zap group mishpati logo

תאונות דרכים, פיצוי על נזקי גוף ומה שביניהם

רבים מבעלי הרכבים לא מבינים את ההפרדה בין הביטוחים השונים שהם רוכשים לרכבם ואכן, במקרה של תאונת דרכים נוצרים מקרי ביטוח שונים שמטופלים באופן נפרד. עו"ד הילה דהן טובי עושה סדר ומסבירה שלב אחרי שלב את ההגדרות החוקיות הנוגעות לפיצויים בעקבות תאונת דרכים

25.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תאונות דרכים, פיצוי על נזקי גוף ומה שביניהם

רבים מבעלי הרכבים בארץ לא מבינים את ההפרדה בין הביטוחים השונים שהם רוכשים לרכבם, ואולי כדאי לעשות קצת סדר. אחרי ביטוח החובה (עליו נרחיב בהמשך) ישנם שני סוגי ביטוח מקובלים: ביטוח צד שלישי, שמכסה נזקים שגרמנו לרכב אחר אם אנו אשמים בתאונה, וביטוח מקיף, שכשמו כן הוא, מכסה כל נזק שנגרם לרכב שלנו או לרכב אחר כתוצאה מתאונה, בין אם האשמה רובצת לפתחנו ובין אם לאו (האשמה באה לידי ביטוי בעבר הביטוחי שלנו ובפרמיה השנתית ככל שהוגשו תביעות).

ביטוח החובה, הרלבנטי לענייננו, הינו חובה על פי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש, תש"ל-1970], כאשר החל משנת 1970 כל כלי רכב בישראל חייב להיות מבוטח בביטוח זה. במידה שאין ביטוח, הרכב אסור לנהיגה ולא יעבור את מבחן הרישוי השנתי. ביטוח החובה מגדיר מי רשאי לנהוג ברכב, ותפקידו לכסות נזקי גוף שנגרמו לנהג הרכב ו/או נוסעיו ו/או הולך רגל כתוצאת תאונת דרכים.

בעבר, נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים שנתבעו מחברת הביטוח היו מוכרעים על פי דיני הנזיקין. כלומר, על הנפגע היה להוכיח שנגרם לו נזק עקב התרשלותו של הנתבע וכדי לזכות בפיצוי. אולם, בשנת 1975 חוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים שסיים מצב עניינים מורכב זה. כיום, אחריות הביטוח לנפגע בתאונת הדרכים הינה מוחלטת ללא תלות ביסוד האשמה, ובמילים פשוטות: נפגע גוף עקב תאונת דרכים, האוחז בביטוח חובה, זכאי לפיצוי הנזק שנגרם לו מחברת הביטוח.

ועכשיו, שלב אחרי שלב, נעקוב אחרי ההגדרות החוקיות הנוגעות לפיצויים בעקבות תאונת דרכים:

גם התפוצצות או התלקחות של הרכב, או פגיעה ברכב שחנה במקום אסור, או כל פגיעה ומאורע שנגרמה עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב, ייחשבו לתאונת דרכים

מה מוגדר כתאונת דרכים?

על פי החוק, תאונת דרכים הינה "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". החוק ממשיך ומפרט שגם התפוצצות או התלקחות של הרכב, גם אם אירעו בשל גורם שמחוץ לרכב, או פגיעה ברכב שחנה במקום אסור, או כל פגיעה ומאורע שנגרמה עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב, ייחשבו לתאונת דרכים.

מצד שני, מאורע "שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי" - לא ייחשב לתאונת דרכים.

רכב מנועי, על פי הגדרת החוק, הוא כלי רכב הנע בכוח מכאני על פני הקרקע ויעודו לתחבורה, כולל מכוניות, רכבת, טרקטור ורכב נגרר, אבל לא כסאות גלגלים, עגלות נכים ומדרגות נעות. השימוש בו כולל את הנסיעה ברכב, כניסה או יציאה ממנו, החנייתו, טיפול או תיקון בדרך, וכן מקרים שונים כמו נפילת חלק מהמטען תך כדי נסיעה.

במקרה של הגשת תביעה, ימונה מומחה רפואי על מנת לאמוד את אחוזי הפגיעה הגופנית, מהם ייגזר הפיצוי שיקבל הנפגע

כיצד מוגדר נזק לגוף?

נזק גוף מוגדר בחוק כ"מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאיברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים". הקביעה כי נגרם נזק גוף מתגבשת על בסיס בדיקות רפואיות שעובר הנפגע. במקרה של הגשת תביעה, ימונה מומחה רפואי על מנת לאמוד את אחוזי הפגיעה הגופנית, מהם ייגזר הפיצוי שיקבל הנפגע.

במאמר מוסגר יצוין כי תאונת דרכים יכולה להיחשב במקרים מסוימים כתאונת עבודה, ועל כן ניתן יהיה להגיש גם תביעה מקבילה למוסד לביטוח לאומי. במקרה כזה, הפיצוי שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי יקוזז מתביעה שהוגשה נגד חברת הביטוח.

יש לציין כי לא כל נפגע זכאי לפיצוי וסעיף 7 לחוק מגדיר מי הם אלה שאינם זכאים לפיצוי במידה שנגרמו להם נזקי גוף עקב תאונת דרכים, ואלה הם: מי שגרם לתאונה בכוונה תחילה; מי שנהג ברכב ללא רשות (לדוגמה, גנב אותו); מי שנהג ברכב ללא רישיון (לא כולל רישיון שתוקפו פג בשל אי תשלום אגרה); מי שהשתמש ברכב כדי לבצע פשע; מי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה (או שתנאי הביטוח לא כיסו את שימושו ברכב). גם בעל רכב שהתיר לאחר בניגוד לתנאי הביטוח או ללא ביטוח לא יהיה זכאי לפיצוי על נזקי גוף.

"קרנית", הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. היא תאגיד שהוקם ב-1975 מכוח החוק ותפקידה להבטיח פיצוי לנפגעי תאונות דרכים שאינם יכולים לקבל פיצוי מחברת הביטוח

מה ניתן לעשות במקרה שהרכב לא בוטח בביטוח חובה?

במקרה כזה, החוק מאפשר לנפגע להגיש תביעה ל"קרנית", הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. הקרן הינה תאגיד שהוקם ב-1975 מכוח החוק ותפקידה להבטיח פיצוי לנפגעי תאונות דרכים שאינם יכולים לקבל פיצוי מחברת הביטוח.

המקרים הבולטים הם במקרה של תאונות פגע וברח, כאשר לא ידוע מי הנהג האחראי לתאונה, או נפגעים על ידי נהגים חסרי רישיון, גנבי רכב, או נהגים ברכב שלא היה מבוטח כחוק או שבוטחו על ידי חברות ביטוח שנכנסו להליכי פירוק. חשוב להבין: מטרת הקרן אינה לפצות במקום הנהגים האחראים לתאונה, אלא את הקורבנות של תאונת הדרכים, והקרן עצמה בהמשך תתבע את הנהגים חסרי הביטוח במקרים מהסוג שפורט.

תאונות דרכים, פיצוי על נזקי גוף ומה שביניהם(1)

בכל מקרה של נזק גוף, כדאי ליצור קשר לא רק עם סוכן הביטוח אלא גם עם עורך דין המתמחה בטיפול בנפגעי תאונות דרכים

ניהול תיק לקבלת פיצויים על נזקי גוף

ניהול תיק לקבלת פיצויים על נזקי גוף יכול להיות הליך מורכב ומסובך, הכולל פעולות מרובות ודורש הכרה של החוקים, התקנות, ההלכות והתקדימים המשפטיים בנושא, מול חברות ביטוח שלרוב אינן ששות לשלם.

בכל מקרה של נזק גוף, כדאי ליצור קשר לא רק עם סוכן הביטוח אלא גם עם עורך דין המתמחה בטיפול בנפגעי תאונות דרכים, שידע כיצד להדריך בהתאם ולטפל בהליכים במהירות האפשרית וביעילות. הכל כדי למצות את זכויותיו של הנפגע, עד תום ולשביעות רצונו.

 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
הילה דהן טובי - משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה