zap group mishpati logo

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירה או מתן עדות אצל בוחן תנועה?

כל אחד ואחת מאיתנו, זהירים ככל שנהיה, עלולים להיקלע לתאונת דרכים בינונית ואף קטלנית ולמצוא עצמנו מוזמנים לחקירה תחת אזהרה או למתן עדות אצל בוחן תנועה. כיצד עוברים את החקירה ואת מתן העדות בשלום? מדריך

05.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירה או מתן עדות אצל בוחן תנועה?

אחד מלקוחותיי מצא עצמו מעורב בתאונה קטלנית. הוא נהג ברכבו בשעות הלילה המאוחרות ופגע שלא בכוונה בהולך רגל. הוא נבהל מאוד ומיהר לסייע להולך הרגל ולהגיש לו עזרה. מבחינתו, אשמתו בתאונה היתה מלאה כי לא הבחין בהולך הרגל, והדבר הסעיר אותו מאוד כי הוא ראה בעצמו נהג זהיר וחשש שראייתו נפגמה.

הוא פנה אלי להתייעצות עוד בהיותו בזירת האירוע ובסמוך לנפגע. הדבר הראשון שעשינו היה לצאת לבחון את מקום התאונה. בעת השחזור גילינו כי אין כלל תאורה באזור וכי המקור ללקות הראייה שהוביל לפגיעה הוא סביבתי ולא נעוץ בבעיית ראייה או בפגם הראייה של הנהג.

השחזור בליווי עורכת הדין סייע בהכנה לחקירה במשטרה

השחזור יחד איתנו לא סתם הרגיע את הנהג, אלא ממש הציל אותו, משום שבהמשך הוא הגיע מוכן הרבה יותר לחקירת הבוחן המשטרתי, שכללה גם היא שחזור. לאחר חקירת הבוחן הוחלט שלא להגיש נגד הנהג כתב אישום כלל, והאחריות לתאונה הוטלה על נסיבות המקום שבו היא קרתה.

תארו לעצמכם רק מה היה קורה אם אותו אדם היה מגיע לחקירת הבוחן ומפליל את עצמו שלא לצורך באומרו כי כנראה נפל פגם בראייתו. או, גרוע מכך, אם בסערת הרגשות של רגע  התאונה הוא היה חושש מעונש, בורח מהמקום ומואשם מאוחר יותר בתאונת פגע וברח.

לאור סיפור זה, בכתבה זו נעמוד על חשיבות הייעוץ המשפטי המיידי לאחר התאונה ובכל מקרה לפני חקירת בוחן התנועה.

מטרת הבוחן היא לחקורו ולהסיק מה גרם לתאונה ומי אחראי לה, והאם צריך להאשים את מי מהמעורבים בה בעבירת תנועה

תפקידו של בוחן תנועה במקרי תאונות דרכים בינוניות וקשות

בתאונות דרכים בינוניות וקשות, כלומר תאונות המערבות מספר נפגעים ולא רק נזק לרכב, התאונה נחקרת על ידי בוחן תנועה. הבוחן יוצא לשטח ואוסף את כל חומרי הראיות, כולל הערכת שדה ראייה, ניראות וראות, בדיקות כשל וליקויים בכל כלי הרכב המעורבים, מדידת ועריכת תרשימי זירת התאונה ועוד.

קיראו עוד בנושא >>>  עבירות תנועה: האם כדאי לנו תמיד לשלם את הקנס?

כחלק מהחקירה שלו, הבוחן עשוי לזמן את המעורבים בתאונה למתן עדות או אפילו לחקירה תחת אזהרה, אם עולות ראיות מתאימות. מטרת הבוחן היא להסיק מה גרם לתאונה ומי אחראי לה, והאם צריך להאשים את מי מהמעורבים בה בעבירת תנועה.

בוחן התנועה עלול להגיע למסקנות שגויות בחקירתו

בשל המגוון הרב של פעולות חקירה שונות שהוא מבצע, הסקת המסקנות של הבוחן עלולה להיות שגויה או מוטעית בנוגע לליקויים שגרמו לתאונה. לזיהוי שגוי של הליקויים או הגורמים לתאונה משמעות קריטית, משום שהוא עלול להביא להרשעת אדם המעורב בתאונה בעבירות חמורות, בעוד שזיהוי נכון, באותו מקרה בדיוק, עשוי להוביל להחלטה שלא להגיש נגדו כלל כתב אישום.

העדות יכולה להפוך לחקירה תחת אזהרה, אם בעקבות הדברים שאמר הנהג בעדותו הבוחן יחשוב שיש לו אחריות, חלקית או מלאה, לתאונה

מתן עדות לבוחן התנועה יכולה להוביל להפללה

החקירה אצל בוחן התנועה מתנהלת כמו כל הליך פלילי אחר, וכל מה שהנהג אומר בה עלול לשמש כנגדו בבית המשפט. לכן, ברגע שנהג מוזמן לבוחן התנועה, ואפילו אם רק למתן עדות, העדות יכולה להפוך לחקירה תחת אזהרה, אם בעקבות הדברים שאמר הנהג בעדותו הבוחן יחשוב שיש לו אחריות, חלקית או מלאה, לתאונה.

הדברים אמורים בייחוד בתאונות דרכים קטלניות, כשאדם הנמצא בסערת רגשות עקב התאונה עלול לאמר דברים מפלילים בשל חוסר ניסיון וחוסר הבנה שדברים אלה יוכלו להתפרש בעתיד בצורה לא נכונה, ולא ישקפו את הכוונות שלו כשאמר אותם.

הוזמנתם לחקירה אצל בוחן תנועה? עימדו על זכותכם לייעוץ משפטי

על בוחן התנועה ליידע את הנחקר לגבי האפשרות להיוועץ עם עורך דין לפני תחילת החקירה. אדם נורמטיבי שנחקר במשטרה הוא לרוב כל כך מבולבל, עד שהוא יוצא מנקודת הנחה שאם ייוועץ עם עורך דין ויעמוד על זכותו, זה ייחשב כאילו הוא מודה באשמה, ולכן ישנם רבים המוותרים על הזכות להיוועצות.

זיכרו! היוועצות היא זכות בסיסית, שאינה מעידה על חשד אלא מאפשרת להגיע לחקירה מוכנים ולא לשים לעצמנו רגליים. למשל, להימנע משיחות חולין עם החוקר או עם מי מהשוטרים בתחנה, שיכולות להפוך בלא יודעין לחלק מחומר הראיות.

חישבו רק על ההבדל העצום בין כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות, שדינו עד שלוש שנות מאסר, לבין כתב אישום בגין הריגה, שעונשו יכול לעמוד על עד 20 שנות מאסר

ייעוץ משפטי הוא קריטי במיוחד בתאונות קטלניות

לעתים, גם כאשר הנהג אשם בתאונה, ואפילו אם אשמתו גרמה למוות, ההבדל הקטן ביותר בחומר הראיות ובאופן שבו הוא מציג את חלקו של הנהג בתאונה, יכולים להוביל להבדל עצום בכתב האישום.

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירה או מתן עדות אצל בוחן תנועה?(1)

המידע שנמסר לבוחן התנועה כבר בשלב הראשון, ואפילו אם רק כחלק ממתן עדות, יכול להטות את התיק מסעיף אחד שהוא קל יחסית, לסעיף חמור הרבה יותר. חישבו רק על ההבדל העצום בין כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות, שדינו עד שלוש שנות מאסר, לבין כתב אישום בגין הריגה, שעונשו יכול לעמוד על עד 20 שנות מאסר.

לסיכום, התייעצות עם עורך דין ותכנון האסטרטגיה המשפטית עוד לפני החקירה הראשונית, או מתן העדות אצל בוחן התנועה, יכולים להטות את הכף לטובתכם, ולהפך - כל פעולה לא מחושבת בשלב הראשון עלולה לפגוע בכם מאוד בהמשך.

עורכת דין אנה ליכטנשטיין מתמחה בדיני תעבורה ובדין הפלילי ובהכנה לקראת מתן עדות, שחזור תאונה וחקירה תחת אזהרה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים