zap group mishpati logo

מעמד ידועים בציבור וחשיבות הסכם ממון

בחרתם בזוגיות ובניהול חיים משותפים מבלי להתחתן? חשוב שתערכו ביניכם הסכם ממון בין ידועים בציבור על מנת לדייק את הגדרת מערכת היחסים, להגן על רכושכם ולתת ביטוי חוקי למסגרת החיים המשותפים

01.07.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מעמד ידועים בציבור וחשיבות הסכם ממון

אם מסיבות אידאולוגיות או אם בשל סיבות אחרות, יותר ויותר זוגות מעדיפים כיום לנהל חיים משותפים מבלי להינשא דרך הממסד הדתי, שגם היום רק דרכו ניתן להתחתן בישראל באופן רשמי. אך גם אלה שבחרו בזוגיות ובניהול חיים משותפים של ידועים בציבור מבלי להתחתן, עדיין נדרשים לערוך ביניהם הסכם בין ידועים בציבור וזאת גם על מנת לדייק את הגדרת מערכת היחסים ביניהם ועל מנת להגן על רכושם ו/או לתת ביטוי חוקי למסגרת החיים המשותפים שלהם. זוגיות ללא נישואים היא כבר לא דבר נדיר במחוזותינו - רבים כיום לא רוצים או לא יכולים להינשא דרך הממסד הדתי הרשמי, וגם לזכויות של אנשים כאלה צריך כמובן לדאוג מבחינה חוקית.

על מנת להכיר במעמד של ידועים בציבור קיימים שני תנאי סף שאותם צריך להוכיח: מסגרת של חיי אישות וניהול משק בית משותף, אם כי לא חייבים לגור יחד

תנאי הסף להכרה במעמד של ידועים בציבור

המונח "ידועים בציבור" מופיע במספר חוקים וכן בפסיקה של בתי המשפט. על מנת להכיר במעמד של ידועים בציבור קיימים שני תנאי סף שאותם צריך להוכיח:

מסגרת של חיי אישות – כלומר, מסגרת יחסים אינטימית הדומה לזו של בעל ואישה - יחסים של חיבה, אהבה, מסירות ונאמנות, או בקיצור – יחסים המוכיחים שבני הזוג אכן קשרו יחד את גורלם.

ניהול משק בית משותף – כאן הכוונה היא שיש להוכיח שיתוף בכספים וניהול חיי משפחה במשק בית משותף, וכן להראות שהכול נעשה באופן טבעי, הנובע מחיי המשפחה המשותפים של בני הזוג.

מעמד הידועים בציבור מוגדר כיום במספר חוקים, כולל בחוק הביטוח הלאומי ובחוקים סוציאליים נוספים. על מנת לבדוק את ההתאמה של בני זוג מסוימים להגדרה של ידועים בציבור, יש לבחון את טיב היחסים בין בני הזוג, וקודם כל יש להוכיח שבני הזוג קשרו את חייהם אחד עם השני בצורה כנה, פשוט ללא המסגרת הדתית המקובלת.

"עצם זה שלא התקיים איזשהו טקס פורמלי דתי לא מעיד בהכרח על טיב היחסים בין בני זוג"

הוכחת כוונת שיתוף בין בני הזוג

לעתים השאלה היא היכן בעצם עובר הגבול הדק בין מערכת יחסים חברית לבין מערכת יחסים של ידועים בציבור אשר להם "זכויות וחובות האחד כלפי השני".

קיראו עוד >>> חשיבותו של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

עו"ד נורית דגן, מומחית לדיני משפחה וירושה, מבהירה את העניין: "ראשית, חשוב להתייחס לכל מקרה לגופו, אבל כמובן שקודם כל יש להוכיח כוונת שיתוף, שיכולה לבוא לידי ביטוי במגורים משותפים, בכלכלת בית משותפת ואפילו בשיתוף בנכסים. עצם זה שלא התקיים איזשהו טקס פורמלי דתי לא מעיד בהכרח על טיב היחסים בין בני זוג".

מעמד ידועים בציבור וחשיבות הסכם ממון(1)

לדבריה, "כדי להיכנס להגדרה של ידועים בציבור נדרשים מספר תנאים בסיסיים, כאשר התנהגותם המעשית של הצדדים היא כמובן התנאי הבסיסי ביותר. לעתים אף לא נדרשים מגורים משותפים וגם בני זוג אשר נפגשים באופן קבוע עשויים להיחשב כידועים בציבור. בנוסף, ישנה חשיבות לא מעטה לדרך שבה בני הזוג מציגים את מערכת היחסים שלהם בפני בני משפחתם או בפני החברים".

הסכם ממון יגדיר בצורה מדויקת את מערכת היחסים הכלכלית בין בני זוג, כולל בפן המשמעותי של נושא הרכוש, ויאפשר מערכת יחסים זוגית שקטה ורגועה

חשיבות הסכם ממון בין ידועים בציבור - סוף מעשה במחשבה תחילה

פרידה בין בני זוג מובילה לעתים למצבים לא נעימים ולעימותים בין הצדדים. לא על כולם ניתן להתגבר בעזרת כלים משפטיים, אבל כשניתן לממש כלים אלה, חשוב לדעת כיצד להשתמש בהם בצורה נכונה.

עו"ד נורית דגן מסבירה: "על מנת לחסוך מאבקים משפטיים לגבי כל הנושא הכספי למשל, יש להסדיר מבעוד מועד את מערכת היחסים בהסכם ממון בין ידועים בציבור. הסכם כזה, במידה שהוא נעשה בצורה מקצועית, יגדיר בצורה מדויקת את מערכת היחסים הכלכלית בין בני זוג, כולל בפן המשמעותי של נושא הרכוש. בצורה כזו תוכלו להגן על רכושכם ותיצרו לעצמכם שקט ורוגע במערכת היחסים, אשר כעת תהא מושתת על רצון הדדי ובחירה חופשית הוגנת, ולא על שאיפות כלכליות".

עו"ד דגן נורית

עו"ד דגן נורית

נורית דגן היא עורכת דין מוסמכת, בעלת תואר ראשון במשפטים מטעם מכללת שערי משפט, וחברה בלשכת עורכי הדין בישראל. עוסקת בכל הקשור לדיני משפחה, לדיני מקרקעין, לפשיטת רגל ולביטוח לאומי, לאחר שעברה מגוון השתלמויות בתחומים אלה מטעם לשכת עורכי הדין. כמו כן, היא ליטיגטורית מנוסה ומגשרת מוסמכת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד דגן נורית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה