zap group mishpati logo

נקודה למחשבה: על גישור, בתי משפט ועורכי דין

אם בעבר גישור היה בשוליים, כיום הדרך אל בית המשפט עוברת תחילה בהפניית הצדדים המתדיינים להליך של גישור בטרם ייכנסו אל אולם המשפט. על הרפורמה החשובה שעברה מערכת המשפט בישראל ועל הליך הגישור שנחשב בעבר לאלטרנטיבה וכיום הוא בסיס לפתרון סכסוכים קצר, זול ובדרכי שלום

31.10.22
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
נקודה למחשבה: על גישור, בתי משפט ועורכי דין

רבים מכם שמעו אולי על "הרפורמה בבתי המשפט" ושאלו את עצמם למה הכוונה? ובכן, בשנת 2020 - תשפ"א, נכנסו לתוקף תקנות סדרי דין חדשות בבתי המשפט בארץ, בכל הערכאות. המטרה שעומדת מאחורי תחיקת תקנות אלו היא ל"אוורר" את מערכת המשפט מבחינת הגשת תביעות, לייעל את ההליכים והימשכותם, ועוד ועוד.

אחד החידושים העיקריים, לטעמי, נובע מהעובדה שהתקנות ובתי המשפט מתווים דרך שבעבר נחשבה לאלטרנטיבית, ואילו בהווה, כיום, היא דרך המלך. אם בעבר "גישור", ADR ומונחים נוספים היו בשוליים, כיום הדרך אל בית המשפט עוברת תחילה בהפניית הצדדים המתדיינים להליך של גישור בטרם ייכנסו אל אולם המשפט. הנושא אף מוצג בדרך מעניינית ומשעשעת, בסדרת הדרמה "הטובות לקרב" (The Good Fight) לחובבי סדרות מושבעים.

ה-ADR (Alternative Dispute Resolution) היא אחת מדרכי הגישור שמשמעותה היא דרך אלטרנטיבית לפתרון סכסוך. כלומר, הליך שנחשב בעבר כאלטרנטיבה למערכת, כיום הוא ההליך שמהווה בסיס ומתחיל כל מסכת התדיינות. משמעות הדבר היא שבתי המשפט, בתי הדין לעבודה ובתי המשפט למשפחה, מפנים תחילה את הצדדים הבאים בשעריהם להליך של גישור, ורק אם ההליך לא צלח ורק אז, ייכנס בית המשפט לפעולה והצדדים יחלו בהצגת עמדותיהם בפניו.

הגישור הוא למעשה ניסיון של מערכת המשפט להגיע להסכמות ולפתרון סכסוכים, שאילו היו מוצאים את דרכם לבית המשפט היו אורכים שנים ומבזבזים את זמנם וכספם של הצדדים

ניסיון לצמצם קרבות בין צדדים בדרכי שלום

אכן, זוהי רפורמה מהותית, שמגמתה, בין היתר, לא רק הקטנת הסיאוב והתביעות הרבות שמוגשות לבתי המשפט השונים או ייעול המערכת, אלא מטרתה, הלא כל כך מוסווית, היא ניסיון לצמצם את הקרבות בין צדדים בדרכי שלום, בדרך נעימה יותר ופחות לוחמנית.

הגישור אליו מפנים בתי המשפט כיום הוא למעשה ניסיון של המערכת להגיע להסכמות או אפילו לפתרון סכסוכים, שאילו היו מוצאים את דרכם לבית המשפט היו אורכים שנים, מבזבזים את זמנם וכספם (כמובן) של הצדדים, וזאת כאשר העלויות הנגרמות, לא רק כלכלית, אלא גם נפשית, הינן גבוהות לאין שיעור!

לא ניתן אף פעם לחזות את תוצאותיהם של הליכים משפטיים כאשר מוגשות תביעות. מומלץ לכן לברר תחילה מהן האפשרויות העומדות בפניכם באמצעות הליך גישור

יתרונות רבים להליך הגישור

יתרונותיו של הליך הגישור רבים. מדובר בהליך וולונטרי, יעיל ומהיר יחסית, שבו נפגש מגשר עם הצדדים כדי להביאם לידי הסכמה ופתרון הסכסוך. הגישור מתבצע רק בהסכמתם של הצדדים, כאשר כל צד רשאי להפסיק את הגישור בכל עת. ההליך חסוי ונערך בפני מגשר מוסמך (רצוי עו"ד שמבין ומתמחה במטריה ובמהות הסכסוך) וכל תוכנו חסוי בפני כל הליך, שאולי יגיע בעתיד לבית משפט.

נקודה למחשבה: על גישור, בתי משפט ועורכי דין(1)

תפקידו של המגשר הוא לסייע לצדדים להגיע להסכמות ולפתור את הסכסוך ביניהם, בדרכי נועם, תוך ניסיון למצוא אפשרות ולהתוות את הדרך ליצירת רווח הדדי לכל הצדדים המעורבים. לרוב, האינטרס המשותף של הצדדים (כן כן, יש אינטרסים משותפים והצדדים מגלים אותם במהלכו של הגישור) מוליך אותם לסיום תכליתי ויעיל של הסכסוך, שאלמלא כן אולי היה נמשך שנים בבתי משפט.

החיסכון העצום בעלויות המשפטיות ושכר טרחת עו"ד וכן במשך הזמן של ההליך הם אולי היתרונות המפתים והמשמעותיים ביותר בבחירת הדרך לניהול הסכסוך. לכן, הצעתנו לכם, בטרם פנייה לבתי משפט ולערכאות - שלא ניתן אף פעם לחזות את תוצאותיהם של הליכים בהם כאשר מוגשות תביעות – מומלץ לברר תחילה מהן האפשרויות העומדות בפניכם באמצעות הליך הגישור.

אנו זמינים לכל שאלה ומציעים שירות זה ללקוחותינו בכל מגוון הנושאים ותחומי העיסוק של משרדנו, לרבות: סכסוכים בענייני ירושה, מעמד אישי, ליקויי בנייה,  סכסוכים עסקיים ועוד. 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון אורית לוי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה