zap group mishpati logo

חזקת השיתוף וחלוקת רכוש – מדריך

מהי חזקת השיתוף, על מי היא חלה, מה בדיוק היא קובעת ובאילו תנאים? כל מה שצריך לדעת על חלוקת רכוש בין ידועים בציבור

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
29.04.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
חזקת השיתוף וחלוקת רכוש – מדריך

עיקרי הכתבה:

  • חזקת השיתוף היא הלכה משפטית המסדירה את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה של ידועים בציבור, כולל בני זוג מאותו מין וכן זוגות שנישאו לפני 1 בינואר 1974.
  • החזקה קובעת כי במקרה של פרידה, כל אחד מבני זוג שחיו חיים משותפים וניהלו מאמץ כלכלי משותף יהיה זכאי ל-50% מכלל הנכסים והרכוש שצברו במהלך חייהם המשותפים.
  • החזקה אינה חלה באופן אוטומטי וניתן לבטל אותה על ידי הוכחה כי הזוג לא התכוון לשיתוף ביחס לנכסים מסוימים או באופן כללי.
    ________________________________

מהי חזקת השיתוף

חזקת השיתוף היא הלכה משפטית המסדירה את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה של ידועים בציבור, כולל בני זוג מאותו מין. החזקה חלה גם על מקרי גירושין אצל זוגות שנישאו לפני שנת 1974 (לפני יום 01/01/1974). החזקה קובעת, באופן כללי, כי במקרה של פרידה, בני זוג שחיו חיים משותפים וניהלו מאמץ כלכלי משותף, כל אחד מהם יהיה זכאי ל-50% מכלל הנכסים והרכוש שצברו במהלך חייהם המשותפים. אולם, החזקה לא חלה באופן אוטומטי אלא עשויה להתבטל אם הצדדים יוכיחו שאין כוונה לשיתוף ביניהם.

חזקת השיתוף אינה אוטומטית ומי שמבקש להחילה צריך להוכיח, ביו השאר, כי עד למועד הפרידה, בני הזוג ניהלו חיים משותפים, תקינים, תחת קורת גג אחת, גם אם היו ביניהם סכסוכים

 חזקת השיתוף בין בני זוג – על מי היא חלה?

חזקת השיתוף חלה על בני זוג שעונים על אחד מהתנאים הבאים:

  • נישאו לפני שנת 1974, (לפני יום 01.01.1974, שבו נכנס לתוקף חוק יחסי ממון בין בני זוג).
  • בני זוג שאינם נשואים אלא ידועים בציבור, כולל בני זוג מאותו מין.

חזקת השיתוף אינה אוטומטית ומי שמבקש להחילה צריך להוכיח את התנאים הבאים:

בני הזוג מנהלים חיים משותפים ותקינים – יש להוכיח שעד למועד הפרידה, בני הזוג ניהלו חיים משותפים, תקינים, תחת קורת גג אחת, גם אם היו ביניהם סכסוכים.

מאמץ משותף – יש להוכיח כי קיים מאמץ משותף של שני בני הזוג בפרנסת המשפחה וניהול קופת משק הבית שמכוחה התאפשרה צבירת רכוש משותף:

  • מאמץ משותף כולל השתתפות בפרנסת המשפחה באמצעות עבודה או באמצעות ביצוע עבודות הבית וניהול משק הבית
  • אין צורך ששני בני הזוג ישתתפו באופן שווה במימון רכישת הנכס, מספיק שהוא נרכש במאמץ משותף
  • גם אם הכספים של בני הזוג נוהלו בחשבונות בנק נפרדים, אך שימשו את שניהם לצורכי משק הבית והמשפחה, נחשב הדבר שניהלו קופה משותפת

כאמור, אם הצדדים לא מעוניינים בשיתוף באופן כללי, או ביחס לנכסים מסוימים, החזקה עשויה להתבטל.

חזקת השיתוף חלה על כל זכות או נכס בעלי שווי כלכלי, כולל דירת מגורים משותפת של בני הזוג, אפילו אם אחד מבני הזוג השקיע יותר כסף ברכישתה

חזקת השיתוף בזכויות סוציאליות

זכויות סוציאליות שצוברים בני הזוג כמו פיצויי פיטורין, קרן פנסיה, הפרשות לקופות גמל וכו׳, נחשבות כחלק מהנכסים והרכוש שעליהם חלה חזקת השיתוף, גם אם רק אחד מבני הזוג עבד מחוץ לבית וצבר זכויות אלו.

חזקת השיתוף בנכסי קריירה

גם על נכסי קריירה כמו אופציות, מניות וכל נכס שמושג במהלך עבודה מחוץ לבית של אחד מבני הזוג, חלה חזקת השיתוף.

חזקת השיתוף במקרקעין

חזקת השיתוף חלה על כל זכות או נכס בעלי שווי כלכלי, כולל דירת מגורים משותפת של בני הזוג, אפילו אם אחד מבני הזוג השקיע יותר כסף ברכישתה. חזקת השיתוף יכולה לחול גם על נכסים עסקיים גם אם הנכס נוהל רק על ידי אחד מבני הזוג.

חזקת השיתוף וירושה

חזקת השיתוף לא חלה על נכסים שבני הזוג צברו לפני החיים המשותפים וכן גם על נכסים שאחד מבני הזוג קיבל במתנה או בירושה. נכסים אלה שייכים לו בלבד.

למרות זאת, חזקת השיתוף תחול על הנכסים האלה אם בני הזוג הסכימו על החלת חזקת השיתוף עליהם, או אם בן הזוג שלו שייך הנכס עשה בו שימוש שממנו ניתן להסיק שברצונו לשתף את בן הזוג השני בנכס. למשל, אם הפקיד כספי ירושה בחשבון המשותף לו ולבן הזוג השני.

סדר איזון משאבים קובע כי בזמן פרידה, הנכסים יחולקו במאוזן. הצד האמיד יותר ישלם לצד השני את שווי ההפרש. לעומת זאת, על פי חזקת השיתוף, יש להחיל "חלוקה בעין"

מה ההבדל בין ״הסדר איזון משאבים״ לחזקת השיתוף?

חזקת השיתוף חלה על ידועים בציבור או זוגות שנישאו לפני 1974. החל מה-01.01.1974, על זוגות נשואים חל ״הסדר איזון המשאבים״ מכוחו של חוק יחסי ממון. מהו, אם כן, ההבדל בין ״הסדר איזון משאבים״ וחזקת השיתוף? 

הסדר איזון משאבים קובע כי נכסים שהגיעו לבני הזוג במהלך הנישואים נחשבים משותפים באופן אוטומטי, ואחרת חלה חובת ההוכחה. לעומת זאת, בחזקת השיתוף, השיתוף אינו אוטומטי ויש להוכיח התקיימות תנאים מסוימים כדי שזו תחול.

הסדר איזון משאבים קובע כי בזמן פרידה, הנכסים יחולקו במאוזן. הצד האמיד יותר ישלם לצד השני את שווי ההפרש. לעומת זאת, על פי חזקת השיתוף, יש להחיל חלוקה בעין. כלומר, כל אחד מבני הזוג הופך להיות בעלים יחיד של מחצית מכל נכס. אולם, בית המשפט לא יפסוק חלוקה בעין אם החלוקה תגרום נזק, למשל על מנת להימנע מחלוקת מניות של בן זוג אחד והפיכת זוג פרודים לשותפים בניהול חברה.

חזקת השיתוף לאחר פטירה, בפשיטת רגל ובחובות

פסק דין שהתקבל בינואר 2022 בבית המשפט המחוזי בתל אביב (בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו ה"פ 53997-07-19) עסק בתביעה נגד זוג נשוי שהתחתן בשנת 1971 והתגורר יחד בדירת מגורים שבתחילה נרשמה על שם שניהם כרכוש משותף ובהמשך הדרך, בשנת 1974, הועברה על שם האישה בלבד.

התביעה הוגשה כנגד הנתבעים במסגרת הליך הוצאה לפועל, לפיו מכורח חובות ופשיטת רגל של הבעל, וכיוצא מפועל העובדה שהשניים נשואים מ-1971 ומתגוררים יחדיו בדירה, לנתבע (לבעל) יש זכות להירשם כבעלים של מחצית מהזכויות בדירה וניתן להחיל על הנכס את תהליך כינוס הנכסים במסגרת פשיטת הרגל של הנתבע, כיוון שעל נישואיהם של הנתבעים חלה הלכת שיתוף נכסים בין בני זוג.

לאחר ששני הנתבעים הגישו תצהיריהם במסגרת התביעה, ובטרם נשמעו החקירות, הלך הנתבע לבית עולמו וההליך נמשך כנגד הנתבעת. בפסיקתה, כבוד השופטת חנה פלינר אישרה את העובדה, שמאחר שהנתבעים נישאו לפני 1.1.1974, חלה בעניינם הלכת השיתוף בזכויות: ״הזכות הקניינית של הנתבע בדירה, ככל שקיימת, התגבשה לכאורה עוד בטרם פקיעת הנישואים, שנגרמה בעקבות פטירתו של הנתבע. לכן, קמה החזקה הניתנת לסתירה, לפיה הרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואים של הנתבעים מצוי בבעלותם המשותפת, גם אם אותם נכסים רשומים על שם בן הזוג האחד או נמצאים בחזקתו הבלעדית".

אולם, השופטת גם הזכירה שחזקת השיתוף אינה חלה על בני זוג באופן אוטומטי: ״עם זאת, כאמור, החזקה הזו ניתנת לסתירה, ועל הנתבעת להוכיח שבמקרה הנדון לא היתה כוונה לכלול את הדירה כחלק מהרכוש המשותף של בני הזוג״. בפסק הדין, השופטת פלינר דחתה את התביעה וקבעה כי "הנתבעת הצליחה לסתור את חזקת השיתוף והוכיחה בפניי כי כוונת בני הזוג היתה להוציא את דירת המגורים מהרכוש המשותף. בנוסף ולחלופין, ואם וככל שנבחן את המקרה על פי הדין הכללי, אזי התובע לא הצליח להוכיח כוונת שיתוף או נאמנות בדירת המגורים״.

עוד קבעה השופטת כי ״המשך רישום הדירה, לאחר שמונה שנות נישואין משותפות, מלמד על המשך הכוונה לבצע הפרדה רכושית". עוד ציינה כי גם בני זוג החיים בשיתוף יכולים להחליט על שמירת הפרדה רכושית, וזאת מטעמים שונים, ובכללם הרצון להגן על חלק מהרכוש המשפחתי מפני חובות עסקיים". 

לסיכום, בשלושת המקרים – פטירה, חובות, פשיטת רגל – חלה על בני הזוג חובת ההוכחה במקרה של שיתוף או הפרדת נכסים וחזקת השיתוף אינה חלה על הרכוש והנכסים שלהם באופן אוטומטי, אלא יש להוכיח חזקה זו. בני זוג שחיים במשותף יכולים להחליט על הפרדה רכושית.

חזקת השיתוף לא חלה על נכסים שבני הזוג צברו לפני החיים המשותפים וכן גם על נכסים שאחד מבני הזוג קיבל במתנה או בירושה, אלא בני הזוג הסכימו על החלת חזקת השיתוף עליהם או התנהגו באופן שהעיד על כך 

שאלות ותשובות:

מתי לא חלה חזקת השיתוף? חזקת השיתוף לא חלה על זוגות שנישאו החל מ-1974. בנוסף, חזקת השיתוף אינה חלה באופן אוטומטי ועשויה להתבטל אם ניתן להראות שבני הזוג לא התכוונו לשיתוף ביחס לנכסים מסוימים או באופן כללי, אם על ידי הסכם או על ידי התנהגות.

האם ירושה היא רכוש משותף? באופן כללי, חזקת השיתוף לא חלה על נכסים שבני הזוג צברו לפני החיים המשותפים וכן גם על נכסים שאחד מבני הזוג קיבל במתנה או בירושה. נכסים אלה שייכים לו בלבד. למרות זאת, חזקת השיתוף תחול על הנכסים האלה אם בני הזוג הסכימו על החלת חזקת השיתוף עליהם או התנהגו באופן שהעיד על כך. 

האם ניתן לסתור את חזקת השיתוף באמצעות הסכם? אכן, חזקת השיתוף לא חלה באופן אוטומטי, במיוחד אם קיים הסכם המורה אחרת. גם בני זוג החיים בשיתוף יכולים להחליט על שמירת הפרדה רכושית, מטעמים שונים.

מה ההבדל בין חזקת השיתוף לבין חוק יחסי ממון? חוק יחסי ממון חל רק על זוגות שנישאו החל מ-01.01.1974. החוק קובע כי נכסים שהגיעו לבני הזוג במהלך הנישואים נחשבים למשותפים באופן אוטומטי. לעומת זאת, חזקת השיתוף אינה חלה באופן אוטומטי. נוסף על כך, חוק יחסי ממון קובע אופן חלוקה שונה, באופן מאוזן, לעומת חזקת השיתוף שקובעת 'חלוקה בעין'".

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה