zap group mishpati logo

שכירות לטווח ארוך: במה זה שונה משכירות רגילה ומה הם המחירים?

מגורים בשכירות עלולים להתאפיין בחוסר יציבות, שמתבטאת בשינויים פתאומיים של תנאי השכירות. בדיוק את הבעיה הזו דיור להשכרה לטווח ארוך אמור לפתור. הפרטים, בכתבה הבאה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
22.03.22
תאריך עדכון: 22.03.22
6 דק'
שכירות לטווח ארוך: במה זה שונה משכירות רגילה ומה הם המחירים?

עיקרי הכתבה

  • מהי המשמעות של שכירות לטווח ארוך? שכירות ארוכת טווח מאפשרת לשכור דירה לתקופה ארוכה של בין חמש לעשר שנים, תחת חוזה שמגדיר שינויים עתידיים אפשריים בתנאי השכירות, למשל עליות אפשריות של שכר הדירה ועוד.
  • מה הם המחירים של שכירות לטווח ארוך? שכר הדירה גבוה בהשוואה לשכר הדירה הממוצע בשוק, הן בגלל הביטחון לטווח הארוך שהפרויקטים מקנים והן בגלל ההטבות שהפרויקטים מעניקים. שכר  הדירה יהיה גבוה בשיעור של בין 5% ל-10% לעומת שכר הדירה הממוצע בשוק.
  • מהו ההבדל בין שכירות לטווח ארוך לבין שכירות רגילה? ברוב הפרויקטים של שכירות לטווח ארוך יש חברות ניהול שאחראיות על תפעול הבניין, החל מרמת הניקיון ועד רמת תפעול המעליות. מעבר לכך, הפרויקטים מכילים חדר כושר, חדר דיירים, חללי עבודה לאנשים שעובדים מהבית ועוד.
    _______________________________________________

מחירי הנדל"ן בישראל מזנקים, המחירים עלו בשיעור של יותר מ-10% בשנת 2021 ונראה שהם רק ממשיכים לזנק – מה שמקשה מאוד על זוגות צעירים לרכוש דירה, ויותר ויותר משפחות צעירות מוצאות את עצמן מתגוררות בשכירות. בדיוק בגלל המצב הזה נוצרו פרויקטים של "שכירות לטווח ארוך", שמאפשרים למשפחות לגור בדירה לתקופה של עד עשר שנים, עם תנאים מוסכמים מראש שמעניקים תחושה של יציבות. מה הם המחירים בפרויקטים? האם הם צפויים להוריד את מחירי הדיור?

עדי ראובני, סמנכ"ל ייזום ושיווק בקרן הריט אזורים Living, עונה על השאלות החשובות:

מהי המשמעות של שכירות לטווח הארוך?

"המשמעות היא היכולת של אדם לשכור נכס ולהישאר בו לתקופה ארוכה", מסביר ראובני. "החוזים שאנחנו מציעים נעים בתקופות של בין חמש לעשר שנים.

"כ-31% ממשקי הבית בישראל חיים בשכירות, ומרגישים זאת בביקושים. השוק גדול מאוד ומתפרס על כל העשירונים – גם בעשירון תשע ועשר יש אוכלוסיה גדולה ששוכרת דירות – מדובר באנשים שלרוב מחזיקים נכסים והם עדיין בוחרים לשכור דירה. השכירות בישראל נמצאת בכל מקום והרבה יותר נפוצה במרכזים האורבניים כמו תל אביב וערים מרכזיות נוספות, אך גם באזורים פריפריאליים יש שיעור גבוה של שכירויות".

השוכרים לא צריכים לדאוג שיעלו את גובה השכירות בשיעור לא ידוע, או שהתנאים ישתנו, או שבעל הבית ימכור את הדירה

מה הם היתרונות של שכירות ארוכת טווח?

"שכירות ארוכת טווח מאפשרת למשפחה לגור בדירה, ללא החשש של חוסר יציבות. כלומר, השוכרים לא צריכים לדאוג שיעלו את גובה השכירות בשיעור לא ידוע, או שהתנאים ישתנו, או שבעל הבית ימכור את הדירה", מסביר ראובני.

"ההסכם מאפשר למשפחות לתכנן חמש ועשר שנים קדימה, מתוך ידיעה שהם יכולים להמשיך לגור בנכס בשנים הללו. כך משק בית יכול לתכנן את עצמו, גם מבחינת מוסדות לימוד – נושא שהוא קריטי למשפחות צעירות שעדיין בונות את עצמן. משפחות כאלו מוכנות להשקיע הון עתק רק כדי לא להעביר את הילדים בית ספר, או כדי להישאר קרובים למשפחה הגרעינית.

"שכירות לטווח ארוך היא פתרון עבור אנשים שאין להם הון עצמי מספק כדי לקנות דירה, או כי הם פשוט לא מעוניינים לרכוש דירה. מתכונת המגורים הזו מאפשרת את הנוחות של מגורים ברמה גבוהה, גם מבחינת ההשקעה בעיצוב הדירה. זה ממש כמו לרכוש דירה לעשר שנים בלבד. אפשר להבדיל בין הרצון לקנות דירה כנכס מניב, לבין להתגורר במקום מסוים, שזה ממש צורך בסיסי -  מדובר בשתי החלטות שונות. למשל, יש משפחות שרכשו דירה על הנייר, שתהיה מוכנה בעוד מספר שנים, ובינתיים הם מתגוררים לזמן מוגדר באחד הפרויקטים שלנו".

יתרונות נוספים בפרויקטים מתבטאים בחברות ניהול שאחראיות על תפעול הבניין, מרמת הניקיון ועד רמת תפעול המעליות

האם יש אופציות ליציאה מהחוזה לפני הזמן?

"בהחלט, יש תחנות יציאה, בדרך כלל מדי שנה. כאמור, החוזה מאפשר מגורים של עשר שנים עם אופציה להארכה, אך אם לא מתאים יותר לשוכר - יש לו בהחלט תחנות יציאה. זה בדיוק העניין, שכירות ארוכת טווח מתאימה לעולם הדינמי שבו אנחנו חיים – יכול להיות שהיום מתאים לי לגור באזור מסוים, ובעוד תקופה מסוימת כבר לא".

מהו ההבדל בין שכירות ארוכת טווח לשכירות רגילה?

"ההבדל הוא בהסכם שמגדיר באופן מדויק את התנאים לתקופת השכירות. כלומר, אנחנו לא יכולים לעלות את גובה השכירות במפתיע, ואם יש עליות מתוכננות, הן מצוינות בחוזה. יתרונות נוספים בפרויקטים שלנו מתבטאים בחברות ניהול שאחראיות על תפעול הבניין, מרמת הניקיון ועד רמת תפעול המעליות. אנחנו משקיעים מאוד בבניינים ומקצים חדרים לטובת קהילת דיירי הבניין, כאשר רוב הפרויקטים שלנו מכילים חדר כושר, יש חדר דיירים, חללי עבודה לאנשים שעובדים מהבית ועוד".

יש כבר פרויקטים מאוכלסים?

"כן, כל הפרויקטים המאוכלסים של אזורים LIVINIG מיועדים לשכירות ארוכת טווח", מספר ראובני בהתרגשות. "יש לנו מגוון פרויקטים באשדוד, בראשון לציון, באור יהודה, ויש פרויקט בכפר שלם בתל אביב שיאוכלס בקיץ הקרוב".  

החיסרון המהותי במסגרת הפרויקטים הללו הוא שמחירי השכירות גבוהים משמעותית ביחס למחירים שכ"ד בשוק

מהו גובה השכירות בפרויקטים שלכם?

"שכר הדירה גבוה בהשוואה לשכר הדירה הממוצע בשוק בשל הביטחון לטווח הארוך שהפרויקטים מקנים וההטבות שהפרויקטים מעניקים. שכר  הדירה יהיה גבוה בשיעור של בין 5% ל-10% לעומת שכר הדירה הממוצע בשוק. חשוב לציין שמדובר בדירות חדשות, שמאובזרות ברמה גבוהה. אנחנו דואגים לעיצוב המטבח, להתקנת מקלחונים, תאורה, מיזוג, חדרי ארונות ועוד".

האם לפרויקטים תהיה השפעה על מחירי הדיור?

"שוק השכירות בישראל הוא טיפה בים ויש כל כך הרבה גורמים שמשפיעים על מחירי הדירות, ביניהם גובה הריבית במשק והתחלות הבנייה. מבחינת השפעה על מחירי הדירות, אני לא חושב שזה ישפיע כרגע, אבל יש עדיין חוסר בפרויקטים בישראל, חסרים פתרונות דיור, וכל עוד הביקוש גובר על ההיצע, אנחנו נמשיך לראות עליות מחירים".

מדובר בפרויקטים משתלמים מאוד עבור היזמים. האם הדירות האלו יועמדו למכירה בעתיד?

"יש לנו פרויקטים של החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', שאת חלקם אנחנו יכולים למכור אחרי 15 שנה. לא בטוח שנמכור את הדירות, כי השווי של הנכסים עולה ואנחנו יכולים להרוויח מכך, ומעבר לכך, השכירות נותרה השקעה יציבה. שכירות לטווח ארוך היא למעשה מוצר ידוע וברור, שנפוץ מאוד באירופה ובארה"ב. יש לו תשואה ברורה וידועה מראש, וזו לא תשואה מסוכנת, לעומת משרדים ועסקים שנסגרים. מבחינה עסקית, מדובר בפרויקטים מצוינים". 

דיור להשכרה ארוכת טווח

בשורה התחתונה: שכירות לטווח ארוך מתאימה לאנשים מכל האוכלוסיה והיא מאפשרת להשכיר דירה תחת חוזה ארוך טווח, לתקופה של חמש עד עשר שנים. החיסרון המהותי במסגרת הפרויקטים הללו הוא שמחירי השכירות גבוהים משמעותית ביחס למחירים שכ"ד בשוק, שגם כך הם גבוהים מאוד. 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה