zap group mishpati logo

נחתם הסכם שכר מורים בין משרד האוצר להסתדרות המורים

הסכם שכר המורים יביא לשיפורים משמעותיים בשכר המורים ובתנאי העסקתם, כולל שינויים בלוח החופשות שייכנסו לתוקף בתשפ״ד והעלאת שכר מורה מתחיל ל-9,000 שקל בחודש

מאת: רני זהר
20.10.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
נחתם הסכם שכר מורים בין משרד האוצר להסתדרות המורים

עיקרי הכתבה:

  • נחתם הסכם שכר המורים שקבע העלאות בשכר עובדי ההוראה, שיפור בתנאי ההעסקה, מענקים ותוספות, עידוד מצוינות ועוד.
  • ההסכם נחתם לאחר מחלוקת במשרד האוצר, עקב העובדה שהוא נוסח ללא מקור תקציבי. היועמ"שית אפשרה את החתימה באמצעות הסגר חריג, שקבע כי הממשלה תמצא מקור תקציבי להסכם לאחר הבחירות.
  • במסגרת ההסכם, שכר המורים יעלה בשתי פעימות: הראשונה בינואר 2023 והשנייה בספטמבר 2023. שכרו של מורה מתחיל יגדל ל-9,000 שקל.
    _______________________________________ 

לאחר דיונים בין משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים, נחתם הלילה (בין רביעי לחמישי) הסכם בין המדינה להסתדרות המורים על שכרם של עובדי ההוראה. על ההסכם חתמו שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ״לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. השינויים שייכנסו לתוקף במסגרת ההסכם הם העלאת שכר מורה וגננת מתחילים, שיפור בשכר למנהל מתחיל, תוספות לשכר, מענק התמדה, שיפור שכר בגין מילוי תפקידים נוספים, עידוד מצוינות ועוד. ההסכם יהיה בתוקף עד לדצמבר 2026. הסתדרות המורים נדרשה להבטיח שקט תעשייתי עד אז ללא השבתות או שיבושי לימודים.

במהלך שנת 2022 הובילה מזכ״לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מאבק לחידוש ההסכם הקיבוצי של עובדי ההוראה. כבר במאי הכריזה הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בטענה ל״גרירת רגליים של האוצר במשא ומתן על ההסכם״, שהוביל לפתיחת משא ומתן במהלך חופשת הקיץ, שבו עיקר המחלוקת היתה תוספות השכר למורים הוותיקים.

ההסכם, שפרטיו סוכמו כבר באוגוסט ועומד על עלות תקציבית של 4 מיליארד שקל בשנה, נחתם בניגוד לחוק הנומרטור, שקובע כי לא ניתן לחתום על הסכם הכולל התחייבות כספית ללא מקור תקציבי. קובי בר נתן, הממונה על השכר באוצר, לא הסכים לחתום על ההסכם עקב העמדה המשפטית הזו. לאחר מחלוקות פנימיות במשרד האוצר בנוגע לעניין, היועצת המשפטית לממשלה, ע״וד גלי בהרב-מיארה, אפשרה את חתימת השרים על ההסכם הלילה באמצעות הסדר חריג, שקבע כי הממשלה תמצא מקור תקציבי להסכם לאחר הבחירות – בחצי הראשון של חודש נובמבר.

עד לפעימת השכר השנייה בספטמבר 2023, בחודשים נובמבר ודצמבר 2022, יינתנו מקדמות חד פעמיות בסך 1,000 שקל בחודש לכל מורה, ו-500 שקל למורים שלא נמצאים תחת רפורמת אופק חדש

שיפורים משמעותיים בשכרם של עובדי ההוראה

במסגרת ההסכם שכרם של המורים יעלה בשתי פעימות: הראשונה בינואר 2023, הכוללת החזר רטרואקטיבי מאז ספטמבר 2022, והשנייה תיכנס לתוקף בספטמבר 2023. הצדדים הסכימו על שיפור משמעותי בשכר מורים וגננות מתחילים. עובד הוראה בשנתו הראשונה ובמשרה מלאה ירוויח 8,207 שקל בפעימה הראשונה בינואר 2023, ולאחר כניסת הפעימה השנייה, בספטמבר 2023, שכרו יעמוד על 9,000 שקל. לרוב, מורה מתחיל יועסק בהיקף המשרה המינימלי שעומד על 70%, לכן שכרו יעלה לכ-6,300 שקל ברוטו.

גם מנהל מתחיל יזכה להעלאת שכר שתעמוד על 19,000 שקל למשרה מלאה. עד לפעימת השכר השנייה בספטמבר 2023, בחודשים נובמבר ודצמבר 2022, יינתנו מקדמות חד פעמיות בסך 1,000 שקל בחודש לכל מורה, ו-500 שקל למורים שלא נמצאים תחת רפורמת אופק חדש (רפורמה חינוכית שפועלת בחלק מבתי הספר בארץ). ההסכם מבטיח גם תוספות לשכר של 1,100 שקל לכל הפחות לעובד הוראה והוא מתמגל על התמדה: מענק התמדה של 10,000 שקל יינתן לאחר שלוש שנים במערכת.

ההסכם מעגן שיפור שכר במילוי תפקידים נוספים, כולל גמול חינוך שיינתן למחנכים ומחנכות, המתחיל ב-1,000 שקל, או כגמול אחוזי, הגבוה מבין השניים. מרכזי שכבה, סגן מנהל שני או מנהל חטיבה צעירה יזכו לגמול המתחיל ב-1,000 שקל, או גמול אחוזי, הגבוה מבין השניים. נוסף על כך, מחנכות ומנהלות גן המשלבות בכיתתן תלמידים עם צרכים מיוחדים יזכו לגמול גם הן, גמול הייעוץ יוגדל מ-12% ל-18%.

ימי החופשה שבוטלו בימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה

שינויים בלוח החופשות – משנת הלימודים הבאה

בהסכם הוחלט גם על התאמת לוח החופשות: מוסדות החינוך יעבדו בימי איסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי החופשה שבוטלו בימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. השינויים בלוח החופשות יחלו בשנת הלימודים תשפ"ד, כלומר בספטמבר 2023.

שיפור בתנאי ההעסקה ועידוד מצוינות

שיעור המשרה המינימלי יועלה עד ל-80% בהדרגה, מה שאמור לשפר את שכר המורים שאינם מועסקים במשרה מלאה. במסגרת עידוד מצוינות וגמישות, מנהל יקבל סל גמולי תפקיד גמיש, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל גמול בשווי 400 עד 1,000 שקל על ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. בנוסף, תיתנן אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת ויתייעל הליך הפיטורין.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "הסכם השכר שהבאנו הוא הישג ענק לציבור עובדות ועובדי ההוראה בישראל, אולם זהו רק צעד ראשון בשיקום מעמדם"

"מערכת חינוך טובה זה אינטרס לאומי"

החותמים על ההסכם התבטאו בנושא והדגישו את משמעות ההסכם לטווח הארוך ואת השפעתו המכרעת על מצב מערכת החינוך. שר האוצר ליברמן צייץ בטוויטר: ״ עשינו את זה בשביל הילדים, ההורים והמורים! חתמתי על הסכם המורים יחד עם הסתדרות המורים״. הוא הדגיש את היכולת לתגמל ״מורים על מצוינות, השקעה והישגים. מערכת חינוך טובה זה אינטרס לאומי״, הוסיף.

שרת החינוך שאשא-ביטון הזכירה את המשבר שחווה מערך כוח האדם במערכת החינוך: ״החתימה על הסכם השכר מגיעה לאחר תהליך ממושך ואינטנסיבי שהתקיים לאורך השנה האחרונה. בהחלט אפשר לומר 'שהחיינו". פעלנו במטרה לחזק את עובדות ועובדי ההוראה, לייצר יציבות לעוד שנים רבות ולהצעיד את מערכת החינוך קדימה לטובת התלמידים וההורים. ההסכם משמעותי לטווח הארוך, חיוני למערכת ומחזק את מערך כוח האדם שהגיע למשבר עמוק בשנים האחרונות. אני מודה לכל השותפים שהתגייסו להביא לניסוחו ולחתימתו בהקדם״.

מזכ"לית הסתדרות המורים, בן דויד, סיכמה: "הסכם השכר שהבאנו הוא הישג ענק לציבור עובדות ועובדי ההוראה בישראל, שסופסוף מקבלים מהמדינה את ההכרה ואת ההוקרה על עבודתם החשובה ועל תרומתם לחברה הישראלית. אולם, זהו רק צעד ראשון בשיקום מעמד עובדות ועובדי ההוראה. אני מתכוונת לפעול לכינון צעדים נוספים רבים שיש לעשות כדי להחזיר עטרה ליושנה ולהצעיד את מערכת החינוך ואת מעמד עובדות ועובדי ההוראה אל ראש סדר העדיפויות בישראל״.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה