zap group mishpati logo

מפסילה ועד מאסר: העבירה שלא הכרתם של נהיגה בקלות ראש

זגזגתם בין נתיבים בצורה מסוכנת? נסעתם במהירות מופרזת תוך כדי דיבור בנייד? אתם מסתכנים בעבירה של נהיגה בקלות ראש. מה כוללת עבירה זו ולמה היא מחייבת ייעוץ משפטי?

14.07.22
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
מפסילה ועד מאסר: העבירה שלא הכרתם של נהיגה בקלות ראש

אנחנו רואים אותם כל הזמן בכבישים: נהגים שמזגזגים בין נתיבים, נוסעים במהירות מופרזת תוך כדי שהם מביטים בטלפון הנייד או קוראים עיתון. לכל סוגי הנהגים הללו יש מכנה משותף אחד: כולם נוהגים ברשלנות ועונים להגדרה המשפטית של "נהיגה בקלות ראש".

עבירה זו, שאיננה מוכרת כל כך, היא אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר וטומנת בחובה ענישה קשה. "נהגים רבים אינם יודעים זאת, אך בעקבות הרשעה בנהיגה בקלות ראש הם עשויים לספוג שלילה ארוכה של הרישיון ואפילו להישלח למאסר", אומר עו"ד חאתם עאסלה.

המיוחד בעבירה זו היא שניתן להאשים בביצועה גם את מי שנוסע מתחת למהירות המקסימלית המותרת, אם הוא מסכן את הציבור

מהי נהיגה בקלות ראש?

נהיגה בקלות ראש היא עבירת תנועה המוגדרת בפקודת התעבורה ושקולה לנהיגה ברשלנות. "מדובר בעבירת סל שמנוסחת במכוון באופן כללי ומיועדת לתפוס נהגים רשלנים שבעצם הנהיגה שלהם מסכנים את הציבור", מסביר עו"ד עאסלה. לדבריו, ניתן להאשים בעבירה זו נהגים שמבצעים עבירות ספציפיות, למשל נוהגים מעבר למהירות המותרת או עוברים ברמזור אדום, כך שלעבירה זו תתווסף גם עבירה של נהיגה בקלות ראש. בנוסף, קיימת אפשרות להגיש כתב אישום רק על ביצוע עבירה זו, ללא עבירה נוספת.

קיראו עוד בנושא >>> מצלמות המהירות חזרו לעבוד - הספקות לגביהן עדיין כאן

"המיוחד בעבירה זו היא שניתן להאשים בביצועה גם את מי שנוסע מתחת למהירות המקסימלית המותרת, אם הוא מסכן את הציבור", מוסיף עו"ד עאסלה. "למשל, ניתן להאשים בכך את מי שנוהג במהירות של 80 קמ"ש בכביש שמותר לנסוע בו על 90 קמ"ש, אם יש לדוגמה ערפל או גשם".

אילו עוד דוגמאות אפשר לתת לנהיגה בקלות ראש?

"יש מגוון עצום של התנהגויות שיכולות להיחשב לנהיגה בקלות ראש. בין היתר, מדובר במעבר מסוכן בין נתיבים, נהיגה בשיכרות או תחת השפעת סמים, נהיגה במהירות תוך שימוש בטלפון נייד, נהיגה בפסילה ועוד".

עבירה זו כוללת 8 נקודות חובה, אך בית הדין לתעבורה יכול לגזור על הנהג גם מאסר בפועל, שלילה של הרישיון לתקופה משמעותית וקנס כספי גדול

מהו העונש על נהיגה בקלות ראש?

לדברי עו"ד עאסלה, נהיגה בקלות ראש היא עבירה שבה הנהג מוזמן לדין, ובית המשפט גוזר את עונשו. "עבירה זו כוללת 8 נקודות חובה, אך לצד זאת יכול בית הדין לתעבורה לגזור על הנהג גם מאסר בפועל, שלילה של הרישיון לתקופה משמעותית וקנס כספי גדול". כך למשל, אם הנהג מורשע בתוך שנתיים בהרשעה חוזרת בעבירות מסוימות (בין היתר, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשיכרות ועוד), ייפסל רשיונו לחודשיים לפחות. אם מי שנהג בקלות ראש גרם במעשיו גם לתאונה שבה נגרם נזק לאדם, רשיונו יישלל לשלושה חודשים לפחות.

קיראו עוד בנושא >>>  מנהיגה מונעת ועד שלילה - כל מה שצריך לדעת על שיטת הנקודות של משרד התחבורה

בנסיבות מסוימות, שבהן הנהג הרשלן מבצע תאונת דרכים הגורמת "חבלה של ממש", ומדובר בעבירה חוזרת בתוך שנתיים, ניתן לפסול את רשיונו אפילו לשנה. פרט לעונשים שהזכרנו, עלול הנהג לספוג עונשים נוספים כמו קנס משמעותי, פסילה על תנאי ועוד.

מהי נהיגה בחוסר זהירות ומה בינה לבין נהיגה בקלות ראש?

"נהיגה בחוסר זהירות היא העבירה המקבילה לנהיגה בקלות ראש, אך נחשבת לעבירה קלה יותר. הסיבה לכך היא שעבירה זו לא טומנת בחובה רשלנות מכוונת מצידו של הנהג, ולכן מידת הפליליות שלה פחותה", מסביר עו"ד עאסלה. לדבריו, "עורך דין מנוסה לדיני תעבורה שילווה תיק של נאשם בנהיגה בקלות ראש ינסה למצוא בתיק קשיים ראייתיים כדי להמיר את עבירה זו בנהיגה בחוסר זהירות. ההבדל המשמעותי בין שתי עבירות אלו נוגע לרמת הענישה, ובראש ובראשונה לפסילת הרישיון. בעוד בנהיגה בקלות ראש רישיון הנהיגה יישלל בפועל לתקופה שתיקבע על פי הנסיבות; בנהיגה בחוסר זהירות אין חובה לשלול את הרישיון", הוא אומר. "העונש על נהיגה בחוסר זהירות יכלול לרוב קנס כספי בלבד, ולא יכלול עונש מאסר".

קיבלתם הזמנה לדין על נהיגה בקלות ראש? זקוקים לליווי משפטי שעשוי להפחית באופן משמעותי את עונשכם? פנו לעו"ד חאתם עאסלה לייעוץ ראשוני

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד ונוטריון חאתם עאסלה השלים תואר שני במשפטים (LL.M) וצבר למעלה מ-20 שנות ניסיון במגוון תחומים משפטיים – החל מדיני עבודה, דרך דיני נזיקין וכלה בדיני תעבורה. את משרדו העצמאי בחר להקים בטבריה, שם הוא מעניק ללקוחותיו ייעוץ ראשוני ללא עלות וליווי צמוד עד להשגת המטרה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד עאסלה חאתם

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה