zap group mishpati logo

עבירות תנועה: האם כדאי לנו תמיד לשלם את הקנס?

גם בעבירות תנועה קלות ובינוניות לא תמיד מומלץ לשלם את הדו"ח וכדאי לשקול את אפשרות ברירת המשפט בכדי להימנע מההשלכות הנוספות הקיימות בעת תשלום הקנס. מדריך

12.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עבירות תנועה: האם כדאי לנו תמיד לשלם את הקנס?

 כמעט כל נהג או נהגת עוברים מדי פעם עבירת תנועה קלה עד בינונית ומקבלים דוח. שוכחים לשים חגורה, נתפסים כשהם מדברים או מסמסים בטלפון תוך כדי נהיגה, עוברים במעט את המהירות המותרת.

מרבית האנשים נוטים לשלם את הדוח מידית ולא מבררים את ההשלכות האפשריות הנוספות של הדוח, והאם כדאי בכל זאת לבחור בברירת משפט. ואז, דווקא הדוחות הקטנים הללו, שמקבלים אחת לתקופה כזו או אחרת, הם אלה שעשויים לסבך אותם בטווח הארוך.

 מהן ההשלכות הנוספות של דוח תנועה?

במרבית סוגי עבירות התנועה, הדוח כולל גם נקודות, בנוסף לתשלום הקנס, והנקודות הללו נצברות. ניקח לדוגמה נהג שקיבל דוח משום שלא חגר חגורת בטיחות. הקנס לצד עבירה זו הוא על סך 250 שקלים, נוסף על צבירה של 6 נקודות.

רובנו נעדיף לשלם דוח כזה ולשכוח מכל הסיפור, נכון? אך אז, כעבור חצי שנה, אחרי שכבר נשכח הדבר מלבו, אותו נהג יכול לקבל דוח על עבירת תנועה אחרת לגמרי, כמו שיחה בטלפון בעת נהיגה. פרט לקנס, דוח כזה צובר 8 נקודות.

כלומר, הנהג החביב שלנו צבר כבר 14 נקודות ביחד עם הנקודות מהדוח הקודם, והוא מוצא עצמו מוזמן לקורס בסיסי בנהיגה נכונה. ולא רק זאת, אלא שככל שהוא ימשיך לצבור נקודות, כך גם יחמירו הסנקציות שיוטלו עליו בנוסף לקנסות.

למשל, קורסים נוספים או מבחנים, פסילות זמניות של שלושה או תשעה חודשים של רישיון הנהיגה, ואף דרישה להיבדק במכון הרפואי לפני שיותר לו לחזור ולהחזיק ברישיון.

 האם צבירת נקודות היא ההשלכה היחידה של דוחות תנועה?

בהחלט לא. סוג הסנקציות שנלוות לתשלום הקנס תלוי גם בסוג הרישיון שהנהג מחזיק. ניקח לדוגמה נהג חדש שעבר עבירת מהירות של 250 שקלים, שלצידה אין למעשה צבירת ניקוד. לכאורה, אין עם כך בעיה. אך החוק קובע כי עבירות מסוימות מאריכות את התקופה של הנהג החדש לשנתיים נוספות, כך שאותו נהג עשוי למצוא את עצמו מוגדר נהג חדש תקופה נוספת רק כי שילם את דוח המהירות, וזאת למרות שלא צבר בו ניקוד כלל.

 מדוע מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לפני תשלום דוחות תנועה?

נחזור לנהג הראשון שלנו. אם הוא היה מערער על אחד הדוחות, כלומר – מבקש ברירת משפט במקום לשלם את הקנס, ומצליח במשפט, אזי הוא לא רק היה חוסך את תשלום הקנס, אלא, בעיקר, את צבירת הניקוד שלצדו.

חשוב להבין שאדם שקיבל דוח תנועה, ברשותו 90 יום שבהם הוא יכול להחליט האם לשלם את הקנס ולצבור את הניקוד, או לבקש להישפט (לכן עבירות מסוג זה נקראות עבירות ברירת משפט).

ייעוץ משפטי קצר היה מסייע לו להבין את ההשלכות המלאות של תשלום הקנס ולבדוק חלופות אחרות כגון: האם הוא זכאי לבטל את הדוח או להמירו לאזהרה? האם רישיונו נמצא בסיכון של אמצעי תיקון? מה העונש לצד עבירות שונות וכדומה.

רצוי להתייעץ עם עורך דין תעבורה גם כאשר מדובר בדוח שהעבירה בו צולמה ולכאורה נראה כי אין מנוס אלא לשלם את הדוח. 

 האם ניתן לערער על הניקוד גם לאחר שהדוח שולם?

עוד חשוב להבין, שאדם שמשלם דוח תנועה למעשה מודה בעבירה, על ידי פעולת התשלום עצמה. נכון שתמיד ניתן להגיש ערעור, אך לערעור המוגש אחרי הודאה בעבירה יש עלויות גבוהות יותר, והסיכוי שהוא יתקבל פוחת (תלוי כמובן בזמן שחלף מאז העבירה). מכאן, שהניקוד בגין העבירה שביצע הנהג נשאר על כנו.

 אילו התנהגויות נוספות עלולות להיחשב כהודאה באשמה?

השוטר שעורך את הדוח חייב להסביר לנהג את מהות העבירה ולשאול אותו מהי תגובתו לעניין ביצועה. בחלקו התחתון של הדוח רושם השוטר את תגובתו של הנהג, וכאן רצוי להיזהר בדברים הנאמרים לו, כי בית המשפט מתייחס בכובד ראש ונותן משקל רב  לתגובתו הראשונית של הנהג. לכן, אל תוותרו על זכותכם להגיד את תגובתכם במלואה.

בנוסף, לא מעט אנשים נוטים להתחנן לשוטר שיוותר להם על רישום הדוח. ייתכן ותצליחו לשכנע את השוטר לא לרשום לכם דוח, אך חשוב לזכור שרישום דוחות הוא חלק מעבודתו. לכן חשוב לדעת כי בקשות הסליחה, ההצטערות או ההתחננות בתקווה לוויתור על רישום הדוח –כגון, "מצטער", "תסלח לי", וכדומה מתועדים. ברוב המקרים, מפגש של שוטר–אזרח מתועד גם במצלמות גוף ולא רק בדוח עצמו, ויחד אתו אמירות כאלה.

באמירות אלו יש סוג של הודאה בעבירה (והדבר נקרא "ראשית הודאה"), אשר עשויה להחליש את הטיעונים המשפטיים במידה ותבחרו להישפט, ולכן מומלץ להימנע מהן.

 מה כדאי לעשות לאחר קבלת דוח בגין עבירת תנועה? שלב אחרי שלב.

שלב ראשון: התייעצו עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ומכיר את עולם התעבורה. בקשו ממנו לבדוק מה עדיף בשבילכם – לשלם את הקנס או שמא להגיש בקשה להישפט. ייעוץ משפטי ראשוני בעבירות תעבורה הוא בדרך כלל ללא עלות, ותוכלו להתייעץ עם עורך הדין שיצרתם איתו קשר גם לגבי כך.

שלב שני:  במידה והחלטתם שאתם מבקשים להישפט במקום לשלם את הדוח, יש להודיע על כך למשטרה. ניתן להגיש בקשה להישפט באמצעות דואר רשום או בצורה מקוונת, דרך אתר GOV. יש לשמור את אישור מספר הדואר הרשום או לחלופין מספר סימוכין להגשת הבקשה.

שלב שלישי: המשטרה צריכה לשלוח לכם זימון לדיון תוך שנה מיום קבלת הבקשה בלשכתה. אם בחלוף שנה היא לא פעלה לזמן אתכם לדיון, חלה התיישנות על העבירה.

 לסיכום, קיבלתם דוח על עבירת תנועה? גם בעבירות קלות וקנסות נמוכים מומלץ לבדוק עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה מה עשויות להיות ההשלכות של תשלום הקנס ולבדוק האם כדאי לבחור בברירת משפט במקום זאת.

 

עורכת הדין אנה ליכטנשטיין מתמחה בדיני תעבורה.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים