרך של חברות לתבוע עשרות אלפי שקלים באופן מהיר ואפקטיבי(1)

לסיכום, כמה תובנות:

ראשית, לכל מה שכותבים וחותמים עליו יש משקל עצום בבית המשפט. הסכמתם להתקשר בחוזה אספקת סחורה, עימדו מאחוריו ונסו להגיע למתווה תשלומים על מנת להימנע מהליך ארוך שבסופו תחויבו בהוצאות ושכר טרחה.

שנית, הקפידו לשמור על כל האסמכתאות הרלוונטיות. במקרה המתואר נשמרו כל פלטי חשבונות הבנק וההתכתבויות, מה שהקל מאוד להגיש תביעה בסדר דין מהיר.

ככל שתבטיחו את עצמכם ותהיו מגובים יותר עם מסמכים וראיות, כך הדרך שלכם להיפרע ולקבל בחזרה את החוב כלפיכם תהיה פשוטה יותר.

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים – דיני עבודה, נזיקין, ייפוי כוח מתמשך ועוד. 92% הצלחה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שרונה ברנבוים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה