zap group mishpati logo

צוואות הדדיות – למי זה טוב ואיך ניתן לבטל?

מהי תכליתה של צוואה הדדית, כיצד היא נערכת ובאילו תנאים ניתן לבטלה? עו"ד ונוטריון מיה ויסהוז סגל מציגה מקרה לדוגמה שהגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון

27.08.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
צוואות הדדיות – למי זה טוב ואיך ניתן לבטל?

על פי סעיף 8א לחוק הירושה, בני זוג רשאים לכתוב צוואות הדדיות, כלומר צוואות המסתמכות האחת על השנייה ויכולת ביטולן מוגבלת על פי חוק. צוואה הדדית מקנה כלים להתמודדות עם מורכבויות העולות במצבים שבהם אדם נפטר ומותיר אחריו בן או בת זוג. לדוגמה, בני הזוג רשאים לקבוע כי רק לאחר מותו של בן הזוג השני יעבור רכושם לילדיהם. כך, מאפשרת הצוואה ההדדית למנוע מצבים שבהם בן הזוג שנותר בחיים ייאלץ להתפנות מדירתו, מפני שהיורשים ביקשו למכור את הנכס כדי לקבל את חלקם בו.

במידה שאחד מבני הזוג נפטר ואם העיזבון טרם חולק, בן הזוג היורש יאלץ לוותר על חלקו בעיזבון כדי לבטל את הצוואה ההדדית

באילו תנאים ניתן לבטל צוואה הדדית

צוואה הדדית יכולה להיעשות במסמך משותף או במסמכים נפרדים, וניתן לקבוע במסגרתה הוראות שונות אשר מגבילות את יכולתו של בן זוג שנותר בחיים מלבצע פעולות בעיזבון. בהיעדר הוראות אחרות בצוואה, צוואה הדדית ניתנת לביטול תחת התנאים הבאים:

  • במידה ששני בני הזוג בחיים, די במשלוח הודעה לבן הזוג בדבר ביטול הצוואה על מנת ששתי הצוואות תאבדנה את תוקפן.
  • במידה שאחד מבני הזוג נפטר, אם העיזבון טרם חולק, בן הזוג היורש יאלץ לוותר על חלקו בעיזבון כדי לבטל את הצוואה ההדדית. אם עיזבון בן הזוג שנפטר כבר חולק, יהיה על בן הזוג להשיב את שירש כדי לבטל את הצוואה.

בפסק דין בע"מ 7010/21 פלוני נ' פלונית, אשר ניתן על ידי בית המשפט העליון ועסק בצוואה הדדית שנכתבה לפני חקיקת סעיף 8א לחוק הירושה, נדונו שתי בקשות רשות ערעור על פס"ד מחוזי, שהוגשו על ידי שני הצדדים להליך. ב-2003 חתמו הוריהם המנוחים של הצדדים על צוואות דומות, בהן נקבע שעיזבונו של כל אחד מהם יועבר לבן הזוג שייוותר בחיים, ואם בן הזוג לא יהיה בחיים באותה עת – יחולק העיזבון בין שני ילדיהם. כן צוין כי בן הזוג שיירש את רעהו לא יוכל להוריש את חלקו של בן הזוג שנפטר לאף אדם אחר.

אף על פי כן, ב-2011 חתם האב המנוח על צוואה לפיה הוא מוריש את רכושו לאחיו. ב-2014 נפטר האב. בהליך שהתנהל בעניין צוואות האב נקבע שהאב לא היה כשיר לצוות משנת 2009 ויש לקיים את צוואת 2003. ב-2018, ערכה האם צוואה שבמסגרתה הורישה את כל רכושה לאחותה. לאחר פטירת האם דן ביהמ"ש לענייני משפחה בתוקפה של צוואה זו וקבע כי בהתאם ללשון הצוואה, האם לא היתה רשאית לשנות מהוראות צוואת 2003 מבלי להודיע על כך לאב בכתב או בעל פה.

ערעור שהגישה האחות לביהמ"ש המחוזי התקבל בחלקו. ביהמ"ש הוסיף וקבע כי סעיף 8א לחוק הירושה, הקובע הוראות מפורשות בכל הנוגע לעריכתן וביטולן של צוואות הדדיות, אינו חל על צוואות 2003, מאחר שנכנס לתוקף רק בשנת 2005. לפיכך, נקבע כי במקרה זה יש לבחון את אומד דעת הצדדים בהתאם ללשון הצוואות.

צוואות הדדיות – למי זה טוב ואיך ניתן לבטל?(1)

בהמשך לכך נקבע כי הסעיף בצוואת האם המאפשר לה לשנות את צוואתה רק בידיעתו של האב חל רק בתקופת חייו ולפיכך, לאחר פטירתו (ב-2014) היתה האם רשאית לבטל או לשנות את צוואתה – ובלבד שלא תגרע מזכויותיו של אחד מהילדים. לכן, דעת הרוב בביהמ"ש המחוזי קבעה כי יש לקיים את צוואתה של האם משנת 2018, בכפוף לכך שהנכסים והזכויות שירשה מהאב יחולקו שווה בשווה בין האחים.

שני האחים ביקשו רשות לערער על פסה"ד מבית המשפט העליון. בית המשפט דחה את שתי הבקשות, מפני שהן אינן עומדות באמות המידה הידועות למתן רשות ערעור בגלגול שלישי, וכן לאור תיקון מס' 12 שהסדיר באופן מפורט את הכללים החלים על צוואות הדדיות, ובתוך כך את האפשרות לבטל צוואה הדדית בחייהם ובמותם של בני הזוג המורישים.

חשוב לפנות לעורך דין המתמצא בדיני המשפחה כדי למנוע מראש עוגמת נפש וסכסוכים בין הילדים

למנוע סכסוכים משפחתיים

כדי להימנע מסכסוכים בין הילדים שעלולים להגיע לבית המשפט, חשוב לפנות לעורך דין המתמצא בדיני המשפחה. משרד עורכי דין מיה סגל-ויסהוז עוסק למעלה מעשור בדיני הירושה ובנדל"ן. עו"ד מיה סגל-ויסהוז סיימה את לימודי המשפטים בהצטיינות בשנת 2009, ובנוסף לכך היא בעלת תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה. באמצעות שילוב הכלים מעולם הפסיכולוגיה בפעילותה המשפטית, מספקת עו"ד סגל-ויסהוז פתרונות משפטיים יצירתיים התפורים למידותיו של כל לקוח. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים