zap group mishpati logo

דמי אבטלה לעצמאים - זכאים או לא?

הידעתם? עובדים עצמאים עשויים להיות זכאים לדמי אבטלה אם הם עומדים בתנאי הזכאות. מה הם התנאים ואיזו הצעת חוק מנסה לשפר את מצבם?

מאת: נירה ברלין - מערכת זאפ משפטי
15.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
דמי אבטלה לעצמאים - זכאים או לא?

עיקרי הכתבה: 

  • עצמאים אינם זכאים לדמי אבטלה אלא במקרים מיוחדים.
  • בתקופת הקורונה ניתנו הקלות בנושא לבעלי מקצועות מסוימים.
  • הצעת חוק בנושא הונחה על שולחן הכנסת בפברואר השנה.
    ________________________________

על אף אינספור הבטחות בחירות לאורך השנים, רוב העצמאים בישראל אינם זכאים לדמי אבטלה למרות שהם משלמים ביטוח לאומי כמו שכירים. דמי אבטלה לעצמאים הם תשלום שמשלם המוסד לביטוח לאומי לאוכלוסיית העובדים העצמאים בישראל בגלל סגירת עסקם או הפסקת הפעילות שלהם. למי שעדיין זוכר, באוקטובר 2021, נדחתה בקריאה טרומית הצעת חוק למתן דמי אבטלה לעצמאים שהגיש חבר הכנסת סאמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), שמטרתו היתה לשנות את חוק דמי האבטלה לעצמאים - עצמאי אינו זכאי לקבל דמי אבטלה משום שהוא לא עונה על הקריטריונים של המוסד לביטוח לאומי. 54 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, בעוד 55 התנגדו לה, בהם סגן השר אביר קארה (ימינה) שהוביל את מחאת העצמאים והצהיר כי רץ לכנסת כדי להיטיב עימם. ב-6 בפברואר השנה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – דמי אבטלה לעצמאים), של חברי הכנסת מטעם יש עתיד, אך טרם נקבע מועד לדיון.

כתגובה למצב במשק אחרי הקורונה, הוכרזו חלק מהעובדים העצמאים, בהם מדריכים, מרצים, אמנים ועובדים עצמאים בעולם התרבות, שעבודתם הופסקה, כזכאים לדמי אבטלה 

האם יש מקרים בהם עצמאים זכאים לדמי אבטלה?

עובד עצמאי הנחשב כשכיר - עצמאי שהעבודה שלו דומה באופייה לעבודה של עובד שכיר, כגון עובד במשק בית, עובד שיש לו הסכם מיוחד ועוד, זכאי לדמי אבטלה במידה שעומדת לזכותו תקופת הכשרה מספקת כשכיר. עצמאים אלה, עשויים לקבל דמי אבטלה משום שמתכונת העבודה שלהם בפועל דומה מאוד לזה של עובד שכיר ולכן מכירים בהם בתור שכירים לעניין הביטוח הלאומי. בתקופת הקורונה, הוכרזו חלק מהעצמאים כזכאים לקבל דמי אבטלה באותה תקופה ובה בלבד.

באילו מקרים, מלבד בתקופת הקורונה, עצמאי זכאי לדמי אבטלה?

יש מקרים שבהם עובדים עצמאים זכאים לקבל דמי אבטלה - עובד עצמאי הנחשב כשכיר. על עובדים עצמאים אלה נמנים בתנאים מסוימים, בין היתר: מדריכים, מרצים, אמנים ועובדים עצמאים בעולם התרבות. מי שעומדים בתנאי הזכאות הם עצמאים הנותנים שירותים אשר צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים) חל עליהם, ולפיכך על הגוף שעבורו הם מבצעים את העבודה חלה חובה לנכות ולשלם עבורם דמי ביטוח לאומי כאילו היו עובדים שכירים. על העובד לעמוד בתנאי הזכאות לדמי אבטלה, כגון: גיל בין 67-18, תושב ישראל, תקופת הכשרה (תקופת עבודה מינימלית לפני האבטלה) ועוד.

עובדים עצמאים בעולם התרבות: מדריכים, מרצים, אמנים ועוד, יתכן ויהיו זכאים לדמי אבטלה

צילום: שאטרסטוק 

כיצד מחשבים דמי אבטלה לעצמאי? 

עובדים עצמאים אשר עובדים במקצועות מסוימים המפורטים בהמשך ועבודתם הופסקה, עשויים להיות זכאים לקבלת דמי אבטלה, אם הם עומדים בתנאי הזכאות לכך. חישוב דמי אבטלה הינו באמצעות חישוב השכר הממוצע היומי של המבקש, השכר היומי הממוצע יחושב לפי כל הכנסת העובדים שחייבת בתשלום דמי ביטוח לאומי, בחצי שנה האחרונה שקדמה לחודש שבו נרשמו לראשונה בלשכת שירות התעסוקה, מחולק ב-150.

 

לאיזו תקופה זכאים העצמאים לדמי אבטלה? 

מספר הימים המרבי שתוכל לקבל עבורם דמי אבטלה, נקבע בהתאם לגילך ומספר האנשים התלויים או הנתמכים על ידי המבקש, נכון להיום מספר הימים המירבי לקבלת דמי אבטלה, לבני 45 ומעלה אשר יש שניים או שלושה תלויים בהם, יהיו זכאים מקסימום ל-175 ימים, משנת 2022 ישנה תוספת בימי תשלום דמי האבטלה לנשים בגילאי 67-57 וכיום זכאיות עד ל-300 ימי אבטלה. אם שירות התעסוקה הציע למובטל עבודה מתאימה לו או הכשרה, השתלמות או הסבה מקצועית, והוא סירב לקבלה, יופחתו 30 ימים ממספר הימים המגיעים לו, ולא ישולמו דמי אבטלה עבור 90 הימים מיום הסירוב.

משנת 2022 ישנה תוספת בימי תשלום דמי האבטלה לנשים בגילאי 67-57 וכיום זכאיות עד ל-300 ימי אבטלה

כיצד בודקים את הזכאות לדמי אבטלה?  

ככלל, רק עובדים שכירים עשויים לקבל (בהתאם לתנאי הזכאות) לדמי אבטלה, במקרה של אי העסקה או פיצויים במקרה של חדלות פירעון (פשיטת רגל או פירוק תאגיד) של המעסיק. הדרך הפשוטה ביותר לבדוק את זכאותכם כעצמאים היא דרך האתר של ביטוח לאומי, באתר ישנו מחשבון שבו אתם מכניסים את הפרמטרים שלכם והוא יחשב האם אתם זכאים לדמי אבטלה, אומדן גובה הזכאות ואורכה. אתר נוסף המאגד את כל תנאי הזכאות, באשר הם, הוא אתר כל זכות, המקשר לאתרים נוספים והמידע בו מהימן ומפורט.

 

האם עצמאי זכאי לקבלת דמי אבטלה? 

אם עומד בקריטריונים ותנאים מסוימים, על פי בחינת ביטוח לאומי. 

כיצד עצמאי מקבל דמי אבטלה? 

רק לאחר בדיקת זכאות באתר ביטוח לאומי והגשת הבקשה. 

האם עצמאי זכאי להבטחת הכנסה? 

עצמאי שאינו עובד צריך להירשם באתר שירות התעסוקה ולהגיש לביטוח לאומי תביעה להבטחה הכנסה. זכאות לקצבה תיבדק בהתאם לעמידה בתנאי הזכות ולהכנסה המדווחת במחלקת הגבייה, אם ישנה ירידה בהכנסה, גם אם זמנית, מגישים בקשה לתיקון מקדמות. זכאות להבטחת הכנסה נבדקת עבור תא משפחתי, משמע גם בן או הבת הזוג צריכים לענות על תנאי הזכאות.  

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה