zap group mishpati logo

הנפילות בשוק ההון ותחזית: "החשש ממיתון מוגזם – אל תצאו מהבורסה"

הנפילות בשוק ההון בשילוב האינפלציה והעלאת הריבית בארה"ב גרמו למשקיעים רבים להוציא את כספם מבורסות העולם. מה הולך לקרות הלאה? הנה כמה מהתחזיות

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
29.05.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הנפילות בשוק ההון ותחזית: "החשש ממיתון מוגזם – אל תצאו מהבורסה"

עיקרי הכתבה

  • האם זה הזמן "לברוח" מהבורסה? מייקל טרובאק, מנהל ההשקעות הראשי ב"קרדיט סוויס", סבור שגם בשוק תנודתי, כדאי להישאר בשוק ההון: "גם בשוק תנודתי יש להישאר מושקעים. בשוק שבו סיכוני המיתון עדיין בשליטה, השווקים הפיננסיים מציעים פוטנציאל תשואה חיובי".
  • האם המיתון בפתח? טרובאק: "על הבנקים מרכזיים מוטלת פעולת איזון עדינה. הם צריכים להנדס האטה כלכלית בלי לגרום למיתון מוחלט. הם מחויבים להילחם באינפלציה, אבל הם לא יכולים לתקן את הבעיות בצד ההיצע. לכן, הריביות הריאלית עולות".
  • ומה לגבי תחזית קדימה? טרובאק: "חיזוי שוק המניות מהיום למחר הוא כמעט בלתי אפשרי, אבל אי הוודאות פוחתת על פני אופק רב שנים. במשך תקופה של שלוש או חמש שנים, אנו יכולים לומר בביטחון רב בהרבה ששוקי המניות יהיו גבוהים ככל הנראה".
    ____________________________________________

כאשר הריבית גבוהה, גם החוב מתייקר והבנקים מקבלים תשואות יפות על הכסף שלהם, מה שעלול לגרום למיתון עתידי

הבנק הפדרלי בארה"ב – הפעולות והתוצאות

הבנק הפדרלי בארה"ב העלה את הריבית במטרה לנסות למתן את האינפלציה המשתוללת – מה שגרם למשקיעים רבים לצאת מבורסות רבות ברחבי העולם, וגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הכבידה על המשקיעים. התוצאה? בורסות תנודתיות במיוחד, עם נטייה לירידות חדות. במצב של ריבית גבוהה, הדרך למיתון עולמי עלולה להיות פשוטה – מדוע? כאשר הריבית גבוהה, גם החוב מתייקר והבנקים מקבלים תשואות יפות על הכסף שלהם, מה שעלול לגרום למיתון עתידי.

מה, אם כן, יש למומחים ברחבי העולם לומר בנושא? האם באמת כדאי להוציא את הכסף מהבורסה?

האם זה הזמן "לברוח" מהבורסה?

מייקל טרובאק, מנהל ההשקעות הראשי ב"קרדיט סוויס", סבור שגם בשוק תנודתי כדאי להישאר בשוק ההון: "גם בשוק תנודתי יש להישאר מושקעים. בשוק שבו סיכוני המיתון עדיין בשליטה, השווקים הפיננסיים מציעים פוטנציאל תשואה חיובי. ברגע שהתשואות האמיתיות מגיעות לשיא, יש פוטנציאל להתאוששות מהירה בשווקים, ומשקיעים שעוזבים כעת כנראה יחמיצו אותה", כתב בדו"ח שהוציא לאחרונה.

בנוגע לתחזיות עתידיות כתב טרובאק: "חיזוי שוק המניות מהיום למחר הוא כמעט בלתי אפשרי, אבל אי הוודאות פוחתת על פני אופק רב שנים. במשך תקופה של שלוש או חמש שנים, אנו יכולים לומר בביטחון רב בהרבה ששוקי המניות יהיו גבוהים ככל הנראה. בחינת אופק הזמן האמיתי של תיק יכול לעזור למשקיעים להישאר נקודתית בתקופות של אי ודאות מוגברת".

בנוגע למיתון הפוטנציאלי, כתב: "על הבנקים מרכזיים מוטלת פעולת איזון עדינה. הם צריכים להנדס האטה כלכלית בלי לגרום למיתון מוחלט. הם מחויבים להילחם באינפלציה, אבל הם לא יכולים לתקן את הבעיות בצד ההיצע. לכן, הריביות הריאלית עולות. כל עוד ההיצע מוגבל והביקוש חזק, הבנקים המרכזיים יישארו ניציים בנושא גובה הריבית".

"הירידות בשוק המניות נובעות מתמחור נרחב של הסיכונים, אך הערכות השווי עדיין אטרקטיביות"

האם החשש ממיתון מוגזם מדי?

בלקרוק, אחד מבתי ההשקעות המובילים בעולם התייחסו לנושא המיתון והתחזיות שלהם דווקא אופטימיות: "אנו מאמינים שסך העלאות הריבית של הפד יהיה נמוך משצופים וכי החשש ממיתון – מוגזם", כתבו מומחי ההשקעות של בלקרוק בסקירה השבועית שלהם. "הפד בוחר בסופו של דבר לחיות עם אינפלציית הליבה שגבוהה מהיעד שלו, במקום להילחם בה".

בסקירה שלהם, הם גם התייחסו לירידה השנתית בשוק המניות: "המניות ירדו חזק השנה בעקבות התחזיות להעלאות ריבית מהירות (שמטרתן לרסן את האינפלציה), בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה וההאטה בסין. לאחרונה הורדנו את רמות הסיכון, אך אנו בכל זאת שומרים על משקל יתר במניות כיוון שהירידות נובעת מתמחור נרחב של הסיכונים, אך הערכות השווי עדיין אטרקטיביות".

"הפד חייב להוריד את הביקוש המצרפי במשק באופן משמעותי על מנת להשתלט על האינפלציה. המשמעות היא מיתון"

מה אומרים המומחים בישראל?

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, מאמין שהכנסת המשק למיתון היא פעולה הכרחית של הבנק המרכזי בארה"ב. לדבריו, "הבנק המרכזי חייב לפגוע באפקט העושר ולהכניס את המשק למיתון (למרות שהם לא אומרים זאת) על מנת לייצב את האינפלציה ולשמור על האמינות שלו".

בית אור מסביר: "זהו בדיוק התהליך שקורה היום בארה"ב ולאט לאט אנו שומעים יותר את המילה 'מיתון' נזרקת באוויר. פטריק הארקר הוא יו"ר שלוחת הפד בפילדלפיה ובשבוע שעבר הוא הכניס ביטוי חדש ללקסיקון. הארקר אמר כי הפד יכול לייצר 'נחיתה בטוחה' אך לאו דווקא 'נחיתה רכה' וכי הכלכלה תוכל לעמוד בעלייה מתודית של הריבית. כבר אמרנו, הפד חייב להוריד את הביקוש המצרפי במשק באופן משמעותי על מנת להשתלט על האינפלציה. המשמעות היא מיתון".

מה למדנו? נראה שהמומחים בעולם מאמינים שצריך להשאיר את הכסף בבורסה ולחכות לתיקון בשווקים. לנו רק נותר לחכות ולראות! 

צילומם: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה