zap group mishpati logo

עבירות תכנון ובנייה - כל מה שחשוב לדעת

עבירות תכנון ובנייה מוגדרות כעבירות אחריות קפידה, דבר שמקל על הרשויות להגיש כתבי אישום ולהרשיע בגינן. לאישום חשופים בעל הנכס, בעל הקרקע, הקבלן ועוד. מה עוד חשוב לדעת? בכתבה הבאה

מאת: עו"ד טל אור מארדכייב
10.04.22
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
עבירות תכנון ובנייה - כל מה שחשוב לדעת

מרפסת שצצה פתאום על בניין קיים; דירת שלושה חדרים שהתפצלה לארבע דירות קטנות; דירת קרקע שמספחת אליה חצר – אלה הם מקרים של עבירות בנייה שכולנו מכירים, אבל החוק כולל הרבה יותר. למעשה, כל עבודת בנייה ללא היתר בנייה, או עבודת בנייה שחורגת מההיתר שניתן, מהווה עבירת תכנון ובנייה – עבירה פלילית על כל המשתמע מכך. מה ייחשב לעבירה, מי האחראי ואת מי ניתן להעמיד לדין? לפניכם התשובות לשאלות החשובות.

אילו עבודות דורשות היתר?

עבודות בנייה רבות דורשות היתר לפני ביצוען והן מוגדרות בסעיף 145(א) לחוק התכנון והבנייה. באופן כללי, כל עבודת בנייה שאיננה שיפוץ פנימי של דירה, כלומר עבודה חיצוניות או עבודה שפוגעת בשלד הבניין, דורשת היתר בנייה, המתקבל מהוועדה המקומית או המרחבית לתכנון ובנייה. ההיתר ניתן עבור תכנית בנייה ספציפית והוא כולל את כל התנאים והמגבלות לבנייה המדוברת.

כאשר עולה החשד לעבירת תכנון ובנייה, תבחן הוועדה המקומית את הנעשה בשטח בהשוואה לתכנית שאושרה ולהיתר הבנייה, באמצעות מדידות, צילומים בשטח, שרטוטים וחקירת בעל הנכס

מהי האחריות הפלילית לעבירות תכנון ובנייה?

חוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965, קובע כי בנייה שנעשית ללא היתר, או תוך סטייה מההיתר שניתן לה (בהתאם לתוכנית שאושרה), עלולה להוות עבירה פלילית.

קיראו עוד >>>  על ליקויי בנייה: תשובות לשאלות החשובות

חשוב לדעת כי החל מ-2017 סעיף 243(ז) לחוק התכנון והבנייה קובע כי עבירות תכנון ובנייה הן עבירות מסוג אחריות קפידה, עבירות בהן הוכחת היסוד העובדתי מספיקה על מנת להוכיח עבירה ואין צורך בהוכחת היסוד הנפשי (זדון, רשלנות או כל עניין אחר). כך יכולות הרשויות להגיש כתבי אישום בקלות וביעילות גדולה יותר בגין עבירות אלו.  

על מי מוטלת האחריות הפלילית?

חוק התכנון והבנייה קובע כי ניתן להטיל את האחריות הפלילית על מגוון רחב של גורמים: בעל המקרקעין, מחזיק המקרקעין בפועל, בעל ההיתר ומבצעי העבירה בפועל: הקבלן, האדריכל, המהנדס ומפקח העבודה. על העובדים של כל אחד מגורמים אלה לא ניתן להטיל את האחריות הפלילית.

כיצד מתגלות עבירות תכנון ובנייה?

עבירות תכנון ובנייה עשויות להתגלות בעקבות הלשנה (לרוב מצד שכנים), אך חשוב לדעת שמחלקות הפיקוח בוועדות השונות עורכות מטעמן בדיקות שוטפות ועשויות לגלות עבירות גם ללא הלשנה חיצונית.

כאשר עולה החשד לעבירת תכנון ובנייה, תבחן הוועדה המקומית את הנעשה בשטח בהשוואה לתכנית שאושרה ולהיתר הבנייה. הבדיקה תיעשה על ידי מדידות, צילומים בשטח, שרטוטים וחקירת בעל הנכס.

חקירת המעורבים דומה במאפייניה לחקירה משטרתית ואין להקל בה ראש - חשוב מאוד להגיע לחקירה מוכנים, מאחר שהדברים שייאמרו במהלך החקירה עשויים לשמש בהליך הפלילי נגד הנחקר, במידה שיתקיים, ועל כן, רצוי כבר בשלב זה לפנות לייעוץ משפטי מקצועי.

בשנים האחרונות החלו במתן קנסות מנהליים בגין עבירות בנייה בדרך כלל בסכומים גבוהים מאוד - מסכום מינימלי של 50,000 שקל ואף סכומים גבוהים יותר

מה לעשות במקרה של אישום בעבירות בנייה?

כאמור, עבירות תכנון ובנייה מוגדרות כעבירות אחריות קפידה, ולא נדרש מהתביעה להוכיח דבר מלבד קיום העבירה בפועל. לכן, קל להשיג הרשעה בתביעות על עבירות מסוג זה. ההגנה בבית המשפט תהיה הצגת הוכחות סותרות, שמראות כי לא התקיימה העבירה. אך במקרה שהעבירה אכן התקיימה באופן ברור, במקרים רבים האפשרות הטובה יותר תהיה הליכה למסלול של הכשרת החריגות או הסדר פשרה כלשהו.

עבירות תכנון ובנייה - כל מה שחשוב לדעת(1)

ההחלטה צריכה להיעשות לאחר התייעצות עם עורך דין שמתמחה בעבירות תכנון ובנייה על כל רבדי החוק והפסיקה, כדי לקבל את ההחלטה שתהיה נכונה ביותר לכל מקרה ומקרה.

חשוב לציין כי בשנים האחרונות החלו במתן קנסות מנהליים בגין עבירות בנייה, בדרך כלל בסכומים גבוהים מאוד (מסכום מינימלי של 50,000 שקל ואף סכומים גבוהים יותר). מיד עם קבלת הקנס המנהלי רצוי לפנות לעורך דין כיוון שחלון הזמנים לפעולה מרגע קבלת הקנס המנהלי הוא מצומצם וייצוג מהיר ויעיל יכול לעשות את ההבדל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה