zap group mishpati logo

חדלות פירעון של לקוחות: המדריך המלא לעצמאים

מה עושים עצמאים שלא קיבלו כסף שמגיע להם מלקוחות שפשטו רגל ונכנסו להליכי חדלות פירעון? עו"ד מעיין פרץ-ארז'ואן, מומחית בתחום, מסבירה

18.02.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
חדלות פירעון של לקוחות: המדריך המלא לעצמאים

מה יכולים לעשות עצמאים שלא קיבלו כסף שמגיע להם מעסקאות שעשו עם לקוחות שפשטו רגל ונכנסו להליכי חדלות פירעון? התהליך המשפטי להשבת הכסף הוא לעתים ארוך ומתיש וכולל נושים נוספים שהלקוח חייב להם כסף. עצמאים רבים פשוט ייאלצו לדאוג לעצמו לפתרון הראוי ביותר עבור עצמו במסגרת ההליך. אבל איך עושים זאת, והאם נזקקים במקרים כאלה לייצוג של עורך דין?

עו"ד מעיין פרץ-ארז'ואן מסבירה כי התהליך עצמו פשוט וניתן לעשות אותו לבד, אך מוסיפה מדוע בעיניה כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה בהליכי חדלות פירעון ופשיטות רגל. 

"חוזה העבודה או ההסכם מול הלקוחות צריך להיות לפי תקופה או כמות עבודה ויש לחדש אותו בכל פעם מחדש. אל תסתמכו על הסכם שנתי ולא על ריטיינר קבוע"

מה חשוב לעשות כדי למנוע מצב של חוב או הצטברות של חובות של לקוחות?  

עו"ד פרץ-ארז'ואן מסבירה כי הדבר הכי חשוב שיהיה לעצמאי זה הסכם כלשהו עם כל לקוח. "אם אתה פרילנסר, אתה חייב הסכמי עבודה עם הלקוחות. גם אם אלה הם יחסי עבודה של ספק-לקוח, וכל עוד יש התקשרות הנוגעת לעבודה בינך לבין מישהו אחר, כדי להגן על עצמך, הפרטים צריכים להיות מסוכמים בכתב. כדאי לכן שתהיה אסמכתא", אומרת עו"ד פרץ-ארז'ואן.

"בנוסף, כל חברה צריכה שתהיה לה ערבות אישית של בעלי החברה שממול – שטר חוב או צ'ק. כמו כן", היא מוסיפה, "כדאי להגביל את המשיכה או את מתן השירותים עד גבול מסוים. כלומר, צריך להיות גבול שבו מפסיקים לעבוד אם הכסף לא משולם. החוזה צריך להיות לפי תקופה או כמות עבודה ויש לחדש אותו בכל פעם מחדש. אל תסתמכו על הסכם שנתי ולא על ריטיינר קבוע", היא ממליצה.

האם ניתן להגיש תביעת חוב באופן עצמאי?

"ניתן לגשת לכל התהליך של תביעת חוב באופן עצמאי, ללא צורך בעורך דין. את תביעת החוב צריך להגיש באופן מסודר ומאורגן באתר האינטרנט של הכונס הרשמי. יש צורך להציג את כל מסמכי החוב והסכמי ההתקשרות בין הצדדים, כמו גם את פרטיו של הנושה ופרטיו של החייב.

"בשלב הבא מקבלים מספר סימוכין, משלמים אגרה של 30 שקל להגשת התביעה, וניתן להיכנס לתיקו של החייב ולקבל רשימה של כל תביעות החוב שיש נגדו. כך גם ניתן לראות היכן ממוקמת התביעה הנוכחית".

"כאשר לא מעודכנים בהליכי חדלות הפירעון והחלטות הנאמן ובית המשפט בתיקו של החייב, ניתן לפספס החלטות מהותיות שעלולות לפגוע בתביעת החוב ואף לא לקבל את הכספים המגיעים לכם או את ההצעה הטובה ביותר עבורכם"

למה כדאי שעורך דין יעשה את זה במקומי?

"עורכת דין הבקיאה בחוקים ובמתווה שניתן על ידי הנאמן תבחן מראש את סיכויי ההצלחה ותוכל לנתח את אפשרות הפירעון של החייב. עורכת הדין תגיע במקומך לאספת הנושים, תייצג אותך ותדאג להצעה המשתלמת ביותר עבורך", אומרת עו"ד פרץ-ארז'ואן. בנוסף, במקרים מסוימים ולאחר שהיא בודקת כל תיק לגופו, עו"ד פרץ-ארז'ואן בודקת את התנהלותו של החייב ומוודאה כי אין חוסר תום לב בהתנהגותו. אם נמצאת כזו, מוגשת בקשה לנאמן לפתוח בחקירה של החייב. זאת, על מנת לפזר את תיק חדלות הפירעון, או להגדיל תשלומים במידה שניתן.

לדבריה, כאשר לא מעודכנים בהליכי חדלות הפירעון והחלטות הנאמן ובית המשפט בתיקו של החייב, "ניתן לפספס החלטות מהותיות שעלולות לפגוע בתביעת החוב ובסופו של יום אף לא לקבל את הכספים המגיעים לכם או את ההצעה הטובה ביותר עבורכם".

האם יש חשיבות בבחירת עורך דין?

"כדאי לבחור עורך דין שבקיא בתחום, עם ניסיון, שמתמקצע בחדלות פירעון ובהוצאה לפועל. ככל שהעורך דין שמייצג אותך מומחה יותר, כך גדלים הסיכויים שתביעת החוב תתקבל במלואה, או לפחות בצורה משביעת רצון עבורך, בהתאם להליך".

משרד עו"ד מעיין פרץ-ארז'ואן מתמחה בתחום האזרחי, נותן שירות לזוכים וחייבים בתחומי הוצאה לפועל וחדלות פירעון, פירוק חברות, פירוק מרצון, תביעות ספק-לקוח, תביעות לשון הרע, תביעות צרכנות, חוזים והסכמים, צוואות, ירושות, עיזבונות ועוד. טל': 050-7760683

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מעיין פרץ ארזואן עורכת דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה