zap group mishpati logo

איך מתמודדים עם ניכור הורי? המדריך המלא

ניכור הורי הוא "הרעה החולה" בהליכי גירושין ופרידה של הורים לילדים. מדובר בתופעה קשה, כואבת ומסוכנת, אך בתי המשפט בישראל מתקשים להתמודד עימה

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
18.02.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
איך מתמודדים עם ניכור הורי? המדריך המלא

עיקרי הכתבה:

  • כיצד נגרם ניכור הורי? הניכור נגרם באמצעות שטיפות מוח לילד כנגד ההורה האחר, השמצות ההורה האחר, עירוב הילד בהליכים המשפטיים ועוד.
  • הנפגעים העיקריים הם הילדים - מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מעלים תמונת מצב קשה על אודות הנזקים הנפשיים, ההתפתחותיים והרגשיים הקשים שנגרמים לילדים שמתנתקים מאחד מהוריהם.
  • כיצד בתי המשפט מתמודדים עם התופעה? לבתי המשפט לענייני משפחה ולבתי הדין הרבניים יש דרכים רבות להתמודד עם התופעה, כגון מינוי מיידי של מומחה פרטי, מתן צווים להורה המנכר המחייבים להפגיש בין הילד המנוכר להורהו ועוד.
    __________________________________________

ניכור הורי הוא מצב שבו הורה אחד מסית את ילדו כנגד ההורה האחר במטרה לחבל בקשר ביניהם, כאשר ברקע בדרך כלל יהיה סכסוך גירושין או פרידה בין ההורים. במסגרת הניכור אחד ההורים פוגע בהורה האחר נוכח המאבק ביניהם, או מנסה להשיג הישגים משפטיים באמצעות גיוס ילדם המשותף לזירת המאבק.

עו"ד צביה קשת, מומחית בדיני משפחה, גירושין, ירושה וצוואות, מסבירה כל מה שחשוב לדעת על הנושא:

כיצד נגרם ניכור הורי?

"הניכור ההורי נגרם באמצעות שטיפות מוח לילד כנגד ההורה האחר, השמצות ההורה האחר, עירוב הילד בהליכים המשפטיים, בטענות של ההורה האחר בערכאות המשפטיות, בדברי השופט, בהחלטות הניתנות במסגרת ההליכים, והשחרת דמותו של ההורה האחר בעיניו של הילד".

לדברי עו"ד קשת, להורה המנכר יכולות להיות מספר מטרות: נקמה בהורה האחר על שיזם את הגירושין או שלשיטתו "אשם" בהם; ניסיון להשיג הישגיים משפטיים בסוגיות כגון משמורת, אחריות הורית וחלוקת זמני שהייה של הקטין אצל כל אחד מההורים, מה שמשליך ישירות על היקף החיוב במזונות הילד; היאחזות בתלותו של הילד בו על מנת להרגיש כי "ניצח" את ההורה האחר במאבק על הילד וההורה האחר "הפסיד" את הקשר עם ילדו, ועוד.

התופעה כה חמורה וכואבת ויש שכבר הגדירו אותה כחטיפת נפשו של הילד באמצעים פסיכולוגיים והפיכת הילד לתלוי באופן מוחלט בהורה השני

כיצד הילדים מרגישים בסיטואציה המורכבת הזו?

"ילדים שחווים את גירושי הוריהם ממילא נמצאים במצב רגשי מורכב - המשפחה מתפרקת, הבית והמשפחה, המהווים בדרך כלל את המקום הבטוח והיציב בחייהם, משתנים, והם חשים שהאדמה נשמטת תחת רגליהם. על הרקע הזה ההורה המנכר מנצל את מצבו הרגשי של הילד, ומטפטף לתוך מוחו מצגים קשים אודות ההורה האחר, משכנע את הילד שההורה האחר אשם בפירוק המשפחה, כי הוא נטש אותו, כי הוא מסוכן לו, אלים כלפיו, לא רוצה בטובתו וכיוצא בזאת.

"מדובר במסרים פסולים. באמצעות דפוס פעולה אינטנסיבי של השחרת ההורה האחר, פוגע אותו הורה מנכר בקשר של ההורה האחר עם ילדו עד כדי מצב בו הילד מסרב לפגוש את ההורה האחר ומנתק עימו כל קשר. התופעה כה חמורה וכואבת ויש שכבר הגדירו אותה כחטיפת נפשו של הילד באמצעים פסיכולוגיים והפיכת הילד לתלוי באופן מוחלט בהורה השני".

למצבו של הילד שמתנתק מאחד ההורים יש גם השלכות על ניהול מערכות יחסים זוגיות בעתיד ותפישת עולם מעוותת על אופן ההתנהלות במערכות יחסים זוגיות ומשפחתיות

מחקרים מוכיחים: ניכור הורי גורם לילדים נזקים נפשיים קשיים

"מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מעלים תמונת מצב קשה על אודות הנזקים הנפשיים, ההתפתחותיים והרגשיים הקשים שנגרמים לילדים המתנתקים מאחד מהוריהם", מסבירה עו"ד קשת.

"מלבד קונפליקט הנאמנויות ורמה גבוהה של חרדה, בוחן המציאות של הילד לעתים נפגע, תחושות החשדנות והעוינות זולגת גם כלפי צדדי ג' ואנשים נוספים בחייו של הילד, והוא חווה חוסר אמפטיה לזולת, טשטוש גבולות וחוסר יכול להתמודד עם קונפליקטים אחרים במהלך החיים. למצבו של הילד יש גם השלכות על ניהול מערכות יחסים זוגיות בעתיד ותפישת עולם מעוותת על אופן ההתנהלות במערכות יחסים זוגיות ומשפחתיות".

כיצד ניתן לזהות התנהגות מנכרת של ילדים?

"כעו"ד מומחית בתחום דיני המשפחה שנים ארוכות, אני נתקלת פעמים רבות בתופעה הקשה הזאת. ניתן לזהות התנהגות כזו על ידי סממנים שונים ומגוונים. לדוגמה כאשר הילד מדבר מגרונו של ההורה המנכר, מצטט משפטים של ההורה המנכר בתיאורו את ההורה האחר, את מעשיו ומחדליו, וכאשר הילד מתעקש כי ניתק את הקשר עם ההורה האחר מיוזמתו ומתוך בחירה בלעדית שלו, ללא סיבות ממשיות לניתוק הקשר ומבלי שהילד יודע להסביר מדוע עשה כן.

"דוגמה נוספת היא כאשר הילד מתנהג באדישות וקור לרגשות ההורה שעימו ניתק את הקשר ומסרב לשתף פעולה עם נסיונות ההורה לחדש עימו את הקשר. כמו כן, כאשר הילד מתנהג כרובוט הנשלט בידי ההורה המנכר".

מהו "שופט מוקד" לניכור הורי?

"בית המשפט למשפחה בתל אביב מינה שופט מוקד, אליו הופנו כל תיקי הניכור ההורי לטיפול מיידי. מנגנון זה סייע רבות בתיקים של ניכור הורי ואף יצאו תחת ידו של אותו שופט פסקי דין חשובים ביותר ואמירות ברורות באשר לתופעה הקשה, הרעה והמסוכנת של ניכור הורי ובצורך בטיפול מהיר, ממוקד ומיידי על מנת להציל את הקשר בין הילד להורה המנוכר.

"ביום 25.10.20 פרסמה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הוראות נוהל אחיד במטרה לקבוע  סדרי עבודה אחידים לטיפול בתיקים של ניכור הורי כאשר יש 'פגיעה בקשר בין הורים לילדיהם'. מדובר הוראת שעה שעומדת על כנה לעת עתה עד ליום 25.4.22.

"בנוהל זה הובהר כי מימד הזמן הוא קריטי בטיפול בתיקים מעין אלה ולפיכך יש להעניק מתן מענה ראשוני, יעיל ומהיר מצד בתי המשפט לענייני משפחה, לזהות במהרה את הניכור ההורי ולתת סעד זמני דחוף על מנת לסייע במניעת החמרת הניכור ההורי ומניעת קיבוע הנתק והסירוב לקשר עם ההורה המנוכר. לבתי המשפט ניתנה הוראה כי במקרים של בקשות בעניין הבטחת קשר עם קטין, ניכור הורי, סרבנות קשר וניתוק קשר, יש לקבוע דיון לצדדים בתוך 14 יום על מנת לקדם את הטיפול בתיקים אלה".

לבתי המשפט יש כלים רבים להתמודד עם התופעה, אולם למרבה הצער, לא כל השופטים עושים בהם שימוש, וגם בעת שנעשה שימוש בכלי כזה או אחר, לעתים אין די בכלי אחד 

כיצד בתי המשפט מתמודדים עם התופעה?

"לבתי המשפט לענייני משפחה ולבתי הדין הרבניים יש דרכים רבות להתמודד עם התופעה: ישנם סעדים דחופים שיש לבקש וניתן לתת מיד, כגון מינוי מיידי של מומחה פרטי, גורם מקצועי שיש לו התמקצעות ומומחיות בתחום הניכור ההורי וחידוש קשר הורה ילד; החלטות דחופות, מתן צווים להורה המנכר לדאוג להפגיש בין הילד המנוכר להורהו, לדאוג שישוחח עימו;  מתן צווים מיידיים וקנסות בגין הפרת החלטות וחוסר שיתוף פעולה. 

כל הם אלה סעדים מיידיים שיש וצריך לבקש ולערכאות יש כמובן סמכות לתת. יש בנוסף סעדים שיש וצריך לבקש לטווח הקרוב כגון תסקיר מרשויות הרווחה, מינוי אפוטרופוס לדין, פגישה של השופט עם הקטין להתרשמות ישירה ובלתי אמצעית ועוד. לבתי המשפט יש כלים רבים להתמודד עם התופעה, אולם למרבה הצער לא כל השופטים עושים בהם שימוש, וגם בעת שנעשה שימוש בכלי כזה או אחר, לעתים אין די בכלי אחד שנבחר".

האם לא קיימת מדיניות אחידה לטיפול בתופעה בבתי המשפט?

"למרבה הצער ועל אף נוהל כבוד נשיאת בית המשפט העליון, אין אחידות בבתי המשפט לענייני משפחה בהתמודדות עם התופעה. מקרים רבים אינם מטופלים במהירות ויעילות על פי הנוהל, וחבל שכך", מסכמת עו"ד קשת.

מה למדנו? ניכור הורי היא תופעה קשה וכואבת, ויש לנהוג עימה ביד קשה - לטפל בה במהירות, בנחישות ובמלוא הכוח, לעשות שימוש בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשות ההורה המנוכר ובמלוא הסמכויות העומדות לרשות הערכאות המשפטיות, כדי למנוע מצב שבו ילד יחליט "להתגרש" מאחד מהוריו, שכן ברור כי ברוב רובם של המקרים זוהי אינה טובתו.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה