zap group mishpati logo

מתי עדיף לפנות לחוקר פרטי במקום למשטרה?

אם אתם חושדים שמישהו גונב מכם או סוחט אתכם, כנראה שאין טעם שתפנו למשטרה. החוקר שמוליק ממן מ"קואנטין חקירות פרטיות" מסביר איך בכל זאת תקבלו את כספכם חזרה

11.04.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מתי עדיף לפנות לחוקר פרטי במקום למשטרה?

כולנו יודעים שהמשטרה היא גוף עסוק וחסר כוח אדם שלא תמיד מגיע לטפל בעבירות "קטנות". במקרים כאלה, תלונות בדרך כלל ייסגרו ב"חוסר עניין לציבור" או ב"חוסר ראיות" ויותירו את הקורבנות ללא מענה. לדברי שמוליק ממן, הבעלים של משרד קואנטין חקירות וחוקר פרטי בעל ותק של 18 שנה בתחום, הדבר נפוץ במיוחד כשמדובר בגניבות "פנימיות" המתרחשות בתוך עסק או בתוך המשפחה. אז, רוב הסיכויים שהשוטרים לא יבצעו חקירה.

"בשנים האחרונות ההתעסקות של המשטרה בעניינים האלה הולכת ופוחתת", אומר ממן. "גם השוטרים בעצמם אומרים, 'תפנו לחוקרים פרטיים'. אם למישהו שדדו לדוגמה כספת בעבודה והוא חושד בעובדים, אנחנו אלה שמנהלים חקירות פרונטליות כמו שהמשטרה אמורה לעשות".

"מאחורי ממצאים של חוקר פרטי שמובאים בפני חשוד קיימת אזהרה: 'או שנפתור את העניין בינינו והכסף יוחזר או שנפנה למשטרה'"

המשטרה תתערב אם חוקר פרטי יעשה את העבודה

יחד עם התסכול הרב מאוזלת ידה של המשטרה ותחושת חוסר האונים, ישנם מצבים שהימנעות מפנייה לשוטרים והגעה ישירות לחוקר פרטי יכולה דווקא להיטיב עם הקורבנות ולשרת את האינטרסים שלהם.

באילו מקרים פנייה ישירה לחוקר פרטי יכולה להועיל?

"אם מישהו חושד בבן משפחה, לעתים הוא יעדיף שהעניין ייסגר באופן דיסקרטי ומבלי שלאותו בן משפחה יפתח תיק פלילי. זה גם קורה כאשר מדובר בכסף שנגנב ולא היה מדווח ויש העדפה להשאיר את הטיפול מחוץ לעיני הרשויות", מסביר ממן. חשוב להבין שמאחורי ממצאים של חוקר פרטי שמובאים בפני חשוד קיימת אזהרה: או שנפתור את העניין בינינו והכסף יוחזר או שנפנה לשוטרים. כלומר, הפנייה למשטרה משמשת כאמצעי הרתעה. המשטרה לא מתעסקת בחקירה עצמה, אבל ברגע שאנחנו מגיעים אליהם עם הוכחות והודאה, הם כבר מטפלים בזה. העבודה נעשתה בעבורם והם לא יכולים להתעלם מהממצאים. נותר רק להרשיע ולהעניש את מבצע העבירה".

"ברוב המוחלט של המקרים החשודים רוצים לשתף פעולה מרצונם החופשי כי הם מבינים שהכל מוקלט ומתועד ושיתוף הפעולה יעבוד לטובת האינטרס שלהם"

פיצוי על גניבה של עובדת בזכות חקירה פרטית

ממן מספר על מקרה של עובדת שלא הדפיסה תשלומים של לקוחות בקופה וגנבה מהבעלים כ-1,000 שקל במזומן מדי יום. כשחוקרי קואנטין עורבו במקרה הם הציבו מול העובדת מצלמה נסתרת והגיעו לחנות לרכוש מוצרים תחת כיסוי. "את הרכישות תיעדנו בצילום ולפי שעה מדויקת מבלי שהמתנו לקבלה. הממצאים הוכיחו שהכסף לא הודפס בקופה ושהעובדת שמה אותו בצד ובסוף המשמרת לוקחת אותו איתה.

קיראו עוד בנושא >>> להקדים תרופה למכה: כך תמנעו גניבות והונאות בעסק שלכם

"כשהצגנו את הממצאים בפני העובדת, היא הודתה והעדיפה לשתף פעולה מאשר שהדבר יועבר לרשויות החוק. המקרה הסתיים בתצהיר בחתימת העובדת עם הסדר פיצוי של 150 אלף שקל בתשלומים, שעליה להעביר למעסיק. אם בעל העסק היה פונה למשטרה, לעובדת היה נפתח תיק אבל ספק אם הוא היה מקבל את הכסף חזרה".

יש מקרים שבהם חשוד איננו מוכן להתנהל מול חוקר פרטי כיוון שאין לו סמכות משטרתית?

"אף אדם לא חייב לענות בדיוק כמו שאנשים שומרים על זכות השתיקה בחקירה משטרתית. העניין הוא שברוב המוחלט של המקרים אותם חשודים רוצים לשתף פעולה מרצונם החופשי כי הם מבינים שהכל מוקלט ומתועד ושיתוף הפעולה יעבוד לטובת האינטרס שלהם, כי אחרת אנחנו נעביר את הממצאים למשטרה".

עוד מספר ממן: "אנחנו מגיעים לבתי עסק גם בתפקיד קב"טים ואנשים לא רוצים לסרב לחקירה ולהסתכן באיבוד מקום עבודתם. מעולם לא נתקלנו במישהו שסירב לשתף פעולה בחקירה".

"יש גם הרבה מקרי סחיטה שמבוצעים בטלפונים. נשים נשלחות לפנות לדמויות מכובדות כדי לפתות אותם לשיחה ארוטית בטלפון"

שלוש תלונות מדי יום על הטרדות בטלפון

אף שהנושא לא זוכה לחשיפה ציבורית ראויה, מתברר שאנשים רבים בישראל סובלים מהטרדות טלפוניות ממושכות ומנסיונות הונאה מגורמים אנונימיים. לדברי ממן, למשרדי קואנטין חקירות מגיעות מדי יום לפחות שלוש תלונות מאנשים שונים שמתלוננים על הטרדות חוזרות בטלפון, הכוללות לעתים איומים ברצח. "היות שהשיחות האלו נעשות לרוב מטלפונים מסוג טוקמן, המשטרה טוענת שאין מה לעשות בעניין", מסביר ממן.

מתי עדיף לפנות לחוקר פרטי במקום למשטרה?(1)

"השיחות האלו מגיעות לרוב מהשטחים או מחו"ל והן נפוצות מאוד במגזר הערבי. אנשים מאיימים באנונימיות על בני זוג שהקשר הרומנטי ביניהם לא מוצא חן בעיני המשפחה למשל. יש גם הרבה מקרי סחיטה שמבוצעים בטלפונים כאלה. נשים נשלחות לפנות לדמויות מכובדות או לבכירים במגזר כדי לפתות אותם לשיחה ארוטית בטלפון. השיחה מוקלטת ומשמשת את השולחים לסחיטת כספים מהדמות הבכירה תחת איום שהם יפרסמו את הדברים ברשת".

קיראו עוד בנושא >>> נוכלים - לא רק בטינדר: המתחזים שנחשפו בעקבות חקירה פרטית

הגורם המאוים חושש לפנות למשטרה ולהיחשף, אומר ממן, וכנראה ששם גם לא יטפלו בתלונה. "כשאנחנו נכנסים לתמונה, אנחנו משתמשים בכלים חקירתיים מתוחכמים על מנת לאתר את המטריד. לא מזמן הגענו עד סוחט כספים ברוסיה דרך הפקדה של כסף שהועבר אליו ונמשך שם. ברגע שזהותו נחשפת, גם אם הוא נמצא מחוץ לגבולות המדינה, הוא יפסיק את ההטרדות והסחיטה. מה גם שניתן להגיש נגדו תלונה גם במדינות אחרות". 

קואנטין חקירות פרטיות

קואנטין חקירות פרטיות

לא כל אחד יכול להיות חוקר – את עבודת הבילוש תשאירו למקצוענים! קואנטין חקירות פרטיות, עם נסיון של מעל 20 שנה, מתמחים במעקבים ופועלים 24/7 בכל הארץ כדי לחשוף את האמת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קואנטין חקירות פרטיות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה