zap group mishpati logo

סובלים מניכור הורי? אל תוותרו על הקשר עם הילדים כי יש מה לעשות!

אב תבע את גרושתו בטענה שהיא מונעת מבתו להיפגש עימו. האם מצידה אענה שהוא מתעלל מינית בילדה. לאחר משפט מורכב, פסק בית המשפט כי האם תשלם פיצויים לאב והזהיר אותה כי היא עלולה לאבד את המשמורת על בתם

15.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
סובלים מניכור הורי? אל תוותרו על הקשר עם הילדים כי יש מה לעשות!

במקרה שבו ייצגתי אב שטען נגד גרושתו כי היא מונעת מבתם המשותפת להיפגש עימו, טענה האם כי האב מתעלל מינית בילדה. את טענותיה עיגנה בחוות דעת של מפענחת ציורים, שזיהתה אצל הילדה פגיעה מינית. בבית המשפט הוכחתי כי פיענוח הציורים היה מזויף, והאם שעברה בעצמה התעללות מינית מספר פעמים על ידי אדם קרוב לה, השליכה אותו דפוס גם על ילדתה.

לאחר דיוני הוכחות ומעורבות של רווחה, האם דרשה כי האב יעבור פוליגרף, ואילו השופטת קבעה כי בית המשפט יאשר הבדיקה בתנאי ששני הצדדים יבצעו אותה. בבדיקת הפוליגרף האם התגלתה כדוברת שקר. 

כבוד השופטת פסקה כי האם תשלם 10,000 שקל פיצוי לאב בגין ניכור הורי, הסתה, התססה ומניעת ביקור והזהירה את האם שאם תחזור על ההסתה, היא תפסוק לה קנס משמעותי יותר. בנוסף קבעה השופטת כי האם מחויבת להסביר לילדה שהאב אוהב אותה ויש לחבר את הקשר לאב על ידי גורמי הרווחה, בשיתוף פעולה של האם.

אם אתם מתמודדים עם ניכור הורי, יש מה לעשות ובמקרה שלא ניתן לגשר על המחלוקות בתהליך של גישור, בית המשפט יכול לפסוק בסוגיה

בית המשפט נותן קדימות לתיקי ניכור הורי

פסק הדין והפיצוי היו כהכרה בניצחון של האב בבקשתו להכיר בחפותו ולחדש את הקשר עם בתו. פסק דין זה מצטרף לפסקי דין נוספים המבקשים להתמודד עם תופעת הניכור ההורי שעלתה לכותרות בתקופה האחרונה, לאחר שנים שבישראל התופעה לא הוכרה.

בית המשפט אינו מתעלם מהנושא ואף נותן קדימות לתיקים אלה כדי לדון במקרים של ניתוק בין הורה לילדים במהירות האפשרית, לפני שיחלפו שנים וייגרם נזק בלתי הפיך למערכת היחסים בין ההורה לילדיו. לכן, אם אתם מתמודדים עם ניכור הורי, יש מה לעשות ובמקרה שלא ניתן לגשר על המחלוקות בתהליך של גישור, בית המשפט יכול לפסוק בסוגיה.

בית המשפט מתייחס לניכור הורי בחומרה רבה ומטיל סנקציות חריפות, ולא רק כספיות, אלא אפילו איבוד משמורת על ההורה המנכר

כל מקרה לגופו

בכל הנוגע לניכור הורי, הרי שיש דרגות של ניכור הורי וכפי שאנחנו יודעים כל משפחה מורכבת בדרכה שלה. לכן, בית המשפט דן בכל מקרה לגופו ולעומקו, תוך הבנה כי הקשר בין הורים לילדיהם הוא הנדבך החשוב ביותר בחייהם של הילדים. 

בית המשפט יבדוק קודם כל האם יש קיום של הסדרי ראייה, האם מתקיים תשלום מזונות, למרות שאין קשר ישיר לנושא הניכור כי ילד לא צריך להיות מושפע מהנושא הכלכלי. יש הורה שאומר "עד שלא תשלם מזונות, לא תראה את הילדים", אך בית המשפט אינו מקבל את ההקבלה הזו. עוד בודק בית המשפט מתי נפגשו ההורה והילדים בפעם האחרונה, מה היו התשובות של כל צד לבקשה לפגישה, התכתבויות, שיחות מוקלטות, עדים וכל אלמנט רלוונטי שיכול להעיד על מערכת היחסים במשפחה.

סובלים מניכור הורי? אל תוותרו על הקשר עם הילדים כי יש מה לעשות!(1)

גם לאחר פסק הדין, בית המשפט יורה על המשך ליווי המשפחה על ידי מערכות הרווחה. בעזרת  פרויקטים שונים של חידוש קשר, הגורמים המטפלים מסייעים בחידוש הקשר בין ההורה המנוכר לילדים. לכן, חשוב לא לוותר, כיוון שבית המשפט מתייחס לניכור הורי בחומרה רבה ומטיל סנקציות חריפות, ולא רק כספיות, אלא אפילו איבוד משמורת על ההורה המנכר.

מלכה ליברנט עורכת דין ומגשרת

מלכה ליברנט עורכת דין ומגשרת

עו"ד ליברנט למדה משפטים במכללת שערי משפט, ומתמחה בדיני משפחה, הוצאה לפועל ופשיטת רגל, בנוסף הינה מגשרת, בוררת – פתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט. משרדה של עו"ד ליברנט-אפריאמוב ממוקם במרכז חדרה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מלכה ליברנט עורכת דין ומגשרת

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה