zap group mishpati logo

קיבלתם התנגדות לקיום ירושה? כך תפעלו

ידוע בציבור נפטר והוריש את כל רכושו לבנו שהתגורר בחו"ל, אך בת זוגו של המנוח בשנים האחרונות טענה לחלקה בירושה. כיצד התנגדותה נדחתה? עו"ד שמשון דוידי, העוסק בדיני משפחה, מסביר על מקרה קלאסי שנפתר באמצעות תהליך טקטי נכון המסתמך על דיני העיזבון

26.04.22
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
קיבלתם התנגדות לקיום ירושה? כך תפעלו

תיק שהגיע למשרדו של עורך הדין דוידי עסק במקרה שבו אדם ידוע בציבור נפטר באופן פתאומי ממחלה ואילו זוגתו שחיה עימו במשך למעלה מעשור טענה לחלקה בירושה. מחקר מעמיק שבוצע מתוקף חובת ההוכחה שהיתה מוטלת על היורש החוקי, להפריך את טענת בת הזוג, הציג אמת אחרת.

"בנו של המנוח פנה למשרדי, באמצעות שגרירות ארה"ב, במטרה להוציא צו ירושה על רכושו של אביו המנוח. לאחר פנייתנו לרשם הירושות והצוואות התקבלה התנגדות של מי שהיתה בת הזוג של המנוח, והתיק הועבר להכרעת בית משפט לענייני משפחה", מספר עו"ד דוידי.

כאן המקום להדגיש כי לאורך למעלה מעשור של חיים משותפים ומגורים תחת קורת גג אחת, המנוח ובת הזוג החליפו את מקום מגוריהם בארבע הזדמנויות שונות.

הבן, שהיה בקשר עם אביו, ידע שעל אף שהאב ובת זוגו חלקו אותה קורת גג במשך שנים רבות, אין היא זוגתו בפועל. עם זאת, בת הזוג לשעבר דרשה מחצית מהזכויות והיה צורך להוכיח כי טענותיה כוזבות.  

די בתקופת פרידה בת מספר ימים בודדים בטרם פטירתו של אדם כדי לקבוע כי בני הזוג לא היו ידועים בציבור וכי לצד הנותר לא יהיו זכויות בירושה

האם יש הגדרות ברורות בחוק ובפסיקה לגבי מעמד הידועה בציבור במקרה שלפנינו?

"אכן כן", אומר עו"ד דוידי. "על פי הפסיקה, די בתקופת פרידה בת מספר ימים בודדים בטרם פטירתו של אדם כדי לקבוע כי בני הזוג לא היו ידועים בציבור וכי לצד הנותר לא יהיו זכויות בירושה. במקרה זה, מדובר על מוות פתאומי בעקבות מחלה, כאשר במהלך השבועיים שקדמו למות המנוח, שהיה מאושפז בבית החולים, לא רק שבת הזוג, שטענה לירושה, לא הגיעה לבקרו בטענה כי יש בכוחה לסכן את מצבו הבריאותי (בטענה שהיא חולה), אלא גם שתיעוד השיח ביניהם כפי שעלה מהטלפון הנייד של המנוח הוכיח כי לא היה למנוח כל עניין בביקורה.

"על אף כי היה בנסיבות אלו חיזוק לטענת הבן לעניין היעדר הזוגיות בין השניים, התבצע מחקר מעמיק על ידי משרדנו שבמהלכו גילינו נתונים חדשים שהכריעו את הכף לטובת הבן, היורש החוקי", מציין עו"ד דוידי.

התגלה כי בתקופות שבהן בת הזוג קיבלה דמי אבטלה מטעם המוסד לביטוח לאומי, ניתנה הצהרה על ידה כי אין לה בן זוג בסעיף טופס דמי האבטלה

כיצד נעשה איסוף הראיות?

"אנחנו המשכנו במחקר ותשאלנו את האנשים שהכירו את המנוח בחייו, שהעידו כי המנוח שנא את האישה אך המשיך לחיות עימה תחת קורת גג אחת, חרף מעברי הדירות לאורך השנים. בנוסף לכך, כל אחד מהעדים, בתורו, טען שהמנוח הרגיש אחריות עליה ולכן לא נפרד ממנה וזוהי הסיבה מדוע הפרידה לא התרחשה קודם לכן".

עו"ד דודי מציין כי "למען האמת, טענת הבן ושאר העדים לא השיבה על השאלה מדוע בכל זאת המשיך המנוח 'לסחוב' אחריו את בת זוגו, מבלי להשאיר אותה באחת מארבע ההזדמנויות שנקרו לו בדרך, במעברו מדירה לדירה? "כשהעמקנו בחקירה והתחלנו באיסוף הראיות לאורך תקופת הקשר של השניים, מצאנו עובדות מעניינות נוספות: ראשית גילינו כי בתקופות שבהן בת הזוג קיבלה דמי אבטלה מטעם המוסד לביטוח לאומי, ניתנה הצהרה על ידה כי אין לה בן זוג בסעיף טופס דמי האבטלה שבו נדרש להצהיר על הכנסות בן הזוג. הצהרה זו שפכה אור על נקודת מבטה ביחס לזוגיות עם המנוח".

שנית, ממשיך עו"ד דוידי, "גם את טענתה ביחס למחלתה שמנעה ממנה לבקר בבית החולים הצלחנו לסתור על ידי הבאת אישור ממעסיקה בנוגע לשעות עבודתה נכון לתקופת שהייתו של המנוח באשפוז, שכן על פיו בת הזוג הגיעה לעבודה מדי יום ואף עבדה שעות נוספות.

"יתרה מכך, ביום לאחר פטירת המנוח, בת הזוג חזרה לעבודתה, מבלי לשבת שבעה אף לא יום אחד. כמו כן, במסגרת תביעתה של בת הזוג למוסד לביטוח לאומי, לקצבת תלויים כאלמנתו של המנוח, בת הזוג מסרה לחוקר המוסד לביטוח לאומי גירסה שונה מזו שהציגה בפני כבוד בית המשפט על אודות מערכת היחסים שלה עם המנוח".

בת הזוג החדשה לא טענה לזכויות בירושת המנוח, על אף שהיתה לצידו עד לרגעיו האחרונים וגם עשתה כל אשר ביכולתה להעניק את הכבוד האחרון למנוח

מה היתה הראיה שהכריעה את הכף לטובת היורש?

"הראיה החשובה ביותר הגיעה עם גילוי נסיבות נוספות ביחס לקיומה של מערכת יחסים זוגית חדשה של המנוח עם אישה חדשה שעימה התכוון לקיים משפחה חדשה, תוך כדי עזיבת בת הזוג הנוכחית. ברם, בת הזוג לשעבר הסתירה את העובדה מהמוסד לביטוח לאומי ומסרה כי נודע לה על קיומה של מערכת יחסים עם אישה אחרת רק ביום הלוויה של המנוח.

"יודגש", אומר עו"ד דוידי, "כי בת הזוג החדשה לא טענה לזכויות בירושת המנוח, על אף שהיתה לצידו עד לרגעיו האחרונים וגם עשתה כל אשר ביכולתה להעניק את הכבוד האחרון למנוח, תוך כדי לקיחת חלק פעיל בהלוויה, בשבעה וכן הלאה".

קיבלתם התנגדות לקיום ירושה? כך תפעלו(1)

זאת ועוד, מוסיף עו"ד דוידי, "במסגרת איסוף הראיות המשכנו בחקירה ותשאלנו את בית החולים ועל סמך עדויות ומסמכים רפואיים של המנוח שהתקבלו לידינו, הסתבר שאשת הקשר לכל ענייני המנוח היתה החברה החדשה ולא הידועה בציבור. הצלחנו להוכיח שהטוענת לירושה לא היתה בת הזוג של המנוח לפחות בחצי השנה שקדמה למותו, ובכך הצלחנו להדוף את התנגדותה לצו הירושה".

תמיד ניתן למצוא פתרון ודרך להצלחה על ידי חקירה מעמיקה ולהעמיד בסימן שאלה את ההצהרות של הצד שכנגד ולהביא עדויות וראיות שמוכיחות את טענותיכם

אילו כלים עומדים לרשות אלה המעוניינים להבטיח את זהות יורשיהם?

"אני ממליץ בכל מקרה לא להמתין לזיקנה אלא לערוך צוואה גם כשבריאים, חזקים וצעירים", מדגיש דוידי. "אדם יכול לקבוע את התנאים ואת הזהות של האנשים שיטפלו בענייני יומו במסגרת ייפוי כוח מתמשך לרבות קביעת תנאים, כגון: מתי ייפוי הכוח ייפתח, באילו תנאים, מי ינהל את ענייני הגוף והרכוש שלו בשעה שלא יהיה כשיר לעשות זאת ועוד. מובן שכדי לערוך ולאשר את ייפוי הכוח המתמשך, לאנשים מבוגרים ו/או הסובלים ממחלות המשפיעות על מצבם האישי, יש להצטייד מבעוד מועד בחוות דעת רפואית המעידה כי האדם היה כשיר לערוך אותו".

עו"ד דוידי מסכם: "חשוב לא לאבד תקווה גם במקרים שבהם הכל נראה אבוד באופן קיצוני. תמיד ניתן למצוא פתרון ודרך להצלחה על ידי חקירה מעמיקה ולהעמיד בסימן שאלה את ההצהרות של הצד שכנגד ולהביא עדויות וראיות שמוכיחות את טענותיכם. אל תאמרו נואש! פנו למשרדי לייעוץ ראשוני לצורך עריכת ייפוי כוח מתמשך, עריכת צוואות וטיפול בצווי ירושה".

עו"ד שמשון דוידי הוא בעל משרד המתמחה בכל תחומי דיני המשפחה ובמסגרת שירותיו הוא מציע פנייה לכל הגורמים המוסמכים לצורך הוצאת צווי ירושה, עריכת צוואות ועריכת ייפוי כוח מתמשך. לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני, צרו קשר

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור שינזי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים